2021-06-15, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBubbla
Hej,

Hoppas alkohol är tillåten i detta forum. Jag funderar på om det är läge att göra något åt min alkoholism. Söker svar framförallt från de som känner igen sig.

Jag var över 20 när jag fick min första riktiga fylla. Men sedan dess har jag haft MÅNGA hårda fyllor. Mamma är orolig (även om hon inte vet något om det jag gjort) pga alkoholism i släkten. De som vet något är oroliga trots att jag haft flera vita perioder.

Jag är också orolig eftersom att vara full är det enda roliga jag har idag. Under pandemin har jag gjort som Tegnell vill och super ensam (bor ensam). Det var lite i början men har eskalerat. Nu när man fått börja träffa människor enligt Tegnell dricker jag 6 öl med mina kompisar o ytterligare 12 när jag kommer hem.

Förr kunde de bli ett par vinflaskor en onsdag, minnesluckor vid storhelger men bara 3-4 öl vid aw:s. Men nu dricker jag så mycket jag kan men använder inga andra droger så fort jag har möjlighet (men sköter fortfarande jobbet).

Jag förstår att det rimliga svaret är att jag ska ge upp spriten helt och hållet. Men det kommer inte hända. Vill gärna ha råd från de som varit i liknande situationer så slipper jag dö om några år.

Typ 1 promille i blodet när jag skriver detta. Finns det bra råd?

Att sluta dricka helt är orimligt, och dessutom vill du inte! Så fundera på att ta en vit period, inga löften om framtiden, löften är till för att brytas...

Jag har varit i samma sits som du. Jag vet hur det känns. Att säga att man aldrig mer ska få dricka när drickandet är det bästa man vet funkar inte. Så tänk på hur mycket det sabbar för dig istället, och ta en period helt utan. Sedan kommer du antagligen att tro att du kan dricka lite igen och det kanske du kan, eller så kan du inte. Oavsett vilket så måste du sluta nu. Ta en vit period och se hur det funkar. Du komer må mycket bättre och mycket i ditt liv kommer att bli mycket bättre, du kommer bli mer attraktiv bland damerna om det är något du bryr dig om, du kommer tjäna mer pengar, du kommer ha mer energi. Fundera sedan på om det är något du vill byta bort mot känslan av att vara full igen.

Ibland måste man låta skeppet krascha, men om man väl gör det kan man inte börja igen. Det vet man när det väl har kraschat, så om du vill bli en normaldrinkare, sluta nu och testa långt senare om du verkligen kan bli det. Börja med att bli helt nykter, det är en befriande känsla, man behöver inte skiten. Man mår bra ändå.

Kriga på! Du fixar det!!!

P.S. Detta är faktiskt en bra bok även om du inte tycker den gäller dig: https://www.bokus.com/bok/9789175579801/skal-ta-mig-fan/
Citera
2021-06-15, 22:00
Medlem
HarryManbacks avatar
Vinsten av att sluta behöver vara större än vinsten av att supa. Det blir den först när du slagit i botten. Är inte själv alkis men är van vid olika typer av beroende.

Snus: Har slutat en gång men valde att börja igen. Här är vinsten av att sluta inte i närheten av vinsten att fortsätta.

Cannabis: Inget starkt beroende men jag tänkte hela tiden på nästa tillfälle. Här var vinsten att sluta större så jag la ner.

Mat: Mitt största beroende. Är fet men käkar ändå för mycket. Älskar mat och allt gott. Vill inte gå på diet.

Datorspel: Har blivit mindre med åren. Tidigare påverkat så jag förlorat jobb. Att det blivit mindre har enbart att göra med att jag lessnat på spel överlag.

Dom som jag haft och har i min närhet som lagt av med just alkohol var verkligen djupt nere innan dom slutade. Rattfylla, sjukhusbesök med mera. När dom inte kunde fortsätta för att konsekvenserna blev för allvarliga la dom ner. Men beslutet kom inifrån dom själva, inte utifrån.
Citera
2021-06-15, 23:27
Medlem
Citat:
Jag kör oftast till det är slut eller jag typ däckar. (Vaknar alltid i sängen, men brukar stå en halv flaska kvar).

Glad att gräset fungerar för dig men känns allt för riskabelt för mig. Vill inte bli en sån som smiter undan på jobbet för att puffa lite. Ser framför mig att jag kommer bli sån om jag börjar.

