2021-07-17, 10:29
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Antalet med aktiv infektion kan öka markant just pga vaccinationen.

Eftersom färre blir allvarligt sjuka pga vaccination så kommer myndigheterna släppa restriktionerna vilket ökar spridningen o skyddet mot symptomatisk sjukdom är inte tillräckligt högt bland vaccinerade.

Kolla bara på UK. Där tillåts högre smittspridning nu än innan.

Så tror att mutations takten kommer öka med vacciner.
Ett virus mutationstakt påverkas inte av omgivningen, mutationer bara pågår ständigt oberoende av allt annat.
Vaccinering påverkar inte mängden mutationer utan vilka mutationer som blir livskraftiga.

Med det i bakhuvudet kan man börja fundera på vad som händer när man vaccinerar och det har säkert flera välmeriterade personer redan gjort.

Det enkla svaret är väl att de mutationer som kan infektera en vaccinerad (eller tidigare smittad) person överlever.
Ofta överlever de mutationer som är lite snällare bättre än de som är lite elakare eftersom en person som är levande ute i samhället smittar flera än en som är på sjukhus eller bårhus.

Det är troligen mest effektivt om 8 miljarder personer får vaccinet samtidigt så att inte råkar mutera på ett vis så att det kan smitta , men det blr svårt.

Frågan är om det inte är mer effektivt att fullvaccinera region efter region, land efter land och kontinet efter kontinent. På så vis undviker man ju möjligheten att en lämplig virusmutation som bypassar vaccinet råkar bildas och råkar överleva.
Citera
2021-07-17, 10:30
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
De sansade människorna förstod att Sverige taktik var den bästa redan från början.
Nu börjar andra länder erkänna det också.
Du kanske fattar det nån gång också?
Tur man bor i Sverige.

Mmm, precis samma människor som tycker Sverige är ett säkert land med mord, våldtäkter, bombningar som aldrig skådat slag.

Nej, tyvärr så kan jag inte vara lika trångsynt som sådana som dig som letar efter varenda konfirmationsbias till sin egen världsbild.
Citera
2021-07-17, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nu var ju inte siffran ett påhitt utan dagens siffra. Så ja du hade fel om att det var ett påhitt. Idiot kan du vara själv då du inte lyckas komma med en egen uträkning, imbecill.

Edit:
Du behöver inte svara på detta då du uppenbarligen är inkompetent och inte kan göra en uträkning.
Tänk så många inlägg det ska bli för att du inte kan stå för vad du skriver.

Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tog dagens siffror. Men om jag kollar exempelvis 21 april så var 200 miljoner doser givna, så säg 100 miljoner fullvaccinerade.

”Så säg 100 miljoner” är en siffra du tar ur röven. Om det inte var påhitt, varför fick du ändra den siffran sen när du skulle inkludera källa och varför formulerar du dig som att det är ett påhitt mr ”så säg”

Stå för vad du gör istället och som sagt, ett tack är på sin plats för jag pushar dig att göra ett bättre jobb istället för å använda dina egna fantasier som källa.

Ljug gärna en vända till om att du inte drog siffror ur röven det är inte alls tröttsamt..
Citera
2021-07-17, 10:43
Medlem
Hrass avatar
Nu kör även Aftonbladet "Corona är inte farligt längre" på löpet

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/A3rjpr/danska-experten-corona-ar-inte-farligt-langre

Det är ovanligt vågat av gammelmedia
Citera
2021-07-17, 10:45
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
De sansade människorna förstod att Sverige taktik var den bästa redan från början.
Nu börjar andra länder erkänna det också.
Du kanske fattar det nån gång också?
Tur man bor i Sverige.
Problemet i Sverige är inte den valda taktiken utan att man misslyckats med att genomföra den och det mest graverande är att man misslyckades med mantrat
Vi måste skydda våra äldre och sårbara!.

Vilket stöd fick de som har till uppgift att ta hand om våra äldre och sårbara i samhället av regeringen, av FoHM, av samhället?
Någon som vet?
Citera
2021-07-17, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag har aldrig sagt att äldre och multisjuka inte bör vaccinera sig. Men för yngre och friska är det inte lika självklart. Och i synnerhet inte när det inte ens är ett färdigt vaccin ännu.
Vaccinet är nog färdigt, nu pågår utvärderingen och de sista testerna 😀
Citera
2021-07-17, 11:01
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Nu kör även Aftonbladet "Corona är inte farligt längre" på löpet

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/A3rjpr/danska-experten-corona-ar-inte-farligt-langre

Det är ovanligt vågat av gammelmedia
Om det är på löpet är det rent ut sagt jävligt oansvarigt.

