Citat:
Hej,
Hoppas alkohol är tillåten i detta forum. Jag funderar på om det är läge att göra något åt min alkoholism. Söker svar framförallt från de som känner igen sig.
Jag var över 20 när jag fick min första riktiga fylla. Men sedan dess har jag haft MÅNGA hårda fyllor. Mamma är orolig (även om hon inte vet något om det jag gjort) pga alkoholism i släkten. De som vet något är oroliga trots att jag haft flera vita perioder.
Jag är också orolig eftersom att vara full är det enda roliga jag har idag. Under pandemin har jag gjort som Tegnell vill och super ensam (bor ensam). Det var lite i början men har eskalerat. Nu när man fått börja träffa människor enligt Tegnell dricker jag 6 öl med mina kompisar o ytterligare 12 när jag kommer hem.
Förr kunde de bli ett par vinflaskor en onsdag, minnesluckor vid storhelger men bara 3-4 öl vid aw:s. Men nu dricker jag så mycket jag kan men använder inga andra droger så fort jag har möjlighet (men sköter fortfarande jobbet).
Jag förstår att det rimliga svaret är att jag ska ge upp spriten helt och hållet. Men det kommer inte hända. Vill gärna ha råd från de som varit i liknande situationer så slipper jag dö om några år.
Typ 1 promille i blodet när jag skriver detta. Finns det bra råd?
Hoppas alkohol är tillåten i detta forum. Jag funderar på om det är läge att göra något åt min alkoholism. Söker svar framförallt från de som känner igen sig.
Jag var över 20 när jag fick min första riktiga fylla. Men sedan dess har jag haft MÅNGA hårda fyllor. Mamma är orolig (även om hon inte vet något om det jag gjort) pga alkoholism i släkten. De som vet något är oroliga trots att jag haft flera vita perioder.
Jag är också orolig eftersom att vara full är det enda roliga jag har idag. Under pandemin har jag gjort som Tegnell vill och super ensam (bor ensam). Det var lite i början men har eskalerat. Nu när man fått börja träffa människor enligt Tegnell dricker jag 6 öl med mina kompisar o ytterligare 12 när jag kommer hem.
Förr kunde de bli ett par vinflaskor en onsdag, minnesluckor vid storhelger men bara 3-4 öl vid aw:s. Men nu dricker jag så mycket jag kan men använder inga andra droger så fort jag har möjlighet (men sköter fortfarande jobbet).
Jag förstår att det rimliga svaret är att jag ska ge upp spriten helt och hållet. Men det kommer inte hända. Vill gärna ha råd från de som varit i liknande situationer så slipper jag dö om några år.
Typ 1 promille i blodet när jag skriver detta. Finns det bra råd?
Att sluta dricka helt är orimligt, och dessutom vill du inte! Så fundera på att ta en vit period, inga löften om framtiden, löften är till för att brytas...
Jag har varit i samma sits som du. Jag vet hur det känns. Att säga att man aldrig mer ska få dricka när drickandet är det bästa man vet funkar inte. Så tänk på hur mycket det sabbar för dig istället, och ta en period helt utan. Sedan kommer du antagligen att tro att du kan dricka lite igen och det kanske du kan, eller så kan du inte. Oavsett vilket så måste du sluta nu. Ta en vit period och se hur det funkar. Du komer må mycket bättre och mycket i ditt liv kommer att bli mycket bättre, du kommer bli mer attraktiv bland damerna om det är något du bryr dig om, du kommer tjäna mer pengar, du kommer ha mer energi. Fundera sedan på om det är något du vill byta bort mot känslan av att vara full igen.
Ibland måste man låta skeppet krascha, men om man väl gör det kan man inte börja igen. Det vet man när det väl har kraschat, så om du vill bli en normaldrinkare, sluta nu och testa långt senare om du verkligen kan bli det. Börja med att bli helt nykter, det är en befriande känsla, man behöver inte skiten. Man mår bra ändå.
Kriga på! Du fixar det!!!
P.S. Detta är faktiskt en bra bok även om du inte tycker den gäller dig: https://www.bokus.com/bok/9789175579801/skal-ta-mig-fan/