2021-06-18, 17:00
  #109
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBubbla
Igår förmiddags var jag så glad att det hade gått så bra. Fåglarna kvittrade, solen sken. Jag hade varit helt nykter i två hela dagar. Jag hade orkat börja diska lite och packa ner lite vinterkläder osv. Jag hade köpt hem sockerfri läsk som någon slags ersättare för ölen.

Sen åker jag förbi systemet på väg hem från jobbet. "Lika bra att jag stannar och köper något gott att äta på mataffären bredvid". Parkerar utanför Systemet. "Äh, lika bra att gå in o köpa två öl, det skulle sitta fint i kvällssolen". Köper en platta öl sätter mig i bilen och åker hem utan att ha köpt någon mat.

Fyra öl i frysen, resten i kylen, timer 20 minuter. Städar lite mer medan jag väntar. Timern ringer. Ölen satt jävligt bra i kvällssolen. Ölen ur frysen slut. "Jag tar en till, men jag tar bara en, istället för att bära flera samtidigt och låter de andra stå kvar i kylen då kommer jag inte gå och hämta fler".

Sen är det den gamla vanliga historien. Öppnar en ny öl så snart den förra är slut. Spelar lite, blir sämre och sämre på att sikta. Snöar in på någon dålig låt som jag lyssnar på 100 ggr. Däckar vid 23 men innan dess skickar jag ett dumt sms till någon slags dejt jag träffat lite av och till. Har inget minne av det. Men tack vare SMS:et vet jag ungefär när jag gick och la mig.

Vaknar vid 6. Mår illa och huvudet i 1000 bitar. Tur (eller planen hela tiden) att jag har administrativ dag hemma. Ligger i sängen och dricker sakta vatten i någon timme. Självhatet och bakfyllan tävlar om att få mig att må dåligt.

Till slut måste jag upp för dagens zoom-möte. Ser till att det är ganska mörkt i rummet så det inte syns i kameran hur sliten jag är. Många på mötet och jag behöver inte säga så mycket. Går och lägger mig igen. Beställer pizza. Bara en. Äter den i sängen.

Nu ikväll kan jag konstaterat att jag gjort kanske 1% av vad jag borde ha gjort idag. Måste jobba ikapp i helgen. Är nykter ikväll i alla fall.

Tänker att det borde finnas något att lära av det här. Men jag vet inte vad. Ska klättra upp på hästen igen.

Snälla du. Ta och sök hjälp. En av fördelarna är att man inte lika lätt kan fuska om du måste berätta för någon vad du gör. Det finns journummer att ringa till CA. CA står för cocainist ananymous, men de jobbar med alla substanser inkl alkohol. Du kommer inte att fixa det här utan stöd. Lycka till 😊
Citera
2021-06-19, 04:08
  #110
Medlem
Ny.Deodorants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBubbla
Alltså jag mår som bäst när jag är full. Vill fortsätta må bra men vill inte vara en alkoholist. Typ.

Det som enligt mer ”vetenskapligt” resonerande om valfritt missbruk är hur stora sociala (ibland även fysiska) konsekvenser har hunnit bli.

Det låter som på din beskrivning att du dämpar ensamheten med alkohol främst på helgerna ?

Du har inte kommit i tydlig knipa på jobbet ännu med lite väl många sjukdagar sedan mars i fjol ?

Jag tror att när väl Corona är nere på hotnivå som säsongsinfluensan kommer många arbetsgivare hitta anställda som ”slirat ned i diket” med olika droger, porrsurfande eller att hänga på digitala spelhålor/online casinon dessa nu dryga 1,5 året.

