Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-22, 13:42
  #1993
Medlem
Vad är vanligaste militärbetyget?

Värnplikten börjar lida mot sitt slut, och börjar titta mot jobb inom försvarsmakten. Undrar dock lite hur det fungerar med militärbetyg. Vad är det lägsta för att få en godkänd värnplikt?

Har hört att ja-2-2 är det lägsta som behövs för att kunna ta anställning och att det även är det genomsnittliga, men hur vanligt är det att man får det och hur många är det som räknas som under snittet?

Har inte några samtal med befäl angående betyg så är helt osäker på vad man kommer få.
Citera
2022-05-22, 14:41
  #1994
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSloth
Värnplikten börjar lida mot sitt slut, och börjar titta mot jobb inom försvarsmakten. Undrar dock lite hur det fungerar med militärbetyg. Vad är det lägsta för att få en godkänd värnplikt?

Har hört att ja-2-2 är det lägsta som behövs för att kunna ta anställning och att det även är det genomsnittliga, men hur vanligt är det att man får det och hur många är det som räknas som under snittet?

Har inte några samtal med befäl angående betyg så är helt osäker på vad man kommer få.
Minns jag inte helt fel var X-5-5 betyget som angav godkänd i befattningen och X-7-7 att vpl var lämplig för högre befattning
Citera
2022-05-22, 15:00
  #1995
Medlem
Tror det är det gamla systemet, det ska tydligen finnas ett nyare, därav lite svårt att hitta info om det på nätet.
Citera
2022-05-22, 15:48
  #1996
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Minns jag inte helt fel var X-5-5 betyget som angav godkänd i befattningen och X-7-7 att vpl var lämplig för högre befattning
Låter rimligt för när jag gjorde lumpen så påstods X-7-7 krävas för utlandstjänst.
Citera
2022-05-22, 17:48
  #1997
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSloth
Värnplikten börjar lida mot sitt slut, och börjar titta mot jobb inom försvarsmakten. Undrar dock lite hur det fungerar med militärbetyg. Vad är det lägsta för att få en godkänd värnplikt?

Har hört att ja-2-2 är det lägsta som behövs för att kunna ta anställning och att det även är det genomsnittliga, men hur vanligt är det att man får det och hur många är det som räknas som under snittet?

Har inte några samtal med befäl angående betyg så är helt osäker på vad man kommer få.
Ligger du i farozonen för att inte bli godkänd, vet du nog om det. Har du varit med om något tillbud på materiel, somnat på eldpostpass etc? <-Det var några grejer som några lumparkamrater gjorde och inte fick godkänt. Nästan alla som fick godkänt i min pluton fick JA-2-2.
Citera
2022-05-29, 09:09
  #1998
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stocky96
Jag har ett väldigt sug på att göra gmu och bli yrkesmilitär då jobbet jag har kommer försvinna i slutet av året och jobbat på samma plats hela livet nu, är 25 år gammal.

Problemet jag får höra är att det är kört att bli militär vid denna åldern och dom tar bort mig direkt vid ansökningen.

Är det sant och bara att släppa och hitta på något annat? Ångrat länge att jag inte gjorde GMU och att jag förlorar pengar på att göra det spelar ingen roll för mig.


Jag är nyss fyllda 39 och genomför värnplikt as we speak. Så länge de gillar ens fysik och psyke så skiter de i hur gammal du är. Bara kör 🤟
Citera
2022-05-29, 13:01
  #1999
Medlem
Dömd för brott, är det helt kört för mig att få göra någon som helst militärtjänst? Om så är fallet, vad kan man då göra för att kunna vara till hjälp i händelse av en konflikt.

Era åsikter om brottslingar kommer jag inte ens svara på, har sonat mina brott och blivit en hederlig människa.
Att jag inte får samma förmåner och förtroende är bara rimligt, klart man inte ska ha kriminella i försvarsmakten.
Jag klagar inte, jag får ta konsekvenserna av mina val, men att göra en insats vid en eventuell konflikt är en självklarhet för mig. Jag om någon är skyldig samhället det, som har gett mig en andra chans, så vad bör jag göra om nu inte försvarsmakten eller hemvärnet vill ha mig?
__________________
Senast redigerad av ruggetugge 2022-05-29 kl. 13:05.
Citera
2022-05-29, 13:34
  #2000
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ruggetugge
Dömd för brott, är det helt kört för mig att få göra någon som helst militärtjänst? Om så är fallet, vad kan man då göra för att kunna vara till hjälp i händelse av en konflikt.

Era åsikter om brottslingar kommer jag inte ens svara på, har sonat mina brott och blivit en hederlig människa.
Att jag inte får samma förmåner och förtroende är bara rimligt, klart man inte ska ha kriminella i försvarsmakten.
Jag klagar inte, jag får ta konsekvenserna av mina val, men att göra en insats vid en eventuell konflikt är en självklarhet för mig. Jag om någon är skyldig samhället det, som har gett mig en andra chans, så vad bör jag göra om nu inte försvarsmakten eller hemvärnet vill ha mig?

Hur långt är ett snöre?

Beror helt och hållet på vad du gjort, hur gammal du var, hur länge sedan du dömdes samt vem som tar beslutet.
Citera
2022-05-29, 15:14
  #2001
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ruggetugge
Dömd för brott, är det helt kört för mig att få göra någon som helst militärtjänst? Om så är fallet, vad kan man då göra för att kunna vara till hjälp i händelse av en konflikt.

Era åsikter om brottslingar kommer jag inte ens svara på, har sonat mina brott och blivit en hederlig människa.
Att jag inte får samma förmåner och förtroende är bara rimligt, klart man inte ska ha kriminella i försvarsmakten.
Jag klagar inte, jag får ta konsekvenserna av mina val, men att göra en insats vid en eventuell konflikt är en självklarhet för mig. Jag om någon är skyldig samhället det, som har gett mig en andra chans, så vad bör jag göra om nu inte försvarsmakten eller hemvärnet vill ha mig?
Testa att ansöka!
Lycka till!
Citera
2022-06-01, 16:56
  #2002
Medlem
Ansöka om uppskov p.g.a resa?

Tjena!

Har precis blivit antagen till trafiksoldat i Skövde och rycker in den 8:e september. Är positivt inställd till värnplikt, men det är så att jag och en kompis hade planerat att tågluffa från 1-26 september. Vi har redan köpt interrail-kort, och även köpt biljetter till formel 1-racet i Monza. Går tyvärr inte att få pengarna tillbaka och skulle vara tråkigt att kasta pengarna i sjön.

Antar att det inte är möjligt, men tänkte fråga om nån fått uppskov beviljat av liknande skäl? Står på Pliktverket:

Uppskov kan beviljas om du man kan visa att repetitionsutbildningen innebär
avsevärda svårigheter när det gäller
• dina studier
• ditt arbete eller
• din hälsa
Du kan även få uppskov om utbildningen innebär avsevärda svårigheter i övrigt för dig eller dina anhöriga.

Tack för svar.
__________________
Senast redigerad av DoctorCock 2022-06-01 kl. 17:36. Anledning: omformulering
Citera
2022-06-01, 17:07
  #2003
Medlem
OtherBarrys avatar
Haha, hade ju varit mycket till plikt om alla som hade bokat en resa beviljades uppskov.

Skulle inte säga att tågluff eller F1 besök faller in under de fall du listade för uppskov.
Citera
2022-06-01, 17:15
  #2004
Medlem
Belters avatar
Nej, det är liksom inte som hemma ute i den stora världen. Du kommer märka det på flera sätt är jag rädd för.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback