2021-07-11, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorstBastVackrast
Jag har inte sett någonting som bekräftar en tredje mäklare. Kan du vänligen länka din referens som styrker det påståendet. Det är för mig tills vidare en trådsanning att det skulle finnas en tredje mäklare.

Huruvida Esbjörn tagit del av någon värdering överhuvudtaget är helt ointressant, eftersom Esbjörn oavsett vilket hade kunskap om aktuellt marknadsvärde och begärde det för huset, vilket också var vad som avtalades.

Åsså far även du med lögner. Theo har i media bekräftat att han tagit fram avtalet. Ditt påstående att han inte vill kännas vid det är således en direkt lögn och falsk ryktesspridning!

Det är du som påstår att det finns en tredje mäklare, så det åligger DIG att berätta vem detta är och vad denne värderat fastigheten till! Men det gissar jag att du inte kan, för det är återigen bara en lögn från dig att det finns en tredje mäklare inblandad.

Det är Ebba själv som säger:

"Jag har varit noggrann med att säkerställa att allt ska gå korrekt och schysst till. Jag har kontaktat ägaren via bekanta med min initiala förfrågan om att köpa tomten. Jag har låtit göra två värderingar. Jag har tagit in Anticimex för en omfattande besiktning med protokoll. Vi har kommit överens om ett pris, som säljaren Esbjörn har föreslagit utifrån de värderingar som mäklare har gjort och utifrån de kostnader (för sanering av tomten, bortforsling av avställda bilar, urstädning av fulla förråd) samt renovering som beräknats av hantverkare. Vi har upprättat ett formellt, standardiserat köpekontrakt med hjälp av ytterligare en mäklare, och jag har betalat handpenning."

Här påstår Ebba att Esbjörn har fått ta del av två värderingar av mäklare, ändå finns endast Notars bakdaterade värdering med till tinget.
Vad har mäklare X värderat fastigheten till o har Esbjörn verkligen fått ta del av den värderingen?

Notars fick han tydligen veta muntligt då den bakdaterad skriftliga värderingen dök upp långt senare.

Noterar att enligt Ebba så är det Esbjörn som föreslagit priset! Fan tro't!

Jag vet att ni inte gillar sanningar som talar emot Uschens agenda men Ebbas egna ord borde ni väl ändå lita på, eller?
2021-07-11, 18:31
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Hur ska du ha det? Nyss skrev du att det var brottsligt av Ebba att anlita en mäklare för formedlingsuppdraget och nu skriver du att hon anlitat två stycken.

Såväl köpare som säljare kan ge en fastighetsmäklare ett förmedlingsuppdrag gällande en fastighet. Syftet med ett förmedlingsuppdrag är att mäklaren förmedlar kontakt mellan köpare och säljare så att dessa kan ingå avtal om försäljning. Oavsett om köparen eller säljaren är mäklarens uppdragsgivare ska mäklaren vara en sk opartisk mellanman. Det betyder att mäklaren ska se till både säljarens och köparens intressen. Men det finns ett undantag och det gäller priset på fastigheten. När det gäller priset ska mäklaren, trots kravet på opartiskhet, försöka få högsta möjliga pris för fastigheten om uppdraget kommer från säljaren. Kommer uppdraget från köparen gäller det motsatta.

Eftersom det i Ebbas fall redan fanns en eller flera värderingar innan Theo Dietz gavs skrivuppdraget får man anta att köpeskillingen redan var överenskommen. 8m Ebba gett exempelvis Theo förmedlingsuppdraget hade det sannolikt inte påverkat köpeskillingen till Ebbaz favör.

Som du skriver:
Syftet med ett förmedlingsuppdrag är att mäklaren förmedlar kontakt mellan köpare och säljare så att dessa kan ingå avtal om försäljning.

Du menar att Esbjörn och Ebba inte var i kontakt varandra sedan tidigare eller hur menar du att mäklaren skulle förmedla kontakt?
2021-07-11, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Aj nu vakna Frustration också och samma tugg som han redan fått svar på.
Fråga Ebba om mäklarna är svaret du fått 8 gånger, men hon har kanske inte svarat på dina mail?

