2021-07-05, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
Hur kan Norlén gå med på det här?

Men vad? Vad ska han göra då? Han kan inte utlysa extra val.

Han måste lägga fram fyra förslag till riksdagen. Efter att Uffe fegade ur så är Steffe uppenbart nästa val? Ska han nominera Nooshi, Jimmie, Märta och Nyamko?

Det är så reglerna är. Bättre att få omröstningarna överstökade än att det blir 100 dagar som förra gången.
Citera
Medlem
junazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sting4488
Han vet att han kommer få igenom sin budget, tror du V lr C vågar fälla regeringen och orsaka extraval i november/december 🤷🏻‍♂️
Exakt. Efter turerna kring den här regeringskrisen är nog C rätt införstådda med att de kommer dala i opinionen, så de lär vilja undvika extraval så långt det är möjligt.

I det läget blir det ju upp till V, och skulle de då fälla budgeten och därmed tvinga fram en ny regeringskris (Löfven avgår om han inte får igenom sin egen budget) kommer de ju indirekt vara orsaken till ett potentiellt extraval så nära inpå det ordinarie valet, och det lär straffa de rätt rejält i opinionen. Alltså har nog även V i det läget mer att vinna (eller mindre att förlora rättare sagt) på att låta regeringens budgetförslag gå igenom.

Jag tror Löfven kan vara ganska lugn över att få igenom budgeten just p g a hur tidsramarna ser ut.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag förstår inte varför inte Uffe chansade och tog en omröstning för att se hur många som faktiskt var emot han som statsminister med hjälp av SD, KD och L. Jag gissar att han förlorat men han hade fått det svart på vitt.

Jag tror det var just orsaken, han ville rädda L från att visa sin oenighet, han är ju i grunden liberal som lajvar konservativ för att inte förlora röster till SD. Han vill ha med L i ett regeringsunderlag för att urvattna SDs krav. Om någon liberal röstat rött hade det skadat hans tilltänkta regeringsunderlag för L skulle sannolikt åka ur riksdagen för folk skulle se att man inte kan lita på dem.
Citera
2021-07-05, 14:59
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Sonderingarna räknas inte, bara omröstningarna. Det är 4 kvar om inte någon blir vald (Vilket säkert någon blir för det räcker ju att någon missar flyget till Stockholm eller blir plötsligt sjuk för att man inte skall få 175 röda även om man har det på papperet.
Japp jag såg det (blev rättat redan av FreeAMN)
Tack.
Citera
Medlem
bridgeblandnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staticage
Ulf kristerssons sa att det var omöjligt att få igenom en budget,därför gav han upp.

Lövén utses av talmannen
Lövén kan omöjligt få igenom en budget.

Jag ser många fel i detta
Svensk demokrati när den är som bäst.
Det sa inte Kristersson alls. Han sa att han inte skulle få stöd i statsministeromröstningen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Jag fattar inte vad som är så himla oroligt med att ha ett nyval? Varför säger tokfan att svenska folket inte vill ha det?

Om det är något som är oroligt så är det när C, MP, V och S ska budgetförhandla Den förhanslingen kommer förmodligen ta längre tid än vad ett nyval skulke göra. Helt sjukt att den maktgalne jäveln inte bara kan acceptera att han har förlorat och utlysa nyval, det hade såklart varit det absolut bästa för Sverige. Det här osäkra läget vi har i riksdagen nu mår ingen bra av förutom Löfven. Vi börja likna en diktatur.

Sossarna har mycket större andel passiva sympatisörer än alla andra partier.
Därför är Löfvén så rädd för ett extraval med lågt valdeltagande.
Skulle gissa ca 10 % sämre resultat för S (ca 22 % mot 25 % vid ordinarie val).
Citera
2021-07-05, 15:00
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToorMan
Självklart. Alla har rätt till sin åsikt, men att kalla Stefans sätt att bilda regering på, skulle vara odemokratiskt, visar bara på okunskap om hur demokratin fungerar. Man kan inte ha sin egen "Hittepå-demokrati"

Han kan vara odemokratisk för det, Adolf Hitler är ett bra historiskt exempel. Han uttryckte sig odemokratiskt med blev statsminister på demokratisk väg.
Citera
2021-07-05, 15:01
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sting4488
Han vet att han kommer få igenom sin budget, tror du V lr C vågar fälla regeringen och orsaka extraval i november/december 🤷🏻‍♂️
Fast det är ju väldigt svårt att tro att V och C ska rösta på samma budget utan att ha varit med och påverka innehållet aktivt...
De lär behöva extremt tåliga (lättlurade?) medlemmar/väljare för att acceptera det
Citera
Avslutad
och nu har även miljöpartiet börjat käbbla?

vad håller dom på med egentligen?

"Miljöpartiet säger nej
Annie Lööf säger att man inte kommer acceptera en budget där Vänsterpartiet varit med i förhandlingen och Miljöpartiet har sagt nej till reformerna som Centerpartiet kräver."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/annie-loof-vi-slapper-fram-stefan-lofven
Citera
Medlem
Rollinghands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av --Blackbird--
Tänk om det blir en rödgrön regering igen och Röven blir återigen statsminster, inte bara nu efter regeringskrisen, utan även efter valet 2022.

Det är ändå en lågoddsare. Även om S kryper ned mot 20 % i valet 2022 torde Löfven sitta säkert på grund av alla "låsningar". Löfven är beredd att regera på vilken mix (politik och budget) som helst så länge han får sitta vid rodret. Pragmatiskt kallade han visst det.
Citera
2021-07-05, 15:02
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
En neutral Talman skall då säga till Löfven, att denna omröstning släpper jag inte fram när budgetfrågan inte på länga vägar är löst. Jag kan inte riskera att regeringen spricker i höst. Du får komma igen när/om du löst budgetfrågan med stödpartierna. Går inte det utlyser jag extra val.

Det är det Talman är till för. Han är inte symbolik som Kungen.
Är okunnig om regeringsformen, men är det hugget i sten att 4 omröstningar måste göras? När partierna står så långt ifrån varandra. Man kan inte trixa fram en regering som bildar kartell och sviker sina partiprogram och sina väljare bara för svetsarens maktdespoti.

Är det inte omvänt så, att mer än 4 omröstningar kan inte göras?

Nej 4 måste genomföras och sedan blir det automatiskt extra val. Talmannen kan inte utlösa extra val utan det sker när det varit 4 misslyckade omröstningar. Så har jag uppfattat det i alla fall.
Citera
2021-07-05, 15:02
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men alla ingångsvärden är redan kända sedan flera år. Riksdagen är oförändrad och alla inblandade har ältat samma saker i 2 ½ år sedan JÖK. Det här är inte första dejten utan redan ett fast förhållande.

Nå sant, tänkte mer på hur man bör(enligt min hot-take) tydliggöra lagen.

Det här är ju ett apspel i x:te akten där alla ingångar redan är kända för publiken. De dramaturgiskt insatta anar vart det barkar om än ej alla kringelikrokar på vägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in