2021-07-12, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cactaceae
Var det inte en fråga om dömandet för mord till t.ex. 18 år eller livstidsstraff , ba' undrar?

Nej, inte enbart. Jag tror inte att L kommer få livstids fängelse, utan tidsbestämt. Orkar inte ha en lång utläggning om varför, men utifrån vad som hittills framkommit har jag svårt att se en domstol bedöma, eller ens åklagare yrka på, att brottet har livstid som straffvärde. Det kan framkomma annat som ger skäl till att revidera den inställningen, men det är vad jag tror i nuläget.

Förtydligande: Mitt svar hade ändå varit det samma. Någon kan dömas till livstidsstraff för mord för samtliga de rekvisit som framgår i lagrummet.
Senast redigerad av Stefan S 2021-07-12 kl. 15:22.
2021-07-12, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Nej, inte enbart. Jag tror inte att L kommer få livstids fängelse, utan tidsbestämt. Orkar inte ha en lång utläggning om varför, men utifrån vad som hittills framkommit har jag svårt att se en domstol bedöma, eller ens åklagare yrka på, att brottet har livstid som straffvärde. Det kan framkomma annat som ger skäl till att revidera den inställningen, men det är vad jag tror i nuläget.

Tyckte det var lite önsketänkande från @carinah78, därav mitt undrande, tack!
2021-07-12, 15:45
Medlem
DetBaraBlirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skurnaibitar
Jojo men inte va det någon som ville se han död. Man kan tycka illa om någon men önska livet av någon är helt annan sak.

Det är väl ingen som påstått att någon ville att han skulle dö?
2021-07-12, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DetBaraBlir
Det är väl ingen som påstått att någon ville att han skulle dö?

Precis min tanke!
2021-07-12, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Visst kan vi avvakta de tre stegen i rättsprocessen här I tysthet och strunta i att spekulera I domsutfall men nog blir då tråden både väldigt tyst och tråkig, väl?

När jag skrev att LB inväntar ett livstidsstraff, så är själva påföljden en spekulation. Det är alltså min bedömning, sett till brottets karaktär. Trodde inte jag behövde vara övertydlig, särskilt inte inför nån som tryckt ur sig närmare 20k inlägg här på Flashback..

Att barnen skulle sakna tillsyn just nu betvivlar jag inte. De är säkert omhändertagna. Vad jag skrev det var att mamma LB, genom sitt handlande, förmenat sina fyra barn trygghet och förutsägbarhet.
Att ha en mamma som sitter häktad och inväntar ett mycket, mycket långt fängelsestraff, det ger knappast trygghet. Det skapar otrygghet inom ett barn.

Din avslutning:
Händelsen tycks ju faktiskt per definition vara planerad. LB har inte anfört olyckshändelse (vådaskott) eller nödvärn, utan medgett mord.
Så därför är avlossandet av skottet/skotten en medveten handling i akt och mening att ta död på EF. Kanske var "planeringstiden" kort, men den fanns.
Därför häktad på sannolika. Därför sannolikt ett välförtjänt livstidsstraff i TR. På Hinseberg innan jul efter att HR fastställt domen.

L häktades för mord av en jouråklagare då LB erkände gärningen. Jag förstod att LB hade en berättelse som dock jouråkl behöll för sig själv.

Vad som blir den slutliga brottsrubriceringen och yrkad påföljd som åklagaren väljer vet vi inte men jag gissar mord/dråp och tidsbestämt fängelsestraff.
2021-07-12, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
L häktades för mord av en jouråklagare då LB erkände gärningen. Jag förstod att LB hade en berättelse som dock jouråkl behöll för sig själv.

Vad som blir den slutliga brottsrubriceringen och yrkad påföljd som åklagaren väljer vet vi inte men jag gissar mord/dråp och tidsbestämt fängelsestraff.

Hon begärdes anhållen av en jouråklagare, men var det verkligen en jouråklagare som begärde henne häktad?

I övrigt håller jag med angående vad ansvarig åklagare kommer yrka är saken (alltså mord, men håller öppet för att det kan ändras till dråp) samt tidsbestämd påföljd vid kommande rättegång. Möjligen kan stämningsansökan lämnas in redan i oktober i det här fallet, men innan dess kommer nog inte mycket nytt framkomma utöver vilka de senaste ryktena är.
2021-07-12, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Instämmer. Detta är flashback och här spekuleras det hejvilt oavsett vilket fall det gäller.
Visst är det tråkigt när anhöriga kommer in och vill lägga locket på för att det (i deras ögon) kommer fram ”känslig” information, men det är ju så det funkar här, då är det bättre att inte läsa tråden!

