2021-07-11, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Okay, I stand corrected.

I och med att Matz säger det och det är till Ebbas fördel, att hon inte lämnat Esbjörn helt ensam att göra affär, så är det nog ganska troligt sant.

Även Esbjörn har ju bekräftat detta. I TV4's intervju, där han berättade att Matz varit så otrevlig i telefon att det inte ens gick att återge det Matz sa, för det var så otrevligt. Men jag vill minnas att även Ebba vid något tillfälle nämnt att hon pratat med Matz.
2021-07-11, 20:12
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Jo jo smidigare var det nog av Ebba tänkt det skulle bli med kompisens brorsa än med en korrekt mäklare som sett till att han inte skulle behöva avskriva sig allt ansvar....ja det är väl också ogörligt för en mäklare och då kan Ebbas husinförskaffande från Esbjörn ha slutat just där ¤ då mäklaren säkerligen vinnlagt sig om att försäkra sig om att det inte fanns några förbehåll att ta hänsyn till typ avtalet mellan Esbjörn o hans brorson Matz.

Det är just här skon inte bara klämmer utan även läcker.

Ja tio dagar efter, som han meddelade Ebba sin djupa ånger men han ångrade sig redan dagen efter (en natts sömn)

Fel. Esbjörn har på bästa sändningstid sagt att han ångrade sig då det röjdes sly på tomten. Det skedde tio dagar efter avtalspåskriften. Alla andra ångerversioner har inte kommit direkt från Esbjörns mun, vilket gör att jag fäster större tilltro till det Esbjörn själv säger.
2021-07-11, 20:14
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Om vi bortser från att de tydligen träffats 10 dagar senare vid trädröjningen utan reaktion avs ånger. Vad är det som gäller, om han ångrar sig dagen efter men inte talar om det till Ebba förrän i brevet som sägs vara skrivet 3 sept, och antagligen mottaget 4 eller 5?
I alla normala sammanhang är det väl när man meddelar motparten?
Kanske därför Esbjörns advokat numera enbart använder typ 3 sept eller vad tror du?

Sedan är ju ånger normalt inte godkänt i fastighetsaffärer map signerat avtal.
Antagligen så och korrekt så men jag ser som du också gör med handen på hjärtat o foten i själen den fruktansvärda vånda den gamle mannen säkerligen genomlevde de här tio eller fler dagar tills han förmådde sig kontakta Ebba - inte undra på om han beter sig märkligt i Ebbas klor - ju mer jag går in i detta å många med mig ju hemskare framträder historien....va fan Ebba har du gjort....ser också din fruktansvärda position men du spelade högt - alltför högt och förlorade....

och till er som tänkt er kasta sig på era TB:n för å upplysa mig o läsare att Ebba minsann kommer att bli ägare till Esbjörns/Matz hus och därmed ej är att definiera som förlorare - inte det jag avser med loser!
2021-07-11, 20:16
Medlem
Citat:
Fel. Esbjörn har på bästa sändningstid sagt att han ångrade sig då det röjdes sly på tomten. Det skedde tio dagar efter avtalspåskriften. Alla andra ångerversioner har inte kommit direkt från Esbjörns mun, vilket gör att jag fäster större tilltro till det Esbjörn själv säger.

Så är det, de flesta, om inte alla, lögner som kommit från Esbjörn-sidan i detta har avslöjats, det är bara ebba-hatarna i tråden som vägrar medge alla lögner, trots att de sedan länge är genomskådade, blottade och avslöjade.

Det är framförallt grisen som står för alla lögner, bedragaren som redan innnan han ens träffat esbjörn bestämde att esbjörn skulle vara dement. Allting sket sig för den idioten. grisen lyckades inte med någonting annat än att hänga ut sig själv som pedofil och barnmisshandlare inför hela svenska folket. man får intrycket att allting han tar i blir katastrof. Man kan undra om han verkligen trodde från början att han skulle lyckas med sitt bedräger denna gång, om han verkligen är så urbota korkad. Det skulle inte förvåna mig ett smack, han verkar faktiskt vara så korkad.
2021-07-11, 20:21
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Dumheter - tror inte ett ögonblick på att inte Esbjörn ångrat från scratch och faktiskt nog redan långt innan han satte sin kråka där Ebba pekade. Nåväl, hur som, det kommer säkert fram vid rättegången och ja röjningen var väl det som fick honom att öppna mun
2021-07-11, 20:21
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Att tråden har 38 000 inlägg, är ingen ursäkt för att tro att saker inte existerar. Alla vi som varit med från början, har lagt ner precis lika mycket tid som du behöver göra, för att hänga med. Esbjörn-sida eller Ebba-sida, spelar ingen roll där. Om vi ska serverera en sammanfattning för att behaga alla som kommer in i matchen långt senare, så håller det inte. Det är lite som om du går på bio och kommer in när det bara är tio minuter kvar av filmen och så vill du att någon berättar vad som hänt. Gå på nästa visning istället (dvs ta tiden och läs ikapp).

