2021-07-06, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Allt är fel förutom glasögonen.
Du försöker att plocka det enda russin du kan hitta i kakan, men du har här är fyra av varandra oberoende vittnesmål som nämner en blå jacka. Allt mellan ljusblå och telefonkatalogsblå. Allt mellan tjock vaddfylld och bävernylon.
Inte en enda mörk rock så långt man kan se.
Beskrivningen av skärmmössan stämmer inte det minsta med Engström.
Sedan har du det jobbiga med utstämplingen som involverar bakdörrar och ett helt sanslöst promenadtempo. Pratet om semester och annat kallprat i receptionen går bort.
Om man inte nu kan sluta sig till att det inte var Engström som befann sig vid Grand 23.15, eller mer troligt 23.17, då har man skygglappar.
Hävda gärna att han var gm, men gör dig inte dummare än vad du är.

Appropå russin ur kakan. Ska du ha med kallprat i receptionen kan du ju också ta med HOs beskrivning av SEs ytterplagg denna kväll.

Du väljer att sålla vittnesmålen med en väldigt hård kam. Skärmmössa och keps med knäppe går då bort i jämförelse med SE enligt dig. Ja vill man ha det förhållningssättet till vittnesuppgifter som du har så är det bars att utesluta SE. Och då kan vi utesluta precis varje tänkbar GM också när vi ändå håller på.
Citera
2021-07-06, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Problemet är att det blir väldigt många fall där SE stämmer in på den beskrivna personen med enbart en faktor. Du har ju tex detta att den YN ser ska ha keps, för att den LJ ser har keps på sig. Mannen LJ ser har inget gemensamt med den man YN ser. Och att då koppla ihop dessa två och säga att det är SE på pricken.

Ställ dom två varianterna mot varandra och fundera på om det är så klockrent vad som är mest sannolikt.

LJ och YN ser två olika personer kontra att LJ och YN ser SE. Utifrån deras vittnesmål. Finns absolut inget orimligt i att en okänd man som inte är GM halvspringer bort från Malmskillnadsgatan efter att två skott och eventuellt sirener hörts. YN- och LJ-SE är cherrypickingens extrem i palmemordet

Oavsett vem som är GM anser jag att YN och LJ mest sannolikt ser samma person. Och jag anser att denna person mest sannolikt är samma person som flera andra vittnen set springa in I gränden från mordplatsen. Detta till trots att vittnesuppfifterna om mannens klädsel spretar något.

Problemet med hypotesen att YN ser någon annan är att denne då springer senare än GM.

Att som några gör hävda att YNs och LJs uppgifter entydigt pekar på SE är jag inte med på. Men hans troliga signalement finns med som ett av flera möjliga alternativ i den totala uppgiftsmängden.

Om det skulle komma en potentiell GM som t.ex. har blå täckjacka och är barhuvad så skulle jag säga att absolut han kan vara GM det signalementet finns med i uppgiftsmängden.
Citera
2021-07-06, 22:03
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Oavsett vem som är GM anser jag att YN och LJ mest sannolikt ser samma person. Och jag anser att denna person mest sannolikt är samma person som flera andra vittnen set springa in I gränden från mordplatsen. Detta till trots att vittnesuppfifterna om mannens klädsel spretar något.

Problemet med hypotesen att YN ser någon annan är att denne då springer senare än GM.

Att som några gör hävda att YNs och LJs uppgifter entydigt pekar på SE är jag inte med på. Men hans troliga signalement finns med som ett av flera möjliga alternativ i den totala uppgiftsmängden.

Om det skulle komma en potentiell GM som t.ex. har blå täckjacka och är barhuvad så skulle jag säga att absolut han kan vara GM det signalementet finns med i uppgiftsmängden.

Ok. Tänkt nån som står på Malmskillnadsgatans östra sida i korsningen vid trappan. Han hör två skott, hör skrik, plötsligt dyker huvudet på en springande man upp i trappan. När GM kommer upp på krönet så blir mannen rädd och springer ner för David Bagares gata. GM viker av på Malmskillnadsgatan.