Just nu behöver inte Sverige flera som struntar i att vara lite försiktiga.
Man behöver ju inte uppmuntra till att pussa och krama allt och alla innan vi vet vartåt vi är påväg. Ett antal länder i Europa har rätt kraftig smittspridning, https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-03-14..2021-07-15&pickerSort=desc&pickerMetric=new_cases_smoothed _per_million&Interval=Biweekly&Relative+to+Populat ion=true&Align+outbreaks=false&country=SWE~GBR~MLT ~CYP~NLD~ESP~PRT~GRC&Metric=Confirmed+cases, och det skulle ju vara bra att se vad denna ökade smittspridning leder till utan att själva drabbas av den.
Citera
2021-07-17, 11:04
Medlem
Talespins avatar
Varför är folk så ivriga med att ta ett vaccin som bara har testats på människor i drygt ett år?

Det är ju ingen som vet vad dessa vaccin KAN ha för långsiktiga konsekvenser. Det kanske inte händer någonting.

Jag hoppas verkligen att jag och andra vaccinskeptiker har åt helvete fel. Jag skulle gärna sätta på mig dumstruten.
Citera
2021-07-17, 11:13
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Antalet med aktiv infektion kan öka markant just pga vaccinationen.

Eftersom färre blir allvarligt sjuka pga vaccination så kommer myndigheterna släppa restriktionerna vilket ökar spridningen o skyddet mot symptomatisk sjukdom är inte tillräckligt högt bland vaccinerade.

Kolla bara på UK. Där tillåts högre smittspridning nu än innan.

Så tror att mutations takten kommer öka med vacciner.
Jag tycker det blir intressant att se vad som händer i Israel främst. Det finns ju fler faktorer än vaccin, som hur öppet samhälle man väljer att ha, som påverkar smittspridningen, där jag finner det orimligt att beskylla faktorer som inte har med vaccinet att göra, på vaccinet. Israel har dels mRNA-vaccin, närmast uteslutande och dels verkar de vara försiktigare med att öppna upp, än UK tillexempel. Det är ju en ökad risk såklart. Men jag tror inte man vet hur det kommer att påverka.
Citera
2021-07-17, 11:14
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Ooops hack i skivan. Vaccinen är villkorligt godkända.

Källa: Läkemedelsverket
https://www.lakemedelsverket.se/sv/coronavirus/coronavaccin/detta-galler-om-coronavaccin Företog först inte varför du inte gav länk men det stog ju så tydligt i länken så då blev det enklare att fatta.

”De vacciner som är godkända i Sverige och EU har villkorade godkännanden, vilket innebär att det finns krav på företaget att sammanställa ytterligare dokumentation som inte funnits med vid godkännandet.”
Granskningen från EMA/Läkemedelsverket har pågått parallellt med vaccinstudierna för att spara tid.
Man har avvaktat med att kräva fullständiga sammanställningar av alla dokument för att skynda på godkännandet.
Det viktiga är att alla dokumenten finns, att de är granskade och att de är godkända.
Citera
2021-07-17, 11:15
Medlem
Citat:
Stor skuld ligger på WHO som inte agerade tidigt förstås. Frågan är om idéen med att bygga immunitet via smitta var mer utbredd än vad som framkommit?

Kan vara så att de med empatisk förmåga fick kalla fötter snabbt?

Taiwan, Vietnam o Hongkong tex visade ju att det var möjligt att stoppa smittan. Länder i regionen som haft erfarenhet av Sars v1 visste bättre typ.

Kan nog mycket väl vara så att fler än vad som idag medger det som ville skapa immunitet genom smitta. Men grejen är ju den att man inte visste hur smittsamt eller hur dödligt det var. Om man gör stora nedstängningar för varje utbrott så fungerar det inte, dels för att det inte går för att hålla vår välfärd uppe, och dels för att ingen lyssnar. Hade vi stängt ner kraftigt för svininfluensan, för varje ebola-utbrott etc. så kommer vi till slut tillbaka till stenåldern. Ingen visste hur detta virus såg ut. Hade den ursprungliga varianten varit lika smittsam som delta så hade hela Europa fått det värre än Bergamo. Hade viruset varit en tredjedel så dödligt som det är, så är troligen flockimmunitet genom smitta det som är det korrekta.
Citera
2021-07-17, 11:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Varför är folk så ivriga med att ta ett vaccin som bara har testats på människor i drygt ett år?

Det är ju ingen som vet vad dessa vaccin KAN ha för långsiktiga konsekvenser. Det kanske inte händer någonting.

Jag hoppas verkligen att jag och andra vaccinskeptiker har åt helvete fel. Jag skulle gärna sätta på mig dumstruten.

Det som är mest skrämmande är att man får dubbla budskap om vaccinet. En del säger det gör Deltavarianten lindrig och andra säger att det inte hjälper alls.

Afrikanska varianten hjälper inte vaccinet på alls tydligen?

Det är det som gör att man fattar att egentligen så vet dom fortfarande inte så mycket utan det är "gissningar" och "spekulationer"

Vaccinet/vaccinen är framtaget i ren desperation och då kan mycket gå käpprätt fel och missas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in