Citat:
Ursprungligen postat av
zilvereko
Precis. Visserligen extremt egocentrisk, men som du så riktigt skriver: en psykopat beter sig inte som SD. Har funderat på psykopati förut men sen släppt det tämligen fort. Ju mer jag fick veta, desto mindre trodde jag på det.
Däremot kan han ha haft vissa drag som påminner om sådan, men det beror nog snarare på den bokstavskombo, som han däremot garanterat hade.
Han var utan sans och vett. Som jag ser det. Iaf jag skulle ha blivit nervös av att ha en sån knäppgök i min omgivning. Har mött såna skruvade individer i livet. Inte ens när de var förhållandevis sansade undgick de inte mina antenner...
Hej, det var länge sedan jag skrev här.
Följer dock tråden, bitvis vid tid.
Vill bara lägga in min reflektion angående SD och orsaker/diagnoser
tex antisocial personlighetsstörning.
Det är inte så att alla "psykopater" är likadana även om vissa drag är gemensamma osv.
Det finns de som fungerar förhållandevis väl i samhället och kan klara av att inneha höga befattningar osv.
Sedan finns det de som inte klarar av att ha ens normala fungerande förhållanden.
Det finns också ibland andra inslag och olika sådana.
Kombon av annan problematik så att säga.
Ett exempel som jag för en tid sedan dök på när jag läste om "psykopater" (forskning eller liknande)
var att man INTE gör psykopatiutredningar på barn
men att det inte är ovanligt att de SOM SENARE i livet FÅR en diagnos av antisocial personlighetsstörning HAR fått diagnosen ADHD som barn!
Själv har jag levt med någon som fick sin diagnos efter stora RPU och som helt passade in på ovanstående men med ytterligare inslag.
Det krävdes alltså ett våldsbrott med medföljande RPU för att denne person skulle få rätt diagnos.
Dennes familj hade under alla år trott det "bara" var ADHD,
vilket var konstigt i mina ögon
men också ett tecken på deras medberoende!
Jag menar nu inte att SD var som ovan beskrivet, DOCK menar jag att han:
1) saknade empatisk förmåga, i alla fall var den inte välutvecklad.
2) klarade inte av att psykiskt hantera kontrollförluster.
3) hade en sadistisk ådra (möjligen ej extrem men inte heller normal) som även Lena påtalade, finns i deras konversationer.
Detta visade sig även i flera olika situationer som vi har fått läsa över tid.
4) han beskrev själv under P7:an (tror jag det var) att han blev sexuellt upphetsad av ilskan/bråken vad gällde L, om jag minns rätt.
5) han hade lätt för att ljuga och manipulera och hitta på avancerade konstiga historier som för oss var ologiska eller "överdrivna", exempel cykelsadel mm.
Jag hade fler punkter i huvudet nyss men de gled bort tyvärr.
Det är nog ganska omöjligt att få svar på vad som felades i SDs fall
men något allvarligt var det.