Han springer då relativt samtidigt med GM. Inget större problem att få ihop det scenario jag beskrev tidigare alltså. Ditt argument i den frågan innehåller ett felaktigt argument. Han springer inte senare per definition.

Att GM springer på David Bagares är inget faktum om man ska diskutera OM YN ser GM.
Citera
2021-07-06, 22:04
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Såvida det inte var fler som gick den sträckan just då, med en Tenson-liknande blå jacka, så måste "Tenson-mannen" vara AB. Men går det att på 150 meters håll, i de ljusförhållanden som rådde, se en sådan detalj. Har någon undersökt saken? Från förhöret den 3:e mars 1986:

"Till en början när *NF* tittar mot gruppen ser han inte till den man i blå jacka som han mött gående efter *LOP*. Efter ca 10 sekunder lägger *NF* märke till mannen då denne är halvvägs in i en port eller någon entré. en bit bakom gruppen av människor. Mannen är sedan försvunnen en stund, för att ånyo upptäckas av *NF* då han lutar sig ut, Det är bara jackan *NF* ser. Det är på jackans färg *NF* igenkänner mannen. Mannen försvinner därefter ånyo in i porten-prånget."

Det är i och för sig inte otänkbart att NF förväxlat mannen som följde efter LOP med någon annan som hade en jacka av samma färg, d.v.s. AB som gömmer sig i porten, eftersom det enligt förhören hinner gå cirka 110-120 sekunder mellan observationerna.

Att jackan räckte till "lårets mitt" och att mannen var "för gammal för att vara säkerhetsvakt" / "lite äldre, äldre än fhl (44)" är som bekant också saker som talar mot AB. Men detta har ni säkert ältat i åratal ...

Konstigt att inte NF förhördes mer ingående. Hur lång var den som gick efter LOP, till exempel?

Såg i ett förhör att AB är 1.73 medan SE lär ha varit 1.82 m.

Citat:
Varför kan inte en 39-årig plufsig se äldre ut än en 44-årig polis vi inte har en aning om hur han såg ut?

Absolut. I och för sig ser AB varken plufsig eller 40+ ut på rekonstruktionsbilden. Men ljusförhållandena, skägget och det onyktra tillståndet kan förstås ha gjort sitt till.

För egen del tror jag att den NF såg var AB. Men är ändå beredd att hålla öppet för att det kan vara någon annan, eftersom det hann gå cirka 110-120 sekunder mellan observationerna av mannen i blå jacka.

Har ingen grävt upp den där telefonkatalogen som det hänvisas till än? Om den utgåvan har samma blåa färg som AB har på sin jacka, så stärks väl antagandet att den som NF möter är AB.
Citera
2021-07-06, 22:08
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Absolut. I och för sig ser AB varken plufsig eller 40+ ut på rekonstruktionsbilden. Men ljusförhållandena, skägget och det onyktra tillståndet kan förstås ha gjort sitt till.

För egen del tror jag att den NF såg var AB. Men är ändå beredd att hålla öppet för att det kan vara någon annan, eftersom det hann gå cirka 110-120 sekunder mellan observationerna av mannen i blå jacka.

Har ingen grävt upp den där telefonkatalogen som det hänvisas till än? Om den utgåvan har samma blåa färg som AB har på sin jacka, så stärks väl antagandet att den som NF möter är AB.

Ska man tro på LP tar det inte 110-120 sekunder mellan La Carterie och skotten (eller 10 sekunder efter skotten).

Och jag håller nog det som troligt.

Jag tycker nog att AB kan tas för 40+. Han var väl 39. En 44 årig vältränad polis kan se yngre ut än honom (vi har ingen aning)
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-07-06 kl. 22:13.
Citera
2021-07-06, 22:16
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ok. Tänkt nån som står på Malmskillnadsgatans östra sida i korsningen vid trappan. Han hör två skott, hör skrik, plötsligt dyker huvudet på en springande man upp i trappan. När GM kommer upp på krönet så blir mannen rädd och springer ner för David Bagares gata. GM viker av på Malmskillnadsgatan.

Han springer då relativt samtidigt med GM. Inget större problem att få ihop det scenario jag beskrev tidigare alltså. Ditt argument i den frågan innehåller ett felaktigt argument. Han springer inte senare per definition.

Att GM springer på David Bagares är inget faktum om man ska diskutera OM YN ser GM.

Det kan knappt ha skiljt en stafettpinne mellan dem i så fall. Tiden som det tar för LJ att gå uppför trappen är ju närmast identisk med den tid det tar för YN med sällskap att gå fram till trappen.

I alla fall enligt de mätningar som gjorts och redovisats. Vore intressant med en ny rekonstruktion och mätning på plats, få se om det blir några sekunder till övers, för en ytterligare herre!

Det kan inte vara någon, i så fall, som hoppades på en glad stund med en tjej? Var inte den gatan något slags mötesstråk för sådana möten på den tiden? Kanske inte i kalla februari, i och för sig ...

Beteendet som YN beskriver, att han fipplade med en väska och att han flera gånger tittade bakåt, indikerar att mannen de facto är GM. Om det bara var en rädd person som sprang skulle han knappast ta sig tid att hålla på med en dragkedja. Den manövern måste betyda något.
Citera
2021-07-06, 22:37
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ska man tro på LP tar det inte 110-120 sekunder mellan La Carterie och skotten (eller 10 sekunder efter skotten).

Och jag håller nog det som troligt.

Jag tycker nog att AB kan tas för 40+. Han var väl 39. En 44 årig vältränad polis kan se yngre ut än honom (vi har ingen aning)

Ja, det här känner du förstås redan till:

Enligt förhöret med NF tar den sträckan ca 52 sekunder. Ändå hinner han gå i ca 95 sek innan skotten hörs. NF fortsätter sedan i ytterligare 10-15 sek innan han vänder sig om och först en 10 sek efter detta får han syn på den som han tror är mannen som han mötte, i blå jacka.

Ett av utredningens större mysterier, och antagligen fröet till mötesscenariot.

Men mest troligt är väl att NF mötte LOP en bit längre norrut på Sveavägen, och inte i höjd med butiken. Fast då stämmer inte hans minnesbild av när han såg mannen som arbetade i skyltfönstret ...
Senast redigerad av Dalulven 2021-07-06 kl. 22:58.
Citera
2021-07-06, 22:39
Medlem
Om Tensonmannen är AB, vad finns det då för belägg kvar att GM kommer Sveavägen norrut?

Hade han lika gärna kunna kommit söderifrån eller från Tunnelgatan eller stått å väntat vid hörnet?
Citera
2021-07-06, 22:43
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AggeAgent
Om Tensonmannen är AB, vad finns det då för belägg kvar att GM kommer Sveavägen norrut?

Hade han lika gärna kunna kommit söderifrån eller från Tunnelgatan eller stått å väntat vid hörnet?

Han kan inte ha följt efter LOP från Grand, fast hållit sig kvar på den sidan av vägen, sedan skyndat på stegen, sneddat över någonstans i höjd med Dekorima för att slutligen vänta in dem i hörnet? Vad finns det för vittnen på den västra sidan av Sveavägen?

Finns det någon motsvarande till NF på den sidan? Tänker på sträckan mellan gatuköket och Tunnelgatan.
Senast redigerad av Dalulven 2021-07-06 kl. 23:00.
Citera
2021-07-06, 22:59
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Det kan knappt ha skiljt en stafettpinne mellan dem i så fall. Tiden som det tar för LJ att gå uppför trappen är ju närmast identisk med den tid det tar för YN med sällskap att gå fram till trappen.

I alla fall enligt de mätningar som gjorts och redovisats. Vore intressant med en ny rekonstruktion och mätning på plats, få se om det blir några sekunder till övers, för en ytterligare herre!

