Citat:
Ursprungligen postat av
godzillla
Tavex skriver så här på sin hemsida:
Det står inga speciella gränser för transaktioner, men jag märkte att jag fick en hel del extra frågor, liknande de bankerna har, när det översteg 100k. Vet inte om Tavex automatiskt rapporterar det vidare nånstans eller om uppgifterna bara sparas utifall.
Inte för att jag förstår varför det ska kunna vara brottsligt att köpa guld för vita pengar som redan finns i banksystemen..? Jag kan givetvis förstå att det blir frågor om man kommer in med 100k i kokaindoftande sedlar och handlar guld över disk.
Vet inte riktigt vad du pratar om.
Det här har jag gjort ett flertal gånger under många års tid i Sverige. Det är väl bara att du hittar rätt handlare för då har du aldrig några problem. Jag har aldrig fått en enda fråga var mina pengar kommer ifrån av den guldhandlare jag använder mig av.
Nu doftar inte mina sedlar kokain förvisso. Men de är absolut väldigt svarta.
Även svarta pengar kan man köpa guld förr (än så länge).
Därför håller jag med TS. Jag har med tröttnat på att slänga ut enorma summor pengar på skatt som jag inte får ett skit för.
Men som jag skrev tidigare idag i denna tråden, det funkar nog inte på Guldfynd att du kommer in och handlar guld för 50 till 100000 kr åt gången.
Återge tipsar jag er om auktioner.