2021-08-28, 12:05
  #229
Medlem
MagnusBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mongomanish
Jag har varit helt nykter och drogfri sedan maj 2014, om du vill veta ungefär var jag befann mig då så kan du gå tillbaka och läsa i den tråd jag skapade när jag bestämde mig för att sluta med heroin tidigare samma vår: (FB) Tända av heroin, bästa hemmakuren

Från början var mitt enda mål att sluta med heroin men jag hade egentligen inga större planer på att sluta dricka eller röka cannabis. Jag såg mig inte primärt som en alkoholist trots att jag under flera år hade druckit mellan 5-15st starköl varje dag blandat med såväl benso och cannabis. För mig handlade det alltid om någon typ av självmedicinering eftersom jag skydde att vara nykter som pesten. Jag hade en drog för varje känsla i min kropp, men i slutänden så förstod jag att det inte var någon särskilld drog som var mitt problem, utan hur jag faktiskt mår när jag inte dricker och knarkar.

Jag bestämde mig för att jag skulle bli helt ren och ta ett nykter beslut om min framtid och faktiskt ge nykterheten en ärlig chans. Jag började gå på 12-stegsmöten och insåg att det 12-stegsprogrammet bara handlar om att få ett känsloliv som gör att vi mår bra och att vi då kan ta det sunda beslutet att faktiskt helhjärtat inte vilja dricka och heller inte ha något sug efter det. Till en början var det väldigt mycket av en kamp, men nu ett antal år senare så kan jag helt ärligt inte tänka mig tanken hur det ens skulle vara att ta en fylla. Jag tog egentligen aldrig något beslut om att jag aldrig tänkte dricka eller knarka igen, men efter nåt år i nykterheten så var det som att jag inte längre hade någon som helst önskan att göra det längre.

Jag var på ett AA-möte ikväll och tänkte faktiskt på den här tråden och hur det folk delade om hur det hade varit för dom påminde så himla mycket om det du beskriver i den här tråden. Eftersom jag är även är narkoman med allt vad det innebär så skiljer sig min historia lite från din, men slogs ändå av hur väl du beskrivit precis samma fenomen och känslor som så många av oss tidigare har levt i och känt, men som vi faktiskt lyckats övervinna.

Jag önskar dig verkligen all lycka och menar verkligen att du gärna får skicka ett PM om det är så att du vill höras och prata om hur man kan gå till väga för att ta tag i en förändring till ett bra och nyktert liv! =)

Tack för ditt stöd. Ska komma ihåg ditt erbjudande när/om jag känner mig redo för det.

Mitt sug hann lägga sig ganska bra under veckan. Trots det drack jag upp det som fanns kvar i kylen igår. Var max 10 33or så blev inte så full. Var inte så kul heller. Var knappt ens sugen innan men gjorde det ändå. Ska inte köpa något mer idag.
Citera
2021-09-06, 23:11
  #230
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBubbla
Tack för ditt stöd. Ska komma ihåg ditt erbjudande när/om jag känner mig redo för det.

Mitt sug hann lägga sig ganska bra under veckan. Trots det drack jag upp det som fanns kvar i kylen igår. Var max 10 33or så blev inte så full. Var inte så kul heller. Var knappt ens sugen innan men gjorde det ändå. Ska inte köpa något mer idag.
Hur går det för dig?
Citera
2021-09-12, 12:50
  #231
Medlem
MagnusBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Hur går det för dig?

Det går väl sådär får man säga. Har gjort slut på en platta öl över helgen. Förra helgen gick en vinbox och en flaska gin. Känner att motivationen har minskat en hel del. Vet inte varför.

Det som ändå är bättre än när jag startade den här tråden är att jag dricker färre dagar. Köpte en platta i fredags istället för två som tidigare så det inte blir något kvar. Och dricker "bara" på helgen nu. Innan sommaren var jag nästan alltid bakis på mina administrativa dagar hemifrån. Tänker också mindre på alkohol i vardagen. Och planerar mindre för när jag kan dricka nästa gång. Men konsumtionen är ju fortfarande alldeles för hög.
Citera
2021-09-12, 12:56
  #232
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBubbla
Det går väl sådär får man säga. Har gjort slut på en platta öl över helgen. Förra helgen gick en vinbox och en flaska gin. Känner att motivationen har minskat en hel del. Vet inte varför.

Det som ändå är bättre än när jag startade den här tråden är att jag dricker färre dagar. Köpte en platta i fredags istället för två som tidigare så det inte blir något kvar. Och dricker "bara" på helgen nu. Innan sommaren var jag nästan alltid bakis på mina administrativa dagar hemifrån. Tänker också mindre på alkohol i vardagen. Och planerar mindre för när jag kan dricka nästa gång. Men konsumtionen är ju fortfarande alldeles för hög.
Kan du inte försöka nacka lite här och där? Gå över till Tuborg och Hof osv. Positiva nålstick så att säga.

Det är dock bra att du håller ner det till helger, det skall du ha kred för.
Citera
2021-09-15, 21:29
  #233
Medlem
MagnusBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Kan du inte försöka nacka lite här och där? Gå över till Tuborg och Hof osv. Positiva nålstick så att säga.

Det är dock bra att du håller ner det till helger, det skall du ha kred för.