Helt rätt att du håller dig till alkohol. Jag har varit fri fån droger i ca 1 1/2 år. Precis ramlat tillbaka på cannabis. Dock så fick jag en massa av en bekant. Det är en annan historia.

Det är slut om 2 dagar. Är både glad för det men har ändå ångest, eftersom jag inte har några kontakter alls för att få tag i mer.

Men jag dricker också endel. Nu har jag dock börjat avstå saker jag borde göra för att kunna röka.. helt sjuk egentligen. Men jag orkar inte bry mig, mitt liv är ändå helt upp och ner.

Men håll dig ifrån det, mitt bästa tips. Ja det är ofarligt jämfört med alkohol. Men det är ett annat rus, i ärlighetens namn blir jag nog mer avslappnad på alkohol.
Citera
2021-06-16, 19:26
Medlem
MagnusBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bryling
Hade du skrivit kan inte hade jag reagerat annorlunda. Men vill inte, blir lite fel. Uppenbarligen vill du, men kan inte, Eller?

Det kommer ta tid, något du får acceptera. Redan nu. Jobba på att ändra ditt "mindset" gällande alkohol, droger och gifter i stort. Sätt dig in i de skadliga konsekvenserna av ditt bruk samt de goda effekterna av att inte bruka.

Men som sagt, det kommer ta tid så tro inte att du kan sluta, NU, bara för att du vill, men egentligen inte är kapabel. Nu.

Det går, andra har gjort det. Även du klarar det.

Ja så är det kanske. Första steget är väl att erkänna att man är alkoholist. Är kanske inte där riktigt än trots rubriken på tråden när det gäller vill/kan-ordvalet. Känner ändå lite att jag kan/vill dra ner på konsumtionen även om jag inte kan sluta.
Citera
2021-06-16, 19:28
Medlem
MagnusBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fek77
Jag tror att det här är första steget mot att du faktiskt vill sluta dricka. Du är alkoholist, du kan inte dricka normalt längre. Du kan bara dricka massor eller inget. Inget i ditt liv kommer bli bättre av att du fortsätter dricka, tvärtom. Alkohol är det enda roliga i ditt liv, sa du. Snart kommer det vara det enda i ditt liv och inte särskilt kul.

Ta något av råden i tråden och gör något åt saken.

Berätta för dina vänner. Antingen hjälper de dig eller så dumpar du dem.

Ja allt du säger stämmer väl. Känner redan att tråden har hjälpt. Hade druckit mer sen i fredags om inte den här tråden fanns än vad jag faktiskt hade gjort.
Citera
2021-06-16, 19:33
Medlem
MagnusBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjafs
Att sluta dricka helt är orimligt, och dessutom vill du inte! Så fundera på att ta en vit period, inga löften om framtiden, löften är till för att brytas...

Jag har varit i samma sits som du. Jag vet hur det känns. Att säga att man aldrig mer ska få dricka när drickandet är det bästa man vet funkar inte. Så tänk på hur mycket det sabbar för dig istället, och ta en period helt utan. Sedan kommer du antagligen att tro att du kan dricka lite igen och det kanske du kan, eller så kan du inte. Oavsett vilket så måste du sluta nu. Ta en vit period och se hur det funkar. Du komer må mycket bättre och mycket i ditt liv kommer att bli mycket bättre, du kommer bli mer attraktiv bland damerna om det är något du bryr dig om, du kommer tjäna mer pengar, du kommer ha mer energi. Fundera sedan på om det är något du vill byta bort mot känslan av att vara full igen.

Ibland måste man låta skeppet krascha, men om man väl gör det kan man inte börja igen. Det vet man när det väl har kraschat, så om du vill bli en normaldrinkare, sluta nu och testa långt senare om du verkligen kan bli det. Börja med att bli helt nykter, det är en befriande känsla, man behöver inte skiten. Man mår bra ändå.

Kriga på! Du fixar det!!!

P.S. Detta är faktiskt en bra bok även om du inte tycker den gäller dig: https://www.bokus.com/bok/9789175579801/skal-ta-mig-fan/

Tänk att det finns så mycket fina människor där ute. Jag vill inte krascha helt. Bättre att bromsa innan bergväggen. Har haft högt självförtroende ett par dagar, men nu sitter jag här o suger på öl igen.

