Citat:
Ja man får hoppas att Janne matchar de med den bästa formen och att de vinner utan att sedan få soppatorsk i kvarten. Kan vara så att Berg är sliten och inte spelar. Quasion och Claesson lär komma in ganska snabbt om matchbilden kräver det. Skulle vilja se Cajuste och Svanberg komma in. Hur är formen på Jordan Larsson ?
För att Sverige ska ha en chans att skrälla i kvarten vore det bra att vinna under ordinarie matchtid. Men England - Tyskland får gärna spela i 120 min + stopptid.
Friskt vågat av Janne om han startar Isak och Dejan. Det är en oprövad duo. Det såg riktigt dassigt ut för dem mot Armenien. Finns risk att de inte kommer förmå sätta matchen och presspelet. Får hoppas att de kan kompensera med individuella aktioner i så fall, som leder till mål.
Quaison och Berg har å sin sida gjort många riktigt bra landskamper tillsammans. Med dem på topp och en väloljad lagmaskin bakom, hade Sverige löst det här under ordinarie matchtid.
Den enda dugliga landskampen som Dejan gjort från start var när han lirade på topp med Berg mot Kroatien i NL. Inhoppet mot Polen var förvisso bra, men det var väldigt gynnsamma förutsättningar: ett trött Polen som var tvunget att ösa på framåt och som lämnade enorma ytor för omställningar.
Isak och Quaison har varit svaga eller rent av usla när de fått chansen tillsammans.
Ynglingarna har genomgående varit som bäst när de spelat med farbror Marcus.
Men i och med att det inte direkt glänst om Berg i turneringen är det väl begripligt att Janne gör som han gör. Å andra sidan är det här med att glänsa inte Bergs grej. Han springer mycket OCH rätt. Precis som Sebastian Larsson. Fruktar att vi kommer få se anfallarna irra omkring var för sig ikväll, frikopplade från övriga laget. Men hoppas jag har fel.
Angående Jordan så har han suttit på läktaren så här långt. Men jag tycker han bör vara mycket närmare spel än Sema. In med Jordan i matchtruppen, upp med Ken på läktaren. Det vore fantastiskt vackert om Jordan kunde komma in från bänken och göra avtryck i turneringen, så som hans far gjorde under VM 1994.