2021-06-20, 23:13
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag tror inte att Kakabaveh hör till dem som röstar enligt plånboken.
Nej fan heller. Hon är ju gammal Peshmerga-soldat och sagt att det var lyckligaste tiden i hennes liv. Hon har sannolikt helt andra bevekelsegrunder än plånboken!
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Men vad händer reellt om L lämnar JÖKen? Regeringen kan fortfarande få igenom en budget i höst med aktivt stöd av S, C, MP och V. Kanske V kan tänka sig att ge aktivt stöd även om de inte förhandlar, bara inte budgeten innehåller alltför provocerande punkter.
Centerpartiets slogan är ju att de vill skapa politisk majoritet utifrån "den breda mitten". Jag tror delar av partiet skulle känna sig mycket obekväma i en situation där Lööf surrar sig till en S/mp-regering som dessutom kräver stöd av Vänsterpartiet. Det är en vänstersväng som jag tror blir svår att försvara.
Citera
Medlem
Vryzass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Och hur blir det lättare av att hon bidrar till extra val och försvinner ett år tidigare än planerat?

Hon är kvinna och bitter. Vem vet vad hon tänker ställa till med, men någon lojalitet till V har hon garanterat inte, och hon har heller ingen framtid som riksdagsman att tänka på. Efter nästa val är hon ute, kanske vill hon ge ett sista fuck you?
Citera
2021-06-20, 23:14
Medlem
Även om det blir ny talmansrunda så behöver dagens regering stöd av vänster partiet för att kunna bilda en ny.

Så antingen får Annie ge sig eller så blir det nyval.
Liberaler har sagt att nästa regering är höger även om de måste stå upp för januari överenskommelse.

Tycker det var bra sagt av nån politiker, minns inte vem just nu. "Vänster partiet" kan nog få igenom mer av sin politik genom att sammarbeta med partier utanför dagens regering...
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Detta är elefanten i rummet, som det inte pratas så mycket om.

Fälls Löfven imorgon så är det extremt stor sannolikhet att Kristersson kan bilda regering vid första försöket. Och om regeringsbildningar inte lyckas och det går till Extraval så kommer sidan KD/M/SD att stärka sina positioner rejält, och bilda regering även då.

Frågan är: Vill Kristersson bilda regering med bara ett år kvar till nästa ordinarie riksdagsval? Jag tror han behöver fläska in ett antal rejält populära reformer mer eller mindre direkt för att klara nästa val.

..och försvara sig konstant ifrån påhopp om att ta in SD. "Där" sätts den stora bredsidan till..
Citera
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Och jag är övertygad om att Kakabaveh så långt som möjligt följer partilinjen eftersom vildar är valda av partiets väljare på deras valsedel. Det brukar faktiskt vara så att vildar röstar i partiets linje på väljarnas mandat och inte ställer till med en egen lekstuga.

Så är det också. Undantaget när vilden kastats ut på grund av bråk om någon för vilden viktig fråga. Kakabaveh kastades ut därför att hon inte ansåg att V tog hedersproblematiken på allvar. Jag har dock svårt att se hur det skulle kunna påverka en ny regeringsbildning.
Citera
2021-06-20, 23:15
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Citat:
Tåget har nog redan gått för Lööf. Ska hon ringa upp Dadgostar mitt i natten och säga att hon ändrar sig?

Räcker inte, marknadshyror var en av L:s punkter också
Citera
Medlem
ragnarokkrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Du får försöka förstå att han får foten imorgon och återuppstår på sjunde dagen via talmansrundor.

Man kan undra hur imponerade väljarna är när han står inför misstroenderöstning och riskerar foten men inte ens orka ställa upp i tv. Gubben är helt oduglig.
Citera
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Kul om hela V röstar fel och SteffeSvets sitter kvar.

Det skulle vara ända räddningen för Löfven nu.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Intressant hur såväl Centerpartiet som Socialdemokraterna under dagen varit snabba att betona att det är Liberalerna som drev fram förnedringsklausulen.

Noterade också detta. Beror på att L inte kommer att vara med i DÖ 3.0.
Citera
2021-06-20, 23:16
Avslutad
Citat:
Om Löfven förhandlar en ny deal med V, C och MP är det förstås denna som gäller, och inte Jöken. Jag har svårt att tro att V skulle gå med på någon Jök 2.0 i det läget.
Om C släpper p44 lämnar L JÖKen. Deras punkter i JÖKen blir därmed irrelevanta. C och MP kan dock kräva att deras kvarvarande punkter ska uppfyllas. V kan välja att tolerera detta då de fått framgång i frågan om p44. Om C, S, MP och V aktivt röstar för regeringens budget så går den igenom i höst.
Citera
2021-06-20, 23:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ragnarokkr
Man kan undra hur imponerade väljarna är när han står inför misstroenderöstning och riskerar foten men inte ens orka ställa upp i tv. Gubben är helt oduglig.

Han är nog fullt upptagen med annat. Man frågar sig vad dock?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in