2021-07-18, 14:55
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
I Frankrike har man haft en röst utan sociala media sedan 1789 och det har man ofta utnyttjat till 110 %, så några tiotusentals eller hundra-, tvåhundratusen demonstranter i hela Frankrike är väl jämförbart med när 600 personer demonstrerade mot något "corana", minns inte vad, vid Slussen i Stockholm.

Nu var ju frågan kopplad till vaccintvång i Frankrike och är man intresserad av just det finns det en lämplig tråd, (FB) Frankrike inför hårdare krav på vaccinering

Så ingen utnyttjar sociala medier i Frankrike och istället så är alla ute och demonstrerar istället?
Citera
2021-07-18, 15:09
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Källa. Har inte sett info på att ett enda vaccin har ett riktigt godkännande.

De har ju inte ens genomfört fas 1 & 2 för Pfizer. Det läckte ju ut från japan...
(FB) Vaccinerna - biverkningstråden.
En länk till ditt eget inlägg i en annan tråd styrker verkligen inte ditt påstående!

Jag har läst studierna så visst finns de, men det styrker givetvis inte heller något.

Något har ju ändå EMA gjort åt vaccinet från Pfizer BioNTech,
AUTHORISED
This medicine is authorised for use in the European Union.

https://www.ema.europa.eu/en/medicines/human/EPAR/comirnaty

https://www.ema.europa.eu/documents/assessment-report/comirnaty-epar-public-assessment-report_en.pdf
Citera
2021-07-18, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Får påminna hysterikerna om att covid i princip helt är borta i Sthlm.

https://www.mitti.se/nyheter/mycket-laga-spar-av-coronavirus-i-stockholms-avloppsvatten/repugi!zRrNkJyd58@0EsyHX2ygyw/

En liten godbit..
Det har vänt tydligt upp i Stockholm sedan ett par veckor, ökning ca 20% per vecka.
Citera
2021-07-18, 15:19
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Källa. Har inte sett info på att ett enda vaccin har ett riktigt godkännande.

De har ju inte ens genomfört fas 1 & 2 för Pfizer. Det läckte ju ut från japan...
(FB) Vaccinerna - biverkningstråden.

Citat:
En länk till ditt eget inlägg i en annan tråd styrker verkligen inte ditt påstående!

Jag har läst studierna så visst finns de, men det styrker givetvis inte heller något.

Något har ju ändå EMA gjort åt vaccinet från Pfizer BioNTech,
AUTHORISED
This medicine is authorised for use in the European Union.

https://www.ema.europa.eu/en/medicines/human/EPAR/comirnaty

https://www.ema.europa.eu/documents/assessment-report/comirnaty-epar-public-assessment-report_en.pdf

Jag hoppas att du förstår och kunde läsa att jag i inlägget gav tidsangivelser till vart i video info ges.
Citera
2021-07-18, 15:36
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Källa. Har inte sett info på att ett enda vaccin har ett riktigt godkännande.]

Källa: Läkemedelsverket.

Det är läkemedelsverkets definition av "godkänt" som betyder något.
Inte din hittepå-definition...

Ledtråd för trögtänkta att vaccinen är godkända: Dom erbjuds till allmänheten...
Senast redigerad av Cancerogen 2021-07-18 kl. 15:50.
Citera
2021-07-18, 15:38
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Jag skrev tidigare något om att det mest effektiva sättet att använda världens vaccinproduktion kanske skulle vara att vaccinera områdesvis; region, delstat, länd, kontinent, så att man får smittfria områden och därmed kan undviker att mutationer som råkar kunna ta sig förbi den immunitet vaccinet ger utvecklas. (Det blev nog lite styltig svenska, hoppas det går att förstå.)

Ja, jag såg det inlägget. Jag klistar in det igen här:

Citat:
Ett virus mutationstakt påverkas inte av omgivningen, mutationer bara pågår ständigt oberoende av allt annat.
Vaccinering påverkar inte mängden mutationer utan vilka mutationer som blir livskraftiga.

Med det i bakhuvudet kan man börja fundera på vad som händer när man vaccinerar och det har säkert flera välmeriterade personer redan gjort.

Det enkla svaret är väl att de mutationer som kan infektera en vaccinerad (eller tidigare smittad) person överlever.
Ofta överlever de mutationer som är lite snällare bättre än de som är lite elakare eftersom en person som är levande ute i samhället smittar flera än en som är på sjukhus eller bårhus.

Det är troligen mest effektivt om 8 miljarder personer får vaccinet samtidigt så att inte råkar mutera på ett vis så att det kan smitta , men det blr svårt.

Frågan är om det inte är mer effektivt att fullvaccinera region efter region, land efter land och kontinet efter kontinent. På så vis undviker man ju möjligheten att en lämplig virusmutation som bypassar vaccinet råkar bildas och råkar överleva.

