2021-07-06, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Varför utebliven röst skall tolkas som NEJ är oklart. I vardagslag säger man ofta att den som tiger samtycker, alltså borde frånvaro i så fall ses som JA.

Gula knappar är inte speciellt originellt för Sveriges riksdag, motsvarande finns t ex i FN.
Det är bättre om man måste ta ställning oavsett vad som är default.
Antingen vill man ha Löfvén eller så vill man inte.
Vad är gult? Jag är invald i Sveriges riksdag och har makt att påverka men jag skiter i vem som styr landet?
Citera
2021-07-06, 19:53
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karembeu
Hur ser det ut inför morgondagens omröstning? S och MP trycker grönt...V och C trycker gult. M, KD, SD trycker rött. Betyder det att det är klart att Löfven utses till "ny" statsminister eller är det L som sitter med avgörandet just nu?

Jag sätter ett frågetecken för om Annie röstar gult nu eller om hon vill köra en repris på 2018 och leka lite till först. Hon är totalt tillplattad nu så det är psykologiskt jobbigt för henne att rösta ja direkt även om det är möjligt då hon annars bara skjuter upp det hela.

Det är detta det hänger på om Löfven ska röstas fram direkt imorgon eller efter några sonderingar till.
Citera
2021-07-06, 19:53
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Om man inte klarar av att fatta beslut bör man väl i så fall avgå.

Att rösta gult är ett beslut.
Citera
2021-07-06, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Den här Expressen-intervjun med Lööf från tidigare idag har missat:

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/otacksamt-att-alltid-vara-den-som-m%C3%A5ste-ta-ansvar/vi-AALPCOT?ocid=msedgntp

Hon utmålar sig själv som offer. Hon säger att det är "otacksamt att alltid vara den som ska ta ansvar...".

Hmm... Jag tvivlar på att den där självömkan går hem i stugorna särskilt inte som hon ställer politiska krav som är impopulära.

Äntligen har verkligheten kommit ikapp Lööf. Hennes ställningstagande mot Ulf Kristersson är ett ställningstagande för vänsterns och den döda Alliansens verklighetsfrämmande politik.

Varför diskuteras det om att Löfvén ska bli återvald som statsminister när det i realiteten handlar om hur budgeten ska gå igenom?

V vägrar vara stödparti utan att få vara ett regeringsunderlag eller få veto i budgeten.

C vägrar stödja budgeten om den inte uppfyller deras måste-lista.

L har hoppat av JÖK:en.

Mp har ställt vissa ultimatum.

Hur ska C, Mp och V samsas om en budget med SAP? Får de ens majoritet? Ska Löfvén regera på oppositionens budget igen?

Är Löfvén så maktgalen att han vill regera på oppositionens budget?

Att han vägrar inse att väljarna röstade emot honom?
Senast redigerad av DrMurdoch 2021-07-06 kl. 19:57.
Citera
2021-07-06, 19:54
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Nja, viss skillnad är det väl ändå? När det gäller frågan om strandskyddet så blev utredningen klar redan 2020. Jag tror att MP mer försöker spela upp en charad här för att rädda ansiktet inför sina väljare.
Frågan låg redan på förhandlingsbordet, MP vill inte se ut som dörrmattor men kommer troligen få vika sig här.

Kakabaveh har antagligen inte vunnit nånting, även hon spelar en charad och längtar efter semester…

Utredning är en sak, sedan skall frågan långbänkas i remissbehandling etc.
Citera
2021-07-06, 19:55
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Politiska församlingar är ingen domstol. Politik kan vara komplicerat så att inte aktivt stöda ett förslag kan vara adekvat.

I detta fall inser alla ansvariga politiker att Sverige måste ha en regering. Att i detta läge släppa fram en statsminister är således funktionellt. Man kan samtidigt markera att man inte direkt stöder statsministern, hellre ville ha t ex sin egen partiordförande som statsminister, men att man släpper fram föreslagen kandidat därför att man tar ansvar för att nationen behöver en statsminister. Således röstar man gult.

Effekten är alltid att man antingen stödjer förslaget eller inte, så det finns bara två möjliga utfall.
Klarar man inte av att fatta beslut har man fel jobb och bör avgå.
Citera
2021-07-06, 19:56
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Det är bättre om man måste ta ställning oavsett vad som är default.
Antingen vill man ha Löfvén eller så vill man inte.
Vad är gult? Jag är invald i Sveriges riksdag och har makt att påverka men jag skiter i vem som styr landet?

Många av debattörerna verkar plötsligt ha drabbats av autism: antingen eller!

Sån är inte politiken.
Citera
2021-07-06, 19:57
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Varför säger ingen av parterna emot varandra när S accepterar 3 olika avtal med V, MP och C?

C, V, MP kommer rösta JA till Löfven imorgon. Men S kommer inte hålla sitt löfte, vilket är helt uppenbart och C och MP är medveten om detta.

Varför litar dom på Löfven då?
Detta förskjuter bara kaoset framåt i tiden. Tillslut kanske vi får extra val i Mars 2022 och då är Löfven rökt.
Citera
2021-07-06, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
För en regering som inte gjort något på 7 år så blir det en hektiskt tid nu att infria alla dessa löften.
Blir också nyfiken - hur går det med de 73 punkterna?
Citera
2021-07-06, 19:58
Medlem
Citat:

Sån är inte politiken.

Hur ska budgeten gå igenom?
Citera
Bannlyst
Vi har kommit överens om nio punkter som jag är nöjd med och Sverige behöver en regering. Vi är i en kaossituation och många vill gå på semester, säger Amineh Kakabaveh till SVT Nyheter.

=

Vi orkar inte spela mer teater i värmen.
Citera
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:

Sån är inte politiken.

Jo så är det när det sker en omröstning av ett förslag, antingen röstas det fram eller avslås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in