2021-07-06, 23:17
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AggeAgent
Om Tensonmannen är AB, vad finns det då för belägg kvar att GM kommer Sveavägen norrut?

Hade han lika gärna kunna kommit söderifrån eller från Tunnelgatan eller stått å väntat vid hörnet?

Du menar om det då finns belägg att GM kommer från norr? Norrut är samma sak som söderifrån

Är inte Tensonmannen GM är det öppet för de mesta väderstreck tycker jag. Ett tag var jag inne på att GM bara kunde komma väster ifrån (från västra Sveavägen över övergångsstället) om han inte kom norrifrån. Men gud vet hur jag landade där.
Citera
2021-07-06, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Du menar om det då finns belägg att GM kommer från norr? Norrut är samma sak som söderifrån

Är inte Tensonmannen GM är det öppet för de mesta väderstreck tycker jag. Ett tag var jag inne på att GM bara kunde komma väster ifrån (från västra Sveavägen över övergångsstället) om han inte kom norrifrån. Men gud vet hur jag landade där.

Ja, sant, jag menar ju söderut/norrifrån.
Citera
2021-07-07, 00:20
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ja vi får bedöma rimlighet en i de teorier som finns. Det är det jag försöker få dig att göra. Det är därför jag gång på gång på gång bett dig förklara varför det är rimligare att SE beskriver GM än att han beskriver SE.
[....]
Kan du snälla berätta varför det är mer rimligt att SE beskriver GM än att han beskriver LJ. Du säger du gillar teorin om att SE beskriver GM bättre? Varför? Det är två teorier mot varandra där du klart tar ställning för den ena - helt utan motivation.
Det som är den avgörande skillnaden med den här teorin är alltså att den går ut på att SE inte ens skall ha sett någon i gränden. Jag tror att det är just det här som gör att teorin kan vara lite svår att förklara, eftersom man måste försöka tänka på ett nytt och helt annat sätt. Som tur var hittade jag alltså den här bloggen sedan, och där förklaras det mycket bättre än vad jag lyckades med:
(FB) Skandiamannen

Det finns några saker här som jag tänker mig att det nog kan ha gått till på ett lite annat sätt än just som bloggaren beskriver det, men det är överkurs. Själva grundidén i den här teorin tror jag alltså är helt rätt. Sedan är det också några moment där som jag inte riktigt hänger med i, som t.ex. det han skriver om Grand. Jag skall läsa på lite om det nu.
Citera
2021-07-07, 00:29
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Som jag försökte förklara i korta ordalag så kan det förklaras med ett planbyte. Den ursprungliga planen kan ha varit att skjuta direkt efter bion och sen ta sig tillbaks till Skandia för att stämpla ut (och därigenom skapa ett alibi). Vid grand ändras planen till att följa efter mot gamla stan för att slå till någonstans längs vägen där det är mindre folk, men då måste han stämpla ut först eftersom han då inte kommer kunna återvända till Skandia i rimlig tid.

Det är en möjlig teori, enligt mig inte den troligaste, men möjlig. När man betraktar SE är just utstämplingen problematisk. Om SE redan har ideen om att utföra mordet när han är på väg ut så är det relativt osmart att stämpla ut först. Detta pekar mot att han inte har några mordplaner när han stämplar ut. Och då har han inte varit vid grand heller. Men möjligt är det vi kan ju inte kräva optimalt handlande av SE som GM I alla lägen.
Ursprungsplanen där är ju riktigt smart i så fall. Det perfekta brottet. Kanske det är något skumt ändå med den där dörren på baksidan som enligt väktarna stod öppen/olåst. Sedan det här med att han avbröt det första försöket, det kan ju också ha haft att göra med att MP och hans flickvän såg ut att göra sällskap med makarna P. Sedan när han kom ut igen efter utstämplingen var de ensamma, och då slog han till.
Senast redigerad av Draifos 2021-07-07 kl. 01:07.
Citera
2021-07-07, 00:39
Medlem
Citat:
Appropå russin ur kakan. Ska du ha med kallprat i receptionen kan du ju också ta med HOs beskrivning av SEs ytterplagg denna kväll.

Du väljer att sålla vittnesmålen med en väldigt hård kam. Skärmmössa och keps med knäppe går då bort i jämförelse med SE enligt dig. Ja vill man ha det förhållningssättet till vittnesuppgifter som du har så är det bars att utesluta SE. Och då kan vi utesluta precis varje tänkbar GM också när vi ändå håller på.

Visst kan vi ta med den. Skillnaden är att täckjackan inte återges som ett samtalsämne.
Det hade varit stor skillnad om HO berättade om en konversation som i stora drag gick ut på:

- Snygg blå täckjacka
- Tack!
- Köpt på Ströms?
- Nej denna typ av gubbjackor hittar man på Dressman osv…

När det gällde det övriga kallpratet som handlade om semester, övertid och bråttom till tåget där HO dessutom minns avgångstiden från T-centralen - som också är en uppgift som brukar användas för att bevisa att Engström inte kan ha haft bråttom, och därmed ljuger, så är gubbtäckjackan en uppgift som man inte kan fästa något större avseende vid, dessutom då ALG säger att han hade en mörk rock.

Men vill du ändå köpa HO:s mycket vaga minnesbild av gubbjackan, så får du väldigt svårt att knyta SE till mannen med den öppna tunna svarta rocken på DB gata.
Det svåraste är nog ändå att på ett trovärdigt sätt redogöra för hur mannen som befann sig vid Grand 23.15 - hunnit ta sig in och igenom huset - stämplat ut - och kommit ut på gatan i så pass god tid att han befann sig bakom Palmes uppe vid Svensk Hemslöjd?
Försök att beskriva det förloppet på ett trovärdigt sätt, annars tror jag att vi gaggat färdigt i denna fråga.
Citera
2021-07-07, 01:24
Medlem
Ograsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ursprungsplanen där är ju riktigt smart i så fall. Det perfekta brottet. Kanske det är något skumt ändå med den där dörren på baksidan som enligt väktarna stod öppen/olåst. Sedan det här med att han avbröt det första försöket, det kan ju också ha haft att göra med att MP och hans flickvän såg ut att göra sällskap med makarna P. Sedan när han kom ut igen efter utstämplingen var de ensamma, och då slog han till.
Att bakdörrarna på Skandia var öppna mellan 22.35 och 23.23 är onekligen ett märkligt sammanträffande.
Citera
2021-07-07, 02:07
Medlem
Citat:
Ok. Tänkt nån som står på Malmskillnadsgatans östra sida i korsningen vid trappan. Han hör två skott, hör skrik, plötsligt dyker huvudet på en springande man upp i trappan. När GM kommer upp på krönet så blir mannen rädd och springer ner för David Bagares gata. GM viker av på Malmskillnadsgatan.

Han springer då relativt samtidigt med GM. Inget större problem att få ihop det scenario jag beskrev tidigare alltså. Ditt argument i den frågan innehåller ett felaktigt argument. Han springer inte senare per definition.

Att GM springer på David Bagares är inget faktum om man ska diskutera OM YN ser GM.

Nej håller med om att det inte är ett faktum men jag tycker att det är mest sannolikt att GM springer nedför David Bagares och mest sannolikt GM som YN ser.

Det känns som att teorin om att det är någon annan är konstruerad just för att det inte ska vara GM som YN ser. Man vill avlägsna hennes vittnesmål och konstruerar därför en teori som möjliggör det. Exakt samma sorts teori finns ju för att avskriva LJs vittnesmål. Det finns några (särskilt de som tror på CP som GM) som torgför att den verklige GM (CP) tar av norrut på Luntmakargatan och någon annan (i vissa teorier SE) springer rakt fram samtidigt.

Båda dessa teorier är möjliga. Men är de sannolika? Det blir lite som Draifos envisa teori om att SE inte har sett LJ. Det är möjligt, men det finns inget som pekar mot att det är mer sannolikt än att SE har sett LJ.

Om det inte är GM så är det antingen en ljusskygg person som undviker polisen, eller en förbipasserande som blir rädd och flyr från GM. Jag tycker inte att YNs beskrivning passar särskilt bra på någon av dessa. Mannen uppvisar lite för mycket desperation/panik. En ljusskygg knarklangare som ser lite blåljus dyka upp neråt Sveavägen avlägsnar sig väl lite smidigt utan att dra uppmärksamhet till sig. Någon som blir rädd för GM lugnar väl sig när den har slängt några blickar över axeln och ser att GM har vikit av.

Jag vill inte utesluta möjligheten att det är någon annan som YN ser. Men håller det för högst sannolikt att det är GM som både hon och LJ ser.

Om något helt annat:
Jag vill också hävda att det är större sannolikhet att NFs efterföljande man är GM än att IMs dekorimaman är det. Jag anser att sannolikheten för att AB är dekorimamannen är extremt stor. Men att han nära omöjligen kan vara efterföljaren. Jag har också svårt att tro att efterföljaren och dekorimamannen är samma person.
Citera
2021-07-07, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Absolut. I och för sig ser AB varken plufsig eller 40+ ut på rekonstruktionsbilden. Men ljusförhållandena, skägget och det onyktra tillståndet kan förstås ha gjort sitt till.

För egen del tror jag att den NF såg var AB. Men är ändå beredd att hålla öppet för att det kan vara någon annan, eftersom det hann gå cirka 110-120 sekunder mellan observationerna av mannen i blå jacka.

Har ingen grävt upp den där telefonkatalogen som det hänvisas till än? Om den utgåvan har samma blåa färg som AB har på sin jacka, så stärks väl antagandet att den som NF möter är AB.

Jag har letat och letat men inte hittat färgen. Jag har dock hittat lokaldelen av andra kataloger som har typ samma färg som ABs jacka men något mörkare. Men man kan nog uthå från att ABS jacka också såg mörkare ut på kvällen.
Citera
2021-07-07, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Visst kan vi ta med den. Skillnaden är att täckjackan inte återges som ett samtalsämne.
Det hade varit stor skillnad om HO berättade om en konversation som i stora drag gick ut på:

- Snygg blå täckjacka
- Tack!
- Köpt på Ströms?
- Nej denna typ av gubbjackor hittar man på Dressman osv…

När det gällde det övriga kallpratet som handlade om semester, övertid och bråttom till tåget där HO dessutom minns avgångstiden från T-centralen - som också är en uppgift som brukar användas för att bevisa att Engström inte kan ha haft bråttom, och därmed ljuger, så är gubbtäckjackan en uppgift som man inte kan fästa något större avseende vid, dessutom då ALG säger att han hade en mörk rock.

Men vill du ändå köpa HO:s mycket vaga minnesbild av gubbjackan, så får du väldigt svårt att knyta SE till mannen med den öppna tunna svarta rocken på DB gata.
Det svåraste är nog ändå att på ett trovärdigt sätt redogöra för hur mannen som befann sig vid Grand 23.15 - hunnit ta sig in och igenom huset - stämplat ut - och kommit ut på gatan i så pass god tid att han befann sig bakom Palmes uppe vid Svensk Hemslöjd?
Försök att beskriva det förloppet på ett trovärdigt sätt, annars tror jag att vi gaggat färdigt i denna fråga.

Vilken uppgift man än tar fasta på så finns det i stort sett alltid minst en uppgift som motsäger den. Detta gäller oavsett vem man analyserar mot GM och fungerar dåligt som argument mot SE-teorin. Detta löser man genom att hålla båda möjligheterna öppna. Säger ett vittne rock och ett annat vittne jacka så håller man öppet för båda möjligheterna. Då går man inte bort sig.

