2021-06-29, 00:25
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartskägg
Det som har störst chans att få mig att sluta dricka är räkna ihop hur mycket pengar jag lagt ut på alkohol den senaste månaden.

Nja, om du räknar enheter kul/krona lär du näppe hitta något mer prisvärt alternativ... Du kan hålla dig ordentligt på kanelen för en hundring/dag, vilken annan hobby eller evenemang kan komma i närheten av det ?
Citera
2021-06-29, 13:26
Medlem
MagnusBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartskägg
Det som har störst chans att få mig att sluta dricka är räkna ihop hur mycket pengar jag lagt ut på alkohol den senaste månaden.

Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Nja, om du räknar enheter kul/krona lär du näppe hitta något mer prisvärt alternativ... Du kan hålla dig ordentligt på kanelen för en hundring/dag, vilken annan hobby eller evenemang kan komma i närheten av det ?

Jag har råd tyvärr. Köper inte ens de billigaste sorterna. Lurar mig själv att det är mer sofistikerat om det är lite dyrare. Så alkoholskatt fungerar inte på mig.

Nya taktiken för att inte supa är att gå upp tidigt. Då blir jag trött och går och lägger mig tidigt. På så sätt minskar tiden att sitta och våndas på kvällen. Fungerade bra igår.

Sön - nykter
Mån - nykter

Får se hur det går med fotbollen ikväll.
Citera
2021-06-29, 14:17
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBubbla
Du får väl bestämma dig, annars kommer inget hända.
Det funkar aldrig med attityden "i morron" ska jag sluta.
Citera
2021-06-29, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstit

Håller inte med om ditt resonemang. Tror man behöver räkna cost/benefit i lite vidare perspektiv än så. Inte detsamma för alla heller. Antar att du skämtar.

Citat:
Jag har råd tyvärr. Köper inte ens de billigaste sorterna. Lurar mig själv att det är mer sofistikerat om det är lite dyrare. Så alkoholskatt fungerar inte på mig.
Nya taktiken för att inte supa är att gå upp tidigt. Då blir jag trött och går och lägger mig tidigt. På så sätt minskar tiden att sitta och våndas på kvällen. Fungerade bra igår.
Sön - nykter
Mån - nykter

Känner igen mig i det. Kostnaden var aldrig något problem, och kommer inte att avskräcka någon som vill supa.
Ditt egentliga bekymmer står redan i trådrubriken. Du borde sluta men vill inte. De skadliga effekterna av ditt drickande börjar visa sig, men har ännu inte slagit tillräckligt hårt. Tråkigt nog behöver du antagligen drabbas värre innan du bestämmer dig för att sluta. Förhoppningsvis bestämmer du dig innan några oåterkalleliga skador skett, och på rätt sida om graven.
Citera
2021-06-30, 15:16
Medlem
MagnusBubblas avatar
Tog bilen till fotbollen igår. Drack mineralvatten. Ville egentligen inte åka dit alls utan stanna hemma och dricka öl. Men skärpte mig. Tänkte mycket på livets ensamhet.

Sön - nykter
Mån - nykter
Tis - nykter

Ganska ont i huvudet idag. Abstinens? När och hur känns abstinensen?
Citera
2021-06-30, 22:12
Medlem
Citat:
Tog bilen till fotbollen igår. Drack mineralvatten. Ville egentligen inte åka dit alls utan stanna hemma och dricka öl. Men skärpte mig. Tänkte mycket på livets ensamhet.
Sön - nykter
Mån - nykter
Tis - nykter
Ganska ont i huvudet idag. Abstinens? När och hur känns abstinensen?

Bra gjort av dig.

Abstinensen kommer så snart alkoholkoncentrationen i blodet börjar gå ned. Huvudvärk hade jag också. Tremor, illamående, usel sömn, taskig i magen.
Citera
2021-07-01, 01:32
Medlem
Fungerar inte Antabus ypperligt mot detta? En kompis innan hade en inopererad i röven innan han gick bort.
Senast redigerad av No6 2021-07-01 kl. 01:38.
Citera
2021-07-01, 11:54
Medlem
MagnusBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttGABAeftermycket
Bra gjort av dig.

Abstinensen kommer så snart alkoholkoncentrationen i blodet börjar gå ned. Huvudvärk hade jag också. Tremor, illamående, usel sömn, taskig i magen.

Jag tycker huvudvärken borde ha kommit tidigare då. Vägrar att tro att det är först på min tredje nyktra dag som alkoholkoncentrationen går ner. Men vad vet jag. Man kan ju ha huvudvärk av andra anledningar. Förstörd mage och huvudvärk upplever jag alltid dagen efter jag supit dock.

