Hej igen, vi blev visst flyttade till stora tråden. Sammanfattar vad ni förespråkar här för att hålla koll.
Träning:
Citat:
Ursprungligen postat av
St0ny
4 gånger per vecka på gymmet
Citat:
Ursprungligen postat av
Helge.Palmcrantz
Crossfit/HIIT + lite styrketräning 1-1,5 hr/dag 4-5 ggr/v
Citat:
Ursprungligen postat av
Booii
Träningsmässigt finns det många studier som visar den "optimala" nivån med sets och reps för olika mål. Ett förslag är att träna för att bli stark samtidigt som man ökar muskelmassan då styrka alltid är bra att ha. Jag kan länka till ett träningsschema senare om jag fortfarande kan edita då. Som med kosten tycker jag personligen att man bör lära sig så mycket som möjligt själv genom att läsa studier istället för att få individers ÅSIKTER på exempelvis flashback. Kunskap är det bästa som finns. Jag personligen kör ett schema med fokus på basövningarna där man lyfter dessa tungt (3-4 sets 4-6 reps beroende på) för att sedan köra kompletterande övningar för muskeltillväxt. Du bör finna ett schema som passar dig bäst dock. MEN glöm inte basövningarna och dips samt chins/pullups!
Tunga lyft är kul

Citat:
Ursprungligen postat av
doxycontin
Crossfit/HIIT 4 gg per vecka. Crossfit/HIIT träning är extremt påfrestande och du kommer att vackla ut spyfärdig från dom allra flesta passen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sapiosexual
träning är mest för att definiera.
Kost:
Citat:
Ursprungligen postat av
St0ny
skippa allt socker och kolhydrater. Ät STORA mängder kött.
Citat:
Ursprungligen postat av
Helge.Palmcrantz
väldigt bra kost
Citat:
Ursprungligen postat av
Booii
Först och främst borde man deffa tills man tappar allt överflödigt fett. Se över din kost och läs på samt lär dig så mycket som möjligt om kost och hur kroppen fungerar.
https://tdeecalculator.net/ Använd dig också av denna länk för att bestämma hur mycket Kcal du bör äta samt hur mycket av alla makronutrienter (är inte detta ett ord på svenska?) du behöver. Istället för att lyssna på allting om keto eller high carb low fat så är det viktigaste att du lär dig RIKTIG kunskap kring kosten och inte bara åsikter.
När du deffat klart så börjar du bulka (clean bulk) och lägger dig på ett 500 kcal överskott (ta hjälp av kalkylatorn jag länkade). Bulka upp till kring 15% bodyfat för att sedan deffa till 10% och repetera tills du har den kropp du vill ha.
När det kommer till kosten är protein bland det viktigaste så få i dig tillräckligt (ta hjälp av kalkylatorn!) men när det gäller fett och kolhydrater så bör du få i dig tillräckligt med fett men utöver det kan du bestämma själv vilken ratio du vill ha mellan fett och kolhydrater.
Efter träningspass bör du få i dig kolhydrater och protein och om du vill ha en liten boost så tar du kreatin med detta mål. Proteinet bygger dina muskler och kolhydraterna är viktiga medhjälpare för att maximera din muskeluppbyggnad så det är VIKTIGT med detta mål efter träningspasset. Om du kör med kreatin så visar studier att det bästa tillfället är att ta det med kolhydrater och protein EFTER ett träningspass då det tas upp lättare och mer.
Om man vill gå overkill med dieten kan du klunka BCAA under dagarna för att aktivera din mTOR "gen" som sätter din kropp i ett protein synthesis läge (vilket innebär att du bygger muskler istället för att bryta ner dem.)
Citat:
Ursprungligen postat av
doxycontin
fettsnål mat med högt protein intag.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sapiosexual
Kost är A och O.
Hur lång tid tar det:
Citat:
Ursprungligen postat av
St0ny
håll på så i ett-två år så har du en grym kropp.
Citat:
Ursprungligen postat av
Helge.Palmcrantz
kommer att ge fina resultat på 4-6 månader.
Citat:
Ursprungligen postat av
doxycontin
Kör på i ett år så kommer du ha en kropp a la grekisk gud sen.
Övrigt
Citat:
Ursprungligen postat av
Sapiosexual
Det enda som krävs är vilja och disciplin.
Citat:
Ursprungligen postat av
Booii
Bortsett från kost och träning är sömn väldigt VIKTIGT så sov mellan 8 och 10 timmar per natt (skiljer sig mellan människor men om du håller dig till dessa mått så borde du få din sömn).
Många personer vill gärna värdera vissa saker som viktigare än andra men enligt MIG (min åsikt) så bör man mer se på sömn, kost och träning som pelare där alla behövs för att hålla uppe "dröm"fysiken/kroppen.
Om jag sammanfattar verkar vi vara överens om att
kosten har överlägsen betydelse, det går alltså inte att träna sig till drömkroppen. Nu tror jag inte att det går att deffa/bulka sig till den heller utan träning, men men. Troligtvis återspeglar det här att det är lättare att motivera sig att dra till gymmet 4-5 gånger till veckan, än att äta clean dag ut, dag in. Klarar man kosten är träningen en baggis. Eller?
I vanlig ordning spretar råden något, men HelgeP kanske sammanfattar det bäst med "väldigt bra kost". Vi slipper alltså kriga om kolhydrater eller inte. Däremot så för Booii in en intressant aspekt i sammanhanget, nämligen en strategi för cykler av deff och bulk, och där man börjar med deffen. Det har jag hört av flera fitnessmänniskor, att om de haft möjligheten att göra om sin resa, så hade de börjat med att deffa bort allt fett.
När det gäller
träning ser vi ett Crossfit/HIIT-läger, och ett baslyft/gymläger. Nu utesluter ju ingen av dessa varandra, och kanske är det så att en kombination av baslyft/gym och Crossfit/HIIT är optimal? När jag tänker på mina bekanta som har bäst kroppar har de ofta sysslat med båda. Jag har inte sett någon gå från småfet till fit, däremot några tunnisar som utvecklats till grekiska gudar med den modellen. Jag har å andra sidan också sett fall med liknande upplägg där det inte hänt ett skit. Intressant nog tar ingen av er upp separat cardio eller rörlighetsträning. Många tycker ju annars det ska powerwalkas och joggas. Vad gäller frekvens så verkar 4-5 dagar i veckan vara konsensus, typ 5-6 timmar totalt.
Och
hur lång tid tar det alltså? Hehe, här verkar ingen egentligen ha koll. Ett-två år, 4-6 månader, ett år... nåväl, det beror förstås också på utgångsläge och ambitionsnivå.
Sömn och disciplin tillkommer slutligen som extra faktorer. Man skulle gärna vilja peta in "ha kul" också, men så roligt ska vi inte ha det.
Ett möjligt upplägg alltså:
Gör en helårssatsning (disciplin).
Fyra dagar i veckan rejäl styrketräning med baslyft och extra övningar och/eller Crossfit/HIIT. Kan växlas i cykler under året för variation, tänker jag.
"Väldigt bra mat." Kolla kaloriintag etc. noga för dina behov. Börja med att deffa bort det som ska väck, sedan bulkar och deffar du i cykler.
Sov tillräckligt.
Skaffa kunskap om ovanstående delar.
Det som förvånar mig mest är hur lite det trots allt verkar vara. Om "så når du drömkroppen på 12 veckor" är orealistiskt, är det då alltså fullt möjligt att "så når du drömkroppen på 12 månader" med ett sådant upplägg?