2023-01-27, 17:44
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonacoGuido
Hur tänker ni om föreläsningar? Livsviktigt eller mest slöseri med tid? Vad gäller mig personligen kan jag inte se något samband mellan betyg och närvaro på föreläsningar. Det finns kurser där jag fått AB utan att i princip gå på en enda föreläsning och kurser där jag har fått BA fast att jag har varit på samtliga föreläsningar.

Edit: När jag tänker efter har jag nog i snitt högre betyg i de kurser där min närvaro på föreläsningar varit låg...
Det beror mycket på ämnet och läraren. Har man lätt att få in allt enbart från kurslitteraturen så är det ju bra.

När det gäller lärarna så varierar det mycket i kvalitet, tycker jag. Själv skulle jag aldrig missa en något med Radetzki, t.ex.

Sen är det rätt trevligt rent socialt att gå på föreläsningar också, tycker jag, och att ta en lunch eller plugga tillsammans efteråt eller något när man ändå träffas.
Citera
2023-01-28, 10:59
Medlem
EtikHaexans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Nåja. Jag känner till ett par advokater och exadvokater som klarat sig bra utan något av ovan.
Jag känner till massvis av advokater som helt saknar allt som borde krävas för att vara advokat. Vet inte om jag skulle säga att de klarar sig bra. Men avsaknad av kompetens hindrade dem iaf inte från att bli advokater.
Citera
2023-01-28, 23:18
Medlem
Stockholmare!

Någon som har koll på hur sannolikt det är att man får sitt förstahandsval när man söker utbyte? Vilka länder brukare det vara högre konkurrens om? Är väldigt sugen på USA men lite nojig över att inte få plats. Fullständig skandal att man varken kan beräkna sitt meritvärde eller se tidigare antagningspoäng
Citera
2023-01-28, 23:42
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hugganugga46
Stockholmare!

Någon som har koll på hur sannolikt det är att man får sitt förstahandsval när man söker utbyte? Vilka länder brukare det vara högre konkurrens om? Är väldigt sugen på USA men lite nojig över att inte få plats. Fullständig skandal att man varken kan beräkna sitt meritvärde eller se tidigare antagningspoäng
Varför skulle du inte kunna beräkna ditt eget?

Vill du veta vad som gällde tidigare terminer så är det bara fråga skolan.
Citera
2023-01-28, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Varför skulle du inte kunna beräkna ditt eget?

Vill du veta vad som gällde tidigare terminer så är det bara fråga skolan.
Från hemsidan: "I varje urvalsgrupp rangordnas studenter sedan strikt efter så kallat meritvärde. Meritvärdet i sig baseras på ett betygssnitt på de avklarade grundkurserna inom juristprogrammet. Observera att meritvärdet räknas av LADOK enligt formel med olika variabler och går därför inte att beräkna själv."

Av någon oförklarlig anledning får vi inte tillgång till denna magiska formel som utan tvekan är oerhört enkel.
Citera
2023-01-28, 23:55
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Från hemsidan: "I varje urvalsgrupp rangordnas studenter sedan strikt efter så kallat meritvärde. Meritvärdet i sig baseras på ett betygssnitt på de avklarade grundkurserna inom juristprogrammet. Observera att meritvärdet räknas av LADOK enligt formel med olika variabler och går därför inte att beräkna själv."

Av någon oförklarlig anledning får vi inte tillgång till denna magiska formel som utan tvekan är oerhört enkel.
Hmm? Då är det något nytt, sist jag kollade (vilket iofs var ett antal år sen) så var det helt straightforward. Skumt!

Prova att begära ut formeln?
Citera
2023-01-28, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Hmm? Då är det något nytt, sist jag kollade (vilket iofs var ett antal år sen) så var det helt straightforward. Skumt!

Prova att begära ut formeln?
Will do, får skicka iväg lite mail på måndag.
Citera
2023-01-29, 02:25
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Will do, får skicka iväg lite mail på måndag.
Skriv gärna här om du får något vettigt svar.
Citera
2023-01-29, 09:28
Medlem
Citat:

Formeln är (betyg x högskolepoäng)/totala hp.

B=3, BA=4, AB=5.

Dvs om du har 15 hp B, 20 hp BA och 5 hp AB blir din merit:
15x3=45
20x4=80
5x5=25
=150/40 (totala antalet hp).
Meritpoäng 3.75
Citera
2023-01-29, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popquee
Formeln är (betyg x högskolepoäng)/totala hp.

B=3, BA=4, AB=5.

Dvs om du har 15 hp B, 20 hp BA och 5 hp AB blir din merit:
15x3=45
20x4=80
5x5=25
=150/40 (totala antalet hp).
Meritpoäng 3.75
Intressant! Var fick du reda på det?
Citera
2023-01-29, 11:32
Medlem
Citat:
Intressant! Var fick du reda på det?
Hörde av mig till ansvariga och fick maila lite fram och tillbaka, standardsvaren var samma som hemsidan att det inte går att veta på förhand och till slut fick jag en förklaring ungefär att det går inte att veta på förhand eftersom alla kurser som räknas in vid intag inte är klara vid ansökningstillfället, men här är formeln.

Så förstår inte varför formeln inte bara skrivs ut så det går att räkna och prognostisera för studenterna. Särskilt som typ Hongkong krävde ett snitt (åtminstone tidigare) så är det ju relevant att veta hur en student ligger till.
Citera
2023-01-29, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popquee
Hörde av mig till ansvariga och fick maila lite fram och tillbaka, standardsvaren var samma som hemsidan att det inte går att veta på förhand och till slut fick jag en förklaring ungefär att det går inte att veta på förhand eftersom alla kurser som räknas in vid intag inte är klara vid ansökningstillfället, men här är formeln.

Så förstår inte varför formeln inte bara skrivs ut så det går att räkna och prognostisera för studenterna. Särskilt som typ Hongkong krävde ett snitt (åtminstone tidigare) så är det ju relevant att veta hur en student ligger till.
Väldigt lustigt. Du råkade inte få veta om man kan få tag på statistik över vilket meritvärde krävdes tidigare terminer? Kan tänka mig att det beror oerhört på vilka individer som söker just då och eftersom det varierar så mycket så ger det inte så mycket vägledning i vilka chanser man själv har att få sitt förstahandsval.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in