2021-07-06, 23:07
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Då faller Löfven igen.
Dom enda som vinner på detta är oppositionen.

Det är ju tänkt nu att regeringen ska inte förhandla budget med någon utan istället "lyssna in" vad C och V respektive vill ha. Slänga ihop det, krydda med lite sossevalfläsk, mixa och sedan är tanken att det ska accepteras av C och V. Nu slipper C att förhandla med V men budgeten kommer ju ändå vara en salig blandning av V- och C-förslag så slutresultatet kommer ju inte skilja sig nämnvärt från en som kommit fram i en regelrätt förhandling. Det är bara trams och en konstruktion för att psykos-Annie ska kunna "rädda ansiktet".
Citera
2021-07-06, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Hur som helst min poäng är att nästintill ingen har läst JÖKen. Lööf kan stå och ljuga friskt om innehållet. Kalla det för liberala reformer man tvingar S till samtidigt som S har fått ett alibi för att genomföra ett par impopulära reformer. Dessutom är den största delen bara business as usual och floskler.

JÖK:en diskuterades rätt flitigt när den presenterades, jag tror du har skapat dig en väldigt felaktig bild av hur många här i politik som faktiskt läst igenom den.

Att väljarkåren överlag inte fördjupat sig är rätt naturligt kan jag tycka.
Därav ser vi det här rent cirkus-mässiga förfarandet med flumskallar inom tex MP som känner sig nödgade att säga att dom inte alls kommer acceptera vissa punkter som legat på bordet i några år samtidigt som dom deklarerar att dom kommer rösta grönt, dvs, FÖR desamma.

Det är föga förvånande att JÖK:en skulle sluta i kaosartat trams och flams den dagen den synades av riksdagen. Vi får tacka alla som synade bluffen och ta med oss det som lärdom.

En del mer än andra.
Citera
2021-07-06, 23:17
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don.C
Det är ju tänkt nu att regeringen ska inte förhandla budget med någon utan istället "lyssna in" vad C och V respektive vill ha. Slänga ihop det, krydda med lite sossevalfläsk, mixa och sedan är tanken att det ska accepteras av C och V. Nu slipper C att förhandla med V men budgeten kommer ju ändå vara en salig blandning av V- och C-förslag så slutresultatet kommer ju inte skilja sig nämnvärt från en som kommit fram i en regelrätt förhandling. Det är bara trams och en konstruktion för att psykos-Annie ska kunna "rädda ansiktet".

Det här är just så barnsligt som det låter. Regeringen ska inte få prata med de andra partierna om hur de vill budgeten ska vara, istället ska de gå på känn och lägga fram något som de tror att alla kan acceptera.

Varför blev det fel att förankra sin budget med andra partier, det är väl just en grundidé i en demokrati? Annie är fullkomligt rabiat och barnslig och en vuxen borde tala allvar med henne. I säng med dig utan kvällsmat Annie!
Citera
2021-07-06, 23:24
Avslutad
Jag undrar om Kakaduans lapp är av samma typ som Jonas lapp. Hade Jonas en likadan? Jag tänkte att hans var handskriven, men den kanske var en utskrift precis som Kokobovos. Varför fick vi aldrig se Jonas lapp?

Det var för övrigt totalt pinsamt när Lööf i Aktuellt tillfrågades om att offentliggöra det där papperet, "avtalet" hon hade med Röfvén, men hon ålade sig ur det på ett högst pinsamt sätt. "Nädå, så att jomenvisst, men inte behövs väl det..."

Så Annie har gått all in Jonas och blivit en dörrmatta.

Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Håller helt med. Jag är snart 40. Redan i mina tonår märkte jag detta.

Folk lär sig via släkt och vänner att man ska rösta på socialdemokraterna. Därmed röstar många som inte har någon kunskap alls om politik eller kanske inte ens bryr sig om politik, på just socialdemokraterna.

Detta är mycket tråkigt. Det betyder att S har ett så stort stöd just på grund av vana, inte för att alla deras väljare tror och tycker att de faktiskt är det bästa partiet för vad de själva skulle vilja se hända i Sverige.

Nejnej, det gäller bara bland den del av befolkningen som inte kan tänka själv. Den ska man undvika eller ställa till svars.
Senast redigerad av Takpapp 2021-07-06 kl. 23:27.
Citera
2021-07-06, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Njae, blåst och blåst. Hennes lista var ju totalt orealistisk från början. Från vad jag läser tycks hon ha nöjt sig med att Morgan Johansson sagt ”vi ska försöka jobba för det där” på alla punkter utom värnskatt. Dvs inget påskrivet avtal, inget commitment, ingenting. Betyder lika mycket som när man säger ”vi borde ta en kaffe” till en gammal bekant men har noll ambition att faktiskt göra det.

Kakabaveh själv fattade också att det inte fanns en chans att få igenom någonting. Hon ville synas och höras, det gjorde hon, sen vek hon ner sig och släpper hellre fram Löfven. Nu vill hon ha semester. Viktigt med semester.

