2021-06-20, 07:35
Medlem
ThordOlavssons avatar
Här är länk till T*ngmarks uttalande om sin pappa:

https://ibb.co/6RKH51j

Hon verkar vara på linjen att hennes pappa är oskyldig medan inlägg i Flashback vill få det som att hon pekar ut sin pappa. Om hennes pappa är PU:s alibi så är det självklart att han blir förhörd. Men PU uppger ju själv att han varit ute på stan den aktuella tiden, på ett ungefär, så hur kan då en klinkerläggning bli alibi för PU? Det är väl snarare så att PU har gett uppgifter om lördagen och söndagen där klinkerläggningen är något som skett långt innan Helena försvann. PU tycks på inget sätt använda ThAh som sitt alibi. PU säger ju att de skiljts åt.

Snarare är det tvärtom så att PU på grund av klinkersläggningen placerar ThAh på stan. PU backar inte på något sätt från att klinkersläggningen skedde denna dag och hävdar att sambon och sonen åkte till sin pappa. Dvs PU drar in andra som belägg för att klinkersläggningen skedde aktuell dag.

Diskussionen om klinkersläggningen handlar därför i grund och botten om ThAh och inte om PU. Var ThAh på stan eller inte. PU hävdar så och även ThAh:s dotter hävdar att så var fallet.

Enligt uppgift i tråden skall TA ha varit bortrest, men det rimmar inte med att hans dotter säger att han varit hemma.

Uppenbart ligger en hund begraven här...

ThAh:s klinkerläggning har diskuterats mellan PU och Bickan:

Citat:
Ursprungligen postat av Bickan
Atervandsgrand4 några frågor:

På sidan 964 igår så fick du lite frågor av Kvasta-Sara.
En av frågorna var om det var J.J som du åkte taxi med från " taxi-stationen ".
På den frågan svarade du att det var det.

Våran fråga till dig är:
Är det samma unga kvinna som ger dig alibi för tiden senare på natten, efter ditt besök hos P.K?*

Våran fråga till dig:
När det gäller din och TA:s klinkers läggning i din och din dåvarande sambos lägenhet den 13/6 1992 ( och det efterföljande händelseförloppet samma kväll ), vet du om TA kallades till förhör om detta?

Våran fråga till dig:
Hur är din och TA:s relation i dag?

På dessa frågor svarade du:

A: Nej det är det inte.
B: Nej det vet jag inget om.
C: Vi har ingen kontakt och har heller ingen haft sedan dess tror jag.

Först vill vi tacka för dina svar.

Sedan skulle vi vilja ställa några frågor till dig.

Våran fråga till dig är:
Kommer du ihåg vilken av de unga kvinnorna som gav dig alibi, efter ditt besök hos PK?

Våran fråga till dig:
Hade du träffat henne tidigare på kvällen – och då menar vi inte på taxi-stationen – utan innan på kvällen?

Vi frågade dig tidigare ovan om du visste om TA kallades till förhör - bland annat - om era arbeten i din lägenhet.
Du svarade då att det visst du inget om.
Då kan vi kanske hjälpa till med den infon: Det blev TA.
Han tycks ha haft ett ganska gott minne om vad han gjort under dagen och kvällen, och även av vad han inte gjorde.
Trots att att han kanske blev ombedd att minnas diverse saker av någon / några.

En sista fråga till dig:
Träffade du BW någon gång under dagen den 13/6 1992?
( Du vet den där dagen du och TA enligt dig la klinkers hemma hos dig. )

Återvändsgränd har tillstått arbetet, som skall ha skett på eftermiddagen den 13:

Citat:
Ursprungligen postat av Atervandsgrand4
!. Sambo och son åkte ifrån lägenheten när arbetet var pågående till sin pappa.
För att det inte gick att gå på golvet innan fixet torkat. Detta arbete var även anledningen till min utgång denna kväll.

2. TA har jag för mig cyklade ner till statt från sig då han bytte om och duschade efter arbetet. Efter att ha blivit hemkörd av mig. Själv har jag uppgivit att jag är osäker på hur jag kom ner.

För din kännedom så har mina frågor till dig i inlägg 100775 s898 inte fått något svar

Var TA bortrest?
Citat:
Ursprungligen postat av LinneaButterfly
TA var ej ens i Mariestad den helgen så han har därmed ej lagt något golv som angivit.
TA har för polis uppvisat bevis på detta, kvitton för boende och annat på annan ort.

Citat:
Ursprungligen postat av LinneaButterfly
Jag har själv sett de bevis som lades fram till polis. Det är min "källa"!
Senast redigerad av ThordOlavsson 2021-06-20 kl. 08:22.
Citera
2021-06-20, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Många journalister går till flashback för att få senaste info och MW's twitterinlägg tyder på att så kan vara fallet. Det normala och mer professionella förfarandet borde ha varit att han kontaktade KM privat i ett så pass känsligt ärende.

