2021-06-25, 07:31
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
I am legion, for we are many. Välkommen till the hivemind allihop.

Vi gillar inte heller SSAB. Staten steker dem via LKAB-malmen och kolet kommer säkert från en ryssfirma vi borde ha aktier i. Det kostar som Zneekah konstaterade att inte vara vertikalt integrerad.

Cliffs räknar med att vara nettoskuldfria vid årsskiftet, sedan börjar buybacks och utdelningar.
15% short, bad place to be.
Inge SSAB. Det blir en relativt tung insats i lumi. Under 75 är ett framtida rån
Citera
2021-06-25, 07:35
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Inge SSAB. Det blir en relativt tung insats i lumi. Under 75 är ett framtida rån
Antagligen ja. behovet av koppar för elektrifiering på sikt trollas inte bort av kinesinsk fakenews.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-06-25 kl. 07:38.
Citera
2021-06-25, 07:38
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boris
Fysiskt silver är vettigt om du investerar på lite längre sikt och vill ha en försäkring mot inflation och andra typer av beskattning.

Sista chansen nu dessutom som du kan lura staten på 25% moms då reglerna ändras vid månadsskiftet.

Silver har jag gått in i, men inte fysiskt!

Den länken du delar innebär det att jag får massa silvermynt hem på lådan?
Citera
2021-06-25, 11:26
Medlem
Angående olja, gas, kol och lite uran

2009 Så kom 80,3% av energin från fossila källor sett till hela världen

2019 dvs 10 år senare och 1000-tals miljarder som satsats på vind och sol så kommer 80,2% av energin från fossila källor

Att det kommer sig på detta viset beror på att energianvändningen ökar kraftigt när fler länder reser sig från fattigdom och att vind och sol är helt värdelösa energislag.

Slutsatser som vi kan dra utav det:

Olja, gas och kol kommer att användas sjukt mycket längre än vad tyckonomerna tror och hoppas på.

Priset på fossila energislag kommer att öka kraftigt då det är en underfinansierad sektor då pengar som borde gått till att leta nya oljekällor gått till fågeldödande vindkraftsparker.

Höga energipriser är väldigt inflationsdrivande.

Finns bara ett alternativ till fossilt och det är uran.

Läste något väldigt intressant skrivet av en energiforskare angående vindkraft i norra Europa (Tyskland, Danmark, Sverige).

När det blåser så blåser det överallt, det blåser i norra Tyskland, Danmark och södra Sverige samtidigt, konsekvensen av det är att el-priserna sjunker så lågt att vindkraften blir olönsam. Vi har alltså byggt så mycket vindkraft i detta område så att vindkraften blir helt olönsam , och ju mer vi bygger desto sämre blir det. Samtidigt när det är vindstilla så får vi rekordhöga elpriser i denna regionen. På lite sikt så måste det införas ett system där elproduktion som tillför baskraft får kompensation av de som inte gör det.

Vindkraft är verkligen djävulens påfund och jag hoppas att det införs något slags system där de som bygger vindkraft måste sätta av pengar hos tex länsstyrelsen för att kunna ta hand om nedmonteringskostnader, annars tror jag vi kommer se vindkraftskyrkogårdar med stillastående rostande snurror lite här och var.
Citera
2021-06-25, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan

Ta det lite försiktigt med LUMI då Chile spökar mycket där. Förra veckan så gick de ned 7% på en dag då de berättade om sänkta produktionsmål från deras gruva i Chile.

Lukas har gått ut med investeringsstopp i den gruvan tills klarhet råder om hur de nya skatterna kommer att bli. Investeringsstoppet kommer såklart att leda till ytterligare produktionsminskningar längre fram.

Koppar kommer att gå bra och förmodligen LUMI också, men det är en onödig risk att ta med Chile tycker jag när det finns så många bra kopparbolag utanför det landet.

Exempel på kopparbolag som inte är i Chile eller Peru(Som också är fucked efter att kommunisten vann)

Boliden
Copper Mountain Mining Corp
Ero Copper Corp(Är i Brasilien, enda vettiga landet Sydamerika)
First Quantum Minerals Ltd
Ivanhoe Mines Ltd( Är i Kongo så lite politiskrisk, men inte som i Peru och Chile)
Citera
2021-06-25, 12:40
Medlem
Zneekahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Gick åt tre holkar för att komma in the vibe för att förstå, skickar faktura.

Men jag tror du har absolut en poäng. P/E 2 ? Ja tack. Även om man bara eldar kol i USA 2 år till och inget går på export medan allt förvandlas till ett Greta-wonderland med vindsnurror, kinesiska solpaneler, batterier större än städerna de servar och psykedeliskt färgade flygande my little ponys överallt. I smell money!

