2021-06-30, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lllucas
Hej! Fick precis besked om att jag blivit antagen till Juristprogrammet i Lund via Ujiken. Undrar om någon har några tips eller något man ska tänka på för kommande terminer? Är sjukt taggad!

Lyssna inte på folk som säger att man måste få högsta betyg i allt, som här i tråden. Men absolut, se till att försöka ligga i i plugget de första terminerna för att se vilken nivå av tid du själv känner funkar för dig. Många börjar ganska lugnt för att sedan inse att de behöver plugga mer för att få de betyg de vill ha. Bättre att börja lite mer intensivt för att sedan slå av om man själv känner att man har förmågan och fortfarande får resultat man är nöjd med. Se också till att hitta ditt eget sätt att plugga utifrån vad som passar dig. Lyssna inte för mycket på andra. Vissa gillar att läsa böcker, andra gillar föreläsningar, andra läser inget alls, vissa tentapluggar stenhårt, vissa pluggar mer under terminerna. Finns inget rätt eller fel.
Citera
2021-06-30, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jxb
Se också till att hitta ditt eget sätt att plugga utifrån vad som passar dig. Lyssna inte för mycket på andra. Vissa gillar att läsa böcker, andra gillar föreläsningar, andra läser inget alls. Finns inget rätt eller fel.
Lyssna inte på detta. Det finns bara ett sätt för att få goda resultat samt hålla en jämn nivå och det är noggranna litteraturstudier i kombination med avstämning av författningstext. Sitta och "diskutera" plugg med vänner eller plugga på föreläsningsanteckningar är enligt min uppfattning fullkomligt otillräckligt!
Citera
2021-07-01, 09:45
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Lyssna inte på folk som säger att man måste få högsta betyg i allt, som här i tråden. Men absolut, se till att försöka ligga i i plugget de första terminerna för att se vilken nivå av tid du själv känner funkar för dig. Många börjar ganska lugnt för att sedan inse att de behöver plugga mer för att få de betyg de vill ha. Bättre att börja lite mer intensivt för att sedan slå av om man själv känner att man har förmågan och fortfarande får resultat man är nöjd med. Se också till att hitta ditt eget sätt att plugga utifrån vad som passar dig. Lyssna inte för mycket på andra. Vissa gillar att läsa böcker, andra gillar föreläsningar, andra läser inget alls, vissa tentapluggar stenhårt, vissa pluggar mer under terminerna. Finns inget rätt eller fel.
Jag skulle nog säga att du ska lyssna på de som pratar om betyg, bara inte för mycket. Du behöver inte 100% AB för att få ett bra jobb, men har du 10% AB kommer din ansökan att kasseras av de mest eftertraktade arbetsgivarna vid första läsningen.

Dessutom är betygen den absolut viktigaste faktorn vid urval till notarietjänstgöring. Nu när möjligheten till extra meritpoäng för specialkurser tagits bort, så är betygen på juristprogrammet viktigare än någonsin.
Citera
2021-07-01, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Jag skulle nog säga att du ska lyssna på de som pratar om betyg, bara inte för mycket. Du behöver inte 100% AB för att få ett bra jobb, men har du 10% AB kommer din ansökan att kasseras av de mest eftertraktade arbetsgivarna vid första läsningen.

Dessutom är betygen den absolut viktigaste faktorn vid urval till notarietjänstgöring. Nu när möjligheten till extra meritpoäng för specialkurser tagits bort, så är betygen på juristprogrammet viktigare än någonsin.

Vad skulle du säga är goda betyg, 40% AB och 60% BA? Jag har tidigare hört att denna fördelning kan ses som mycket goda betyg, det kanske har blivit en förändring så att det krävs ännu högre betyg?
Citera
2021-07-01, 11:16
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirColumbia
Vad skulle du säga är goda betyg, 40% AB och 60% BA?
Om jag minns rätt från när jag pratade med rekryterare på de stora byråerna om det (det var några år sen) så ville de helst se minst 50% AB på de obligatoriska kurserna, och närmare 100% AB på specialkurserna, för att de skulle gå vidare i rekryteringen med någon.

