Citat:
Ursprungligen postat av
DoraF
Här I tråden påstås det om och om igen att mäklare inte anlitades för ett förmedlingsuppdrag gällande Esbjörns fastighet eftersom Esbjörn ska ha sagt nej. Jag har visat att även om Esbjörn sa nej hade Ebba själv kunnat vara uppdragsgivare åt en mäklare gällande förmedlingsuppdraget. Ebbas ansvar kan inte skjutas över på Esbjörn.
Naturligtvis har Esbjörn ett ansvar för sina handlingar.
Om inte Theo Dietz tagit marknadsmässigt betalt för skrivuppdraget eller ens betalt över huvudtaget så är det allvarligt. Skrivuppdraget är då att betrakta som en väntjänst till Ebba. Theo Dietz kan därmed inte sägas vara opartisk.
. Ebba kände inte Esbjörn sedan tidigare och ändå valde hon att sätta in handpenningen på Esbjörn egna bankkonto i stället för att använda en mäklare som mellanhand. Det handlar om över 400 000 kr som Ebba riskerade på detta viset. Hur kan det komma sig att Ebba inte kollade upp Esbjörns vandel innan? Hon la ju ned avsevärd möda på att 6ndersöka Esbjörns ombud vid ett senare tillfälle. Enligt uppgift har Esbjörn skulder hos kronofogdemyndigheten och jag gissar att det finns ett obetalt skadestånd också som härrör från trafikbrottet för några år sedan. Inte nog med att Ebba inte kollade upp Esbjörn. Hon avstod från att skydda sig finansiellt och juridiskt genom att inte anlita mäklare för formedlingsuppdrag.
Jo, Ebba har sig själv att skylla.
Det är en massa som kunde ha varit annorlunda, men jag tror vi gör tråden en tjänst genom att titta på de faktiska omständigheterna. En sån där NewYork-mäklare, Elon Musk, Bill Gates och Mona Sahlin kunde annars vara intressanta figurer i den här soppan om man börjar fantisera om vad som skulle kunna hänt. Ebba hade naturligtvis inte haft en chans i en budgivningskrig mot Elon och Bill om de hade velat haft stället.
Jag ser inte det opartiska i Theos medverkan i själva skrivuppdraget. Om Theo är en glorifierad sekreterare som skriver ner vad Ebba och Esbjörn har kommit överens om (vilket verkar vara fallet faktiskt), så hur kan prislappen Ebba betalar för tjänsten vara till Esbjörns nackdel (eller fördel)?
Varför Ebba inte kollade upp Esbjörns ekonomi innan kan man alltid fråga sig. Kanske gjorde hon det, men tyckte att skulden till Kronkalle inte var något som påverkade själva affären och att göra affären möjliggjorde ju för Esbjörn att betala skulden. Kanske diskuterade de det, kanske inte. Vem vet?
Trafikbrottet hade inte kommit något domslut (hade det ens varit någon rättegång) innan avtalsskrivandet, så det kunde inte Ebba se vid någon normal registerslagning.
Med facit i hand, ja, det hade varit smart för Ebba att gå via en mäklare. Det hade blivit något mindre huvudvärk, men hade inte stoppat Esbjörn från att ångra sig efter tio dagar.