2021-07-06, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Är en knarkare som åkt fast för narkotika och ringa narkotika flera gånger kriminell?

Uppenbarligen, sen finns det ju en fallande skala gällande narkotikabrott från att framställa och sälja i stor skala till ringa narkotikabrott.

Citat:
Anledningen att jag frågar är för att man får bara ett strafföreläggande med ett bötesbelopp för det så enligt dig så är Ebba Bush mer kriminell än knarkaren.

Frågan är väl snarare varför du tycker att det är viktigt att jämföra eller ens relevant.
Var knarkaren i fråga partiledare?

Citat:
Sedan skulle jag vilja be dig sluta tillskriva mig en massa motiv och annat som jag inte har och som du inte vet om.

Jag är inte en fan av Ebba Bush och jag vet inte vad det är för agenda du anser dig veta att jag har.

Nej, det är väl bättre du själv förklarar vad du har för egntliga anledningar till att försöka släta över, göra irrelevanta jämförelser och förringa saken?

Citat:
Jag kan dock utläsa ett enormt hat från din sida mot Ebba Bush och mot allt som inte är vänster, men vad vet jag?

Fast du har fel, jag hatar inte henne och du har ingen aning om ifall jag ens är vänster eller inte.
Men jag antar att det det kan ligga nära till hands att tro det beträffande någon som inte stämmer in i hyllningskören när partiledare inte kan lagen/tror sig stå över den samma, samtidigt som partiledaren i frågas parti propagerar för hårdare straff beträffande just det partiledaren privat anser sig stå över.
Fast för att tro det behöver man nog vara både en hel del inskränkt och bra mycket mindre nogräknad.

Du och många andra här har snarare gjort allt ni kan för att bekräfta allt jag skrev i mitt första inlägg.
Tack.
2021-07-06, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Nej, Ebba skulle inte ge sig ut en mörk kväll i dylikt uppdrag. Hon har ju en fanclub här på FB som är brottsligt lojala, som urskuldrar och hittar på anledningar för att fria Ebba från alla misstankar. Nån sån kan det ju har varit, finns ingen anledning att ljuga om de från ombudets sidat.

Att Esbjörn inget minns av händelsen är ju inte så märkligt då han är dement
Oj, har Esbjörn blivit dement? Det är tråkigt, det fanns ju inga tecken på det vid psykologutredningen för ett år sedan. Kan det bero på att han får dålig vård på sitt boende?
2021-07-06, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 90510
Med eftertryck inte! Däremot ser tillämpningen till vissa delar annorlunda ut för ex, politiker och makthavare. Ex, meddelarfrihet i tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen.

Kraven på dom förtroendevalda vilka stiftar våra lagar bör vara att dom själva följer dom. Åtminstone inte trotsigt bryter mot lagen och när brottet uppdagats ifrågasätta domsamma. Utöver det har dom (enligt mig som en av väljarna) ett absolut etiskt krav att föregå med gott exempel. Här fallerar VDN märkningen på partiledaren för KD på flera punkter..

Enkelt om det du och dom andra okunniga medlöparna upprepat påstår om att Ebba likväl som Binninge är utsatta för grovt förtal:
"Även uttalanden som utgör en del i den offentliga debatten, till exempel om politiska frågor och om viss politikers lämplighet, anses oftare än andra uttalanden försvarliga och falla utanför vad som enligt förtalsbestämmelsen är brottsligt"

(5 kap 3 § BrB). "Även här går det att tänka sig att politiker i praktiken förväntas tåla mer än andra, men det finns inte någon lagstadgad principiell skillnad som säger att det är så."

https://www.lawline.se/answers/fortal-och-forolampning-av-politiker

Praxis är att Johann Binninge inte ska behöva tåla det toppolitikern Ebba Bush måste tåla.
Det är tydligen inte en så självklar praxis eftersom du måste blanda in landets grundlagar för att få det att gå ihop. Frågan är nu om det handlar om politiska frågor eller en politikers lämplighet när denne avslöjar en sexualbrottslings bakgrund och därefter bötfälls för förtal? Det är väl märkligt om inte en politiker skulle ha samma rättigheter att yttra sig som alla andra medborgare i landet, varför skulle deras yttrandefrihet eller meddelarfrihet som är grundlagsskyddade inskränkas av lagstiftningen om förtal som faktiskt saknar praxis. Det finns helt enkelt inga liknande fall, det har i varje fall inte presenterats något sådant.
2021-07-06, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Nej, Ebba skulle inte ge sig ut en mörk kväll i dylikt uppdrag. Hon har ju en fanclub här på FB som är brottsligt lojala, som urskuldrar och hittar på anledningar för att fria Ebba från alla misstankar. Nån sån kan det ju har varit, finns ingen anledning att ljuga om de från ombudets sidat.