Visa mig o övriga i tråden då på ett fullödigt uttömmande o sanningsenligt korrekt svar på frågan om mäklareX som stämmer med Ebbas utsaga om tre av henne anlitade mäklare!

Det har ni ännu inte lyckats prestera! Snacka om att köra med samma tugg!
2021-07-11, 18:40
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
En fråga: ordet rekviem förekommer - vad menas med det? Är det en variant/ böjning på ordet rekvisit?

Citat:
Det är samma som rekvisit men i engelsk avtalsrätt.

Du behagar skoja, lillen -68

Rekvisit översätts necessary condition, necessary prerequisite enligt Domstolsverket.

https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/for-professionella-aktorer/svenskengelsk-ordlista-for-sveriges-domstolar/
Senast redigerad av DoraF 2021-07-11 kl. 19:07.
2021-07-11, 19:06
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation

"Jag har varit noggrann med att säkerställa att allt ska gå korrekt och schysst till. Jag har kontaktat ägaren via bekanta med min initiala förfrågan om att köpa tomten. Jag har låtit göra två värderingar. Jag har tagit in Anticimex för en omfattande besiktning med protokoll. Vi har kommit överens om ett pris, som säljaren Esbjörn har föreslagit utifrån de värderingar som mäklare har gjort och utifrån de kostnader (för sanering av tomten, bortforsling av avställda bilar, urstädning av fulla förråd) samt renovering som beräknats av hantverkare. Vi har upprättat ett formellt, standardiserat köpekontrakt med hjälp av ytterligare en mäklare, och jag har betalat handpenning."

Här påstår Ebba att Esbjörn har fått ta del av två värderingar av mäklare, ändå finns endast Notars bakdaterade värdering med till tinget.
Vad har mäklare X värderat fastigheten till o har Esbjörn verkligen fått ta del av den värderingen?

Notars fick han tydligen veta muntligt då den bakdaterad skriftliga värderingen dök upp långt senare.

Jag vet att ni inte gillar sanningar som talar emot Uschens agenda men Ebbas egna ord borde ni väl ändå lita på, eller?
Det är möjligt att Theo Dietz har svaret på din fråga. Det ska enligt uppgift stå i det av Theo Dietz upprättade köpekontraktet att köpehandlingar framtaget enligt parternas önskemål. Med andra ord måste Theo Dietz ha varit i kontakt med Esbjörn angående köpeskilling och andra eventuella önskemål från dennes sida. Har Theo Dietz tagit del av mäklare X:s värderinng och har han säkerställt att Esbjörn verkligen tagit del av värderingen?

Eftersom Theo Dietz inte hade något förmedlingsuppdrag med Ebba som uppdragsgivare var inte hans uppgift att se till att Ebba fick betala så lite som möjligt för fastigheten. Theo Dietz skulle vara opartisk i alla avseenden, men om han verkligen var det vet vi inte Det vi däremot vet är att Theo Dietz inte ens satte sitt namn på köpekontraktet som han av allt att döma upprättade på uppdrag av Ebba.
Husaffären genomförs utan mäklare, men kontraktet upprättas av mäklaren Theo Dietz. Han arbetar på Sjönära Fastighetsmäklare och är bror till influencern Margaux Dietz – som är god vän till Ebba Busch.

Mäklaren friskriver sig på kontraktet från allt ansvar för affären och inget namn på mäklare finns på handlingen. Paragraf 17 lyder: ”Parterna är medvetna om att mäklaren ej har något mäklaransvar i denna affär då mäklaren endast varit behjälplig med framtagandet av köpehandlingar enligt parternas önskemål.”

Theo Dietz har bekräftat för Expressen att han upprättat det fyra sidor långa kontraktet.
https://www.expressen.se/nyheter/fastighetsaffaren--som-gav-opinionsras--kan-sluta-i-fortal/
2021-07-11, 19:06
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Det påstås en massa i den här fastighetsaffären. Det är väl Ebba som sagt att Esbjörn tyckte det var för dyrt med mäklare. Esbjörn har inte förnekat det och därmed blir det någon slags sanning.