Edit: Några förslag om böcker finns ovan men som filmnörd som gillar svarta komedier och andra filmer med ”ett korn av sanning” invävt kan jag rekommendera Hasse och Tages Mannen som slutade röka.
https://youtu.be/mWhnE6jCjgg
Gösta Ekman försöker ersätta sitt omfattande rökande med andra ”laster” som var aktuella 1972.
Om du t ex kommer fram till att bli ” träningsnörd” för att komma bort från alkoholen kan delmål vara en bra början. 👍🏽
__________________
Senast redigerad av Ny.Deodorant 2021-06-19 kl. 04:27. Anledning: Hasse & Tage
Citera
2021-06-19, 14:08
  #111
Medlem
MagnusBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogshuvvet12
Snälla du. Ta och sök hjälp. En av fördelarna är att man inte lika lätt kan fuska om du måste berätta för någon vad du gör. Det finns journummer att ringa till CA. CA står för cocainist ananymous, men de jobbar med alla substanser inkl alkohol. Du kommer inte att fixa det här utan stöd. Lycka till 😊

Jag hör vad du säger. Varför ens starta en tråd om man inte lyssnar på råden man får. Jag lyssnar ändå och flera inlägg har hjälpt mig en hel del. Men pallar inte att söka hjälp av fysiska människor. I alla fall inte just nu.

Men tråden hjälper mig mycket på det sättet att det är inte är lika lätt att fuska när jag berättar för tråden vad jag gör. En timme till systemet stänger. Sitter och förhandlar med mig själv om jag ska åka dit eller inte. Utan tråden hade jag redan varit där.


Citat:
Ursprungligen postat av Ny.Deodorant
Det som enligt mer ”vetenskapligt” resonerande om valfritt missbruk är hur stora sociala (ibland även fysiska) konsekvenser har hunnit bli.

Det låter som på din beskrivning att du dämpar ensamheten med alkohol främst på helgerna ?

Du har inte kommit i tydlig knipa på jobbet ännu med lite väl många sjukdagar sedan mars i fjol ?

Jag tror att när väl Corona är nere på hotnivå som säsongsinfluensan kommer många arbetsgivare hitta anställda som ”slirat ned i diket” med olika droger, porrsurfande eller att hänga på digitala spelhålor/online casinon dessa nu dryga 1,5 året.

Edit: Några förslag om böcker finns ovan men som filmnörd som gillar svarta komedier och andra filmer med ”ett korn av sanning” invävt kan jag rekommendera Hasse och Tages Mannen som slutade röka.
https://youtu.be/mWhnE6jCjgg
Gösta Ekman försöker ersätta sitt omfattande rökande med andra ”laster” som var aktuella 1972.
Om du t ex kommer fram till att bli ” träningsnörd” för att komma bort från alkoholen kan delmål vara en bra början. 👍🏽

Jag tror aldrig jag tagit en sjukdag för att jag är för bakis. Däremot har de blivit fler under coronan - dels för att man måste om man är lite förkyld - dels för att ibland har jag mått för dåligt för att orka jobba. Sen har jag varit bakis på arbetstid många gånger både på plats på jobbet och hemma.

Jag tror som du att det kommer vara högsäsong på olika behandlingshem och stödgrupper efter pandemin när folk ska tillbaka till jobbet och HR-avdelningarna har tid att börja kolla efter sådant här igen.

Ska kolla filmen. Träningsberoende vore nått det, men det känns mer som en fantasi än verklighet.


För övrigt gick gårdagens fotbollstittande hos min kompis bra.

4 öl totalt under eftermiddagen. "Har en tidig dag imorrn" fungerade okej. Två när jag kom hem. Sen bara vatten. Gick och la mig tidigt.
Citera
2021-06-20, 17:17
  #112
Medlem
Snarkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBubbla
Jag hör vad du säger. Varför ens starta en tråd om man inte lyssnar på råden man får. Jag lyssnar ändå och flera inlägg har hjälpt mig en hel del. Men pallar inte att söka hjälp av fysiska människor. I alla fall inte just nu.

Men tråden hjälper mig mycket på det sättet att det är inte är lika lätt att fuska när jag berättar för tråden vad jag gör. En timme till systemet stänger. Sitter och förhandlar med mig själv om jag ska åka dit eller inte. Utan tråden hade jag redan varit där.




Jag tror aldrig jag tagit en sjukdag för att jag är för bakis. Däremot har de blivit fler under coronan - dels för att man måste om man är lite förkyld - dels för att ibland har jag mått för dåligt för att orka jobba. Sen har jag varit bakis på arbetstid många gånger både på plats på jobbet och hemma.

Jag tror som du att det kommer vara högsäsong på olika behandlingshem och stödgrupper efter pandemin när folk ska tillbaka till jobbet och HR-avdelningarna har tid att börja kolla efter sådant här igen.