Jag är inte expert på virus och mutationer, men mitt intryck är att det är en vettig tanke.

Men politiskt skulle det knappast vara en gångbar idé i Sverige. För att förslaget ska fungera, så behöver man stoppa resor mellan vaccinerade och ovaccinerade områden. I Sverige har öppna gränser kommit att bli av överordnad betydelse.

Dessutom skulle förslaget gå emot dom rättvisetankar som anses viktiga i Sverige. Rättvisetankarna kräver att alla får vaccin i samma takt. Möjligtvis skulle förslaget kunna accepteras ifall dom länder som det är mest synd om får vaccinerna först. Och vi vet ju vilka det alltid anses vara mest synd om? Titta bara på vad Anders Tegnell gjorde när krisen i Sverige var som mest akut.
Citera
2021-07-18, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen

Vaccinen är fullgott godkända.

Står ju tom uttryckligen på läkemedelsverkets hemsida.

Slutliga rapporter från eventuella kliniska studier anges bara som ett exempel på den typ av rapporter som kan efterfrågas. Kan lika gärna vara data om själva tillverkningsprocessen. Vilken typ av rapport som i det specifika fallet efterfrågas har du ingen jävla aning om.

Skraj för en liten nål. Ja jisses...

Vad får dig att to att jag är skraj för en nål?

Du däremot verkar maniskt rädd för att ha blivit injicerad med ett villkorligt godkänt, dvs ej fullt godkänt, preparat, med tanke på hur fixerad du är vid denna fråga.
Citera
2021-07-18, 15:46
Medlem
Dan88s avatar
Kan friska människor som tar vaccinet sprida corona vidare?
Citera
2021-07-18, 15:53
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P71
Vad får dig att to att jag är skraj för en nål?

Du däremot verkar maniskt rädd för att ha blivit injicerad med ett villkorligt godkänt, dvs ej fullt godkänt, preparat, med tanke på hur fixerad du är vid denna fråga.

Har inte varit rädd sedan första dagen på dagis.

Gillar dock inte desinformatörer. Positivt i sammanhanget är dock att ingen vuxen tror ett skit på vad ni skriver på FB. Ni slösar bara er tid.
Citera
2021-07-18, 15:56
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ja, jag såg det inlägget. Jag klistar in det igen här:

Jag är inte expert på virus och mutationer, men mitt intryck är att det är en vettig tanke.

Men politiskt skulle det knappast vara en gångbar idé i Sverige. För att förslaget ska fungera, så behöver man stoppa resor mellan vaccinerade och ovaccinerade områden. I Sverige har öppna gränser kommit att bli av överordnad betydelse.

Dessutom skulle förslaget gå emot dom rättvisetankar som anses viktiga i Sverige. Rättvisetankarna kräver att alla får vaccin i samma takt. Möjligtvis skulle förslaget kunna accepteras ifall dom länder som det är mest synd om får vaccinerna först. Och vi vet ju vilka det alltid anses vara mest synd om? Titta bara på vad Anders Tegnell gjorde när krisen i Sverige var som mest akut.
Av mig fetat
Du menar när Tegnell reste till Somalia?
I mars 2020 när första vågen exploderade drog Tegnell till somalia. Ja, det måste ju ha varit den mest olägliga tidpunkt att resa. Det var väl tydligen då viktigare att hjälpa till att etablera en ny hälsomyndighet där eller vad det vad han gjorde en att försöka hejda smittspridningen här hemma. Men det kanske är normalt för beslutsfattarna att inte vara närvarande under den mest kritiska tidpunkten?
Citera
2021-07-18, 16:05
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Räknar du med oss med naturlig immunitet nu? Tror jag inte känner någon som inte haft viruset vid det här laget.

Problemet är ju att det inte är dokumenterat på något vi. Ingen vet om det är 1 miljon eller 2 miljoner som haft det. Ingen vet hur de geografiskt fördelas. Ingen vet hur det ser ut med spridningen inom demografin. Ingen vet vika som är skydda och vilka som inte är skyddade. Ingen vet hur många som vaccinerats bland de som varit sjuka.
Citera
2021-07-18, 16:07
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Får påminna hysterikerna om att covid i princip helt är borta i Sthlm.

https://www.mitti.se/nyheter/mycket-laga-spar-av-coronavirus-i-stockholms-avloppsvatten/repugi!zRrNkJyd58@0EsyHX2ygyw/

En liten godbit..

Kan vara så att tillräckligt många antingen vaccinerat eller varit sjuka i Stockholm att en partiell flockimmunitet uppnåtts. Men sen hjälper det förstås till att skolorna är stängda eftersom det är sommarlov. Ska bli spännande att se om smittan hålls stången även under hösten, eller om vi får en fjärde våg som visar sig oktober.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in