Har försökt köra lite 4.5:or efter att gin-flaskan gick på en helg. Går väl okej. Mindre bakis i alla fall. Igår hade jag chans att supa men stannade inte på Systemet och var nykter hela kvällen så är lite stolt över det. Men motiverade mig med att det var bättre att spara allt till helgen, inte att jag ska sluta helt. Vi får se när fredagen kommer...
Citera
2021-09-21, 09:40
  #234
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBubbla
Tack det är snällt men känns som att behandlingshem är jättelångt från där jag är idag. Att supa är som sagt det enda roliga i mitt liv så vill inte sluta.

Alkoholister staplar anledningar eller orsaker varför man kan ska fortsätta att vara alkoholist eller dricka.
Om du dricker så kommer det enda ”roliga” vara just alkoholen. Det är alkoholen som är det viktigaste i ditt liv och du kommer göra så att det ska fortsätta att vara så. Ingenting annat roligt kommer komma hända. Möjligtvis att du träffar en annan partner eller vän som du kan supa med.
Citera
2021-09-21, 11:03
  #235
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
I detta läget kan ju det vara bra med en vit månad, så håll upp. Därefter så kanske du kan ta en öl med polarna. Är ju inte säkert att du måste vara helt torr.
Vit månad. Vit vecka. Vit dag …Okej bra, men sedan ska man ”belöna” sig med att dricka igen och mer …Är nog bättre att tänka vitt år istället. Eller elva vita månader och sedan en månad man kan dricka måttligt…
Citera
2021-09-21, 11:06
  #236
Medlem
Masingas avatar
Nykterhet är inget alternativ i dagens värld med all skit som pågår. Drick på du. Skål!
Citera
2021-09-21, 11:13
  #237
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingakrig
Vit månad. Vit vecka. Vit dag …Okej bra, men sedan ska man ”belöna” sig med att dricka igen och mer …Är nog bättre att tänka vitt år istället. Eller elva vita månader och sedan en månad man kan dricka måttligt…
Det finns studier på att det är lättare att lägga av om man fortfarande dricker. Man behöver alltså inte lägga av helt, utan bara få det på den nivån som det inte blir skadligt.

Sedan passar ju detta inte vissa, men för många som ändå kan se positiva saker med alkohol.
Citera
2021-09-21, 17:53
  #238
Medlem
MagnusBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingakrig
Vit månad. Vit vecka. Vit dag …Okej bra, men sedan ska man ”belöna” sig med att dricka igen och mer …Är nog bättre att tänka vitt år istället. Eller elva vita månader och sedan en månad man kan dricka måttligt…

Ja, eller att jag belönar mig med något annat än alkohol men det finns inget annat jag vill ha.

Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Det finns studier på att det är lättare att lägga av om man fortfarande dricker. Man behöver alltså inte lägga av helt, utan bara få det på den nivån som det inte blir skadligt.

Sedan passar ju detta inte vissa, men för många som ändå kan se positiva saker med alkohol.

Jag har ändå minskat drickandet. Nu blev det en platta i helgen istället för två. Men jag ska ju inte alls... Eller max några få burkar. Är så sugen ikväll på de burkarna som blivit kvar efter helgen (3 st), men måste låta bli. Får dock panik av att jag är så uppbokad den här veckan att jag inte kommer ha möjlighet att supa alls. Men det är väl bra antar jag även om det är jobbigt. Har i alla fall kollat datumet jag har möjlighet nästa gång och det hjälper lite mot stressen.

Fick tips i PM att gå över till 3,5or. Ska kanske testa det nästa gång. Men det känns nästan mer skamfyllt att köpa ett gäng öl på Ica än på Systemet.

Ska försöka mig på en promenad nu i alla fall får vi se om det minskar suget och ångesten.
Citera
2021-09-21, 18:31
  #239
Medlem
MordFustangs avatar
Spola kröken. Köp en stor haschkaka som substitut och så röker du detta dagligen. Det är hälsosammare än att vara alkad och tär inte på sinnet.
Citera
2021-09-21, 21:48
  #240
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBubbla
Ja, eller att jag belönar mig med något annat än alkohol men det finns inget annat jag vill ha.

Jag har ändå minskat drickandet. Nu blev det en platta i helgen istället för två. Men jag ska ju inte alls... Eller max några få burkar. Är så sugen ikväll på de burkarna som blivit kvar efter helgen (3 st), men måste låta bli. Får dock panik av att jag är så uppbokad den här veckan att jag inte kommer ha möjlighet att supa alls. Men det är väl bra antar jag även om det är jobbigt. Har i alla fall kollat datumet jag har möjlighet nästa gång och det hjälper lite mot stressen.

Fick tips i PM att gå över till 3,5or. Ska kanske testa det nästa gång. Men det känns nästan mer skamfyllt att köpa ett gäng öl på Ica än på Systemet.

Ska försöka mig på en promenad nu i alla fall får vi se om det minskar suget och ångesten.

Tror att det är bra att försöka få bort idén om att belöna sig med alkohol eller något annat … Alkohol gör en glad absolut. Men inser nu att det skapar också en själva massa ångest som jag kan döva med mer alkohol. Bättre att skippa skiten. Du blir fet, ful, kostar massa pengar, sabbar hälsan, förstör relationer att få alkohol är det viktigast när man är alkoholist. Och alka alkoholister ljuger för sig själva och andra. Promenera är bra för då kan du inte dricka. Promenader som subsitut när du blir sugen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in