Citat:
Ursprungligen postat av
bajssprutan
Gick åt tre holkar för att komma in the vibe för att förstå, skickar faktura.
Men jag tror du har absolut en poäng. P/E 2 ? Ja tack. Även om man bara eldar kol i USA 2 år till och inget går på export medan allt förvandlas till ett Greta-wonderland med vindsnurror, kinesiska solpaneler, batterier större än städerna de servar och psykedeliskt färgade flygande my little ponys överallt.
I smell money!
Angående metallurgiskt kol på export är jag och Dr retard way ahead med Suncoke ($SXC).
Undrar om Burry också fattade memet med tickern som faktiskt uttalas sexy.
Övriga nyheter är:
Verkar faktiskt hända saker med det amerikanska infrastrukturupplägget nu, folk börjar komma
överens.
MT har lagt bud på en järnvägsrälstillverkare i Frankrike som är en del av spillrorna av Guptas stålimperium. Verkar vara filén.
De brittiska verken är primitivt skrot till största delen.
Kärnkraftsdrivna EAFs passar bättre in i imperiet.
Angående min teori om när någon letar efter något syns det i servicesektorn:
Insiderköp för $81M i $RIG. Oljeborrning.
Norge släppte som sagt nya licenser nyss. Follow the money.
Men, As The Wolf says: "Let's not start sucking each others' dicks quite yet."
Charles Payne kallade för övrigt Dave Portnoy välförtjänt för a little bitch på tv. Trevlig midsommar!
Haha ja det går bra ! Har det lite tight i sommar men min boendestödjare på soc tar den !
Hade nollkoll på dave portnoy men läste på lite imorse och kollade
youtube-klippet, fantastisk underhållning !
Kol är...väldigt intressant, läskigt / spännande. Börjar mer och mer köpa idén att mänskligheten fuckat upp så hårt att en ny istid bara är välkommen. Eller översvämmning eller vad det blir. Kan vara att det var länge sen jag kollade en Attenborough dokumentär, brukar svänga snabbt på dom. Marknaden inte helt på samma spår dock så man får försöka praktisera katolskt latexfritt safe sex och få ut såsen i tid. Svettas varje dag vid market open. A/C n går upp - och tesen blir sann. Inte för att jag har A / C hemma utan en liten mini USB fläkt som man kan hålla nära ansiktet vid behov. Det är ström det med !
Särskilt med den amerikanska ja. Naturgas däremot har nog mycket uppsida på sikt. LNG exporter går upp från USA när Asien är beredda att betala mer. Vilket leder till mindre naturgas på amerikanska marknaden, trots hög efterfrågan, pris på naturgas upp = pris på kol upp.
https://oilprice.com/Energy/Gas-Prices/Quick-Rise-In-US-Natural-Gas-Prices-To-Boost-Coal-Demand.html
BTU har nog mera framtid, säljer en del till Japan/Korea och Asien i allmänhet. Kol kommer finnas kvar lite längre där. Men ja det fasas ut allt mer och finns gott om rubriker som kan skapa feta nedåtrörelser.
Betydligt mer safe med ett gastung kanadick alla birchcliff eller tourmaline.
Jag tänker energimässigt: kol - kort sikt, knappt ett år kanske(lite mer i asien), gas har säkert minst tio riktigt bra år i sig, sen efter det uran.
Kol är en risky swing. Politiskt motarbetat men holy shit vad världen inte är redo för att släppa det än. Och om det fasas ut snabbt då jävlar kommer naturgas spika sönder om vi inte på magiskt vis hunnit smälla upp massa kärnkraft och SMR. Då smäller uran istället. Men ja det är ju inte antingen eller utan samtliga av dessa kommer vara rejält efterfrågad. Intressanta med kol är de gigantiska volymerna och de låga P/S talen under 1 för det mesta.
Spotpriset för eldningskol i hamnen i Newcastle i Australien har gått +70$ per ton från juni 2020.
Nu är det här spotpriset inte så representativt, som sagt långa kontrakt på stora volymer till lägre pris än spot. Men den kraftiga procentuella ökningen är ändå rätt intressant.
Det här är bolag under 1B för det mesta. Har lekt med lite lösryckta siffror, blinda gissningar, idiotiska antagandet och applicerat särskole-matte på det hela och då kan det bli riktigt skojjigt när de nya kontrakten ska förhandlas.
Skulle BTU få +10$ per ton Seaborne Thermal(~4mton/kvartal) / U.S. Thermal(~4mton/kvartal) och +20$ per ton Seaborne Metallurgical(1mton/kvartal) (om indien har nåt slags behov och intresse av att producera stål..svar ja va? )
Det är långt ifrån en ûberbullish prisökning á +20% på kontrakten om man jämför med ökningen på spotpriset som ju ökat +70$/ton eller +100%.
Skulle ändå ge en ökning på +$100M PROFIT per kvartal. x4 kvartal. +$400M mer profit per år.
Market Cap 1B.
Skulle det öka mer än så..........ja ni fattar. Men vem vet hur kontrakten kommer se ut. Jag är mycket spänd på kommande månaderna. Hot weather pls !
Spännande insynsköp i RIG. Ska läsa lite om tid ges i helgen.
Trevlig kuk i marken på er