Det var iaf en ordentlig sågning av Pers yrkesstolthet😉
Citera
2021-06-20, 09:18
Medlem
Sockerhalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Här är länk till T*ngmarks uttalande om sin pappa:

https://ibb.co/6RKH51j

Hon verkar vara på linjen att hennes pappa är oskyldig medan inlägg i Flashback vill få det som att hon pekar ut sin pappa. Om hennes pappa är PU:s alibi så är det självklart att han blir förhörd. Men PU uppger ju själv att han varit ute på stan den aktuella tiden, på ett ungefär, så hur kan då en klinkerläggning bli alibi för PU? Det är väl snarare så att PU har gett uppgifter om lördagen och söndagen där klinkerläggningen är något som skett långt innan Helena försvann. PU tycks på inget sätt använda ThAh som sitt alibi. PU säger ju att de skiljts åt.

Snarare är det tvärtom så att PU på grund av klinkersläggningen placerar ThAh på stan. PU backar inte på något sätt från att klinkersläggningen skedde denna dag och hävdar att sambon och sonen åkte till sin pappa. Dvs PU drar in andra som belägg för att klinkersläggningen skedde aktuell dag.

Diskussionen om klinkersläggningen handlar därför i grund och botten om ThAh och inte om PU. Var ThAh på stan eller inte. PU hävdar så och även ThAh:s dotter hävdar att så var fallet.

Enligt uppgift i tråden sk det rimmar inte med att hans dotter säger att han varit hemma.all TA ha varit bortrest, men

Uppenbart ligger en hund begraven här...

ThAh:s klinkerläggning har diskuterats mellan PU och Bickan:

Återvändsgränd har tillstått arbetet, som skall ha skett på eftermiddagen den 13:

Var TA bortrest?

Tomas A har ingen dotter. Kanske mer än han själv vet isf.
Citera
2021-06-20, 10:18
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Tomas A har ingen dotter. Kanske mer än han själv vet isf.

Är den ThAh du känner samma som den ThAh som diskuteras i tråden?
Citera
2021-06-20, 10:35
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
"Killarna" ska ha suttit med rutorna stängda och lyssnat på musik - kanske var till och med motorn igång. Bråket i Kohagen kan dessutom ha ägt rum 200 meter bort, med både hus och ganska tät vegetation i vägen. I Veckans brott pekar Jenvén rakt ut i Kohagen när han beskriver varifrån kvinnan ska ha hört oväsendet där hon stod strax intill sitt hus - Jenvén pekar inte bort mot lekparken. Samma sak har hon sagt till "Gatsten" i tråden (att oväsendet kom från ungefär mitt i Kohagen).

Då ställer sig frågan vilka uppgifter som stämmer bäst med verkligheten?

Från boken.

Citera
2021-06-20, 10:47
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Då ställer sig frågan vilka uppgifter som stämmer bäst med verkligheten?

Från boken.

Är det den danska boken du refererar till? Förhöret säger "De satt i bilen och hade rutorna uppvevade och bandspelaren på".

En dansk kanske tror att "upp vevad" är detsamma som öppen...
Citera
2021-06-20, 11:28
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Är det den danska boken du refererar till? Förhöret säger "De satt i bilen och hade rutorna uppvevade och bandspelaren på".

En dansk kanske tror att "upp vevad" är detsamma som öppen...

Ja, "Mardrömmen i Mariestad"

“rutorna nedrullade och radion på” På danska blir det "rullet ned"

Var kan man läsa förhöret du refererar till?
Citera
2021-06-20, 11:33
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carro22
Det är förmodligen dom killarna!

Jag tvivlar på att det är dom killarna, men det skulle ju onekligen förklara varför en misstänkt vägrade advokat.
Citera
2021-06-20, 11:35
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Ja, "Mardrömmen i Mariestad"

“rutorna nedrullade och radion på” På danska blir det "rullet ned"

Var kan man läsa förhöret du refererar till?

Förhören finns på https://sverigesradio.se/fallethelena

Sök på ordet "förhör" så hittar du flera olika förhör.

I tråden tror en del att P Wadebäck har fått förhören av polisen. Förhören är dock offentliga då de varit underlag för anhållande av dansken 1992. Vem som helst kan plocka ut dem från tingsrätten.
Citera
2021-06-20, 11:45
Medlem
Citat:
I tråden tror en del att P Wadebäck har fått förhören av polisen. Förhören är dock offentliga då de varit underlag för anhållande av dansken 1992. Vem som helst kan plocka ut dem från tingsrätten.
Då är det ju verkligen hög tid att någon gör det! Borde i så fall finnas fler förhör av intresse än de som SR publicerade.
Citera
2021-06-20, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Ja detta är viktigt. Är Helena utpekad som tjejen som gick på bron eller det är vad de tror på grund av de färgglada byxorna?

Det är väl på grund av de färgglada byxorna.
Enligt radiodokumentären "...och det hon reagerar på är kvinnans byxor som hon tycker är snygga, och för polisen beskriver hon byxorna i detalj exakt så som Helenas byxor såg ut".

Pelle Jenvén säger i Veckans brott 2011 att det är "ytterst osäkert att det är Helena som syns på bron".
Citera
2021-06-20, 11:48
Medlem
Ang. klinkerläggningen så menar TA personligen att den inte skedde. Personligen till mig alltså, förstahandskälla så att säga. Sanningshalten är svår att bedöma, men detta är hans inställning till frågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in