2021-06-15, 23:26
Medlem
Nouiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zapooz
Låt dem ha roligt på studenten och vara stolta över sin kultur utan att gnälla över vilken flagga dem ska vifta, det är deras tid att fira inte din eller någon annans.
Det kan nog faktiskt samtidigt verka märkligt ifall man, som du menar, firar studenten med stolthet för sin kultur, där den kulturen syftar på en utländsk kultur. I ett formellt sett s.k. multikulturellt samhälle kan man anta det vara acceptabelt om inte kanske naturligt, men om man känner större närhet till flaggan representerande ens ursprungsland än till Sveriges så är det väl någonstans befogat att vissa blir förundrade, då vi (trots allt) alla är svenskar trots skillnad i geografisk härkomst?

Den kollektiva svenska "supraidentiteten" (eller vad man kan kalla det) med medförande gemensam patriotism är kanske betydligt svagare i detta land idag än vad den borde vara...? Orsaken till detta, om det skulle stämma, bör knappast enbart skyllas på invandrarna själva (politiker har ett övervägande ansvar för detta skulle jag tänka mig).

Till vilken grad detta är problematiskt kan jag nog inte säga, men det skulle kunna visa, i vilket fall, på en de facto splittring i samhället som inte nödvändigtvis borde ses som positiv.

Jag reflekterar enbart, hyser inget personligt agg mot studenterna

Vill också påpeka att jag tycker det är förkastligt att använda ett rasistiskt tillmäle som "blattar" i ämnesrubriken... som om det uppmuntrar till sansad diskussion...?
2021-06-16, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pike123
Jag har märkt att araber (oftast) åker omkring i sina bilar med en flagga från deras hemländer. Vad fan har det med deras student i SVERIGE att göra? En flagga vars land inte gav dem utbildningen. Vad är grejen (förutom att de är svin som skiter i vårat land, givetvis)?

Jag är själv invandrare och förstår verkligen inte det här. Tog själv studenten för typ 1 vecka sedan, hade varken den svenska eller iranska flaggan (förrutom den på mössan som var svenska flaggan). Tycker personligen att man borde ha Sveriges flagga om man överhuvudtaget ska ha, med tanken på att man tar sin student här och inte i Iran, Irak osv. Så jag förstår verkligen inte heller. Trots min invandrarbakgrund blir jag också provocerad och ibland osäker på om jag verkligen bor i Sverige😅.
2021-06-17, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer2142
Varför blir du provocerad lol, Dem flesta är stolta över sina hemländer till skillnad från många Iranier.

Varför ska jag vara stolt? Har jag fått min utbildning där? Är det världen första demokrati? Eller för att det är världens ledande terroristland?

Jag stöttar inte en terrorist och en teokratisk regim. Om jag hade varit stolt över mitt land så hade jag lika gärna kunnat stanna kvar där och hånglat med en imam. Så länge man befinner sig i det här landet så borde man i praktiken respektera den svenska kulturen och flaggan. Vilket i sin tur innebär att ett studentfirande borde i praktiken firas med den svenska flaggan för att på så sätt visa sin tacksamhet.

Jag har förresten inget problem med andra flaggor, man firar hur man vill, men så borde det kanske inte vara i praktiken.
2021-06-17, 00:41
Medlem
Citat:
Varför blir du provocerad lol, Dem flesta är stolta över sina hemländer till skillnad från många Iranier.

Och detta var bara min åsikt. Det finns säkert hur många andra åsikter som helst och jag respekterar allas.
2021-06-17, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArsKar
Varför ska jag vara stolt? Har jag fått min utbildning där? Är det världen första demokrati? Eller för att det är världens ledande terroristland?

Jag stöttar inte en terrorist och en teokratisk regim. Om jag hade varit stolt över mitt land så hade jag lika gärna kunnat stanna kvar där och hånglat med en imam. Så länge man befinner sig i det här landet så borde man i praktiken respektera den svenska kulturen och flaggan. Vilket i sin tur innebär att ett studentfirande borde i praktiken firas med den svenska flaggan för att på så sätt visa sin tacksamhet.

Jag har förresten inget problem med andra flaggor, man firar hur man vill, men så borde det kanske inte vara i praktiken.

Då tycker vi olika, jag visar min tacksamhet genom att taxera lönen resten av mitt liv och jobba tills jag är pensioner för detta land.

Du kanske inte gillar Iran och har dina åsikter so be it men bara för att du känner så betyder det inte att alla känner så.

