2021-07-15, 14:28
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Tack och lov för det, jag väntar gärna ännu längre. Med tanke på hur mycket min laptop trilskades i början med W10 så tror jag inte att den klarar W11. Oavsett kommer alltså den här "uppgraderingen" vara frivillig?

Enligt Ms, ja - https://www.xda-developers.com/windows-11-force-upgrade/

Det faktum att W10 supportas ända till 2025 tyder på att de inte kommer göra likt övergången från W7 till 10, d.v.s tvinga på användarna en uppgradering. Åtminstone inte förrän mot slutet av supportperioden för 10:an.

Din dator kommer inte kunna köra W11.
Citera
2021-07-15, 18:29
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Enligt Ms, ja - https://www.xda-developers.com/windows-11-force-upgrade/

Det faktum att W10 supportas ända till 2025 tyder på att de inte kommer göra likt övergången från W7 till 10, d.v.s tvinga på användarna en uppgradering. Åtminstone inte förrän mot slutet av supportperioden för 10:an.

Din dator kommer inte kunna köra W11.
Tack, bra, då behöver jag förhoppningsvis inte tänka på det de närmaste åren i alla fall. Ska dock bli intressant att följa den här tråden för att se vad ni tycker om W11 och skillnaderna på det och W10 sedan.
Citera
2021-07-15, 19:25
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Tack, bra, då behöver jag förhoppningsvis inte tänka på det de närmaste åren i alla fall. Ska dock bli intressant att följa den här tråden för att se vad ni tycker om W11 och skillnaderna på det och W10 sedan.

Den dagen ens dator (om den överlever till c:a Nov. 2021) upphör att fungera så är det W11, om man så vill, den nya kommer att innehålla. W11 kommer bli mer... mjukt, se mer vänligt och inbjudande ut, samt modernare. Med det, så kommer avståndet och all stigma förenat med W7 bli än mer avlägset. En ny tid för Windows börjar.

Operativsystemet blir dessutom i än större utsträckning ett kommunikationsmedium med omvärlden för användare.

Det finns redan massor av info om W11 på nätet, bl.a detta - https://medium.com/microsoft-design/windows-11-designing-the-next-generation-of-windows-490c02fb6373

Samt, redan, ett W11 forum, likt de för W7 och W10 - https://www.elevenforum.com
Citera
2021-07-16, 10:37
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Tack och lov för det, jag väntar gärna ännu längre. Med tanke på hur mycket min laptop trilskades i början med W10 så tror jag inte att den klarar W11. Oavsett kommer alltså den här "uppgraderingen" vara frivillig?
Jag har två Laptops, en HP och en Lenovo. HP:n levereradres med Windows 7 tror jag det var, och jag uppgraderade sen efter mycket tjat från MS till Windows 10. Och det var mycket strul... kommer inte ihåg allt, men det var ljudet som spökade och en massa andra grejer. Jag tror jag struntar i att uppgradera. Måste ändå byta ut dessa innan 2025.

Edit: Har redan fått en "teaser" från MS om Windows 11. Så tjatet har börjat...
Citera
2021-07-16, 17:41
Medlem
Är de värt att ladda ner Win 11 nu? Kommer de att uppdateras till fulla versionen av sig själv när hela kommer ut?
Citera
2021-07-16, 19:39
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GRlP3n
Är de värt att ladda ner Win 11 nu? Kommer de att uppdateras till fulla versionen av sig själv när hela kommer ut?

Om det är värt kan bara du avgöra. Det är ju på utvecklingsstadiet fortfarande så buggar och bristande kompatibilitet existerar.

Det är sagt att W11 kommer erbjudas som en frivillig uppgradering via W.update till befintliga kompatibla datorer med W10, när det släpps. Enligt plan Jan/Feb 2022.