Både S och Kakabaveh får vad de ville ha. Båda parter nöjda.

De som blev blåsta är de som trodde att hon på allvar tänkt stoppa Löfven, att det skulle kunna bli extraval och en annan riksdag än den vi har. Eller de riktigt vänsterut som hoppades att hon likt Dadgostar menade allvar att rösta rött mot en regering som håller på med liberalism.

Men nu kan iaf liberalerna rösta rött imorgon och hoppas att någon väljare går på den om att de hade fällt Löfven om de kunnat.
Det var väl hennes sista chans att få verka betydelsefull innan hon åker ur riksdagen vid nästa val. Hon kanske var rädd trots allt för att bli utpekad som den som fällde en s-regering och bäddade för en borgerlig. Tråkigt att så många partier verkar rädda för ett extraval, trots att flera av dem faktiskt troligt skulle tjäna på ett. Inte minst skulle vi få en ny mandatfördelning och förutsättningar för en majoritetsregering. Även om den regeringen förmodligen inte skulle representera mina värderingar skulle jag ändå tycka att det vore ett mer demokratiskt sätt att få till en regering.
Senast redigerad av Sculker 2021-07-06 kl. 23:33.
Citera
2021-07-06, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Jag undrar om Kakaduans lapp är av samma typ som Jonas lapp. Hade Jonas en likadan? Jag tänkte att hans var handskriven, men den kanske var en utskrift precis som Kokobovos. Varför fick vi aldrig se Jonas lapp?

Det var för övrigt totalt pinsamt när Lööf i Aktuellt tillfrågades om att offentliggöra det där papperet, "avtalet" hon hade med Röfvén, men hon ålade sig ur det på ett högst pinsamt sätt. "Nädå, så att jomenvisst, men inte behövs väl det..."

Nejnej, det gäller bara bland den del av befolkningen som inte kan tänka själv. Den ska man undvika eller ställa till svars.

Just min mening, de som röstar kan inte tänka själva utan gör det från andras röster, vad de har hört från andra.

Redan under 90-talet när jag gick högstadiet så var det likadant. Vi skulle ha "skolval" och de flesta röstade på S, när man frågade varför så var det få som kunde förklara det politiskt. De flesta sa att familjen eller närstående röstade så och sa att de borde göra samma sak för att de skulle vara det bästa för Sverige.

Tror att samma hjärntvätt finns i större skala om jag ska vara ärlig.
Citera
2021-07-06, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp

Det verkar helt klart ha gått inflation i hemliga lappar, att i vänsterträsket verkar ha en. Till skillnad från Lööf så visade iaf Kakabaveh sin..

Uppenbarligen har hon skrivit ihop den lite snabbt själv, skrynklat till den och tillsatt ett filter till fotot av den.. allt för att den ska verka vara något hon lyckats rädda genom hårda prövningar i kamp, strid rentav.

Otroligt pinsamt.

Lööf vet att S och C numer är bundsförvanter även officiellt. För att lindra smärtan i det uppenbara så gör hon helt enkelt lite komik utav det hela.. hon vill att dom som inte förstår ska tro att det föreligger handla om en affärsuppgörelse och ett gällande avtal som såklart finns på papper.

Djupt ovärdigt.
Citera
2021-07-06, 23:41
Avslutad
Sammanfattning av läget:
  • S fick 2019 till JÖKen och gjorde sig själva till dörrmatta för halva alliansen, C och L
  • Som hämnd lät S "förnedringsklausulen" göra V till en större dörrmatta, så de själva inte längre var sämst, alltid något...
  • C tror de har ett avtal med S nu inför imorgon, men i själva verket släpper C igenom Löfven utan att få något alls i gengäld, de blir dörrmatta åt S nu
  • MP säger att de inte alls godkänner det C och S kommit överens om, men S kommer säga åt MP att sätta sig ner och hålla tyst, MP blev alltså stor dörrmatta åt S
  • V fick bort marknadshyrorna, men vad händer med kommande budgeten, har vi en ny kommande dörrmatta?

Summa summarum: mer eller mindre alla i det som skämtsamt kallas för "regeringsunderlaget" är dörrmatta åt någon annan, inklusive regeringen själv. "Underlag" kanske innebär just "dörrmatta"?

Ska vi nu ta och välja nån annan som kanske har lite integritet istället den här gången, kanske?
Senast redigerad av Takpapp 2021-07-06 kl. 23:53.
Citera
2021-07-06, 23:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Just min mening, de som röstar kan inte tänka själva utan gör det från andras röster, vad de har hört från andra.

Redan under 90-talet när jag gick högstadiet så var det likadant. Vi skulle ha "skolval" och de flesta röstade på S, när man frågade varför så var det få som kunde förklara det politiskt. De flesta sa att familjen eller närstående röstade så och sa att de borde göra samma sak för att de skulle vara det bästa för Sverige.

