2022-03-22, 10:32
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackPete
För de personer du känner till som har läst statsvetenskap i Malmö finns sannolikt andra meriter som väger tungt.

Men om min juristexamen är tänkt att vara den tyngst bärande faktorn vid en sådan ansökan är det nog bäst om det står Uppsala, Göteborg eller Stockholm på examensbeviset.

Frågan är snarare vilket av dessa lärosäten som väger allra tyngst (inte huruvida även Örebro går bra eller ej).

Vilken skola du tog examen i har ingen som helst betydelse för vidareutbildningen till diplomat. Punkt.

Vidare kommer juristutbildningen aldrig vara den enskilt tyngst bärande faktorn vid en sådan ansökan.
Citera
2022-03-22, 10:42
Medlem
Specialkurser som rekommenderas på SU för en person med störst fokus på ting och fiskal efter examen?
Citera
2022-03-22, 12:46
Medlem
BlackPetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
Vilken skola du tog examen i har ingen som helst betydelse för vidareutbildningen till diplomat. Punkt.

Vidare kommer juristutbildningen aldrig vara den enskilt tyngst bärande faktorn vid en sådan ansökan.

Att det inte det inte skulle spela någon roll vilket lärosäte man studerat vid kan man nog bara intala sig om man själv studerar i Örebro eller dylikt.

Förutsatt att två personer har samma betyg och erfarenheter i övrigt så kommer alltid Stockholm väga tyngre än Örebro. Att tro någonting annat är bara naiv dumhet.
Citera
2022-03-22, 13:01
Medlem
Citat:
Att det inte det inte skulle spela någon roll vilket lärosäte man studerat vid kan man nog bara intala sig om man själv studerar i Örebro eller dylikt.

Förutsatt att två personer har samma betyg och erfarenheter i övrigt så kommer alltid Stockholm väga tyngre än Örebro. Att tro någonting annat är bara naiv dumhet.

Nej, Stockholm kommer inte väga tyngre än Örebro när det kommer till juristexamen. Gå in och ta en titt på de större affärsjuridiska byråer med säte i Sverige, du kommer hitta personer från samtliga lärosäten.

Kontentan är att du försöker intala dig att något som var aktuellt för 10 år sedan, om inte längre.
Citera
2022-03-22, 13:06
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:

Arbetar som jurist (examen från UU om det nu är väsentligt) och även suttit med för CV-screening och första intervju av nya kandidater. Beslut om kandidater tas initialt utifrån tidigare erfarenheter, betyg samt val av fördjupningskurser/examensarbete. Men du som inte ens har börjat studera än får gärna förklara för mig hur processen går till!
Senast redigerad av Cpt.Obvious 2022-03-22 kl. 13:09.
Citera
2022-03-22, 17:20
Medlem
BlackPetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Nej, Stockholm kommer inte väga tyngre än Örebro när det kommer till juristexamen. Gå in och ta en titt på de större affärsjuridiska byråer med säte i Sverige, du kommer hitta personer från samtliga lärosäten.

Kontentan är att du försöker intala dig att något som var aktuellt för 10 år sedan, om inte längre.

Jo, Stockholm kommer alltid väga tyngre då det är en mer välrenommerad utbildning. Synnerligen vid internationella kontakter. Vi kan hålla på såhär i all evighet. Du kommer inte ge dig och jag kommer inte ge mig så vi får nog enas om att tycka olika.

Lycka till med studierna på landsbygden.
Senast redigerad av BlackPete 2022-03-22 kl. 17:22.
Citera
2022-03-22, 17:36
Medlem
Citat:
Jo, Stockholm kommer alltid väga tyngre då det är en mer välrenommerad utbildning. Synnerligen vid internationella kontakter. Vi kan hålla på såhär i all evighet. Du kommer inte ge dig och jag kommer inte ge mig så vi får nog enas om att tycka olika.

Lycka till med studierna på landsbygden.

Att tycka olika och att utgå från korrekt fakta är två olika saker. Jag håller dock med, diskussionen kommer inte leda någonvart.

Jag har redan tagit min examen från Uppsala universitet, men jag tackar för omtanken. Lycka till med ditt mål mot Diplomatprogrammet, oavsett vilken väg du väljer!
Senast redigerad av karlenn 2022-03-22 kl. 17:38.
Citera
2022-03-22, 22:38
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notme12
Specialkurser som rekommenderas på SU för en person med störst fokus på ting och fiskal efter examen?

Finns det någon specialkurs i fjäsk eller användande av tekniken i rättssalarna?

Annars är nog påföljdslära eller civilprocess mest värt. Men det kommer inte göra stor skillnad. Programmet är dåligt på att förbereda inför domstolsarbetet.
Citera
2022-03-22, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
Arbetar som jurist (examen från UU om det nu är väsentligt) och även suttit med för CV-screening och första intervju av nya kandidater. Beslut om kandidater tas initialt utifrån tidigare erfarenheter, betyg samt val av fördjupningskurser/examensarbete. Men du som inte ens har börjat studera än får gärna förklara för mig hur processen går till!

Hur resonerar ni kring val av fördjupningskurser? Tidigare i tråden har det ju förts fram att det inte spelar särskilt stor roll…
Citera
2022-03-22, 23:16
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebr
Hur resonerar ni kring val av fördjupningskurser? Tidigare i tråden har det ju förts fram att det inte spelar särskilt stor roll…

Jag jobbar inom ett hyfsat nischat område och då får gärna tidigare erfarenheter eller åtminstone fördjupningskurser/val av uppsatsämne visa att det finns ett intresse inom området. I första hand är det dock just betyg och erfarenhet som spelar roll samt även resultat på intelligenstesterna (men sistnämnda sållar HR ut åt oss haha).
Citera
2022-03-23, 16:14
Medlem
Straffen på SU. Behövs verkligen 2022 års lagbok? Mycket pengar....
Citera
2022-03-23, 17:51
Medlem
QuadraticFormulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hugganugga46
Straffen på SU. Behövs verkligen 2022 års lagbok? Mycket pengar....
Om tentan är digital svar nej, kör digital lagtext (Lagen.nu).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in