2021-07-05, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vryzas
SABUNI GER INTE BESKED OM HUR DE RÖSTAR

Liberalerna har inte bestämt sig hur de ska rösta vid statsministeromröstningen på onsdag.

– Det där får ni återkomma till så får ni se hur mitt parti agerar när omröstningen är. Det delar jag inte med mig i förväg, säger partiledaren Nyamko Sabuni till Ekot.

Om de lägger ner sina röster krävs inte den politiska vilden Amineh Kakabavehs stöd.

Enligt Ekots källor pågår en intern diskussion om de ska lägga ner sina röster. Praxis för borgerliga partier brukar vara att lägga ner sina röster om det inte finns något alternativ till regeringen som föreslås.
Detta är från Expressen daterat 17.30 idag, har hon gett besked efter det klockslaget?

https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-regeringskrisen/
Helt oviktigt. Besked ges i kammaren när omröstning sker. Finns ingen poäng med att dra hysteriska slutsatser av S- och C-genererat skvaller med syfte att underminera koalitionen till höger. Sabuni har en dag på sig att övertala sina riksdagsledamöter.
Citera
2021-07-05, 23:25
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
SD kommer sänka en M/KD-regering ganska snabbt då?

Klassisk sossepolitik med andra ord.
Gnäller du över den klassiska sossepolitiken eller är du glad över den. Är inte helt uppenbart.
SD kommer att kräva inflytande efter sina mandat.

SD är det större parti moderaterna kommer ha det lättast att komma överens med om de vill få genomslag för sin politik. Det innebär inte att SD kommer att köra över Ms väljare, men borgarna kommer inte att få mer gehör än valresultatet speglar och/eller utanför de löften de givit sina väljare.
Citera
2021-07-05, 23:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
SD kommer sänka en M/KD-regering ganska snabbt då?

Klassisk sossepolitik med andra ord.
Gnäller du över den klassiska sossepolitiken eller är du glad över den. Är inte helt uppenbart.
Du blandar äpplen och päron som Annie brukar säga. Eller så saknar du bara läsförståelse.

Sossegnället består i att skylla alla problemen på tidigare regeringar och inte ta ansvar trots att man har ansvaret.

Det behöver dock inte betyda att klassisk sossepolitik per automatik skulle vara dålig ur en SD-syn. Men eftersom sosseriet hellre väljer att alliera sig med små skitpartier och premierar massinvandring samtidigt som man säljer sin själ före ett mer stabilt alternativ där man kan få ut mer av sin klassiska socialdemokratiska politik och behålla/få fler väljare så skjuter man bara sig själva i foten. Det kanske gynnar S kortsiktigt, men långsiktigt kan S bara glömma om att få makten såvida de inte samarbetar med SD.

Och vad hände, skulle inte C ta rejält betalt för att släppa fram Löfven? Verkar inte som att det gick så bra herr kravställare.
Citera
Medlem
ola-hammastroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Du vet om att sossarna denna mandatperiod tagit bort värnskatten. Skatten för de med allra högst inkomst?

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/OnxoK3/lofven-goder-de-rikas-spargrisar

Samtidigt skär Socialdemokraterna ned på de allra svagaste.

https://www.arbetarbladet.se/artikel/socialdemokraternas-nedskarning-pa-lss-ar-oacceptabel
Ja men vilkas krav var det då?
Citera
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag tror det är välkänt att av de gamla allianspartierna, så är det Centerpartiet som hävdar att man inte vill, kan eller bör ha med Sd att göra.

Att man inte "vill" är inget argument. Jmf t.ex. Lisa 3 år - Jag vill inte! Jag vill inte! Jag vill inte! Jag vill inte!

Att man inte "kan" är ej heller ett argument, utan ett påstående.

Att man inte "bör" är ett etiskt påstående baserat på en icke-angivet logiskt resonemang, plockat rakt ur arschlet.
Citera
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja C har gått om MP som det knasigaste partiet nu.

Hehe, ja det kan jag hålla med på, men L då? Tycker du de har skött sig? De är det parti som verkar mest splittrat och Sabuni var ju helt virrig i Aktuellt ikväll.

