Citat:
Ursprungligen postat av
MacMackay
Bemöter några punkter
”I sitt första förhör daterat den 1a mars 1986 säger sig SE ha sett LJ INNAN samtalet med LP skedde.
Just när SE som en av de första kommit till platsen.
LJ kan omöjligt ha varit vid Kulturhuset redan då, och i detta skede borde väl SE ha sett den flyende mördaren??”
Han säger ingenting om ordningsföljden, det kan också vara så att tipsmottagaren Ali Lindholm skrivit ned hans ord i en mycket sammanfattad form.
Att LJ inte kunnat vara vid kulturhuset ”redan då” är en slutsats som bygger på att det är fastställt när SE kom fram, men det är det inte.
Lika lite som det kan ha ”varit folk runt den liggande mannen” kan LJ ha varit där mindre än en halv minut efter mordet.
Logisk slutsats: SE anlände över en halv minut efter mordet.
Det var fler som kom till platsen vartefter, och som inom en minut befann sig inom en radie av tio meter. Inte enbart de du räknar upp.
Vi har BP, GI, AE, LB, CV, PV, SK, UR.
Varför har AH och KJ inte noterat någon annan än SG och LP?
Varför såg de inte AB? Ditt påstående att ”alla såg AB” är inte alls bekräftat i vittnesmålen.
Varför har inte någon av de andra noterat någon av de andra?
Förklaringen är att händelsen i sig tog all fokus från omgivningen.
Att SE inte uppfattade att det var skottljud han hörde utan en avgassmäll är han inte ensam om.
Inte ens AB uppfattade det förrän andra skottet, utan trodde att det var en smällare från en bil, och då befann han sig bara fem meter från händelsen, och märkligt nog såg han ändå själva mordet.
SE bör ha passerat Dekorima då AB stod i porten.
Lisbeth Palme har aldrig berättat något om vad hon sagt till något annat vittne på mordplatsen, eller vad någon annat vittne sagt till henne. Ge ett exempel.
”T.ex så sade han ju att 15-25 personer kommit till platsen under den tid som han själv jagade efter poliserna för att delge dem signalementet blå täckjacka.
I själva verket befann sig åtminstone 15 personer på platsen redan inom ca en minut efter skotten .d.v.s långt före de första poliserna kom till platsen”.
Det ska nog tolkas som det totala antalet personer som befann sig på platsen. 15-25 är en väldigt bra beräkning, och sannolikt hade ytterligare personer tillkommit under tiden.
”SE såg inte ambulansen anlända”
Vad ska vi göra med en sådan uppgift?
Antingen hade han missat att de precis kommit, eller också hade de inte hunnit påbörja någon livräddning innan han själv gav sig av.
Hur lång tid efter att Gedda i språng såg att ambulansen vinkades in satte de igång med livräddningen? 10-15 sekunder?
Det intressanta är att SE ändå träffar väldigt rätt kronologiskt.
”Varför sade han att OP höll på att läggas in i ambulansen när han (SE alltså) återkom till platsen?
Det innebär att en språngmarsch på 2ggr 60 meter tog sisådär 2.5 minut!?”
Han har väl sagt att Palme lades på bår.
Det bör ha tagit ett par minuter.
Språngmarsch 60 meter 20 sekunder, stod och glodde nere vid Luntmakargatan någon halv minut, rundade barackerna och gick sakta tillbaka. Inte osannolikt att det tagit minst två minuter.
Återigen prickar han rätt i kronologin klockan bör vara strax efter 23.27.
”Vidare missade han den taxi som gjorde en U-sväng, han missade även chevans U-sväng”
Återigen ett tecken på att han kom fram efter drygt en halv minut.
”Vidare så menade SE att OPs ögon var slutna fast vi vet att de egentligen var öppna”
Vi vet ingenting om Olofs ögon var öppna eller slutna vid den tidpunkten. Att GS säger att de var öppna kan vara sant, men då hade återupplivningsförsöken pågått ett par minuter.
Trevlig midsommar.
Du får använda helgen till att fila på argumenten.
Allt talar nämligen för att han var där som vittne.
Tack för en seriös och vettig kommentar.
Jag drar helt andra slutsatser än dig men dina argument och invändningar är ändå förståeliga.
Givetvis tillkom det lite personer efterhand så är det.
Dock ändrar det inte poängen att han inte föreföll ha koll att rätt många människor befann sig på platsen inom ca en minut efter mordet.
Just att skottet inte uppfattades som ett skott utan som något annat är inte nåt stort argument för nåt som jag också skrev.
Skottlossning är väl inte den första tanken kanske.Det håller jag med dig om.
Jag vet att Lp aldrig berättade vad hon ev sade till andra vittnen på platsen,
Kanske visste hon inte det själv ens?
Vi vet bara att hon var chockad och smått hysterisk ,vem hade inte varit det?
Det är dock korrekt att inte ens hon gav något som helst stöd till att något samtal med SE ägde rum.
Hon har dock aldrig heller förnekat att så skedde men det har jag heller aldrig påstått.
Att ingen av de andra ca 15 vittnena uppfattade detta samtal är dock märkligt.
Ja nu är jag trött och ska gå och lägga mig ,tack för ett sakligt .seriöst och genomtänkt inlägg som sagt.