Citat:
Ursprungligen postat av
KejsareNero
Det här vet jag inget om, det är korrekt att det utbildningsorten är Eksjö, Göta ingenjörregemente Ing2. I mitt besked så stor det skyttesoldat/skarpskytt, det är något i stil med lokalförsvar tror jag handledaren sa, så det är bara 6 månaders utbildning. Det kanske är ingenjörs soldat i grunden men det var inte skrivet någonstans. Utbildningen ska starta i januari och avslutas i juni, juli någonstans. Han sa även att den här befattningen öppnar dörrar till flera nya befattningar ifall man vill fortsätta inom militären.
Efter att jag läst lokalförsvar, 6 månader och skyttesoldat så förvånar det mig inte om du fått befattning skyttesoldat som hemvärnstjomme.
Samtliga rekryter som inte gör någon GB-tjänst i HV gör 6 månader och alla i HV har i princip befattningen skyttesoldat, eller det är min uppfattning. Och lokalförsvar. Ja? Bara det kanske ger en ledtråd till att de hänvisar till HV.
Men skyttesoldat är kul, jag är själv anställd som en. Strid i olika slag, PEK, spaning och vapenutbildningar är något du kan förvänta dig.