Vi har nog gaggat färdigt oavsett. Det spelar ingen roll hur trovärdigt något beskrivs du avfärdar det kategoriskt ändå.

Det du nu efterfrågar är en trovärdig förklaring till att SE är både grandman och NFs efterföljare. Jag gör ett försök. SE är vid Grand och iakttar familjen. Avbryter sitt planerade attentat och återvänder raskt mot Skandia ungefär samtidigt som LOP börjar gå söderut. Han håller en något högre hastighet än LOP och tar in på tvärgatan norr om Skandiahuset ungefär ca 30 sek före LOP har nått fram till Sari. Han går i rask promenadtakt ner på luntmakarfatan och genom huset. Stämplar ut och växlar några korta ord med makarna innan han går ut och vänder norrut. Samtidigt har makarna stannat till lite vid Sari men utanför La Chateri ungefär möter SE dem och börjar följa efter dem söderut o.s.v.

Allt detta är möjligt. Det är inte vad jag själv tror har skett, men det är ett tänkbart scenario. Innvändningarna är väl att:
1: det finns flera vittnesmål angående en efterföljande man. Om SE skyndar neråt på egen hand måste man bortse från de vittnesmålen. Ja det måste man vilket sänker hur trolig SE är som efterföljare.

2: LJ ser ingen man framför sig på gatan söderut. Men SE kan ligga ca. 1 minut före LJ tidsmässigt i detta scenario.

3: längden på samtalet med väktarna. Har diskuterats i oändlighet och allt mellan 0-4 minuter får anses vara troligt.

4: Varför vänder SE norrut igen? Kanske för att få sig en sista glimt av LOP på andra sidan gatan, eller för att gå mot nattbussen.

5: ingen har observerat en springande man. Här kan jag säga att det är extremt stor skillnad på raskt promenadtempo och normalt gångtempo. 1,5 m/s kontra 1 m/s ger ca. 35 sekunder kortare tid per 100 meter.

Detts är i grova lag ett tänkbart scenario med SE som grandman och efterföljare. Om SE förutsätts vara GM anser jag at det finns en viss, inte oväsentlig, sannolikhet för att han också har varit grandmannen. Men jag sätter en större sannolikhet på att han isf inte har varit där och en större sannolikhet totalt sett på att SE inte är GM. Men att utesluta dessa möjligheter som du/ni vill göra hänger jag inte med på.
Citera
2021-07-07, 08:15
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Om Tensonmannen är AB, vad finns det då för belägg kvar att GM kommer Sveavägen norrut?

Hade han lika gärna kunna kommit söderifrån eller från Tunnelgatan eller stått å väntat vid hörnet?

Citat:
Han kan inte ha följt efter LOP från Grand, fast hållit sig kvar på den sidan av vägen, sedan skyndat på stegen, sneddat över någonstans i höjd med Dekorima för att slutligen vänta in dem i hörnet? Vad finns det för vittnen på den västra sidan av Sveavägen?

Finns det någon motsvarande till NF på den sidan? Tänker på sträckan mellan gatuköket och Tunnelgatan.

Citat:
Bland vittnen på it-demokrati är det närmsta man kommer att Carina P möter ett yngre par.

Det finns inga säkra uppgifter om något, men de som finns från västra sidan Sveavägen är:
Mårten P. ser en man följa efter föräldrarna

Pia Engström som står och väntar på buss 52, ser ingen följa efter.
https://drive.google.com/open?id=1FSWaSSxnLakkjnIZ3U4Y5rpyhoNmLFJY

Ljubisa N. ser 2 personer gå framför och 1 efter paret Palme
https://drive.google.com/open?id=0BxuBxyn2s5hMU2UyRXNKZUJxZm8