Gör en avbild av ditt nuvarande Os och spara externt, prova 11:an sedan.
Citera
2021-07-17, 13:47
Medlem
Läste någonstans att Windows 11 kommer ha större krav på CPU, samt att kam kommer behöva TPM 2.0 (eller vilken version det var).
Tror jag kommer behöva uppdatera min dator för att kunna installera windows 11 - men om jag uppgraderar för mycket så kommer ju min windows 10-licens sluta funka, vilket gör att den blir invalid och jag kommer inte kunna uppgradera till windows 11 :/
Citera
2021-07-17, 13:50
Medlem
Har inte testat Windows 11, men jag brukar alltid köra med det nyaste, iallafall efter ett tag (låter de som vill vara först att hoppa på vara försökskaniner), men den här gången kanske jag måste uppgradera hela datorn för att kunna installera windows 11 :/
Har dock funderat på en uppgradering, men det känns fortfarande surt att BEHÖVA uppgradera om jag vill ha windows 11.
Citera
2021-07-17, 14:50
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apamedvapen
Har inte testat Windows 11, men jag brukar alltid köra med det nyaste, iallafall efter ett tag (låter de som vill vara först att hoppa på vara försökskaniner), men den här gången kanske jag måste uppgradera hela datorn för att kunna installera windows 11 :/
Har dock funderat på en uppgradering, men det känns fortfarande surt att BEHÖVA uppgradera om jag vill ha windows 11.

Vill du kringå kraven och prova W11 redan nu så går det. Det är tveksamt om Ms kommer att täppa till den möjligheten i framtiden. Oavsett vilket så kan du alltså köra det nu och uppgradera datorn i framtiden när det släpps officiellt till användare med befintliga datorer. Jan/feb 2022
Citera
2021-07-17, 15:17
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apamedvapen
Läste någonstans att Windows 11 kommer ha större krav på CPU, samt att kam kommer behöva TPM 2.0 (eller vilken version det var).
Tror jag kommer behöva uppdatera min dator för att kunna installera windows 11 - men om jag uppgraderar för mycket så kommer ju min windows 10-licens sluta funka, vilket gör att den blir invalid och jag kommer inte kunna uppgradera till windows 11 :/

Den är fortfarande giltig då.
Lös det så här - https://support.microsoft.com/en-us/windows/reactivating-windows-10-after-a-hardware-change-2c0e962a-f04c-145b-6ead-fb3fc72b6665
Citera
2021-07-18, 08:47
Medlem
KillingSpres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svampspor
Kör också senaste developer versionen av Windows 11 på en gammal laptop och det fungerar överraskande bra. Jag tror definitivt att folk kommer att hitta lösningar att köra den skarpa versionen av Windows 11 även på datorer som enligt MS inte ska stödja det. Detta är metoden som fungerade efter andra försöket (jag var tvungen att installera den engelskspråkiga utgåvan av Windows 11 istället för den svenska): https://www.youtube.com/watch?v=iL_X_Sxt0vQ&ab_channel=TechYESCity .
Jag valde att gå tillbaka till W10 då alla spel jag spelar krashar i W11, vilket dom aldrig gjort i W10. Så nej, jag väntar med W11 om jag någonsin kommer lämna W10. Som det ser ut nu stannar jag på W10 så länge de bara går.
Citera
2021-07-18, 14:40
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillingSpre
Jag valde att gå tillbaka till W10 då alla spel jag spelar krashar i W11, vilket dom aldrig gjort i W10. Så nej, jag väntar med W11 om jag någonsin kommer lämna W10. Som det ser ut nu stannar jag på W10 så länge de bara går.

Du sparade väl Os-avbilden för senare test?!
Drivrutiner som klarar W11 kommer att komma vartefter, och har kommit redan - https://www.ghacks.net/2021/07/17/intel-releases-first-windows-11-ready-graphics-driver/

W11 ska släppas i November till försäljning samt på nya datorer vilket är relativt snart, så mycket kommer att hända på drivisfronten från nu tills dess.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in