Ska kolla filmen. Träningsberoende vore nått det, men det känns mer som en fantasi än verklighet.


För övrigt gick gårdagens fotbollstittande hos min kompis bra.

4 öl totalt under eftermiddagen. "Har en tidig dag imorrn" fungerade okej. Två när jag kom hem. Sen bara vatten. Gick och la mig tidigt.


Känns som typiskt skadligt umgänge med en norm av supande. Flera av mina ungdomsvänner som gått ned sig totalt. Glad att jag tog mig ur det genom flytt till annan ort och studier.

Du kanske skulle fundera på miljöombyte och nystart med nya vänskaper där allt inte kretsar till att supa varje helg.
Citera
2021-06-21, 21:47
  #113
Medlem
MagnusBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkarn
Känns som typiskt skadligt umgänge med en norm av supande. Flera av mina ungdomsvänner som gått ned sig totalt. Glad att jag tog mig ur det genom flytt till annan ort och studier.

Du kanske skulle fundera på miljöombyte och nystart med nya vänskaper där allt inte kretsar till att supa varje helg.


Det kretsar mer om att supa så fort jag får chansen, men klart man tar en eller ett par flaskor vin eller lite öl när man ses för middag eller liknande. Risken är att jag fortsätter ensam när jag kommer hem. Men utan vännerna blir det ett flak öl istället. Tror det är att jag varit så mycket ensam under pandemin som gjort att problemet eskalerat.

Uppdatering hur det går:
fre: 6 öl totalt (4 med vänner och två ensam efter)
lör: 15 mellanöl (ensam, testar med lite svagare grejer. Det var tråkigare men gav mig ändå viss tillfredställelse och mådde 100 gånger bättre dagen efter)
sön: Helnykter, läsk som återställare (Tidigt jobb imorrn)
mån: Helnykter, läsk för att fira att solen skiner när jag kom hem från jobbet (Tidigt jobb imorrn)
Tis: Vet jag inte än, men vill ta ren rejäl rotblöta funderar på om jag kan lösa det med läsk.

Jag fattar att ingen bryr sig och att jag är tragisk som är så dålig. Men det hjälper mig att hålla igen när jag berättar om hur det går. Väljer svagare och färre öl och färre tillfällen också.
Citera
2021-06-22, 11:25
  #114
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBubbla
Det kretsar mer om att supa så fort jag får chansen, men klart man tar en eller ett par flaskor vin eller lite öl när man ses för middag eller liknande. Risken är att jag fortsätter ensam när jag kommer hem. Men utan vännerna blir det ett flak öl istället. Tror det är att jag varit så mycket ensam under pandemin som gjort att problemet eskalerat.

Uppdatering hur det går:
fre: 6 öl totalt (4 med vänner och två ensam efter)
lör: 15 mellanöl (ensam, testar med lite svagare grejer. Det var tråkigare men gav mig ändå viss tillfredställelse och mådde 100 gånger bättre dagen efter)
sön: Helnykter, läsk som återställare (Tidigt jobb imorrn)
mån: Helnykter, läsk för att fira att solen skiner när jag kom hem från jobbet (Tidigt jobb imorrn)
Tis: Vet jag inte än, men vill ta ren rejäl rotblöta funderar på om jag kan lösa det med läsk.

Jag fattar att ingen bryr sig och att jag är tragisk som är så dålig. Men det hjälper mig att hålla igen när jag berättar om hur det går. Väljer svagare och färre öl och färre tillfällen också.
En dag i taget. Utforska vad du gillar att göra i situationer där du mest troligt inte kan dricka. Nyktra aktiviteter.
Lägg ner mellanölen. Alkohol är alkohol och det kommer bara leda till att du dricker dig lika full ändå. Fortsätt skriva i tråden. Det funkar som en självinventering och du får bättre syn på dina dryckesmönster. Oftast börjar man märka att förväntningarna är större än effekten, att man mår bra kanske 1-2 timmar vid varje tillfälle för att sedan drabbas av allehanda negativa konsekvenser som dessutom har långsiktiga konsekvenser. Bra jobbat hördu!
Citera
2021-06-26, 18:29
  #115
Medlem
MagnusBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogshuvvet12
En dag i taget. Utforska vad du gillar att göra i situationer där du mest troligt inte kan dricka. Nyktra aktiviteter.
Lägg ner mellanölen. Alkohol är alkohol och det kommer bara leda till att du dricker dig lika full ändå. Fortsätt skriva i tråden. Det funkar som en självinventering och du får bättre syn på dina dryckesmönster. Oftast börjar man märka att förväntningarna är större än effekten, att man mår bra kanske 1-2 timmar vid varje tillfälle för att sedan drabbas av allehanda negativa konsekvenser som dessutom har långsiktiga konsekvenser. Bra jobbat hördu!

