2021-07-08, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Larmet kom 11.40 till SOS. De visste ju förmodligen inte identiteten 10 minuter efteråt.

Jag åkte förbi 10:49 (i riktning mot Hässleholm) och insåg snabbt vad som hänt. 10:51 (kan ha varit 10:52) mötte jag två brandbilar i rondellen vid Sjörrödskiosken, i riktning mot olycksplatsen.
Citera
2021-07-08, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bsc
Visst är det tragiskt för honom. MEN om han är orsaken till kvinnans självmord, lider jag inte med honom lika mycket. Det är jävligt egoistiskt att ta med barnen i sin egen död och DET försvarar jag henne aldrig för. Men fortfarande, om mannen är bakomliggande orsak till handlingen har han fått sitt straff nu.
Jag vet att det är emot Flashbacks regler att spekulera i användares identitet, men vågar mig ändå på att gissa att du är från stenåldern mtp ditt minst sagt primitiva tankesätt.

Du tycker det är ett ett lämpligt "straff" för en pappa som kan ha betett sig illa mot mamman till hans barn, att hon mördar hans barn?

Flashback upphör aldrig att förvåna mig .
Citera
2021-07-08, 16:22
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
I det här forumet och vid den här tidpunkten är det väl av största vikt. Hur ska det annars kunna hittas information som kan sprida lite ljus över tragedin?

Tycker du inte det?
Nej, forumet består av en hel hög nyfikna - inget annat.
Det är polisen som utreder och som kommer att "sprida" ljus över vad som hänt.
Citera
2021-07-08, 16:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Ja, precis. Flashbackdetektiverna riskerar bli nyttiga idioter om de gräver fram info om fel person.

Vilken tur då att vi har hittat rätt.

Ni andra borde ta o uppdatera er o sluta fylla tråden med skit.
Citera
2021-07-08, 16:26
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Tänkte på journalisterna som var hos grannen. Dessutom har jag läst om andra ”familjetragedier” i pressen. Han med barnen som frontade med ett större fordon, han som eldade upp sina barn, Bjärred etc.

Det brukar skrivas mindre när det finns självmord med i bilden.
Tror det blir locket på här.
Senast redigerad av MeggieCleary 2021-07-08 kl. 16:29.
Citera
2021-07-08, 16:27
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vari ligger vikten av att veta namn för helt utomstående?

Samhället som helhet är inte utomstående när något så dramatiskt inträffar. Vi lever alla tillsammans med andra och vi påverkas alla av händelsen viljet gör oss berättigade till korrekt information. I första hand gäller detta förstås de som närmast berörs, grannar, bekanta osv men i princip berörs alla. Motsatsen till korrekt information är inte medkänsla och förståelse och sådana bra saker utan desinformation och ryktesspridning.

Alienationen, anonymiteten och fragmenteringen har gått mycket långt i vårt samhälle när föreställningen att alla personliga drag måste suddas ut från sådana här händelser och att allt måste döljas t om kön på omkomna. Detta är också något ont för sig och i sig, då det främjar främlingsskap och likgiltighet och skapar kyla och distans mellan människor.
Citera
2021-07-08, 16:29
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det brukar skrivas mindre när det finns självmord med i bilden.

Undrar om detta kommer att bli mer lågmält för att det är en gärningskvinna?
Citera
2021-07-08, 16:31
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Samhället som helhet är inte utomstående när något så dramatiskt inträffar. Vi lever alla tillsammans med andra och vi påverkas alla av händelsen viljet gör oss berättigade till korrekt information. I första hand gäller detta förstås de som närmast berörs, grannar, bekanta osv men i princip berörs alla. Motsatsen till korrekt information är inte medkänsla och förståelse och sådana bra saker utan desinformation och ryktesspridning.

Alienationen, anonymiteten och fragmenteringen har gått mycket långt i vårt samhälle när föreställningen att alla personliga drag måste suddas ut från sådana här händelser och att allt måste döljas t om kön på omkomna. Detta är också något ont för sig och i sig, då det främjar främlingsskap och likgiltighet och skapar kyla och distans mellan människor.
Du skulle själv inte vilja få din byk tvättad offentligt för att det skett en tragedi i din närhet.
Nej, i detta har du fel - det finns inget egentligt allmän intresse i de omkomnas identiteter - och att föra ut dem till allmänheten är upp till kvarlevande anhöriga att ta beslut om.
Kön och ålder är en annan sak - och det hade nog redan lagts ut om det inte hade varit för den nya trenden att spåra rätt på och fläka ut offer för olyckor och brott på nätet (Flashback).
Citera
2021-07-08, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiger-sounds
Denna M.K verkar ha haft två Facebookprofiler. Den ena med 20 vänner och den andra med 200 vänner. Jag tror det är samma person då det ser ut som samma på bilderna, den första står att hon bor i Hässleholm men inte den andra profilen. Den andra profilen kommer fram som femte resultat när man söker på hennes namn.

Ja på den ena beklagar hon sej över rasism och att hennes barn tvingas växa upp med detta, ett litet barn på bild från mars 2016 och nån skrev att de mindre barnet skulle varit 5 år vilket ju då stämmer.
Nu har hon räddat sina barn från att växa upp med rasismen i samhället iaf.
Senast redigerad av 2an 2021-07-08 kl. 16:45.
Citera
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson

Den diskussionen hade vi i tråden om tragedin i Bjärred.
Frågan är om man som utomstående måste få veta allt.
Citera
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du skulle själv inte vilja få din byk tvättad offentligt för att det skett en tragedi i din närhet.
Nej, i detta har du fel - det finns inget egentligt allmän intresse i de omkomnas identiteter - och att föra ut dem till allmänheten är upp till kvarlevande anhöriga att ta beslut om.
Kön och ålder är en annan sak - och det hade nog redan lagts ut om det inte hade varit för den nya trenden att spåra rätt på och fläka ut offer för olyckor och brott på nätet (Flashback).

Nu försöker ju FB få fram namnet på en förmodad mördare. Dessa brukar nämnas vid namn. Här på FB alltså långt innan media kan gå ut med det.

Kan inte säga att det är ett nytt fenomen. Snarare syftet med vissa trådar i början.
Senast redigerad av Fabriksbyggnad 2021-07-08 kl. 16:36.
Citera
2021-07-08, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Den diskussionen hade vi i tråden om tragedin i Bjärred.
Frågan är om man som utomstående måste få veta allt.
Jag tror det handlar om psykologin bakom tragedin. I Bjärred-tråden blev det lugnare när vi väl fått veta varför det hade hänt. Och det gäller nog här också. Varför tar man livet av sig själv och sina barn? Vilka orsaker ligger bakom? Det är det som nu utgör förundersökningen. En begränsad sådan, som polisen sa. Däremot känns det smetigt att man slänger ur sig namn i tråden hur som helst, utan minsta urskiljning. DET är inte viktigt för oss utomstående kan jag tycka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in