Ska överväga boken. Har läst Hanna Hellquists krönika flera gånger utan att göra något trots att jag känner igen mig i mycket. https://www.dn.se/kultur-noje/hanna-hellquist-jag-drack-nar-jag-var-ledsen-jag-drack-nar-jag-var-glad/

Men nu är det dags att försöka på riktigt.
Citera
2021-06-16, 19:41
Medlem
MagnusBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryManback
Vinsten av att sluta behöver vara större än vinsten av att supa. Det blir den först när du slagit i botten. Är inte själv alkis men är van vid olika typer av beroende.

Snus: Har slutat en gång men valde att börja igen. Här är vinsten av att sluta inte i närheten av vinsten att fortsätta.

Cannabis: Inget starkt beroende men jag tänkte hela tiden på nästa tillfälle. Här var vinsten att sluta större så jag la ner.

Mat: Mitt största beroende. Är fet men käkar ändå för mycket. Älskar mat och allt gott. Vill inte gå på diet.

Datorspel: Har blivit mindre med åren. Tidigare påverkat så jag förlorat jobb. Att det blivit mindre har enbart att göra med att jag lessnat på spel överlag.

Dom som jag haft och har i min närhet som lagt av med just alkohol var verkligen djupt nere innan dom slutade. Rattfylla, sjukhusbesök med mera. När dom inte kunde fortsätta för att konsekvenserna blev för allvarliga la dom ner. Men beslutet kom inifrån dom själva, inte utifrån.

Frågan är om vinsten av att sluta är större än vinsten av att supa. Det jag förlorar mest på supandet (förutom att jag förkortar mitt liv) är att min fritid mest består av att skaffa alkohol, vara full och vara bakis. Nu när jag har tagit det lugnt i ett par dagar har jag orkat städa och diska lite. Snart har jag kanske ett hem jag vågar bjuda hem folk till igen.

Men jag vill vara hälsosammare, orka mer, överleva mina föräldrar etc, men det är ju mer långsiktiga vinster. Inget man får i stunden. Tack för att du skriver i alla fall.
Citera
2021-06-16, 19:43
Medlem
MagnusBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elocone
Helt rätt att du håller dig till alkohol. Jag har varit fri fån droger i ca 1 1/2 år. Precis ramlat tillbaka på cannabis. Dock så fick jag en massa av en bekant. Det är en annan historia.

Det är slut om 2 dagar. Är både glad för det men har ändå ångest, eftersom jag inte har några kontakter alls för att få tag i mer.

Men jag dricker också endel. Nu har jag dock börjat avstå saker jag borde göra för att kunna röka.. helt sjuk egentligen. Men jag orkar inte bry mig, mitt liv är ändå helt upp och ner.

Men håll dig ifrån det, mitt bästa tips. Ja det är ofarligt jämfört med alkohol. Men det är ett annat rus, i ärlighetens namn blir jag nog mer avslappnad på alkohol.

Tack! Hoppas du lyckas sluta med gräset igen. Det enda jag kan glädja mig åt i mitt missbruk är i alla fall att jag kan bidra till samhället med all alkoholskatt och jag slipper stödja gängen.
Citera
2021-06-16, 19:51
Medlem
Citat:
Ja så är det kanske. Första steget är väl att erkänna att man är alkoholist. Är kanske inte där riktigt än trots rubriken på tråden när det gäller vill/kan-ordvalet. Känner ändå lite att jag kan/vill dra ner på konsumtionen även om jag inte kan sluta.

Ett tänk många alkoholberoende gör är att de tycker, när de mår bra, omedvetet eller ej, att de är värda en berusning eftersom de varit så duktiga. Självbelöning m.a.o.

Läs på på nätet så mycket du kan. Köp böcker med info. AA är du nog inte mogen för nu men du borde ta det steget. Det, är ett verkligt erkännande för dig själv om dina problem.
Citera
2021-06-16, 21:22
Medlem
MagnusBubblas avatar
Okej uppdatering.

full fredags, lite vin i lördags, 3 öl i söndags, 0 öl i måndag, 0 öl tisdag, så jävla mycket öl ikväll. Åkte förbi systemet på vägen hem. Nu har jag ju varit så duktig att jag kan unna mig ett par. Jag stannar. (egentligen tog jag en omväg. Behöver inte köra bil imorgon. Har en färdig bortförklaring till varför jag är trött. Räknar nu till 12 öppnade ölflaskor på trädgårdsbordet. Dags att gå in, men det kommer inte bli bättre.