Schysst att du bryr dig. Har inte varit i tråden på ett tag eftersom jag druckit varje dag sen i onsdags. Har typ inga arbetsuppgifter just nu så "jobbar" hemma utan att behöva göra något. Midsommar blev det lite dricka såklart men eftersom jag var med andra tog jag det lugnt.

Måste ha en plan för semestern så jag kan ha andra runt mig som kan vakta mig så det inte blir varje dag. 3 öl i kroppen just nu. Har två öl flak kvar som jag köpte före midsommar "ifall att". Jättedumt såklart. Det är något med monopolet som gör att jag vill passa på när jag är vid ett Bolag och eftersom jag inte betalar plastpåseskatt blir det alltid minst ett flak åt gången.

Ganska besviken på mig själv. Men hoppas kunna komma tillbaka genom att berätta och inte vara ensam med skammen.
Citera
2021-06-26, 19:10
  #116
Medlem
BettyBamBams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBubbla
Schysst att du bryr dig. Har inte varit i tråden på ett tag eftersom jag druckit varje dag sen i onsdags. Har typ inga arbetsuppgifter just nu så "jobbar" hemma utan att behöva göra något. Midsommar blev det lite dricka såklart men eftersom jag var med andra tog jag det lugnt.

Måste ha en plan för semestern så jag kan ha andra runt mig som kan vakta mig så det inte blir varje dag. 3 öl i kroppen just nu. Har två öl flak kvar som jag köpte före midsommar "ifall att". Jättedumt såklart. Det är något med monopolet som gör att jag vill passa på när jag är vid ett Bolag och eftersom jag inte betalar plastpåseskatt blir det alltid minst ett flak åt gången.

Ganska besviken på mig själv. Men hoppas kunna komma tillbaka genom att berätta och inte vara ensam med skammen.

Alltså. Ditt drickande är ett betydligt större problem för dig än vad plastpåseskatten någonsin kommer bli. Om du kan dricka lite mindre genom att bara köpa några öl som du bär hem i en påse, istället för att köpa hela flak, så borde du börja med den förändringen.

Om du vill sluta dricka helt (du kommer verkligen att tacka dig själv om du gör det) så skulle jag rekommendera att du håller dig borta från alkohol i några månader (mha AA-möten, behandlingshem, försätt dig i situationer där du inte kan dricka etc.) så att din hjärnas belöningssystem får en chans att återställa sig (i dagsläget är din hjärna beroende av alkohol för att kunna utsöndra dopamin i doser som gör att du kan känna njutning, men det går att återställa genom avhållsamhet).

När du varit nykter i några månader kan det vara läge att börja gå och prata med en psykolog och försöka hitta anledningen till varför du har druckit på det här viset. Prata om barndomen och se om du kan identifiera vad det är som kan ha gjort att du nu känner så stort behov av bedövning och verklighetsflykt.

Lycka till!
Citera
2021-06-27, 23:22
  #117
Medlem
yournotlikemes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBubbla
Hej,

Hoppas alkohol är tillåten i detta forum. Jag funderar på om det är läge att göra något åt min alkoholism. Söker svar framförallt från de som känner igen sig.

Jag var över 20 när jag fick min första riktiga fylla. Men sedan dess har jag haft MÅNGA hårda fyllor. Mamma är orolig (även om hon inte vet något om det jag gjort) pga alkoholism i släkten. De som vet något är oroliga trots att jag haft flera vita perioder.