Angående metallurgiskt kol på export är jag och Dr retard way ahead med Suncoke ($SXC).
Undrar om Burry också fattade memet med tickern som faktiskt uttalas sexy.

Övriga nyheter är:
Verkar faktiskt hända saker med det amerikanska infrastrukturupplägget nu, folk börjar komma överens.

MT har lagt bud på en järnvägsrälstillverkare i Frankrike som är en del av spillrorna av Guptas stålimperium. Verkar vara filén.
De brittiska verken är primitivt skrot till största delen.
Kärnkraftsdrivna EAFs passar bättre in i imperiet.

Angående min teori om när någon letar efter något syns det i servicesektorn:
Insiderköp för $81M i $RIG. Oljeborrning.
Norge släppte som sagt nya licenser nyss. Follow the money.

Men, As The Wolf says: "Let's not start sucking each others' dicks quite yet."

Charles Payne kallade för övrigt Dave Portnoy välförtjänt för a little bitch på tv. Trevlig midsommar!

Haha ja det går bra ! Har det lite tight i sommar men min boendestödjare på soc tar den !

Hade nollkoll på dave portnoy men läste på lite imorse och kollade youtube-klippet, fantastisk underhållning !

Kol är...väldigt intressant, läskigt / spännande. Börjar mer och mer köpa idén att mänskligheten fuckat upp så hårt att en ny istid bara är välkommen. Eller översvämmning eller vad det blir. Kan vara att det var länge sen jag kollade en Attenborough dokumentär, brukar svänga snabbt på dom. Marknaden inte helt på samma spår dock så man får försöka praktisera katolskt latexfritt safe sex och få ut såsen i tid. Svettas varje dag vid market open. A/C n går upp - och tesen blir sann. Inte för att jag har A / C hemma utan en liten mini USB fläkt som man kan hålla nära ansiktet vid behov. Det är ström det med !

Särskilt med den amerikanska ja. Naturgas däremot har nog mycket uppsida på sikt. LNG exporter går upp från USA när Asien är beredda att betala mer. Vilket leder till mindre naturgas på amerikanska marknaden, trots hög efterfrågan, pris på naturgas upp = pris på kol upp.
https://oilprice.com/Energy/Gas-Prices/Quick-Rise-In-US-Natural-Gas-Prices-To-Boost-Coal-Demand.html

BTU har nog mera framtid, säljer en del till Japan/Korea och Asien i allmänhet. Kol kommer finnas kvar lite längre där. Men ja det fasas ut allt mer och finns gott om rubriker som kan skapa feta nedåtrörelser.

Betydligt mer safe med ett gastung kanadick alla birchcliff eller tourmaline.

Jag tänker energimässigt: kol - kort sikt, knappt ett år kanske(lite mer i asien), gas har säkert minst tio riktigt bra år i sig, sen efter det uran.

Kol är en risky swing. Politiskt motarbetat men holy shit vad världen inte är redo för att släppa det än. Och om det fasas ut snabbt då jävlar kommer naturgas spika sönder om vi inte på magiskt vis hunnit smälla upp massa kärnkraft och SMR. Då smäller uran istället. Men ja det är ju inte antingen eller utan samtliga av dessa kommer vara rejält efterfrågad. Intressanta med kol är de gigantiska volymerna och de låga P/S talen under 1 för det mesta.

Spotpriset för eldningskol i hamnen i Newcastle i Australien har gått +70$ per ton från juni 2020.

Nu är det här spotpriset inte så representativt, som sagt långa kontrakt på stora volymer till lägre pris än spot. Men den kraftiga procentuella ökningen är ändå rätt intressant.

Det här är bolag under 1B för det mesta. Har lekt med lite lösryckta siffror, blinda gissningar, idiotiska antagandet och applicerat särskole-matte på det hela och då kan det bli riktigt skojjigt när de nya kontrakten ska förhandlas.
Skulle BTU få +10$ per ton Seaborne Thermal(~4mton/kvartal) / U.S. Thermal(~4mton/kvartal) och +20$ per ton Seaborne Metallurgical(1mton/kvartal) (om indien har nåt slags behov och intresse av att producera stål..svar ja va? )

Det är långt ifrån en ûberbullish prisökning á +20% på kontrakten om man jämför med ökningen på spotpriset som ju ökat +70$/ton eller +100%.

Skulle ändå ge en ökning på +$100M PROFIT per kvartal. x4 kvartal. +$400M mer profit per år.
Market Cap 1B.
Skulle det öka mer än så..........ja ni fattar. Men vem vet hur kontrakten kommer se ut. Jag är mycket spänd på kommande månaderna. Hot weather pls !

