2021-07-12, 19:43
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Visst kan vi avvakta de tre stegen i rättsprocessen här I tysthet och strunta i att spekulera I domsutfall men nog blir då tråden både väldigt tyst och tråkig, väl?

När jag skrev att LB inväntar ett livstidsstraff, så är själva påföljden en spekulation. Det är alltså min bedömning, sett till brottets karaktär. Trodde inte jag behövde vara övertydlig, särskilt inte inför nån som tryckt ur sig närmare 20k inlägg här på Flashback..

Att barnen skulle sakna tillsyn just nu betvivlar jag inte. De är säkert omhändertagna. Vad jag skrev det var att mamma LB, genom sitt handlande, förmenat sina fyra barn trygghet och förutsägbarhet.
Att ha en mamma som sitter häktad och inväntar ett mycket, mycket långt fängelsestraff, det ger knappast trygghet. Det skapar otrygghet inom ett barn.

Din avslutning:
Händelsen tycks ju faktiskt per definition vara planerad. LB har inte anfört olyckshändelse (vådaskott) eller nödvärn, utan medgett mord.
Så därför är avlossandet av skottet/skotten en medveten handling i akt och mening att ta död på EF. Kanske var "planeringstiden" kort, men den fanns.
Därför häktad på sannolika. Därför sannolikt ett välförtjänt livstidsstraff i TR. På Hinseberg innan jul efter att HR fastställt domen.

Citat:
Njae, bäste Remark, där tänkte du inte hela vägen ut va?

Vi har väl i nuläget Ingen aning om hur många personer som kan ha varit på plats och bevittnat hela händelseförloppet?
Bara för att ingen klafsat in här I tråden och berättat att den varit på plats vid mordet, så får vi inte tro att dödandet var en skjutning där bara LB och EF var på plats.

En verkligt tät FU-sekretess innebär att ev vittnen belagts med yppendeförbud. Det är på alla vis föredömligt!
Nu kommer en spekulation från mig:
Att LB inte ens försöker hävda olycka/nödvärn kan tyda på att det finns minst ett vittne till händelsen och därför inser hon att det vore dumt av henne att ljuga.

Fast så långt tänkte du inte?

Vet du om/att LB erkänt mord?
Det jag läst är att hon erkänner att hon avlossat det/de dödande skottet/skotten.

Jag kan så klart ha missat denna info.
2021-07-12, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MsFarsta
Är det inte bättre att du går och skriver en deckare istället för att sitta här och sprkulera?
Du är på Flashback.
Jag tror som kontot Stefan S, att det kommer att dröja till oktober nånting innan åtal väcks och FUP blir tillgängligt.

Tills dess kommer tråden att vara öppen för alla att fundera och spekulera. Om du har problem med det får du vända dig till admin.
2021-07-12, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Vet du om/att LB erkänt mord?
Det jag läst är att hon erkänner att hon avlossat det/de dödande skottet/skotten.

Jag kan så klart ha missat denna info.
Nej, det vet jag ingenting om.

Hon tycks ha erkänt själva gärningen och uppenbarligen vidgår hon åkl:s gärningsbeskrivning då varken hennes försvarare eller åkl har sett sig nödgade att justera brottsrubriceringen.
Ingenting om olycka
Ingenting om nödvärn.

Ett redan nu lite udda mål i vardande. Skall bli intressant att följa utvecklingen.
Men tragiskt för alla barnen, förfärligt!
2021-07-12, 20:39
Medlem
Citat:

Hon tycks ha erkänt själva gärningen och uppenbarligen vidgår hon åkl:s gärningsbeskrivning då varken hennes försvarare eller åkl har sett sig nödgade att justera brottsrubriceringen.
Ingenting om olycka
Ingenting om nödvärn.

Ett redan nu lite udda mål i vardande. Skall bli intressant att följa utvecklingen.

Först skall väl LB ha en advokat samt en ordinarie åklagare tillsättas innan förhör startar.

Låter som att polisen frågat LB om fler fanns i villan, ev beväpnade? LB svarat typ jag avlossade skottet.

Försvarsadvokaten omfattas också av förundersökningssekretessen.
2021-07-12, 21:07
Medlem
Citat:

Ingenting om olycka
Ingenting om nödvärn.

Nu skriver du att du inte vet om LB erkänt sig skyldig till mord. Besynnerligt då du i upprepade tidigare inlägg skrivit med all tydlighet att det väntas livstid för just mord för LB. Och ja, det framgår tydligt att ej heller du är jurist. Men lite wannabe-varning att du nämner att du har en juristutbildad domare i släkten. Sippa på på den jästa flädersaften!
2021-07-12, 21:33
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
I och med den snabba polisinsatsen finns ytterst lite information kring händelsen vilket skapar spekulationer. En berörd anhörig har vädjat om att hänsyn tas till de barn som berörs. Varav några är i en ålder då de har tillgång till detta forum. Det gäller den döda barnafadern. Det är ytterst sällsynt att anhöriga själv skriver inlägg, enligt min erfarenhet. Jag respekterar denne för modet.

Betydligt vanligare är att skribenter tar ställning för eller emot de involverade parter.

Efter en FUP finns ett gemensamt underlag att ta ställning till vilket oftast leder till mer konkreta diskussioner kring själva händelsen. Det ser jag fram emot.

Fanns väl inga av barnen som var 18 el över..?
2021-07-12, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Fanns väl inga av barnen som var 18 el över..?

Jag skriver tillgång till men uppgiften är hämtad från den anhöriga "exfruns" inlägg.
2021-07-12, 21:53
Medlem
Citat:
Själva händelseförloppet kan ingen utomstående veta något om, eller hur?

Tror säkert att det finns flera nära till både Lydia och Emil som har en rätt klar bild av vad som lett fram till detta. Tyvärr har bara några som varit rätt svartvita i sina uttalande fört fram vad de tror eller vet.
Därför är det inte lätt för oss som bara läser och försöker få något sammanhang att få ens ett hum om vad som ligger bakom.
2021-07-12, 22:10
Medlem
Citat:
Först skall väl LB ha en advokat samt en ordinarie åklagare tillsättas innan förhör startar.

Låter som att polisen frågat LB om fler fanns i villan, ev beväpnade? LB svarat typ jag avlossade skottet.

Försvarsadvokaten omfattas också av förundersökningssekretessen.
LB är tilldelad (alt: har själv valt ombud) advokat redan i samband med gripandet/anhållandet.

Nej, en jouråklagare finns i bakgrunden när första förhör hålls vid ett sånt här allvarligt brott. Behöver inte invänta nån "ordinarie". Hur tänkte du?

Ditt inlägg är så ostrukturerat så jag vet inte hur det skall kommenteras. Vad menar du med det sista?
Alla någotsånär vana krimläsare vet att vid FU-sekretess, så omfattas ombudet av yppandeförbud.
Men FYI: Advokaten/ombudet har inte mer munkavle än att h*n har rätt att berätta hur klienten ställer sig till anklagelserna. Känner du inte igen: "Min klient medger gärningen men förnekar brott"? Va?

I det här fallet har hennes ombud inte berättat att LB förnekar mord.
Det säger en del om hur landet ligger.
Förstår du?
2021-07-12, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meze
Tror säkert att det finns flera nära till både Lydia och Emil som har en rätt klar bild av vad som lett fram till detta. Tyvärr har bara några som varit rätt svartvita i sina uttalande fört fram vad de tror eller vet.
Därför är det inte lätt för oss som bara läser och försöker få något sammanhang att få ens ett hum om vad som ligger bakom.

Så är det. Jag tror inte det är ett komplicerat fall utan att det kommer klaras upp relativt fort.
2021-07-12, 22:26
Medlem
Citat:
LB är tilldelad (alt: har själv valt ombud) advokat redan i samband med gripandet/anhållandet.

Nej, en jouråklagare finns i bakgrunden när första förhör hålls vid ett sånt här allvarligt brott. Behöver inte invänta nån "ordinarie". Hur tänkte du?

Ditt inlägg är så ostrukturerat så jag vet inte hur det skall kommenteras. Vad menar du med det sista?
Alla någotsånär vana krimläsare vet att vid FU-sekretess, så omfattas ombudet av yppandeförbud.
Men FYI: Advokaten/ombudet har inte mer munkavle än att h*n har rätt att berätta hur klienten ställer sig till anklagelserna. Känner du inte igen: "Min klient medger gärningen men förnekar brott"? Va?

I det här fallet har hennes ombud inte berättat att LB förnekar mord.
Det säger en del om hur landet ligger.
Förstår du?

Det var jouråklagaren som uttalade sig i pressen och bl.a. sa att först skall en ordinarie åklagare tilldelas.
----------------------

Så här säger åklagaren efter förhandlingen i SVT

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/man-skjuten-till-dods-i-balsta-kvinna-haktas

- LB medgav häktning
- LB ville inte ta ställning till misstankegraden
- motiv ville åklagaren inte gå in på
Senast redigerad av Remark 2021-07-12 kl. 23:06.
2021-07-13, 15:39
Medlem
Hej.

Har läst tråden nu och har lite frågor.

Kan det vara självmordsförsök som har gått överstyr, (båda)
Kan det vara självförsvar?
Kan det vara ett våda skott som det heter?
Kan det ligga andra brott bakom?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in