Fortsatt på den västra sidan har vi nedan vittnen.
Carina Pettersson
https://drive.google.com/open?id=0BxuBxyn2s5hMWmV6dVRkTWVrTms
Sirpa Lindgren
https://drive.google.com/open?id=0BxuBxyn2s5hMWWVISjZ2dGl2X2M
De kom från "Tre backar" och såg inte paret Palme för än efter skotten

Straxt framför dom har vi syskonen Vallin som inte heller dom sett paret Palme innan skotten.
Christina Vallin
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMb2kwSWNLZFIySjQ/view?resourcekey=0-Vqj1i2cAHSgrpMoxZJBjTQ
Per Vallin
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMU3QybVlsSElXT0k/view?resourcekey=0-GM4iZM0QpGic6rO9ZW5A7Q

Sedan har vi Susanne Karlsson och Ulrika Rytterstål, som gjorde ett litet stopp och talade med en "mansperson" vid Najic's kiosk.

Vittneskarta:
https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1tTj8IlByZmnSlWekEBLohi9BlkA&ll=59.3366 11916933514%2C18.062563091209963&z=21

Att observera är de 2 "nya" vittnena Maria och Katarina som tillkommit efter den 10/6-2020
Citera
2021-07-07, 08:25
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Absolut. I och för sig ser AB varken plufsig eller 40+ ut på rekonstruktionsbilden. Men ljusförhållandena, skägget och det onyktra tillståndet kan förstås ha gjort sitt till.

För egen del tror jag att den NF såg var AB. Men är ändå beredd att hålla öppet för att det kan vara någon annan, eftersom det hann gå cirka 110-120 sekunder mellan observationerna av mannen i blå jacka.

Har ingen grävt upp den där telefonkatalogen som det hänvisas till än? Om den utgåvan har samma blåa färg som AB har på sin jacka, så stärks väl antagandet att den som NF möter är AB.

Citat:
Jag har letat och letat men inte hittat färgen. Jag har dock hittat lokaldelen av andra kataloger som har typ samma färg som ABs jacka men något mörkare. Men man kan nog uthå från att ABS jacka också såg mörkare ut på kvällen.

Denna bild florerade tidigare.
Är dock osäker på ur bra färgerna verkligen återspeglas av dessa bilder.
https://imgur.com/a/OuN7otH
Citera
2021-07-07, 08:38
Bannlyst
Citat:
Man ska ha MP i bakhuvudet när man teorisera runt GM. Men jag hävdar att man inte behöver det när det kommer till teorin att SE mördade Palme. För det finns inget i materialet som antyder att SE kan ha tagit sig ut från Skandia innan han stämplade ut. Det finns inte belagt att SE kan komma in nån bakväg. Vi har LJ som befinner sin på luntmakargatan och inte ser SE. Vi har inget vittne som beskriver nån som hastar söderut. Vi har ingen rimlig orsak för SE att ta omvägen genom Skandia (om han ska hinna). Vi har egentligen inget som säger att SE hade blå jacka (mer än HO vars trovärdighet är nollad hos SEkten). Vi har inget som säger att SE eller GM hade glasögon som Grandmannen, om han nu hade det.

Om SE var på Grand är så osannolikt så att man inte behöver lägga det tanke.

Hur passar det förresten ihop med grundtanken att SE mördade Palme för att sinnet rann till? Varför är det idiotiskt att inte hålla hypotesen öppen pga Mårtens uppgifter? Mårtens trovärdighet i utpekanden är mindre än Lisbets. Han har väl snittat någon form av igenkännande en gång var tredje år.

Men då antar jag att en viktig del i teoriserandet runt SE är att Lisbet pekade ut CP. Den hypotesen kan man inte släppa...

Ho:s trovärdighet är noll, han minns ju uppenbarligen helt fel om när han har pratat med SE alternativt begår brottet att försöka ge honom falskt alibi, då kan man ju inte tillskriva hans uppgift om blå jacka något värde heller
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in