Att Esbjörn inget minns av händelsen är ju inte så märkligt då han är dement

Större chans att det var Binninge som klädde ut sig, gjorde inget och sen berätta för polisen någon hade gjort det. Tror även det var han själv som gav information om hans brott till folk nära Busch
2021-07-06, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nighter825
Större chans att det var Binninge som klädde ut sig, gjorde inget och sen berätta för polisen någon hade gjort det. Tror även det var han själv som gav information om hans brott till folk nära Busch
Eftersom inte Esbjörn ens minns besöket så är det mest troliga att det aldrig har skett. Om hela historien baseras på enbart på Binninges ord så är det ytterst tveksamt. Det är bara trams att Esbjörn skulle ha glömt bort ett sådant besök, han minns allt annat i sitt liv väldigt väl. Han kom ihåg varje detalj i trafikolyckan som han var på polisförhör om, även då hade det gått lång tid sedan händelsen.

Det är ytterligare en Binningelögn för att försöka framställa Esbjörn som förvirrad och senil vilket han bevisligen inte är enligt psykologens utredning.
2021-07-06, 20:52
Medlem
Har någon FUP:en?
2021-07-06, 21:06
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nighter825
Har någon FUP:en?
Ja, Ebba har den.
Men Fup blir inte offentlig handling om den åtalade accepterar strafföreläggande.
2021-07-06, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Ja, Ebba har den.
Men Fup blir inte offentlig handling om den åtalade accepterar strafföreläggande.
va skojar du? sjukt att hon får hålla den hemlig!! men hur har tidningarna fått tag i den då om det inte är offentligt? Borde inte Binninge få en kopia med?
2021-07-06, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
va skojar du? sjukt att hon får hålla den hemlig!! men hur har tidningarna fått tag i den då om det inte är offentligt? Borde inte Binninge få en kopia med?
Från lawline:

Efter åtal är förundersökningsprotokollet som regel offentligt och detsamma gäller i allmänhet även övriga handlingar i domstolens akt. Ett strafföreläggande träder i viss utrsträckning istället för åtal, men varken utfärdandet av ett strafföreläggande eller dess godkännande leder till att förundersökningsprotokollet blir offentligt. Däremot blir själva strafföreläggandet en offentlig handling.

Det är alltså inte Ebba som bestämmer utan generella regler som skulle gällt även för dig om du varit i samma läge.

Antingen så har binninge fått en kopia och gett den till expressen eller så har nån hos åklagaren läckt.
Troligen binninge.

Är det binninge så har han tydligen olika syn om det drabbar honom eller nån annan.
2021-07-06, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Från lawline:

Efter åtal är förundersökningsprotokollet som regel offentligt och detsamma gäller i allmänhet även övriga handlingar i domstolens akt. Ett strafföreläggande träder i viss utrsträckning istället för åtal, men varken utfärdandet av ett strafföreläggande eller dess godkännande leder till att förundersökningsprotokollet blir offentligt. Däremot blir själva strafföreläggandet en offentlig handling.

Det är alltså inte Ebba som bestämmer utan generella regler som skulle gällt även för dig om du varit i samma läge.

Antingen så har binninge fått en kopia och gett den till expressen eller så har nån hos åklagaren läckt.
Troligen binninge.

Är det binninge så har han tydligen olika syn om det drabbar honom eller nån annan.
Som jag tidigare var inne på så är det ett taktiskt val av Ebba Busch att hon erkände.
Att hon inte har tid med en privat rättegång är givetvis nonsens utan det är någon rejält komprometterande uppgift som kom fram i FUPen eller något annat som vart jäkligt känsligt. Bland annat skulle ju domstolen kunna ta ifrån henne riksdagsplatsen om hon blev dömd för ett sånt här grovt brott som tidigare påtalats.

Dessutom så kunde hon på bästa tid, fredag eftermiddag, bra väder och allt, överraska journalisterna med denna bomb, helgen fick det värsta att rinna över och annat nytt kom i vägen. Väldigt planerat och taktiskt. Inte riktigt så en oskyldig sanningssägare skulle behövt agera.
2021-07-06, 23:04
Medlem
Citat:
Från lawline:

Troligen binninge.

Eftersom hon är partiledare och är med och leder vårt land tycker jag inte det är okej att det inte blir offentligt. Men hon vill ju uppenbarligen dölja något i denna handling, eftersom hon tvärvände och erkände grovt förtal. Hade hon inte haft något att dölja hade hon själv gjort handlingen offentlig.
2021-07-06, 23:18
Medlem
Citat:
Från lawline:

Troligen binninge.

Naturligtvis har Binninge skickat FUP:en till Brännström för publicering. Han gör allt för att få så mycket media och publicitet runt fallet som möjligt. Det handlar inte alls om att han tycker sig lida skada av offentliggörandet av den gamla domen. Tvärtom så söker han uppmärksamheten och mediautrymmet. Det har han gjort ända sedan han kom på att det kan gynna hans rykte som jurist att få reklamen.

Det fick han bland annat när våldtäktsmannen Assange sökte hans hjälp mot den svenska rättvisan. Att hjälpen gjorde mer nytta än skada, på samma sätt som för Esbjörn, beror på hans inkompetens och omnipotens. Han saknar helt enkelt förmågan att se sin oförmåga och tror sig vara guds gåva till mänskligheten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in