2021-07-06, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Det är förstås lätt för Löfven att lova att punkt 9 stryks eftersom hela avtalet redan har strukits. Det byter dock inte att förslaget i sig ändå kan genomföras.
Precis! Hon har inte fått genom ett dugg och sossarna kan ignorera hennes kravlista när de väl fått tillbaka makten. Man får inte glömma att Kakabaveh inte sitter i riksdagen längre än denna mandatperiod, sen behöver de inte bry sig om henne eller hennes krav.
Citera
2021-07-06, 19:40
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Man får mer information om man har fyra alternativ: rött, grönt, gult och frånvarande.

Man kan också argumentera för att det är en demokratisk förlust att folk inte deltar i processen. Det finns ju också möjlighet att rösta blankt i allmänna val, vilket är en indikation att man deltar i den ”demokratiska processen”, men inte kan eller vill av olika anledningar rösta aktivt på något parti.

Politik borde handla om ställningstagande. För eller emot. Gul knapp är som att stoppa huvudet i sanden och varken leva upp till sitt eget partiprogram eller att stå upp för dem som röstade på partiets paket.

Citat:
Frånvaro underminerar alltid systemet och sänker dess legitimitet.

Frånvaro är ett helt normalt tillstånd i de flesta omröstningar i riksdagen. Det var t ex 10 st frånvarande ledamöter vid misstroendeomröstningen. I vissa omröstningar är det ibland knappt ens 50-60% närvarande. Men "Svensson" verkar inte bry sig.
Citera
2021-07-06, 19:42
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Inget hindrar en frånvarande person från att avge en röst via ombud eller telefonkontakt med talmannen i samband med omröstningen. Om någon helt enkelt vägrar avge en röst så ska beskedet vara att den uteblivna rösten räknas som en nej-röst. Den gula knappen är ett patetiskt skämt.

Varför utebliven röst skall tolkas som NEJ är oklart. I vardagslag säger man ofta att den som tiger samtycker, alltså borde frånvaro i så fall ses som JA.

Gula knappar är inte speciellt originellt för Sveriges riksdag, motsvarande finns t ex i FN.
Citera
2021-07-06, 19:44
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Varför utebliven röst skall tolkas som NEJ är oklart. I vardagslag säger man ofta att den som tiger samtycker, alltså borde frånvaro i så fall ses som JA.

Gula knappar är inte speciellt originellt för Sveriges riksdag, motsvarande finns t ex i FN.

Ett förslag läggs, då ska det antingen röstas fram eller bort. Det finns inget mellanting.
Citera
2021-07-06, 19:45
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Så vad menar du skillnaden mellan grönt och gult är?

grönt: Ja detta gillar jag
gult: Ja detta gillar jag men jag vill låtsas som att jag inte kan bestämma mig

Gult innebär i detta fall att man släpper fram en statsminister utan att direkt stöda förslaget. Ett direkt stöd innebär att man gillar föreslagen statsministers politik eller har ägarskap i den.
Citera
2021-07-06, 19:46
Medlem
pandemonium71s avatar
Amineh Kakabaveh, en person, EN... som får styra svensk politik mer än en enskild person skall kunna. Det är fan inte demokrati, det är inte ansvarstagande av någon part. Löfven står och säger att han ska göra det som är bäst för Sverige men om så vore fallet skulle han inte tumma mer på sina principer och utlysa ett nyval, för folkets skull. Den stora massan i det här landet vill något annat, ändå hålls våran önskan gisslan hos dessa politiker.

Sällan tidigare har jag mått mer illa av dessa människor. Om jag var sosse skulle jag vara uppgiven över hur det inte finns några principer och egen vision kvar i det partiet.
Citera
2021-07-06, 19:46
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ett förslag läggs, då ska det antingen röstas fram eller bort. Det finns inget mellanting.

Jodå, man kan avstå från att ta ställning.
Citera
2021-07-06, 19:48
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Jodå, man kan avstå från att ta ställning.

Om man inte klarar av att fatta beslut bör man väl i så fall avgå.
Citera
2021-07-06, 19:49
Medlem
Karembeus avatar
Hur ser det ut inför morgondagens omröstning? S och MP trycker grönt...V och C trycker gult. M, KD, SD trycker rött. Betyder det att det är klart att Löfven utses till "ny" statsminister eller är det L som sitter med avgörandet just nu?
Citera
2021-07-06, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Precis som det han lovade Lööf. Allt ska utredas och ses över.

Nja, viss skillnad är det väl ändå? När det gäller frågan om strandskyddet så blev utredningen klar redan 2020. Jag tror att MP mer försöker spela upp en charad här för att rädda ansiktet inför sina väljare.
Frågan låg redan på förhandlingsbordet, MP vill inte se ut som dörrmattor men kommer troligen få vika sig här.

Kakabaveh har antagligen inte vunnit nånting, även hon spelar en charad och längtar efter semester…
Citera
2021-07-06, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Man kan inte vara en bredare kyrka än vad man är.
Själv har jag röstat SD sedan 2006..men jag är i grunden konservativ och som sådan så lutar jag oftast åt Moderaternas ekonomiska politik jämfört med andra alternativ till buds.
Så länge som den svenska Vänstern misslyckas med att göra upp angående sin invandringspsykos,så länge kommer SD fortsatt att kunna dra till sig röster i hygglig omfattning.
Man bör dock inte tro att sammaledes kommer att gälla vad som i grunden är gamla konservativa väljare,såsom mig själv till exempel.
Jag har börjat flörta med tanken att återvända till Moderaterna.Jag vill se ett mera permanent och fast engagemang i invandringsfrågan innan jag återvänder..men allting tyder i nuläget på att min röst 2026 kommer att bli på Moderaterna.
Garanter för välfärd och anställningsskydd har inget attraktionsvärde för mig.

Därför så kommer SD på sikt att Danmarkiseras.Partiet kommer att leva gott på vad som i grunden är vänsterväljare fram tills dess..men när väl Socialdemokraterna svänger i invandringsfrågan..och det är bara en fråga om tid nu..väl då så kommer SD att minska betydligt.

Det är som det är.
Det viktiga för SD och alla partier är väl att se sin politik genomförd, även om det sker genom att motståndarna anpassar sig.
Citera
2021-07-06, 19:52
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Politik borde handla om ställningstagande. För eller emot. Gul knapp är som att stoppa huvudet i sanden och varken leva upp till sitt eget partiprogram eller att stå upp för dem som röstade på partiets paket.

Politiska församlingar är ingen domstol. Politik kan vara komplicerat så att inte aktivt stöda ett förslag kan vara adekvat.

I detta fall inser alla ansvariga politiker att Sverige måste ha en regering. Att i detta läge släppa fram en statsminister är således funktionellt. Man kan samtidigt markera att man inte direkt stöder statsministern, hellre ville ha t ex sin egen partiordförande som statsminister, men att man släpper fram föreslagen kandidat därför att man tar ansvar för att nationen behöver en statsminister. Således röstar man gult.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in