Tror att samma hjärntvätt finns i större skala om jag ska vara ärlig.

Det finns gott om ungdomar idag som tänker mer självständigt än vad som var vanligt förr.
Citera
2021-07-06, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror C är desperata att hålla kvar Löfven för att vinna tid. De måste få tid att positionera sig och välja en strategi och ett regeringsunderlag fram till valet 2022. Situationen har ändrats så mycket för dem när L har lämnat sosse-samarbetet så att de är ensamt borgerligt stödparti till de rödgröna. V har börjat ställa mer krav och t.o.m. MP har börjar trilskas. Vilket budskap skall de egentligen ha till väljarna? Hur skall de ställa sig till V om de skall kunna vara kvar i det rödgröna blocket? Eller skall de ställa sig helt utanför båda block?
Hela vänsterblocket torde ha samma problem inför valet. Hade inte regeringskrisen kommit i vägen så kunde man fortsatt låtsas vara vänner fram till valet 2022 och sedan hade väljarna märkt först när vallokalerna stängt att de hade röstat på en koalition som inte kan dra jämnt. När nu Lööf, Stenevi och Dadgostar bråkar om att vara minst dörrmatta redan innan valrörelsen ens börjat så blir det en svårsåld röra att gå till val på. Hur skall det kunna bli bättre efter valet om det inte fungerar innan?

Blir nog svårt för Löfven et al. att slita gråsossarna ur soffan när valdagen kommer.
Citera
2021-07-07, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Vilken jävla cirkus. C säger att det finns ett avtal med regeringen, men Mp säger att de inte har något sådant avtal. Samtidigt räknar Lööf iskallt med att Mp röstar grönt (vilket de säkert gör). Men inte ens inom Mp är man överens om hur läget är. Någon säger att man minsann kommer komma överens (för C har ju verkligen visat kompromissvilja...) och andra att det ser mörkt ut på den fronten och att man kanske hoppar av en regeringsbildning.

Sen har vi då Kakabaveh som, likt Sjöstedt, skrivit "en liten lapp" med Löfven. Sannolikt räknar Lööf iskallt med att den här lappen inte är skit värd och det inte är några problem att få Kakabaveh att tro att hon vunnit något, när inget kommer hända. Frågan är om hon kan rättfärdiga det, med tanke på hur jävla envis hon varit med att inte samarbeta med V. Visst, Kakabaveh är inte längre i V men flera punkterna hon lägger fram är definitivt vänsterförslag.

Hela den rödgröna röran är i kaos. Folk kommer tröttna på detta, oavsett om det blir en fortsättning på krisen imorgon eller en ny kris om några månader när det är budgetdags. M, Kd och SD skrattar hela vägen till valseger 2022.

MP behöver inte ens rösta grönt.
Faktum är att ingen behöver rösta grönt.

Steffe Lönnfet kan få 175 gula röster och bli vald till statsminister.

Det enda som gäller är antalet röda röster.
Blir det bara 174st så spelar det ingen roll hur många gröna eller gula det blir.
Citera
2021-07-07, 00:07
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Vilken jävla cirkus. C säger att det finns ett avtal med regeringen, men Mp säger att de inte har något sådant avtal. Samtidigt räknar Lööf iskallt med att Mp röstar grönt (vilket de säkert gör). Men inte ens inom Mp är man överens om hur läget är. Någon säger att man minsann kommer komma överens (för C har ju verkligen visat kompromissvilja...) och andra att det ser mörkt ut på den fronten och att man kanske hoppar av en regeringsbildning.

Sen har vi då Kakabaveh som, likt Sjöstedt, skrivit "en liten lapp" med Löfven. Sannolikt räknar Lööf iskallt med att den här lappen inte är skit värd och det inte är några problem att få Kakabaveh att tro att hon vunnit något, när inget kommer hända. Frågan är om hon kan rättfärdiga det, med tanke på hur jävla envis hon varit med att inte samarbeta med V. Visst, Kakabaveh är inte längre i V men flera punkterna hon lägger fram är definitivt vänsterförslag.

Hela den rödgröna röran är i kaos. Folk kommer tröttna på detta, oavsett om det blir en fortsättning på krisen imorgon eller en ny kris om några månader när det är budgetdags. M, Kd och SD skrattar hela vägen till valseger 2022.
Man kan ju alltid hoppas det, men ska detta inträffa så krävs det att majoriteten av svenska folket ser situationen lika klarsynt som du / vi gör.

Jag tror tyvärr att förtroendet för den rödgröna soppan kommer stabilisera sig när Löfvens lilla regeringskris är över. Sverige påminner mer eller mindre om ett vanskött demensboende. Väljarnas minne är kort, och att helt ändra ståndpunkt (som t.ex journalisten Katerina Janouch har gjort) tar alldeles för lång tid för de flesta.

Året är 2021, och trots allt vansinne som pågår i samhället så röstar endast 20% av väljarkåren för återgång till det gamla trygga Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in