Jag personligen är stolt invandrare och kommer alltid att va det för det är i slutändan därifrån jag kommer.
Du kan försöka men du kommer aldrig att accepteras som svensk, du är en svartskalle.

Du må inte gilla Irans nuvarande politiska situation men det är i slutändan ditt hemland, oavsett om du gillar det eller ej.

Gällande respekt delen, hävdar du att man är respektlös mot den svenska kulturen för att man har en annan flagga? lol
2021-06-17, 08:26
Medlem
Citat:
Då tycker vi olika, jag visar min tacksamhet genom att taxera lönen resten av mitt liv och jobba tills jag är pensioner för detta land.

Du kanske inte gillar Iran och har dina åsikter so be it men bara för att du känner så betyder det inte att alla känner så.

Jag personligen är stolt invandrare och kommer alltid att va det för det är i slutändan därifrån jag kommer.
Du kan försöka men du kommer aldrig att accepteras som svensk, du är en svartskalle.

Du må inte gilla Irans nuvarande politiska situation men det är i slutändan ditt hemland, oavsett om du gillar det eller ej.

Gällande respekt delen, hävdar du att man är respektlös mot den svenska kulturen för att man har en annan flagga? lol

Näe, Jag gillar inte mitt hemland, om jag gillade det så hade jag stannat. Nästan alla som kommer hit har säkert på något sätt hatat sitt hemland från början, pga så mycket skit de har fått därifrån. Men av nån konstig anledning blir nästan alla kära i sina hemländer igen efter ett tag🤷‍♂️.

Jag behöver inte accepteras som svensk och det stör inte mig att vara svartskalle. För att vara svensk så måste man inte vara en blondin. Man kan vara det genom många andra saker och man kan ändra på vissa saker för att vara mer svensk. I USA är alla svarta och vita Amerikaner och du kan i dagens USA inte säga: Svarta är inte Amerikaner för att de är svarta. Så en blatte kan i längden bli en del av svenska samhället om hen själv vill, lol.

Gällande flaggan: nej man är inte respektlös att ha annan flagga. Man firar hur man vill. Men som sagt firar man student i Sverige och om man har fått sin utbildning här så är det finare att ha svenska flaggan. 🙂
2021-06-17, 08:35
Medlem
Respektlöst mot det land som betalat och gett dem utbildning.

Alla som pissar på Sverige och vår kultur borde brännmärkas i pannan eller sättas förvar tills utvisning kan genomföras.
I detta fall efter man betalat tillbaka kostnaden för all utbildning först.

Sjukt trött på all denna skit mot Sverige!
2022-03-27, 18:46
Medlem
Om jag hade blivit väl mottagen i Frankrike, så hade jag viftat med den franska flaggan för att visa respekt och tacksamhet.
2022-03-27, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pike123
Jag har märkt att araber (oftast) åker omkring i sina bilar med en flagga från deras hemländer. Vad fan har det med deras student i SVERIGE att göra? En flagga vars land inte gav dem utbildningen. Vad är grejen (förutom att de är svin som skiter i vårat land, givetvis)?

För dom identifierar sig inte med svenska hens eller det svenska bög-landet. Att vara stolt över nuvarande sverige är som att vara stolt över att ha downs-syndrom.
Senast redigerad av larsjohansson 2022-03-27 kl. 19:03.
2022-03-27, 19:22
Medlem
Citat:

Är man stolt över Iran som det ser ut i nuläget är man en riktig ärkenöt.

Ditt resonemang om att skrivaren aldrig kommer accepteras är också löjligt. Iranier överlag är väldigt väl accepterade just därför att de tar seden dit de kommer och inser att religiös fundamentalism förstört deras gamla hemland. Jag och de flesta andra blonda blåögda svenskar ser dessa individer som just svenskar.

Sen kan man behålla sin flagga och delar av sin kultur som är förenliga med Sveriges kultur, men att flagga med en flagga från mellanöstern i Sverige under ett svenskt tillhåll som finansierats av svenska skattepengar är respektlöst hur man än vänder och vrider på det. Det sjuka är att vi tillåter det och resten av de skenande parallellsamhällena.

Multikultur i all ära men känner man större tillhörighet till ett annat land än Sverige kan man åka hem.
2022-06-09, 11:13
Medlem
Är det utbytesstudenter som firar att de har klarat gymnasieutbildningen i Sverige?
2022-06-09, 15:11
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najs
Är det utbytesstudenter som firar att de har klarat gymnasieutbildningen i Sverige?

nej dom flesta är nog knappast det, ändå har dom inte svensk flagga.. vilka jävla as alltså.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in