Dokument som läggs upp på fildelningssajter har dessutom en tendens att vara färskvara och inte finnas kvar så länge som man önskar, så jag rekommenderar dig att faktiskt kontakta tingsrätten och hämta hem alla dokument själv. Då vet du också att de är oförvanskade.

Men, för att erbjuda dig en lättare utväg. Fråga någon du litar på, på Esbjörnsidan, om avtalet är erkänt som ett giltigt avtal, av rätten.

Jag kan bara återigen konstatera att det görs diverse påståenden om tvisten mellan Ebba och Esbjörn utan att någon kan presentera något som styrker dessa påståenden. Hela tiden dessa undanflykter och ursäkter.
Den som läser detta kan själv fundera på hur det kan komma sig att det inte presenteras ett enda bevis för något.

Citat:
Sedan till det där med vittnen. Bara för att Ebba ser om sitt hus och tar med sig ett vittne, vad var det som hindrade Esbjörn att göra detsamma? Vad är det som gör att det är hennes plikt att ta in okända människor från gatan? En mäklare, är han eller hon oberoende om Ebba betalar notan?
Jag skrev för en liten stund sedan om fastighetsmäklare oberoende och citerar nu Fastighetsmäklarlagen.

God fastighetsmäklarsed
Allmän omsorgsplikt[

8 § Fastighetsmäklaren ska utföra sitt uppdrag omsorgsfullt och i allt iaktta god fastighetsmäklarsed.

Mäklaren ska ta till vara både säljarens och köparens intresse. Inom ramen för de krav som god fastighetsmäklarsed ställer ska mäklaren särskilt beakta uppdragsgivarens ekonomiska intressen.
2021-07-11, 20:23
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Här I tråden påstås det om och om igen att mäklare inte anlitades för ett förmedlingsuppdrag gällande Esbjörns fastighet eftersom Esbjörn ska ha sagt nej. Jag har visat att även om Esbjörn sa nej hade Ebba själv kunnat vara uppdragsgivare åt en mäklare gällande förmedlingsuppdraget. Ebbas ansvar kan inte skjutas över på Esbjörn.
Naturligtvis har Esbjörn ett ansvar för sina handlingar.

Om inte Theo Dietz tagit marknadsmässigt betalt för skrivuppdraget eller ens betalt över huvudtaget så är det allvarligt. Skrivuppdraget är då att betrakta som en väntjänst till Ebba. Theo Dietz kan därmed inte sägas vara opartisk.

. Ebba kände inte Esbjörn sedan tidigare och ändå valde hon att sätta in handpenningen på Esbjörn egna bankkonto i stället för att använda en mäklare som mellanhand. Det handlar om över 400 000 kr som Ebba riskerade på detta viset. Hur kan det komma sig att Ebba inte kollade upp Esbjörns vandel innan? Hon la ju ned avsevärd möda på att 6ndersöka Esbjörns ombud vid ett senare tillfälle. Enligt uppgift har Esbjörn skulder hos kronofogdemyndigheten och jag gissar att det finns ett obetalt skadestånd också som härrör från trafikbrottet för några år sedan. Inte nog med att Ebba inte kollade upp Esbjörn. Hon avstod från att skydda sig finansiellt och juridiskt genom att inte anlita mäklare för formedlingsuppdrag.
Jo, Ebba har sig själv att skylla.

Det är en massa som kunde ha varit annorlunda, men jag tror vi gör tråden en tjänst genom att titta på de faktiska omständigheterna. En sån där NewYork-mäklare, Elon Musk, Bill Gates och Mona Sahlin kunde annars vara intressanta figurer i den här soppan om man börjar fantisera om vad som skulle kunna hänt. Ebba hade naturligtvis inte haft en chans i en budgivningskrig mot Elon och Bill om de hade velat haft stället.

Jag ser inte det opartiska i Theos medverkan i själva skrivuppdraget. Om Theo är en glorifierad sekreterare som skriver ner vad Ebba och Esbjörn har kommit överens om (vilket verkar vara fallet faktiskt), så hur kan prislappen Ebba betalar för tjänsten vara till Esbjörns nackdel (eller fördel)?

Varför Ebba inte kollade upp Esbjörns ekonomi innan kan man alltid fråga sig. Kanske gjorde hon det, men tyckte att skulden till Kronkalle inte var något som påverkade själva affären och att göra affären möjliggjorde ju för Esbjörn att betala skulden. Kanske diskuterade de det, kanske inte. Vem vet?

