2021-07-13, 16:11
Medlem
PippiAvdesyvhavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagbettle
Hej.

Har läst tråden nu och har lite frågor.

Kan det vara självmordsförsök som har gått överstyr, (båda)
Kan det vara självförsvar?
Kan det vara ett våda skott som det heter?
Kan det ligga andra brott bakom?

JA till alla frågor.

Innan fup kommer eller at åklagar sier noe mer vet vi kun at hon (L*dia) holdt våpenet, alt annat er spekulasjoner.
2021-07-13, 16:16
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Hej.

Bra att du pekar på lite alternativa scenarier.
Det finns väldigt lite information om hur det gått till.

LB har medgett att hon skjutit det dödande skottet.
Hon har en förklaring.

Det är ungefär det som framkommit.
2021-07-13, 16:25
Medlem
Citat:
Hej.

Nej, det är ytterst tveksamt eftersom åklagaren begärt L häktad för mord, något L inte motsatte sig.

Vid ett vådaskott hade det rört sig om vållande till annans död, inte mord eller dråp.
Vid självförsvar hade det rört sig om dråp, om inte rent av nödvärn. L godtog att häktas på sannolika skäl misstänkt för mord.
Ingenting tyder på ett självmord ”som gick fel” (bland annat t.f.a. det ovan angivna).
Ingenting tyder på att andra bakomliggande brott skulle mynnat ut i denna tragedi.

Vad många inte tycks inse är att en åklagare har i uppdrag att vara objektiv, inte att sätta dit människor. En åklagare som misstänker förmildrande omständigheter måste enligt lag ta hänsyn till och utgå från det.
2021-07-13, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Bra att du pekar på lite alternativa scenarier.
Det finns väldigt lite information om hur det gått till.

LB har medgett att hon skjutit det dödande skottet.
Hon har en förklaring.

Det är ungefär det som framkommit.

Jag funderar lite ang det psykiska måendet. Hos dom båda två då.

Har ju hört och läst mycket om människor som går på en cocktail utav diverse mediciner med hemska biverkningar som självmord, m.m
Läser man om många utav de som begått masskjutningar på skolor i USA talar man alltid bara om att personen mådde psykiskt dåligt, men aldrig att personen kanske två veckor tidigare sattes på en medicin,- många ggr en cocktail utav olika antidepressiva m.m som faktiskt gjort att personen blivit mkt sämre.

Såg en dokumentär om en liten flicka som hade svårt att sitta still i skolan, mamman tog henne till läkaren som direkt satte henne på en cocktail av olika antidepressiva, några kvällar senare hängde den lilla flickan sig på sitt rum.

Det här med att någon mår dåligt och gör något och direkt avfärdar vi det med att den mådde psykiskt dåligt. Men är det inte så att många faktiskt mår ännu sämre efter att ha satts på medicin ibland?
2021-07-13, 18:27
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Jag funderar lite ang det psykiska måendet. Hos dom båda två då.

Har ju hört och läst mycket om människor som går på en cocktail utav diverse mediciner med hemska biverkningar som självmord, m.m
Läser man om många utav de som begått masskjutningar på skolor i USA talar man alltid bara om att personen mådde psykiskt dåligt, men aldrig att personen kanske två veckor tidigare sattes på en medicin,- många ggr en cocktail utav olika antidepressiva m.m som faktiskt gjort att personen blivit mkt sämre.

Såg en dokumentär om en liten flicka som hade svårt att sitta still i skolan, mamman tog henne till läkaren som direkt satte henne på en cocktail av olika antidepressiva, några kvällar senare hängde den lilla flickan sig på sitt rum.

Det här med att någon mår dåligt och gör något och direkt avfärdar vi det med att den mådde psykiskt dåligt. Men är det inte så att många faktiskt mår ännu sämre efter att ha satts på medicin ibland?

Den frågan har jag inget svar på. Jag är mycket dåligt insatt i problematiken, men tror att den är väldigt komplex.
Ibland känns det som om medicin skrivs ut alltför lättvindigt, åter igen vittnar många om att de kunnat hålla akuta faser av sjukdom i schack tack vare sin medicin.

Men jag vet verkligen inte.
2021-07-13, 19:02
Medlem
Citat:
Den frågan har jag inget svar på. Jag är mycket dåligt insatt i problematiken, men tror att den är väldigt komplex.
Ibland känns det som om medicin skrivs ut alltför lättvindigt, åter igen vittnar många om att de kunnat hålla akuta faser av sjukdom i schack tack vare sin medicin.

Ja, så är det säkert. Många ggr bra med medicin. Men många ggr känns det som om de får bonus för att skriva ut vissa läkemedel. Lättast att skriva ut.
Man får ej må dåligt idag. Har man sorg, ta lite piller.