Citat:
Ursprungligen postat av No6
Fungerar inte Antabus ypperligt mot detta? En kompis innan hade en inopererad i röven innan han gick bort.

Jo det gör det säkert, men här kommer vi ju tillbaka till att jag inte vill sluta supa även om jag tycker att jag måste. Längtar så efter en öl nu. Jag ska åka och hälsa på föräldrarna i stugan i helgen så de kan vakta mig men har typ gjort planer för att jag ska supa sönder mig på söndag kväll när jag kommer hem. Semestern börjar på måndag.

Ena halvan av mig vill inte medan andra halvan gjort färdiga planer för detta. Sjukt, jag vet.

Igår kollade jag på en gammal Jönssonligan och drack mineralvatten. Hade lite tråkigt men inte så farligt med existensiell ångest i alla fall.

Sön - nykter
Mån - nykter
Tis - nykter
Ons - nykter
Citera
2021-07-01, 14:12
Medlem
Svartskäggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52
Du får väl bestämma dig, annars kommer inget hända.
Det funkar aldrig med attityden "i morron" ska jag sluta.
Det är lätt att bestämma sig för att sluta dricka. Men det är lika lätt att ändra sig nästa gång man har chansen att köpa alkohol.
Citera
2021-07-01, 14:18
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Finns en sida där du kan föra dagbok. Alkoholhjälpen. Din tråd här passar inte så bra i forumet.

Lycka till
Citera
2021-07-01, 21:45
Medlem
Citat:
Jag tycker huvudvärken borde ha kommit tidigare då. Vägrar att tro att det är först på min tredje nyktra dag som alkoholkoncentrationen går ner. Men vad vet jag. Man kan ju ha huvudvärk av andra anledningar. Förstörd mage och huvudvärk upplever jag alltid dagen efter jag supit dock.
Jo det gör det säkert, men här kommer vi ju tillbaka till att jag inte vill sluta supa även om jag tycker att jag måste. Längtar så efter en öl nu. Jag ska åka och hälsa på föräldrarna i stugan i helgen så de kan vakta mig men har typ gjort planer för att jag ska supa sönder mig på söndag kväll när jag kommer hem. Semestern börjar på måndag.
Ena halvan av mig vill inte medan andra halvan gjort färdiga planer för detta. Sjukt, jag vet.

Abstinenssymptomen kan vara rätt olika hos olika personer, och förstås beroende på hur mycket/länge man supit. När jag slutade tvärt efter 6 dagars non-stop drickande av ca 1½ helflaska starksprit om dagen så var det läskigaste de visuella hallucinationerna. Det var liksom snabbt förbiflimmrande bilder på baksidan av ögonlocken så fort jag blundade. Tog flera dagar och lite benzo innan det lugnade sig.

Att göra upp ständiga planer för när man skall kunna släppa kontrollen och supa till är helt i linje med den fas av alkoholmissbruk som du verkar vara i. Som jag sagt tidigare, jag känner så väl igen den situation du beskriver. Levde så ganska länge. Jag visste innerst inne att mitt alkoholbruk skulle ta död på mig om jag fortsatte, men kunde ändå hela tiden rationalisera varför jag behövde fortsätta dricka bara lite till.

Så här efteråt önskar jag att någon hade ruskat om mig ordentligt mycket tidigare. Då hade jag kanske inte behövt paja blodtrycket, gå upp 20 kilo trots minskad muskelmassa, få diverse neurologiska symptom eller drabbas av cancer.

Du är på väg ner i ett mörkt hål, min vän. Det är dags att bestämma sig om du tänker fortsätta leva eller inte.
Citera
2021-07-02, 17:02
Medlem
Har du verkligen så stora problem som du tror? Tristess är väl ganska så självklart att man får, men att hålla upp i 4 dagar klarar inte jag på opioider som är mitt problem. Känner igen det där räknandet och planerandet för att supa som du håller på med. Jag har inga problem med Alkohol. Sitter med ett glas sprit framför mig som jag inte ens kan få i mig. Drack en 75:a sprit sist, blev väl kul nån timme när jag fick snedfylla kanske. Måste tillföra hela tiden, och man mår dåligt i minst 24 timmar sen - Alkohol är inte värt det imo men så har jag ju problem med mycket värre saker.

Kan du inte hålla ut till på fredag eller lördag, sen dricka en kväll om du måste och hålla upp till nästa helg? Har du provat att dricka en dag på helgen bara i veckan till att börja med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in