Det kan inte vara någon, i så fall, som hoppades på en glad stund med en tjej? Var inte den gatan något slags mötesstråk för sådana möten på den tiden? Kanske inte i kalla februari, i och för sig ...

Beteendet som YN beskriver, att han fipplade med en väska och att han flera gånger tittade bakåt, indikerar att mannen de facto är GM. Om det bara var en rädd person som sprang skulle han knappast ta sig tid att hålla på med en dragkedja. Den manövern måste betyda något.

Som jag sa så behöva ingen tid mellan GM och denne spekulerade man. Och att kalla det straffet blir löjligt. Iom tanken att han blir rädd för GM så är det helt naturligt att det är ytterst få sekunder mellan dom.

Ja tiden det tar för YN att gå till trappan kanske är lika lång som tiden för LJ att halvjogga uppför trappan, men LJ lämnar öppet för viss väntetid innan han börjar ta trappan.

Ja Malmskillnadsgatan var ju rikskänd för sina glädjeflickor. Men man kan ju tänka att även någon som hade rent mjöl i påsen hade otroligt svårt gå och erkänna att han sprungit all världens väg.

Stöka undan plånbok rädd för rån? Rota fram en kniv för försvar? Håller på att tappa grejer? Plockat upp grejer? Knark? Man kan juni denna tråd fundera på varför SE skulle fippla med sin väska...

Men hela mannen är spekulation så klart, men ska man låtsas vara extremt objektiv så...
Citera
2021-07-06, 23:06
Medlem
Citat:
Han kan inte ha följt efter LOP från Grand, fast hållit sig kvar på den sidan av vägen, sedan skyndat på stegen, sneddat över någonstans i höjd med Dekorima för att slutligen vänta in dem i hörnet? Vad finns det för vittnen på den västra sidan av Sveavägen?

Finns det någon motsvarande till NF på den sidan? Tänker på sträckan mellan gatuköket och Tunnelgatan.

Bland vittnen på it-demokrati är det närmsta man kommer att Carina P möter ett yngre par.
Citera
2021-07-06, 23:09
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ja, det här känner du förstås redan till:

Enligt förhöret med NF tar den sträckan ca 52 sekunder. Ändå hinner han gå i ca 95 sek innan skotten hörs. NF fortsätter sedan i ytterligare 10-15 sek innan han vänder sig om och först en 10 sek efter detta får han syn på den som han tror är mannen som han mötte, i blå jacka.

Ett av utredningens större mysterier, och antagligen fröet till mötesscenariot.

Men mest troligt är väl att NF mötte LOP en bit längre norrut på Sveavägen, och inte i höjd med butiken. Fast då stämmer inte hans minnesbild av när han såg mannen som arbetade i skyltfönstret ...

Ja det är enligt förhör med NF, men det går ju inte ihop med LP. Och vi vet att fel plats nämns i första förhöret med NF, varför utgå från att samtliga platser i andra förhöret / vallning stämmer? Att han möter LOP i närheten av la Carterie och inte Sveavägen 56 tycker jag vi kan anta, han kopplar det ju till mannen i skyltfönstret. När NF berättar i första förhöret passerar han Tunnelgatan utan att ha sett nåt, möter LOP och tensonmannen. Passerar en gata plus 10 m och hör skotten. Det skulle betyda 10 m norr om Adolf Fredriks kyrkogata. Man kan ju hävda att han menat att han passerat en gata efter Tunnelgatan utan att nämna det. Men han nämner ju faktiskt inte det.

Enligt det jag nu målar upp så finns det ingen tidsskillnad mellan NF och LOP. Det tycker jag ger stöd för det att det kan stämma. Lägg sen till att det känns extremt osannolikt att kunna se AB i porten från Sveavägen 56. Det är också en konstig slump att NF till slut påstår att han hör skotten där han först påstår han mötte LOP. (man kan ju tänka sig poliser som vill ha svar på varför det står 56 i första förhöret och påverkar NF landa i att det var där han måste ha hört skotten...)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in