Om Ebba har föreslagit skrivuppdrag av en mäklare och Theo mer specifikt, är det fel av henne att göra så? Om Esbjörn ville spara pengar på mäklare så är det väl jättebra att hitta någon som gör skrivjobbet så billigt som möjligt? Ebba ljuger ju inte om hon säger att skrivuppdrag är mycket billigare än ett mäklaruppdrag. Det är nog få mäklare som är lika dyra eller dyrare på skrivuppdragen, än på mäklaruppdragen.

Så länge Esbjörn och Ebba är överens om affären, så spelar mäkleriet ingen roll. Så här i efterhand hade det kanske varit smidigare med en mäklare på Esbjörns bekostnad, men vad skulle han kunna göra när Esbjörn ångrar sig tio dagar efter påskrift?
Jo jo smidigare var det nog av Ebba tänkt det skulle bli med kompisens brorsa än med en korrekt mäklare som sett till att han inte skulle behöva avskriva sig allt ansvar....ja det är väl också ogörligt för en mäklare och då kan Ebbas husinförskaffande från Esbjörn ha slutat just där ¤ då mäklaren säkerligen vinnlagt sig om att försäkra sig om att det inte fanns några förbehåll att ta hänsyn till typ avtalet mellan Esbjörn o hans brorson Matz.

Det är just här skon inte bara klämmer utan även läcker.

Ja tio dagar efter, som han meddelade Ebba sin djupa ånger men han ångrade sig redan dagen efter (en natts sömn)
Senast redigerad av kubun 2021-07-11 kl. 19:10.
2021-07-11, 19:10
Medlem
Citat:
Hur ska du ha det? Nyss skrev du att det var brottsligt av Ebba att anlita en mäklare för formedlingsuppdraget och nu skriver du att hon anlitat två stycken.

Återigen så visar du att du har noll koll. Hur vore det om du läste på istället för att bara skriva massa imbecilla inlägg?

Om du bara läst på sidan du länkade till, så hade du sett följande

Citat:
Ibland har en säljare och en köpare redan hittat varandra på egen hand. De kan då vända sig till en mäklare för att få hjälp med köpehandlingarna. Detta är inte förmedling utan det brukar kallas skrivuppdrag.

Vilket är precis vad Ebba gjorde.

Så mina frågor till dig kvarstår obesvarade, jag gissar att du aldrig ens kommer försöka besvara dem, eftersom du inte har en aning om vad du babblar om.
2021-07-11, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation

Finns ingenting ovan som styrker dina påståenden om tre mäklare. Hon har låtit göra två värderingar, det är känt sedan länge. En av dessa är gjord av Notar och den andra kan jag notera att det är vissa i tråden som har listat ut vem som jag gjort och varför. Du är uppenbarligen inte en av dem.

Men som tidigare påpekats, det är helt oväsentligt och enbart positivt för Ebba att hon låtit värdera fastigheten. Oavsett vilket så vet vi nu med säkerhet att Ebba har betalat marknadspris och att Esbjörn är av samma uppfattning eftersom den värderingen han själv gjorde efter ett halvår visade samma värde vid aktuell tidpunkt.
2021-07-11, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorstBastVackrast
Detta är ett riktigt praktexempel på polisens och åklagarens enorma biasering i fallet. De anser att det faktum att en okänd person har gett en enda person en utskrift av domen är "spridning", och visar "stort intresse" för detta.

Samtidigt så har vi Flashback, en av Sveriges allra största sociala forum, där domen och informationen om grisen har spridits vitt och brett sedan långt innan Esbjörn fick den till sig. Men det visar polisen inget intresse alls, de kommenterar det överhuvudtaget inte.

Det är ju massvis med medlemmar här på forumet som talat om hur de tycker att de olika parterna borde få ta del av saker och ting som grävts fram. Det är också alldeles uppenbart att det finns flera som deltagit i trådarna som har direkta kopplingar till områden och inblandade i tvisten. Så det är allt annat än långsökt att någon via flashback gett informationen till såväl Esbjörn som Ebba.

Att informationen spridits långt innan Ebbas uttalanden är ju dessutom något som talar för Ebba och som även påtalats här i tråden, det Ebba spred var redan vida känt sedan lång tid tillbaka. Men återigen så blundar polisen för det och försöker framställa det helt bakvänt.