Spännande insynsköp i RIG. Ska läsa lite om tid ges i helgen.

Trevlig kuk i marken på er
Citera
2021-06-25, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseTass
Angående olja, gas, kol och lite uran

2009 Så kom 80,3% av energin från fossila källor sett till hela världen

2019 dvs 10 år senare och 1000-tals miljarder som satsats på vind och sol så kommer 80,2% av energin från fossila källor

Att det kommer sig på detta viset beror på att energianvändningen ökar kraftigt när fler länder reser sig från fattigdom och att vind och sol är helt värdelösa energislag.

Slutsatser som vi kan dra utav det:

Olja, gas och kol kommer att användas sjukt mycket längre än vad tyckonomerna tror och hoppas på.

Priset på fossila energislag kommer att öka kraftigt då det är en underfinansierad sektor då pengar som borde gått till att leta nya oljekällor gått till fågeldödande vindkraftsparker.

Höga energipriser är väldigt inflationsdrivande.

Finns bara ett alternativ till fossilt och det är uran.

Läste något väldigt intressant skrivet av en energiforskare angående vindkraft i norra Europa (Tyskland, Danmark, Sverige).

När det blåser så blåser det överallt, det blåser i norra Tyskland, Danmark och södra Sverige samtidigt, konsekvensen av det är att el-priserna sjunker så lågt att vindkraften blir olönsam. Vi har alltså byggt så mycket vindkraft i detta område så att vindkraften blir helt olönsam , och ju mer vi bygger desto sämre blir det. Samtidigt när det är vindstilla så får vi rekordhöga elpriser i denna regionen. På lite sikt så måste det införas ett system där elproduktion som tillför baskraft får kompensation av de som inte gör det.

Vindkraft är verkligen djävulens påfund och jag hoppas att det införs något slags system där de som bygger vindkraft måste sätta av pengar hos tex länsstyrelsen för att kunna ta hand om nedmonteringskostnader, annars tror jag vi kommer se vindkraftskyrkogårdar med stillastående rostande snurror lite här och var.
Absolut, IEA är ju helt öppna med att 2022 kommer slå alla rekord i användning av olja och det lär fortsätta. Peak konsumption (inte Peak Oil vilket var en vänstermyt) kan vara så långt som 10 år bort. Samtidigt borras det allt mindre samtidigt som oljefälten producerar mer än vad som läggs till i reserver. Lägg till lök på laxen med att allt fler stora kapitalförvaltare (bl.a. Blackrock - världens största) och pensionsfonder lämnar olja och gas pga ESG och annat. Handelsbankens anställda får t.ex. inte ens prata om olja eller gas med sina kunder om de så frågar.

Effekten blir dubbel. Även vid höga oljepriser och god lönsamhet flödar mindre pengar in i branchen vilket håller kurserna nere. Bolagen måste då kompensera aktieägarna med utdelningar till en högre grad vilket ger mindre pengar till oljeexploatering.

Hittar man därför ett oljebolag i stabil juristriktion (undvik EU t.ex. kan när som helst bli borrförbud), som har mycket reserver redan och aktiv plan för att öka produktionen men med låg värdering redan vid dagens oljepriser, ja då kommer man tjäna bra med pengar. Kolla t.ex. de kanadeniska bolagen som har produktionskostnader på 15-20 USD per fat inkluderat royalites och skatt. För varje USD priset på WTI olja stiger fylls bassängen snabbt med pengar de kan spendera och dela ut.

På tal om uran, såg en intressamt rapport som relaterar till det du pratar om. I västvärlden (USA + EU tror jag) har utbyggnaden av förnyelsebar produktion ganska precis ersatt bortfallet av kärnkraft medan produktionen från fosila bränslen ligger stabilt (eller ja mindre kol men mer naturgas). Dvs vi ersätter kärnkraften med vindsnurror, inte den fossila kraften. Om det inte vore för Covid hade Tyskland med mycket stor sannolikhet slagit rekord i koldioxidutsläpp från elproduktion 2020. De är i alla fall öppna med att de ersätter kärnkraften med fossila bränslen (officiellt ska de sedan ersätta de fossila bränslena med förnyelsebart, men tysklarna vill inte ha vindsnurror där de bor, så blir fransk kärnkraft och polsk kolkraft istället).

