Citat:
Ursprungligen postat av
Bankkonsulten
Min gissning:
* Nollinvandring, möjligtvis någon slags FN asylkvotinvandring men inte mer.
* Göra det mycket svårare att få PUT och medborgarskap.
* Folkräkning med målet att identifiera illegaler och få koll på vilka som faktiskt bor i Sverige.
* Hårdare tag mot gäng, bidragsfusk, illegala, mer utvisningar.
* Plan rörande energiförsörjningen (återstart av Ringhals 1 kanske?)
* Någon slags höjning av pensioner.
M och KD går nog lätt på med ovanstående, L går kanske att tvinga in i sammarbetet?
Kom ihåg att det är ett år till nästa val. Och en Kristersson regering (med SD stöd) kommer ha svårt att få igenom sin politik då de inte har majoritet. Ett år före ett val kommer den avsatta regeringen + kompisar inte hjälpa Kristersson, utan man får hoppas på att S-ledamöter går på toa mitt i omröstningarna.
* Nollinvandring, möjligtvis någon slags FN asylkvotinvandring men inte mer - Omöjligt att uppnå eftersom det kommer att kräva stora ändringar i befintlig lagstiftning. Kanske har de kommit halvvägs till 2026. Och det saknar majoritet i Riksdagen just nu vad jag förstår.
* Göra det mycket svårare att få PUT och medborgarskap. - Samma här, det är en lång process, men vissa uppstramningar kan nog göras ganska snabbt. Men det saknar majoritet i Riksdagen vad jag förstår.
* Folkräkning med målet att identifiera illegaler och få koll på vilka som faktiskt bor i Sverige. - Saknar majoritet i Riksdagen vad jag förstår
* Hårdare tag mot gäng, bidragsfusk, illegala, mer utvisningar. - Det är ett stort projekt att justera detta och det kommer att behövas en hel del utredande för att få till det bra. Men till 2026 kanske vi har lika bra lagstiftning som Danmark.
* Plan rörande energiförsörjningen (återstart av Ringhals 1 kanske?) - Här finns kanske en öppning för en M+KD (och utan SD) regering från S och C, men ett år före nästa val låter osannolikt.
* Någon slags höjning av pensioner. - M, KD och L sitter i pensionsöverenskommelsen och kan inte göra något åt det utan C och S stöd. Möjligen en skattsänkning, sänkt högkostnadsskydd eller höjt bostadstillägg.