Ska bli intressant att se hur L kommer rösta. Skulle inte förvåna mig om hälften trycker gult.
Citera
2021-07-05, 23:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ola-hammastrom
Det låter som att du också vill ha sosse politik, och verkar tycka att det är det bästa sätter man styr ett land?
Rösta på dom nästa gång då så att dom har stödet att göra det utan att behöva förhandla med alla andra!
Klassisk socialdemokratisk politik vore att bland annat premiera tillväxt före flum. Premiera stram migration istället för vidöppna dörrar alá miljöpartiet. Inget fel med socialdemokratin då den givit mycket, men vi lever inte på 50-talet längre.

Varför ska jag rösta på ett parti som fortsätter dalta med brottslingar och tar in världens alla människor?
Citera
2021-07-05, 23:27
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag anar att Kakabaveh fäller Löfvén och L röstar rött. Omöjligt är det inte.
Så blir det inte - SL kommer att röstas in som statsminister och får bilda ny regering. Jag sa det redan innan misstroenderöstningen tog plats (se min historik). Han kommer att hanka sig fram till valet sept 22 och antingen med en budget som S lyckas få det övriga rödblocket att acceptera eller så med en budget från andra sidan.

Han avgår ej då han kommer förklara att läget då ser annorlunda ut än när han lovade avgå (alltså nu). Han kommer att motivera det som vanligt med att det är det som är det bästa för Sverige då ett extraval då blir alldeles för tätt inpå det ordinarie. Ja å så har vi ju pandemin å återstarten som prio 1.

Alternativet att han ska lyckas krumbukta sig fram som ledare för en övergångsregering under 2022 fram till september med talmansrundor i klass med 2018 tror jag inte på men osagt kanske är bäst när det gäller den jonglerande lindansaren
Citera
2021-07-05, 23:28
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sine-metu
Klarar man inte av att få stöd av sina egna så är det kört!!

Jag tror att om hon inte får alla med sig så röstar hela partigruppen gult istället för att verka eniga utåt.
Citera
2021-07-05, 23:30
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror att om hon inte får alla med sig så röstar hela partigruppen gult istället för att verka eniga utåt.

Ja det låter rimligt, att visa upp att partiet är splittrat är det sämsta de kan göra, bättre då att rösta fram Löfven och placera sig i vänsterblocket igen.
Citera
2021-07-05, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vryzas
SABUNI GER INTE BESKED OM HUR DE RÖSTAR

Liberalerna har inte bestämt sig hur de ska rösta vid statsministeromröstningen på onsdag.

– Det där får ni återkomma till så får ni se hur mitt parti agerar när omröstningen är. Det delar jag inte med mig i förväg, säger partiledaren Nyamko Sabuni till Ekot.

Om de lägger ner sina röster krävs inte den politiska vilden Amineh Kakabavehs stöd.

Enligt Ekots källor pågår en intern diskussion om de ska lägga ner sina röster. Praxis för borgerliga partier brukar vara att lägga ner sina röster om det inte finns något alternativ till regeringen som föreslås.
Detta är från Expressen daterat 17.30 idag, har hon gett besked efter det klockslaget?

https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-regeringskrisen/

Så här sa hon i Aktuellt 21:44

Citat:
– Nej, vi kommer inte utgöra regeringsunderlag. När man inte gör det så är det vanligtvis så att man röstar på ett visst sätt. Men jag ska respektera intern partidemokrati och så kommer vi återkomma med svar efter morgondagens möte.

Samma besked alltså inga besked.
Citera
2021-07-05, 23:31
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Så blir det inte - SL kommer att röstas in som statsminister och får bilda ny regering. Jag sa det redan innan misstroenderöstningen tog plats (se min historik). Han kommer att hanka sig fram till valet sept 22 och antingen med en budget som S lyckas få det övriga rödblocket att acceptera eller så med en budget från andra sidan.

Han avgår ej då han kommer förklara att läget då ser annorlunda ut än när han lovade avgå (alltså nu). Han kommer att motivera det som vanligt med att det är det som är det bästa för Sverige då ett extraval då blir alldeles för tätt inpå det ordinarie. Ja å så har vi ju pandemin å återstarten som prio 1.

Alternativet att han ska lyckas krumbukta sig fram som ledare för en övergångsregering under 2022 fram till september med talmansrundor i klass med 2018 tror jag inte på men osagt kanske är bäst när det gäller den jonglerande lindansaren
Visst är det ett fullt möjligt scenario.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in