Polisen har i alla fall nu bevisat att den information Ebba spred, hade fått spridning långt innan hon spred den. Det är härmed ostridiga fakta.

JB har en alldeles egen tråd på Flashback sebn 2012. Hans eskapader har varit kända sen länge och Ebba hade ren otur som råkade kliva i det getinboet.

(FB) Vem är Johann Binninge?
2021-07-11, 19:52
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Hon tog ju med sig en eller flera väninnor som var med när hon och Esbjörn undertecknade köpekontraktet.
Det visar att hon ville ha vittnen och att dessa vittnen skulle stå på hennes sida. I annat fall hade hon t ex kunnat bjuda in randomiserade person från gatan eller naturligtvis en mäklare som brukligt.

Lustigt att ingen av er kan visa eller länka till domstolens beslut. Nästan så att man frestas att tro att det inte existerar.
Tråden har nästan 38 000 inlägg. Det är omöjligt för de som kommer in i tråden att hitta de dokument du pratar om.

Att tråden har 38 000 inlägg, är ingen ursäkt för att tro att saker inte existerar. Alla vi som varit med från början, har lagt ner precis lika mycket tid som du behöver göra, för att hänga med. Esbjörn-sida eller Ebba-sida, spelar ingen roll där. Om vi ska serverera en sammanfattning för att behaga alla som kommer in i matchen långt senare, så håller det inte. Det är lite som om du går på bio och kommer in när det bara är tio minuter kvar av filmen och så vill du att någon berättar vad som hänt. Gå på nästa visning istället (dvs ta tiden och läs ikapp).

Dokument som läggs upp på fildelningssajter har dessutom en tendens att vara färskvara och inte finnas kvar så länge som man önskar, så jag rekommenderar dig att faktiskt kontakta tingsrätten och hämta hem alla dokument själv. Då vet du också att de är oförvanskade.

Men, för att erbjuda dig en lättare utväg. Fråga någon du litar på, på Esbjörnsidan, om avtalet är erkänt som ett giltigt avtal, av rätten.

Sedan till det där med vittnen. Bara för att Ebba ser om sitt hus och tar med sig ett vittne, vad var det som hindrade Esbjörn att göra detsamma? Vad är det som gör att det är hennes plikt att ta in okända människor från gatan? En mäklare, är han eller hon oberoende om Ebba betalar notan?
2021-07-11, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Jo jo smidigare var det nog av Ebba tänkt det skulle bli med kompisens brorsa än med en korrekt mäklare som sett till att han inte skulle behöva avskriva sig allt ansvar....ja det är väl också ogörligt för en mäklare och då kan Ebbas husinförskaffande från Esbjörn ha slutat just där ¤ då mäklaren säkerligen vinnlagt sig om att försäkra sig om att det inte fanns några förbehåll att ta hänsyn till typ avtalet mellan Esbjörn o hans brorson Matz.

Det är just här skon inte bara klämmer utan även läcker.

Ja tio dagar efter, som han meddelade Ebba sin djupa ånger men han ångrade sig redan dagen efter (en natts sömn)
Om vi bortser från att de tydligen träffats 10 dagar senare vid trädröjningen utan reaktion avs ånger. Vad är det som gäller, om han ångrar sig dagen efter men inte talar om det till Ebba förrän i brevet som sägs vara skrivet 3 sept, och antagligen mottaget 4 eller 5?
I alla normala sammanhang är det väl när man meddelar motparten?
Kanske därför Esbjörns advokat numera enbart använder typ 3 sept eller vad tror du?

Sedan är ju ånger normalt inte godkänt i fastighetsaffärer map signerat avtal.
2021-07-11, 20:03
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Nu är det faktiskt inte Ebba som påstått att hon pratat med Matz innan köpet.
Det är Matz som sagt att Ebba ringt honom innan hon köpte fastigheten.

Okay, I stand corrected.

I och med att Matz säger det och det är till Ebbas fördel, att hon inte lämnat Esbjörn helt ensam att göra affär, så är det nog ganska troligt sant.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in