2021-06-11, 22:52
  #1
Medlem
MagnusBubblas avatar
Hej,

Hoppas alkohol är tillåten i detta forum. Jag funderar på om det är läge att göra något åt min alkoholism. Söker svar framförallt från de som känner igen sig.

Jag var över 20 när jag fick min första riktiga fylla. Men sedan dess har jag haft MÅNGA hårda fyllor. Mamma är orolig (även om hon inte vet något om det jag gjort) pga alkoholism i släkten. De som vet något är oroliga trots att jag haft flera vita perioder.

Jag är också orolig eftersom att vara full är det enda roliga jag har idag. Under pandemin har jag gjort som Tegnell vill och super ensam (bor ensam). Det var lite i början men har eskalerat. Nu när man fått börja träffa människor enligt Tegnell dricker jag 6 öl med mina kompisar o ytterligare 12 när jag kommer hem.

Förr kunde de bli ett par vinflaskor en onsdag, minnesluckor vid storhelger men bara 3-4 öl vid aw:s. Men nu dricker jag så mycket jag kan men använder inga andra droger så fort jag har möjlighet (men sköter fortfarande jobbet).

Jag förstår att det rimliga svaret är att jag ska ge upp spriten helt och hållet. Men det kommer inte hända. Vill gärna ha råd från de som varit i liknande situationer så slipper jag dö om några år.

Typ 1 promille i blodet när jag skriver detta. Finns det bra råd?
Citera
2021-06-11, 23:02
  #2
Medlem
Popetoterors avatar
Prima Maria har bra personal om du vill sluta och bor i Stockholm.
Men om du inte bor där så börja där med ett samtal öppet dygnet runt ;08-68400400 finns fler nummer bara sök.
1177 ger bra vägledning.
__________________
Senast redigerad av Popetoteror 2021-06-11 kl. 23:08.
Citera
2021-06-11, 23:10
  #3
Avslutad
Håll dig till endast lättöl så blir du inte för full. Då kan du dricka en hel back om dan utan att det för mycket.
I annat fall gå över till pregabalin, och bara sluta drick. Det lättaste i världen.
Eller räkna med ett år innan du är stadig, och inte vill dricka mer (egentligen aldrig men efter ett år kan du välja att inte vilja dricka).

Har själv aldrig varit alkoholist men suttit på många aa-möten och snackat.
Dricker inte en droppe, röker och snusar inte, knarkar inte. Mår skit...! En gång beroende alltid beroende.
Citera
2021-06-11, 23:11
  #4
Medlem
MagnusBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popetoteror
Prima Maria har bra personal om du vill sluta och bor i Stockholm.
Men om du inte bor där så börja där med ett samtal öppet dygnet runt ;08-68400400 finns fler nummer bara sök.
1177 ger bra vägledning.


Tack det är snällt men känns som att behandlingshem är jättelångt från där jag är idag. Att supa är som sagt det enda roliga i mitt liv så vill inte sluta.
Citera
2021-06-11, 23:13
  #5
Medlem
Popetoterors avatar
Bra att det finns olika personer i detta forum, dricker för mycket ibland bara, tar knark ibland bara, har provat det mesta och ärligt....inget går över ett riktigt bra träningspass på gym...
Citera
2021-06-11, 23:14
  #6
Medlem
MagnusBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalpellen
Håll dig till endast lättöl så blir du inte för full. Då kan du dricka en hel back om dan utan att det för mycket.
I annat fall gå över till pregabalin, och bara sluta drick. Det lättaste i världen.
Eller räkna med ett år innan du är stadig, och inte vill dricka mer (egentligen aldrig men efter ett år kan du välja att inte vilja dricka).

Har själv aldrig varit alkoholist men suttit på många aa-möten och snackat.
Dricker inte en droppe, röker och snusar inte, knarkar inte. Mår skit...! En gång beroende alltid beroende.

Om jag inte blir full kan jag väl lika gärna dricka vatten. Missförstår kanske ditt inlägg. Uppskattar alla som bryr sig men om du inte dricker förstår du väl inte hur fantastiskt det är? Eller har du slutat på senare år?
Citera
2021-06-11, 23:15
  #7
Medlem
Popetoterors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBubbla
Tack det är snällt men känns som att behandlingshem är jättelångt från där jag är idag. Att supa är som sagt det enda roliga i mitt liv så vill inte sluta.

Inte bara ett behandlingshem, de har kunskapen att lära dig vara utan...
Citera
2021-06-11, 23:16
  #8
Medlem
Popetoterors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBubbla
Om jag inte blir full kan jag väl lika gärna dricka vatten. Missförstår kanske ditt inlägg. Uppskattar alla som bryr sig men om du inte dricker förstår du väl inte hur fantastiskt det är? Eller har du slutat på senare år?

Jo jag dricker men det har blivit betydligt mindre sen jag lärt mig om mitt missbruk...
Citera
2021-06-11, 23:20
  #9
Medlem
Jofs avatar
Men om du inte VILL sluta, vad skriver du här för?
Tips för att byta drog? Kanske börja hascha istället.
Citera
2021-06-11, 23:22
  #10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBubbla
Om jag inte blir full kan jag väl lika gärna dricka vatten. Missförstår kanske ditt inlägg. Uppskattar alla som bryr sig men om du inte dricker förstår du väl inte hur fantastiskt det är? Eller har du slutat på senare år?
Lite berusad blir du på lättöl. Till sist tröttnar du på lättölen, och då står du mellan valet att fortsätta dricka lättöl eller bara vanligt vatten till maten... Men klart... Vill du supa skallen i bitar så är det ju starksprit du ska välja.

Tro inte att du blir lycklig bara för att du slutar dricka. Det blir du sannolikt inte. De alkoholister jag kände mådde som bäst när de söp.
Citera
2021-06-11, 23:22
  #11
Medlem
Popetoterors avatar
Det vet du själv JOF alla droger är i slutändan bara skit, eller hur...
Citera
2021-06-11, 23:31
  #12
Medlem
MagnusBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Men om du inte VILL sluta, vad skriver du här för?
Tips för att byta drog? Kanske börja hascha istället.


Nä jag vill inte byta drog. Alkohol har gett mig mycket glädje och är bara positiv för mig i stunden (mår bättre, blir trevlig mot andra etc.

Men mest är det insikten att jag bara mår bra när jag är full. Att jag väljer att bli ordentligt full ensam men inte med andra, att det kostar 1000 kr i veckan (varierar mellan systembolagen) och att jag kommer dö i förtid.

Imorrn när jag är bakfull och beställer TVÅ pizzor från Foodora för att dämpa min ångest vill jag sluta. Egentligen vill jag ha ingen drog. Men alkohol är så bra att jag inte förstår hur jag ska leva utan den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in