Något är mycket skevt i miljörörelsen. Jag har mina teorier men jag undviker dem i den här tråden. Istället kan jag konstatera att kärnkraften är påväg och kommer få en nyrenässans när det uppgår även för naiva innerstadskvinnor (den enskillt största anledningen till att kärnkraften avvecklas i västländer) att kärnkraft är den enda lösningen om vi vill fasa ut fossilkraften och behålla livskvalitén (energibesparing och annat är bara flum som låter bra i teorin, i realiteten är hög elkonsumption snarare positivt så länge elen är ren). I USA ser vi redan stora omsvängningar och jag ger det max till efter valet 2026 innan sprängsalvorna går i urberget för nya reaktorer i Sverige (vanliga eller SMR). Sossarna kommer svänga när de inser att väljarna synar vindkraftsbluffen och projekt som HYBRIT och omställningen till en transportsektor driven på el inte kan bli av med bara vindkraft och vatten utan att samtidigt installera gasturbiner drivna på rysk gas.

Ju mer man studerar det är olja och uran så säkra långsiktiga investeringar att det är svårt att inte motivera att pyttsa in nästan allt sparande där på ett eller annat sätt om man bara sprider risken och följer med ifall värderingarna drar allt för högt.
Senast redigerad av Bankkonsulten 2021-06-25 kl. 12:55.
Citera
2021-06-25, 19:12
Medlem
boriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snivlem
Silver har jag gått in i, men inte fysiskt!
Om du har papperssilver utan fysisk uppbackning (exempelvis SLV) så rekommenderar jag att du byter mot PSLV (finns att handla hos Degiro.se). Annars kommer du stå där med bara ett papper som det står silver på om det blir kraftig inflation och som du möjligtvis kan byta mot lika värdelösa sedlar.

Citat:
Den länken du delar innebär det att jag får massa silvermynt hem på lådan?

Japp, jättefina mynt som är en ren fröjd att se och hålla i. Fråga Bajsis och andra här på forumet som blivit silverfrälsta

Vikten 1 oz (troy ounce, ca 31.1 gram) är vanligast och ska du bara investera för metallens skull så kan du välja de billigaste eller blanda från de lägre prisklasserna med sådant du gillar. Bry dig inte om kapslar för investeringsmynt.
Citera
2021-06-25, 20:05
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Om du har papperssilver utan fysisk uppbackning (exempelvis SLV) så rekommenderar jag att du byter mot PSLV (finns att handla hos Degiro.se). Annars kommer du stå där med bara ett papper som det står silver på om det blir kraftig inflation och som du möjligtvis kan byta mot lika värdelösa sedlar.

Japp, jättefina mynt som är en ren fröjd att se och hålla i. Fråga Bajsis och andra här på forumet som blivit silverfrälsta

Vikten 1 oz (troy ounce, ca 31.1 gram) är vanligast och ska du bara investera för metallens skull så kan du välja de billigaste eller blanda från de lägre prisklasserna med sådant du gillar. Bry dig inte om kapslar för investeringsmynt.

Herregud hur förvarar man massa tungt silver säkert då? Bankfack? Kassaskåp infällt i beronggolv.?
Citera
2021-06-25, 20:39
Medlem
boriss avatar
Citat:
Herregud hur förvarar man massa tungt silver säkert då? Bankfack? Kassaskåp infällt i beronggolv.?

Några större mängder förvarar man förstås inte hemma. Det är därför jag har det mesta i miners och PSLV. Men det är trevligt att hålla lite fysiskt också.

Guld är mindre skrymmande så det passar förstås bättre i ett bankfack. Eller nedgrävt.
Citera
2021-06-25, 20:54
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Några större mängder förvarar man förstås inte hemma. Det är därför jag har det mesta i miners och PSLV. Men det är trevligt att hålla lite fysiskt också.

Guld är mindre skrymmande så det passar förstås bättre i ett bankfack. Eller nedgrävt.

Ok... Miners? Pslv?

Men till skillnad från guld som är rätt stabilt pekar väl precis allt på att silver endast kommer stiga i värde. Spelar formen roll? Tackor i silver finns det? Va kan man få plats med i i ett bankfack. Silver för 100k?
Citera
2021-06-25, 22:06
Medlem
boriss avatar
Citat:
Ok... Miners? Pslv

AuAg SilverBullet är en vettig fond med ett 30-tal gruvbolag i USA och Kanada.

Sprott Physical Silver Trust (PSLV). 100 andelar motsvarar lite drygt 1.1 kilo silver. De förvarar sitt silver hos Kanadas myntverk. Finns förteckning med serienummer på tackorna.

Citat:
Men till skillnad från guld som är rätt stabilt pekar väl precis allt på att silver endast kommer stiga i värde. Spelar formen roll? Tackor i silver finns det? Va kan man få plats med i i ett bankfack. Silver för 100k?

Här har du silvertackor i olika storlekar. Jag föredrar dock 1 oz mynt då de blir lättare att avyttra privat när silverpriset går upp rejält.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in