Även jag ser fram emot FUP då jag tycker något är minst sagt skumt här, det är antingen ”Team Lydia” eller ”Team Emil”.
Ser fram emot att få se vad som verkligen hände så folk kan sluta kaosa loss i tråden, oavsett är det givetvis tragiskt.

I och med den snabba polisinsatsen finns ytterst lite information kring händelsen vilket skapar spekulationer. En berörd anhörig har vädjat om att hänsyn tas till de barn som berörs. Varav några är i en ålder då de har tillgång till detta forum. Det gäller den döda barnafadern. Det är ytterst sällsynt att anhöriga själv skriver inlägg, enligt min erfarenhet. Jag respekterar denne för modet.

Betydligt vanligare är att skribenter tar ställning för eller emot de involverade parter.

Efter en FUP finns ett gemensamt underlag att ta ställning till vilket oftast leder till mer konkreta diskussioner kring själva händelsen. Det ser jag fram emot.
2021-07-12, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Hon begärdes anhållen av en jouråklagare, men var det verkligen en jouråklagare som begärde henne häktad?

I övrigt håller jag med angående vad ansvarig åklagare kommer yrka är saken (alltså mord, men håller öppet för att det kan ändras till dråp) samt tidsbestämd påföljd vid kommande rättegång. Möjligen kan stämningsansökan lämnas in redan i oktober i det här fallet, men innan dess kommer nog inte mycket nytt framkomma utöver vilka de senaste ryktena är.

Du har troligtvis rätt, själva häktningen skedde nog så snart ordinarie åklagare utsetts för fallet.
Senast redigerad av Remark 2021-07-12 kl. 17:45.
2021-07-12, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pcg04k
Och varför skulle det vara lösa rykten enligt dig menar du?

Själva händelseförloppet kan ingen utomstående veta något om, eller hur?
2021-07-12, 18:55
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Trådens rubrik slår ju fast att han inte hittades inne i huset.
Kanske läge att ännu inte ange läge..?

Editerar: EF kan efter att ha blivit påskjuten utomhus stapplat in I huset och där på plats avlidit och där påträffats.

Kverulant eller ej…
Var i rubriken framgår det var EF hittades, alternativt inte hittades?

Edit:
Skit samma.
Det går inte att föra ett resonemang med dej.

Edit 2:
Du snurrar till det så dant.
Efter vad jag förstår är EF anträffad utomhus. Vilket inte utesluter att han skjutits inomhus.

Men du vill nu öppna upp för att det är tvärtom, eller?
Att han alltså anträffats död inomhus, men kan ha skjutits utomhus?

OffT:
Undrar om den där flädersaft stått och jäst i solen…
Senast redigerad av StudebakerHog666 2021-07-12 kl. 19:07.
2021-07-12, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Själva händelseförloppet kan ingen utomstående veta något om, eller hur?
Njae, bäste Remark, där tänkte du inte hela vägen ut va?

Vi har väl i nuläget Ingen aning om hur många personer som kan ha varit på plats och bevittnat hela händelseförloppet?
Bara för att ingen klafsat in här I tråden och berättat att den varit på plats vid mordet, så får vi inte tro att dödandet var en skjutning där bara LB och EF var på plats.

En verkligt tät FU-sekretess innebär att ev vittnen belagts med yppendeförbud. Det är på alla vis föredömligt!
Nu kommer en spekulation från mig:
Att LB inte ens försöker hävda olycka/nödvärn kan tyda på att det finns minst ett vittne till händelsen och därför inser hon att det vore dumt av henne att ljuga.

Fast så långt tänkte du inte?
2021-07-12, 19:33
Medlem
Citat:
Njae, bäste Remark, där tänkte du inte hela vägen ut va?

Vi har väl i nuläget Ingen aning om hur många personer som kan ha varit på plats och bevittnat hela händelseförloppet?
Bara för att ingen klafsat in här I tråden och berättat att den varit på plats vid mordet, så får vi inte tro att dödandet var en skjutning där bara LB och EF var på plats.

En verkligt tät FU-sekretess innebär att ev vittnen belagts med yppendeförbud. Det är på alla vis föredömligt!
Nu kommer en spekulation från mig:
Att LB inte ens försöker hävda olycka/nödvärn kan tyda på att det finns minst ett vittne till händelsen och därför inser hon att det vore dumt av henne att ljuga.

Fast så långt tänkte du inte?

Innan vi får mer offentlig information utgår jag från vad som är känt. Vi har ingen aning vad som nu framförts under de förhör som skett. Lika lite som vilken teknisk bevisning som framkommit.

Inte heller tänker jag öda någon tid på att uppfinna någon.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in