Trafikbrottet hade inte kommit något domslut (hade det ens varit någon rättegång) innan avtalsskrivandet, så det kunde inte Ebba se vid någon normal registerslagning.

Med facit i hand, ja, det hade varit smart för Ebba att gå via en mäklare. Det hade blivit något mindre huvudvärk, men hade inte stoppat Esbjörn från att ångra sig efter tio dagar.
2021-07-11, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorstBastVackrast
Finns ingenting ovan som styrker dina påståenden om tre mäklare. Hon har låtit göra två värderingar, det är känt sedan länge. En av dessa är gjord av Notar och den andra kan jag notera att det är vissa i tråden som har listat ut vem som jag gjort och varför. Du är uppenbarligen inte en av dem.

Men som tidigare påpekats, det är helt oväsentligt och enbart positivt för Ebba att hon låtit värdera fastigheten. Oavsett vilket så vet vi nu med säkerhet att Ebba har betalat marknadspris och att Esbjörn är av samma uppfattning eftersom den värderingen han själv gjorde efter ett halvår visade samma värde vid aktuell tidpunkt.

I detta fallet utgår jag från att Ebba kan hantera svenska språket korrekt o att först då påstå att hon låtit göra två värderingar o att sedan påstå:
"utifrån de värderingar som mäklare"
de värderingar - plural
de värderingar som mäklare - plural = två värderingar som är gjorda av två mäklare.

Annars hade hon skrivet: utifrån värderingen som

Solklart att Ebba anlitat två mäklare som värderat fastigheten o frågan är ff om varför mäklare X o dennes värdering mörkas!

Ebba ljuger väl inte om en sådan viktig sak, eller?
2021-07-11, 20:24
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorstBastVackrast
Även Esbjörn har ju bekräftat detta. I TV4's intervju, där han berättade att Matz varit så otrevlig i telefon att det inte ens gick att återge det Matz sa, för det var så otrevligt. Men jag vill minnas att även Ebba vid något tillfälle nämnt att hon pratat med Matz.

Var inte det otrevliga samtalet något som skedde efter försäljningen? Det var något som kom fram tidigt i historien iallafall.
2021-07-11, 20:29
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Antagligen så och korrekt så men jag ser som du också gör med handen på hjärtat o foten i själen den fruktansvärda vånda den gamle mannen säkerligen genomlevde de här tio eller fler dagar tills han förmådde sig kontakta Ebba - inte undra på om han beter sig märkligt i Ebbas klor - ju mer jag går in i detta å många med mig ju hemskare framträder historien....va fan Ebba har du gjort....ser också din fruktansvärda position men du spelade högt - alltför högt och förlorade....

och till er som tänkt er kasta sig på era TB:n för å upplysa mig o läsare att Ebba minsann kommer att bli ägare till Esbjörns/Matz hus och därmed ej är att definiera som förlorare - inte det jag avser med loser!

Det är möjligt att han ångrade sig redan dagen efter, men om så är fallet, varför i hela friden visade han inte det, eller berättade det? Han träffade Ebba flera gånger efter avtalsskrivningen. Han träffade andra efter avtalsskrivningen som påstår att Esbjörn var positiv till försäljningen. Men framför allt, varför skyller han på röjningen, om ångern inte hade med det att göra? Ångrar man sig, behöver man inte leta efter skäl.
2021-07-11, 20:39
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Det är möjligt att han ångrade sig redan dagen efter, men om så är fallet, varför i hela friden visade han inte det, eller berättade det? Han träffade Ebba flera gånger efter avtalsskrivningen. Han träffade andra efter avtalsskrivningen som påstår att Esbjörn var positiv till försäljningen. Men framför allt, varför skyller han på röjningen, om ångern inte hade med det att göra? Ångrar man sig, behöver man inte leta efter skäl.
Hört talas om begreppet starstruck - där ligger säkert mycket svar + att han var/är skröplig <<<<<<< oklart hur skröplig men tydligen tillräckligt för att Ebba skulle värdera honom som easy target and mark
2021-07-11, 20:59
Medlem
Citat:

Han skyllde på röjningen då det var först då det framkom att han sålt och pensionatsgänget fick vetskap pga att det var folk där och röjde och det var då som JB gick till polisen och gjorde anmälan om röjningen och utan Esbs vetskap om polisanmälan gjord.
Han fick väl det här med röjningen uppstoppat femtifjorton gånger den dagen av pensionatsgänget då grannar och alla i närheten såg vad som hände.
Lite av psykisk terror,,skog röja skog röja, vad har du gjort? motorsåg! skog röja skog röja osv osv

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in