Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Men återigen, det här är precis när HD blivit häktad, misstänkt för mord.
Tror du att hon svarar ärligt? Tror du inte att hon mörkar motiv både för henne själv och för SD?
Eller tror du att hon skulle ha svarat: ja, jag var svartsjuk. Ja, jag ville vara ihop med SD och han ville ha mig tillbaka. Men Lena var i vägen.
Det "tårfyllda snacket om återförening" det talade vväl HD om i de första förhören. Då var hon dels inte misstänkt själv, och kanske hon trodde på att SD skulle frias från misstankar.
I förhören i aug- 19, då är hon själv häktad liksom SD och situationen är en helt annan.
Inget som hon säger då går att lita på.
Lite större citering från samma förhör:
A 149/ 187
"FL 1: Mm, Men, men vad är din uppfattning då? Skulle det vara helt okej att Stefan fortsatte
ha en relation med Lena?
MT: Eem och du skulle fråga mig i dagsläget.., eem, eller fråga mig, så skulle jag säga det:
Ja, om barnen skulle må bra utav det
FLl: Mm
MT: Eem under alla dom här åren som har varit har jag tyckt och tänkt olika
FLI: Mm
MT:Ja,
FL 1: Om vi tänker såhär då, hur tänkte du under våren?
MT: Ingen ...
FLI: 2018?
187 Förhör med Davidsson, Hanna-Sofie; 2019-08-30 11 :21 diarienr: 5000-K574218-18
MT: ... aning, ingen aning"
//
"FLI: Var du svartsjuk på Lena?
MT:Nej.
FL I: Nä, så det, då kan jag tolka det som att du ändå tycker att det, det skulle kunna vara ...
okej?
MT: Det är din tolkning, eem ...
FLI: Ja men jag vill att du svarar på hur du känner
MT: Ja men jag kan inte svara mer tydligt än så.
FLl: Nej. Vad var Stefans uppfattning då om, om eran relation?
MT: Vet inte.
FL 1: Med om den skulle fortsätta eller inte?
MT: I vilket sammanhang och när?
FL I: Efter separationen. Ville han att det skulle bli bra igen?
MT: Det vet jag inte, det tror jag, det får ni nog ta med honom
FL 1: Ville du att det skulle bli bra igen?
MT: Inte där och då, nej.
FLl: Och vad menar du, där och då?
MT: När vi separerade, hade vi separerat, eem, eem ... om jag hade velat att det skulle bli bra,
då hade inte vi separerat.
FL I: Men hur skulle du beskriva relationen då med Stefan där under april, maj -18?
MT: Aah (suckar lätt irriterat) det här har jag svarat så många gånger
FLI: Jaa
MT: Så jag tänker inte svara på det en gång till, för det här kommer liksom ... mitt privatliv är
mitt privatliv. Nånstans måste jag få sätta en gräns.
FLI: Mm ja, men jag kommer att ställa en del frågor ...
MT:Ja
FLI: Så får du välja och svara eller inte
MT:Ja
FLl: Men anser du att den var avslutad? I och med att ni had ... att ni inte levde, bodde under
samma tak och ...
MT: Våran kärleksrelation var avslutad.
FLI: Mm och vad, och vad menar du med kärleksrelation?
MT: Aah, eller våran parrelation, så kanske jag ska uttrycka mig
FLl: Mm, mm
MT: Vi hade inte ... asså ... det här är förnedrande måste jag säga, vi hade inte sex
tillsammans, vi hade inte ... ekonomin tillsammans, eem ... (suckar) vi levde inte som ett par.
Det var avslutat.
FL I: Och när är din uppfattning att ni slutade leva som ett par? När hade ni sex sista gången?
MT: Oj! Ingen aning. "
Så om man blir häktad då är man predisponerad att ljuga?
Hon framstår ju som ännu mer suspekt, vinner inte ett dugg på nån lögn.
Men visst har hon lätt att ljuga. Absolut.
Så här lätt ljuger HD i samma förhör. Du kan ju berätta varför hon bluffar om detta?
FL: ... Vad visste Stefan om din relation med Jonas då?
HD: Eeh ... han visste att vi sågs. Eeh ...
FL: Om vi säger såhär, har du varit ärlig mot Stefan vad det gäller den relationen?
HD: Nej, inte helt.
FL: Nej. Varför inte då?
HD: Eeh, därför att jag skämdes. Eeh för att jag hade sex med Jonas före jag hade flyttat ifrån
Stefan.
BFL:
Och efter att du flyttat, var du ärlig då?
MT:
Aah då har jag berättat att jag har, att vi hade sex. Eeh, för mig .. och det vet Jonas om där jag har varit tydlig, vi har inte haft en parrelation. Jag har inte levt.. vi har inte levt som ett par. Eeh och det har aldrig varit min tanke. Och det vet han om. Eeh, men vi har haft en jättenära vänskapsrelation. Där det även har funnits en fysisk del i det hela med Jonas.
BFL:Mmh.
HD: Och Stefan vet om det.
FL: Men när fick han veta det?
HD: Vet inte.
FL: ... Mmh.
HD: Vet inte.
BFL: ... Var det innan eller efter Lena försvann?
MT: ... Nej det måste varit långt före.
BFL: Och när du säger långt?
HD: Ja den är ju inte så lång. Den är ju från nyår, så ..
BFL:Mmh.
HD: Nej jag vet.. jag .. jag .. alltså jag kan spekulera, jag kan säga kanske då, kanske då. Men det är inget som jag kan säkert säga. Men, alltså jag ... aah, strax efter.. jo men efter jag flytta
, ja men ... jag tror att Stefan visste om det."
28 april 2018
HD till SD: Var i Enköping igår och loggade
Blev kvar tills idag. "
"Bara vänner"
SD: "Du får vara vad du vill med honom och andra. Men du har lovat säga till om någonting ändras. Blir konstigt annars om du nu säger ni är bara vänner. "
HD: Ok. Ville bara vara tydlig men säger till om det blir ngt annat."
(..)