Många ggr när ngt händer så har personerna sökt vård tidigare utan att fått hjälp. Lite piller, klara dig själv nu.

Tråkigt allt som hänt. Stor sorg för bådas familjer.
2021-07-13, 19:24
Medlem
Citat:

LasseLiten2 som skrivit mycket tidigare känner LB väl, enligt egen utsago, skrev att hon mått dåligt sista månaden ungefär. Dock inget om någon medicinering. Vilket iof inte utesluter att så är fallet.
Det har också skrivits av ett antal som menar att man känner EF väl och att denne (och även LB) intog en hel del alkohol, ett typ av missbruk som förvärrades sedan EF träffade LB.

Ponera ev. medicinering med alkohol så blir det en olycklig kombination. Å andra sidan har en vän till EF skrivit att LB kunde bli oerhört arg, vilket skulle kunna indikera att medicinering för tex en NPF-diagnos inte intogs. Men allt är bara spekulationer och tankar baserat på vad vänner till båda partnerna delat.
2021-07-13, 19:26
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ja, så är det säkert. Många ggr bra med medicin. Men många ggr känns det som om de får bonus för att skriva ut vissa läkemedel. Lättast att skriva ut.
Man får ej må dåligt idag. Har man sorg, ta lite piller.

Många ggr när ngt händer så har personerna sökt vård tidigare utan att fått hjälp. Lite piller, klara dig själv nu.

Tråkigt allt som hänt. Stor sorg för bådas familjer.

Jag håller med om det du skriver.

Förr (mer då tror jag) ansågs att man skulle ju igenom vissa saker. Till exempel att tonåren kan vara knepiga på många sätt. Sen finns det något som, kanske inte utan anledning, kalkas ”sorgeår”. Man ska hantera födelsedag, namnsdag, jul etc utan en person som gått bort. Då var det ändå naturliga led i en människas utveckling.

Samtidigt vet ju inte jag om tiderna nu är sådana att folks hjärnor helt enkelt mår sämre.

Man äter sämre mat. Man är ständigt uppkopplad. Man har inte likadana möjligheter på arbetsmarknaden.
Som exempel på faktorer som kan påverka.
Världen har också krympt, och det som händer på andra sidan jordklotet får vi reda på och påverkas av på ett helt annat sätt än ”back in the days”.

Jag får väl bara konstatera att det är skönt att jag inte är tonåring längre…
2021-07-13, 19:34
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martinmartinus
LasseLiten2 som skrivit mycket tidigare känner LB väl, enligt egen utsago, skrev att hon mått dåligt sista månaden ungefär. Dock inget om någon medicinering. Vilket iof inte utesluter att så är fallet.
Det har också skrivits av ett antal som menar att man känner EF väl och att denne (och även LB) intog en hel del alkohol, ett typ av missbruk som förvärrades sedan EF träffade LB.

Ponera ev. medicinering med alkohol så blir det en olycklig kombination. Å andra sidan har en vän till EF skrivit att LB kunde bli oerhört arg, vilket skulle kunna indikera att medicinering för tex en NPF-diagnos inte intogs. Men allt är bara spekulationer och tankar baserat på vad vänner till båda partnerna delat.

Ja, man får hålla öppet för flera möjligheter.

Och vad som är (nästan) säkert är att alkohol inte löser problem, om de finns.
”Gå till glaset med din glädje, men inte till flaskan med din sorg” - var det inte så hon sa, Pernilla Wahlgren 😉
2021-07-14, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meze
Tror säkert att det finns flera nära till både Lydia och Emil som har en rätt klar bild av vad som lett fram till detta. Tyvärr har bara några som varit rätt svartvita i sina uttalande fört fram vad de tror eller vet.
Därför är det inte lätt för oss som bara läser och försöker få något sammanhang att få ens ett hum om vad som ligger bakom.

Det visar ju på att både BO och MGM har vissa bra kvaliteter eftersom de verkar ha lojala släktingar och vänner som inte berättar vad de vet här. Tids nog får vi veta motivet och vad det än är så är det en sorglig historia.
2021-07-14, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pigge2
Det visar ju på att både BO och MGM har vissa bra kvaliteter eftersom de verkar ha lojala släktingar och vänner som inte berättar vad de vet här. Tids nog får vi veta motivet och vad det än är så är det en sorglig historia.

Så tror jag också och hoppas att de hjälper barnen att bevara fina minnen och tankar.
De flesta människor har ju trotts allt båda onda och goda sidor.
2021-07-15, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Tack. Va tråkigt med den utgången när han bestämt sig för att ta tag i sitt liv igen.

Menar du att EF försökte ta sitt liv och att det gick snett??

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in