Eller kanske bli bättre. Den här tråden och alla fina i den har gett mig mycket styrka. Ledsen över att jag sviker alla de som hjälpt till. Mitt dåliga samvete kompenseras tyvärr av mer öl. Återkommer i bakisdimmorna imorrn.
Citera
2021-06-16, 23:34
Medlem
Citat:
Okej uppdatering.

full fredags, lite vin i lördags, 3 öl i söndags, 0 öl i måndag, 0 öl tisdag, så jävla mycket öl ikväll. Åkte förbi systemet på vägen hem. Nu har jag ju varit så duktig att jag kan unna mig ett par. Jag stannar. (egentligen tog jag en omväg. Behöver inte köra bil imorgon. Har en färdig bortförklaring till varför jag är trött. Räknar nu till 12 öppnade ölflaskor på trädgårdsbordet. Dags att gå in, men det kommer inte bli bättre.

Eller kanske bli bättre. Den här tråden och alla fina i den har gett mig mycket styrka. Ledsen över att jag sviker alla de som hjälpt till. Mitt dåliga samvete kompenseras tyvärr av mer öl. Återkommer i bakisdimmorna imorrn.
Du behöver inte ha dåligt samvete eller känna att du sviker någon. Trots att du är full nu så är du på rätt väg. Förändringen sker inte över en natt. Att komma tillrätta med och acceptera att man är alkoholist tar tid, allas väg ser olika ut och insikten om att alkoholen inte är ens vän längre gör ont. Första steget är att börja ställa relevanta frågor till sig själv och det är precis det du gör nu. Slå inte ner på dig själv. Många har varit där du är och ingen väljer att bli beroende. Fortsätt hämta info och tänk över din situation. Prata med folk som fattar och kan stötta dig. Lycka till grabben.
Citera
2021-06-17, 22:22
Medlem
MagnusBubblas avatar
Igår förmiddags var jag så glad att det hade gått så bra. Fåglarna kvittrade, solen sken. Jag hade varit helt nykter i två hela dagar. Jag hade orkat börja diska lite och packa ner lite vinterkläder osv. Jag hade köpt hem sockerfri läsk som någon slags ersättare för ölen.

Sen åker jag förbi systemet på väg hem från jobbet. "Lika bra att jag stannar och köper något gott att äta på mataffären bredvid". Parkerar utanför Systemet. "Äh, lika bra att gå in o köpa två öl, det skulle sitta fint i kvällssolen". Köper en platta öl sätter mig i bilen och åker hem utan att ha köpt någon mat.

Fyra öl i frysen, resten i kylen, timer 20 minuter. Städar lite mer medan jag väntar. Timern ringer. Ölen satt jävligt bra i kvällssolen. Ölen ur frysen slut. "Jag tar en till, men jag tar bara en, istället för att bära flera samtidigt och låter de andra stå kvar i kylen då kommer jag inte gå och hämta fler".

Sen är det den gamla vanliga historien. Öppnar en ny öl så snart den förra är slut. Spelar lite, blir sämre och sämre på att sikta. Snöar in på någon dålig låt som jag lyssnar på 100 ggr. Däckar vid 23 men innan dess skickar jag ett dumt sms till någon slags dejt jag träffat lite av och till. Har inget minne av det. Men tack vare SMS:et vet jag ungefär när jag gick och la mig.

Vaknar vid 6. Mår illa och huvudet i 1000 bitar. Tur (eller planen hela tiden) att jag har administrativ dag hemma. Ligger i sängen och dricker sakta vatten i någon timme. Självhatet och bakfyllan tävlar om att få mig att må dåligt.

Till slut måste jag upp för dagens zoom-möte. Ser till att det är ganska mörkt i rummet så det inte syns i kameran hur sliten jag är. Många på mötet och jag behöver inte säga så mycket. Går och lägger mig igen. Beställer pizza. Bara en. Äter den i sängen.

Nu ikväll kan jag konstaterat att jag gjort kanske 1% av vad jag borde ha gjort idag. Måste jobba ikapp i helgen. Är nykter ikväll i alla fall.

Tänker att det borde finnas något att lära av det här. Men jag vet inte vad. Ska klättra upp på hästen igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in