2021-06-21, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Allmännyttan är vår största ägare av hyreslägenheter. Pengarna från hyran kommer det allmänna tillgodo.
Pamparna kan man alltid beskatta och pengarna kommer tillbaka där också.
Blev finlands fastighetspampar så rika av marknadshyrorna som infördes?

Jag förstår att innerstadsborna med billiga hyror som subventioneras blir rädda att mista sina privilegier om det beslutas om marknadshyror även i befintliga beståndet.
Stackars Öfvremalmbrats och Södermalmshipsters med köpta svartkontrakt.

Naturligtvis vill befintliga hyresgäster att hyrorna skall hållas låga. De som vill sälja sin hyresrätt svart vill också ha utbudsbegränsningar, dvs att värdet på hyresrätten skall vara högt pga stor efterfrågan och liten nyproduktion (=litet utbud).

Men detsamma gäller bostadsrättsinnehavare och villaägare. Värdet på deras bostäder skulle falla om man fick igång en nyproduktion av attraktiva hyresrätter, där höginkomsttagare kan betala för sig och snabbt få access till en bostad. Det skulle minska efterfrågan på bostadsrätter och villor. Hela det befintliga systemet med billiga hyresrätter, litet utbud, långa kötider gynnar alltså en massa människor (=de som redan har en bostad på attraktiv ort). De som missgynnas är dels unga och dels nyinflyttade (typ glesbygdsmänniskor som skaffar jobb i attraktiva städer).
Citera
2021-06-21, 18:32
Bannlyst
Jävlar vad strandhäll börjar vifta på twitter.. Hon kan rida ut ur riksdagen på ryggen av sin stora feta minigris.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Stod även att det ska finnas skäl och att det bedöms i fall till fall. Vi får se vad det leder till när det kommer. Nu lär det dröja ett tag.
Det är just det och vad som är vad kommer att drivas stenhårt från fastighetsägarnas sida från dag 1.

Dessutom så finns det inga incitament alls att sänka hyrorna i oattraktiva områden.

Jag är för marknadshyror men det här är en dålig lag so kommer att höja hyrorna rejält överlag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Om det inte blir nyval med överraskande resultat så blir det nog en moderat minoritetregering. Det finns så många moderater som lever för en ministerpost och moderaterna har stora möjligheter att få igenom sin politik via olika politiska konstellationer.

Sverigedemokrater i regeringen skulle skapa låsningar på samma sätt som vänsterpartister skulle ha gjort.
Om L och MP åker ut ur riksdagen i ett extraval så får M/KD/SD säkerligen egen majoritet sen, eftersom L och MP till större delen hämtar sina röster från vänsterhalvan.
Citera
2021-06-21, 18:33
Medlem
neiges avatar
Jimmie akbar! Ner med de otrogna hundarna
Citera
2021-06-21, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Jag kan inte garantera det här, då det kan vara överdrifter, missförstånd, "hittepå", and what have you. Men det kan vara sant också.

Vad jag mer fick höra var att V inte hade räknat med att Lib skulle lämna JÖKen och att detta hade skärrat upp Nooshi rejält. Inte för att jag förstår varför just detta skulle gripa henne så.

Min fråga kvarstår - eftersom JAG SJÄLV vill bedöma sanningshalten i vad jag hört - om det var någon som såg presskonferensen och om hon verkade konstig.
L lämnade JÖKen för flera månader sedan! Det vet alla som följer inrikespolitik.
Citera
2021-06-21, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Fast hela marknaden skulle må bra av både marknadshyror och samtidigt ett ökat bestånd av bostäder ägda av allmännyttan. Bygger kommunala bostadsbolag mer så kommer inte byggherrarna kunna mjölka ut extremhyror.

Förstår inte alls ditt resonemang här… fler bostäder som allmännyttan har?

Hur skall vi skattebetalare samtidigt finansiera höjda bostadsbidrag för de hyresgäster som måste (och inte har råd att) betala marknadshyror, samtidigt som vi skall satsa på att genom skattsedeln bekosta nya bostäder i allmännyttan? Nånstans går en gräns för fantasisummorna. Många arbetare och lägre tjänstemän är redan på den absoluta skattegränsen av vad man klarar av att betala i skatt.

Nej skit i marknadshyror men satsa gärna på ökat bestånd i allmännyttan säger jag. De vanliga privata fastighetsägarna ligger inte alls på svältgränsen, jag lovar.
Citera
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buzzerbuzzer
Mycket troligt. Men det kan nog gå ett par rundor först innan Annie taj ansvaj föj Sveje

Ja det bör nog komma efter en del spelad vånda, hon kan inte hoppa i säng med kommunisterna för lättvindigt förstås. Men det kommer ske, C har helt enkelt inget annat alternativ eftersom motståndet mot SD är viktigare än all politik.
Citera
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Helena Lindahl
https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/inrikes/centerpartist-rostade-nej-till-lofven
Helena Lindahl tryckte på gult idag 21 juni liksom alla andra centerpartister utom frånvarande Lars Thomsson.

https://www.riksdagen.se/globalassets/210621-voteringsresultat-misstroende.pdf
Citera
2021-06-21, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buzzerbuzzer
Mycket troligt. Men det kan nog gå ett par rundor först innan Annie taj ansvaj föj Sveje
Nej, för L och Sabuni vore det politiskt självmord att stödja en JÖK 2.0 i det här läget.
Citera
Medlem
disparitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Hon förvirrar mig lite. Vad jag läst är hon emot hedersvåld och islamism, så vänstern sparkade ut henne. Men ändå så röstar hon emot SD fast honv erkar dela deras åsikter? Man blir minst sagt förvirrad.
Man kan vara emot islamism och hedersvåld samtidigt som man inte accepterar ett nationalistiskt parti. V har hamnat i just den identitetspolitiska och egentligen radikalliberala fällan att allt som har att göra med ifrågasättandet av en viss negativ kulturell företeelse eller extrem yttring inom en etnisk grupp är rasism. Antirasism i all ära, men ibland måste man vara mer klarsynt än så. Sedan är hedersvåld inte en strikt muslimsk grej, kristna från MÖ ägnar sig också åt sånt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vali.
Lägga en röst på SD är en röst rakt ner i sjön då inget parti vill ha med gruppen att göra. Däremot om folket vill ha en ny regering så är det endast M man ska rösta på. Lärde mig det förra valet då trots sina 19% så fick de ingen talan alls men partier som L och MP som knappt kommer upp i 4% spärren får gärna va med och styra. Svensk politk aså. Sämsta i Europa.

Så kommer det inte bli 2022. M, KD och L kommer garanterat prata (regera) med SD. Åkesson lär inte bli statsminister, men någon annan ministerpost som passar hans agenda lär han få.

M har aldrig stått upp för fotfolket och arbetarna som SD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in