2021-06-23, 15:33
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basker
Låt säga att jag vill investera i fysiskt guld och handlar det på Tavex eller liknande affär, kan staten se att jag har köpt fysiskt guld? Har dessa handlare skyldighet att meddela farbror staten att jag har köpt guld, eller hur funkar det?

Tänker att det skulle vara bra att ha ägodelar som staten inte har kännedom om eller kommer åt i framtiden när de ska beskatta mina ägodelar för att göda mångkulturdrömmen.

Enligt kundkännedomsreglerna måste Tavex registrera dig. Och enligt lagen om tredjemannarevision kan Skatteverket gå igenom deras bokföring i tio år i alla fall.

En helt galen tolkning av penningtvättlagarna att köp och sälj av guld registreras...

Privat kan du göra vad du vill förstås. Gå med i något forum där medlemmarna handlar med varandra så slipper du registrering.
Citera
2021-06-23, 16:15
Medlem
blamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Enligt kundkännedomsreglerna måste Tavex registrera dig. Och enligt lagen om tredjemannarevision kan Skatteverket gå igenom deras bokföring i tio år i alla fall.

En helt galen tolkning av penningtvättlagarna att köp och sälj av guld registreras...

Privat kan du göra vad du vill förstås. Gå med i något forum där medlemmarna handlar med varandra så slipper du registrering.
Köp under 10k registreras inte vad jag vet.
Citera
2021-06-23, 19:00
Medlem
boriss avatar
Handla utomlands, exempelvis hos GoldSilver.be, de skickar inga uppgifter till svenska staten.

Betala via Wise.com. Då för du över beloppet i SEK till Wise svenska bankkonto och anger en referenskod varefter de betalar ut motsvarande belopp till mottagaren i deras valuta. Brukar nästan alltid bli billigare än en utlandsbetalning hos banken.

Vill även påminna alla om att det nu är sista chansen att slippa 25% moms på silver från utlandet. Nya regler börjar gälla vid månadsskiftet.

Se min post om det i Guld & Silver-tråden och varför inte kolla in WallStreetSilver också för lite inspiration på sköna slantar att beställa
Citera
2021-06-23, 19:04
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basker
Tack för alla svar, men...

...hur kan staten se vad jag har handlat med mitt betalkort? De har väl inte tillgång till bankens loggar om mina kortköp?

...om det går att spåra mina kortköp, kan man inte bara säga att man inte har guldet i sin ägo längre, då när staten vill konfiskera det? (Skänkt bort det, blivit rånad på det etcetera).
Bankerna har skyldighet att flagga för myndigheterna om de görs ”ovanliga” transaktioner. Har med penningtvättsregler att göra. Bankerna får inte heller berätta att sådan flagging görs. Lycka till!
Citera
2021-06-23, 19:07
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boris
Handla utomlands, exempelvis hos GoldSilver.be, de skickar inga uppgifter till svenska staten.

Betala via Wise.com. Då för du över beloppet i SEK till Wise svenska bankkonto och anger en referenskod varefter de betalar ut motsvarande belopp till mottagaren i deras valuta. Brukar nästan alltid bli billigare än en utlandsbetalning hos banken.

Vill även påminna alla om att det nu är sista chansen att slippa 25% moms på silver från utlandet. Nya regler börjar gälla vid månadsskiftet.

Se min post om det i Guld & Silver-tråden och varför inte kolla in WallStreetSilver också för lite inspiration på sköna slantar att beställa
Det är inte klokt att ha moms på investeringsmetaller. Men vem är förvånad?
Citera
2021-06-23, 22:55
Medlem
Tavex skriver så här på sin hemsida:

Citat:
Vid stora eller frekventa transaktioner, är vi skyldiga enligt lag att be om en kopia på giltig identitetshandling och underlag rörande pengarnas ursprung.

Det står inga speciella gränser för transaktioner, men jag märkte att jag fick en hel del extra frågor, liknande de bankerna har, när det översteg 100k. Vet inte om Tavex automatiskt rapporterar det vidare nånstans eller om uppgifterna bara sparas utifall.

Inte för att jag förstår varför det ska kunna vara brottsligt att köpa guld för vita pengar som redan finns i banksystemen..? Jag kan givetvis förstå att det blir frågor om man kommer in med 100k i kokaindoftande sedlar och handlar guld över disk.
Citera
2021-06-23, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Tavex skriver så här på sin hemsida:

Det står inga speciella gränser för transaktioner, men jag märkte att jag fick en hel del extra frågor, liknande de bankerna har, när det översteg 100k. Vet inte om Tavex automatiskt rapporterar det vidare nånstans eller om uppgifterna bara sparas utifall.

Inte för att jag förstår varför det ska kunna vara brottsligt att köpa guld för vita pengar som redan finns i banksystemen..? Jag kan givetvis förstå att det blir frågor om man kommer in med 100k i kokaindoftande sedlar och handlar guld över disk.

Vet inte riktigt vad du pratar om.

Det här har jag gjort ett flertal gånger under många års tid i Sverige. Det är väl bara att du hittar rätt handlare för då har du aldrig några problem. Jag har aldrig fått en enda fråga var mina pengar kommer ifrån av den guldhandlare jag använder mig av.

Nu doftar inte mina sedlar kokain förvisso. Men de är absolut väldigt svarta.
Även svarta pengar kan man köpa guld förr (än så länge).

Därför håller jag med TS. Jag har med tröttnat på att slänga ut enorma summor pengar på skatt som jag inte får ett skit för.

Men som jag skrev tidigare idag i denna tråden, det funkar nog inte på Guldfynd att du kommer in och handlar guld för 50 till 100000 kr åt gången.

Återge tipsar jag er om auktioner.
Citera
2021-06-23, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IamBack2
Vet inte riktigt vad du pratar om.
För att förtydliga: Vid köp online hos Tavex, får man i deras säljsystem en hel del frågor när man beställer för över 100k.
Citera
2021-06-24, 08:48
Medlem
Sprid ut dina köp under flera månader från olika försäljare, ex tavex, libertysilver, goldsilver.be och köp alltid för under 10k per affär.

Skulle vara mycket nojig att ha mycket guld hemma, kanske någon återförsäljares system hackas och kundregister kommer i fel händer.
Citera
2021-06-24, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
För att förtydliga: Vid köp online hos Tavex, får man i deras säljsystem en hel del frågor när man beställer för över 100k.

Okay.
Jag ber om ursäkt ifall jag missade du hade skrivit det.
Det är jag säker på att man får en massa frågor om man köper online. För då blir ju ändå registrerat någonstans.
Citera
2021-06-24, 10:42
Medlem
Kan dom säkert. Men om dom vill nån jävla skatt på skiten så kan du säga att du tappat bort det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in