Jag är också orolig eftersom att vara full är det enda roliga jag har idag. Under pandemin har jag gjort som Tegnell vill och super ensam (bor ensam). Det var lite i början men har eskalerat. Nu när man fått börja träffa människor enligt Tegnell dricker jag 6 öl med mina kompisar o ytterligare 12 när jag kommer hem.

Förr kunde de bli ett par vinflaskor en onsdag, minnesluckor vid storhelger men bara 3-4 öl vid aw:s. Men nu dricker jag så mycket jag kan men använder inga andra droger så fort jag har möjlighet (men sköter fortfarande jobbet).

Jag förstår att det rimliga svaret är att jag ska ge upp spriten helt och hållet. Men det kommer inte hända. Vill gärna ha råd från de som varit i liknande situationer så slipper jag dö om några år.

Typ 1 promille i blodet när jag skriver detta. Finns det bra råd?

Bara den meningen borde väl fan få dig att förstå att folk DÖR av alkohol som flugor. Det är den värsta jävla drogen som finns. Har en vän som är 27 och har skrumplever, jag förstår honom när han säger -varför ska jag sluta nu? Kommer ju ändå dö snart. Varenda cell i kroppen hatar dig när du matar den med giftet alkohol.

Jag är absolut inget helgon och har knarkat en jävla massa tabletter i mina dagar, hade det varit alkohol istället hade jag nog vart död idag. Har tidigare i mitt liv varit på en del avgiftningar och det är ALLTID alkisarna som är värst, de ser ut att ska gå av på mitten när som helst, många kan inte ens gå, de skiter ner sig o pissar ner sig och ser 20 år äldre ut än de är. Horsare är fräscha i jämförelse.

Gjorde nyligen en hälsokontroll ~30 år gammal och har trots 8 år av ganska hårt missbruk av tabletter idag perfekta värden, världens bästa immunsystem och jag är så glad att alkohol aldrig fallit mig i smaken.
__________________
Senast redigerad av yournotlikeme 2021-06-27 kl. 23:25.
Citera
2021-06-28, 11:32
  #118
Medlem
MagnusBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BettyBamBam
Alltså. Ditt drickande är ett betydligt större problem för dig än vad plastpåseskatten någonsin kommer bli. Om du kan dricka lite mindre genom att bara köpa några öl som du bär hem i en påse, istället för att köpa hela flak, så borde du börja med den förändringen.

Om du vill sluta dricka helt (du kommer verkligen att tacka dig själv om du gör det) så skulle jag rekommendera att du håller dig borta från alkohol i några månader (mha AA-möten, behandlingshem, försätt dig i situationer där du inte kan dricka etc.) så att din hjärnas belöningssystem får en chans att återställa sig (i dagsläget är din hjärna beroende av alkohol för att kunna utsöndra dopamin i doser som gör att du kan känna njutning, men det går att återställa genom avhållsamhet).

När du varit nykter i några månader kan det vara läge att börja gå och prata med en psykolog och försöka hitta anledningen till varför du har druckit på det här viset. Prata om barndomen och se om du kan identifiera vad det är som kan ha gjort att du nu känner så stort behov av bedövning och verklighetsflykt.

Lycka till!


Var nykter igår. Lurade mig själv att jag var tvungen att åka till jobbet idag (åkte dit en stund men har fortfarande inte några arbetsuppgifter för tillfället så har åkt hem nu). Drack lite läsk tittade på tv och tänkte på livets meningslöshet. Mår ändå lite bättre idag när jag inte vaknar bakfull. Försöker hitta på något annat att göra ikväll än att supa.

Men att köpa mindre fungerar när det gäller godis och sådant för mig så ska ta dit råd och försöka köpa mindre/inget alls.
Citera
2021-06-28, 14:10
  #119
Medlem
Svartskäggs avatar
Det som har störst chans att få mig att sluta dricka är räkna ihop hur mycket pengar jag lagt ut på alkohol den senaste månaden.
Citera
2021-06-28, 16:28
  #120
Medlem
FlashbackNegerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartskägg
Det som har störst chans att få mig att sluta dricka är räkna ihop hur mycket pengar jag lagt ut på alkohol den senaste månaden.

Så enorma skatter på alkohol är bra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in