Med reservation för att jag eventuellt minns fel, eventuellt att saker och ting har ändrats nyligen.
Citera
2021-07-03, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaffarbin
Lyssna inte på detta. Det finns bara ett sätt för att få goda resultat samt hålla en jämn nivå och det är noggranna litteraturstudier i kombination med avstämning av författningstext. Sitta och "diskutera" plugg med vänner eller plugga på föreläsningsanteckningar är enligt min uppfattning fullkomligt otillräckligt!

Vissa terminer har jag (och andra jag känner) inte öppnat en enda bok på hela terminen och fortfarande fått AB med viss marginal. Finns absolut inte ett enda sätt att få bra resultat.
Citera
2021-07-03, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen

Som sagt, lyssna inte på det som säger att man behöver få AB i allt, dvs 100%. Men absolut, ju fler AB ju fler möjligheter.
Citera
2021-07-03, 23:08
Medlem
Citat:
Vissa terminer har jag (och andra jag känner) inte öppnat en enda bok på hela terminen och fortfarande fått AB med viss marginal. Finns absolut inte ett enda sätt att få bra resultat.
Instämmer. Bland de jag känner är det ofta de som läser minst som får högst betyg.
Citera
2021-07-04, 03:13
Medlem
Citat:

Om man inte öppnar en enda bok på en hel termin hur ser plugget ut då egentligen? Hur mycket pluggar man på en vecka och på vad?

Och framför allt, vad har du för betyg i övrigt?
Citera
2021-07-04, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaffarbin
På UU vore det i alla fall omöjligt att få Ab om man inte läser litteraturen, eftersom man förväntas ge litteraturreferenser på tentorna.
Citera
2021-07-06, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebr
Om man inte öppnar en enda bok på en hel termin hur ser plugget ut då egentligen? Hur mycket pluggar man på en vecka och på vad?

Och framför allt, vad har du för betyg i övrigt?

Man kommer ganska långt på att läsa lagtext, förarbeten, praxis och i allmänhet bara surfa runt på lite på Karnov/Juno inför seminarierna. De flesta studenter sitter också med tidigare studenters seminarieanteckningar, vilket självklart underlättar. Sen kan det vara så att vissa seminarium är utformade efter en diskussion i litteraturen och då får man ju ta en titt. I vissa fall kan det också vara så att man missat någon diskussion i litteraturen som var relevant men då är det ju bara att titta på det efteråt. Kan vara lite pinsamt om man skulle råka få en direkt fråga, men å andra sidan blir man ju inte betygssatt på ens seminarieprestationer.

PM är dock en annan sak. Då handlar det mer snarare mest om att faktiskt verkligen läsa på om ett specifikt ämne i all litteratur, men då kommer man i regel inte tillräckligt långt om man bara tittar i kurslitteraturen.

Under tentaplugg så brukar jag mest repetera gamla seminarium, titta på gamla tentor och i stort göra sammanfattningar av terminen.

Skulle gissa på att jag ungefär snittar runt 30/h i veckan under en termin när man även räknar in väldigt intensiva PM och tentaveckor. Dock betydligt mindre veckor där man bara har seminarium.

70-80% AB ungefär. Upplever inte heller att mer läsning av litteraturen hade hjälpt mig de terminer som jag inte fått AB på.

Men viktigt att säga: Naturligtvis finns det de som pluggar på ett helt annat sätt, och läser varenda bok, som har minst lika bra betyg och såklart även bättre. Handlar inte om att det finns ett riktigt sätt, utan mest att hitta vad som passar en själv. Att läsa böcker behöver inte heller ta så värst lång tid om man läser lite i taget, så upplever inte heller att något av pluggsätten är mer effektivt än det andra.
Senast redigerad av jxb 2021-07-06 kl. 13:40.
Citera
2021-07-06, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arxiz
På UU vore det i alla fall omöjligt att få Ab om man inte läser litteraturen, eftersom man förväntas ge litteraturreferenser på tentorna.

Man behöver inte ge litteraturreferenser på tentorna för att få AB på UU. Upplever snarare att man lär sig att inte övervärdera litteraturen som direkt källa, utan snarare att ha ett kritiskt förhållningssätt till den. På tentorna räcker laghänvisningar och praxis gott och väl, och i undantagsfall förarbeten. Vill man styla kan man såklart alltid slänga med lite diskussion om litteraturen, men i regel är testas den typen av juridisk färdighet snarare i samband med PM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in