Citat:
Ursprungligen postat av
zebr
Om man inte öppnar en enda bok på en hel termin hur ser plugget ut då egentligen? Hur mycket pluggar man på en vecka och på vad?
Och framför allt, vad har du för betyg i övrigt?
Man kommer ganska långt på att läsa lagtext, förarbeten, praxis och i allmänhet bara surfa runt på lite på Karnov/Juno inför seminarierna. De flesta studenter sitter också med tidigare studenters seminarieanteckningar, vilket självklart underlättar. Sen kan det vara så att vissa seminarium är utformade efter en diskussion i litteraturen och då får man ju ta en titt. I vissa fall kan det också vara så att man missat någon diskussion i litteraturen som var relevant men då är det ju bara att titta på det efteråt. Kan vara lite pinsamt om man skulle råka få en direkt fråga, men å andra sidan blir man ju inte betygssatt på ens seminarieprestationer.
PM är dock en annan sak. Då handlar det mer snarare mest om att faktiskt verkligen läsa på om ett specifikt ämne i all litteratur, men då kommer man i regel inte tillräckligt långt om man bara tittar i kurslitteraturen.
Under tentaplugg så brukar jag mest repetera gamla seminarium, titta på gamla tentor och i stort göra sammanfattningar av terminen.
Skulle gissa på att jag ungefär snittar runt 30/h i veckan under en termin när man även räknar in väldigt intensiva PM och tentaveckor. Dock betydligt mindre veckor där man bara har seminarium.
70-80% AB ungefär. Upplever inte heller att mer läsning av litteraturen hade hjälpt mig de terminer som jag inte fått AB på.
Men viktigt att säga: Naturligtvis finns det de som pluggar på ett helt annat sätt, och läser varenda bok, som har minst lika bra betyg och såklart även bättre. Handlar inte om att det finns ett riktigt sätt, utan mest att hitta vad som passar en själv. Att läsa böcker behöver inte heller ta så värst lång tid om man läser lite i taget, så upplever inte heller att något av pluggsätten är mer effektivt än det andra.