Citat:
Ursprungligen postat av
Zapooz
Låt dem ha roligt på studenten och vara stolta över sin kultur utan att gnälla över vilken flagga dem ska vifta, det är deras tid att fira inte din eller någon annans.
Det kan nog faktiskt samtidigt verka märkligt ifall man, som du menar, firar studenten med stolthet för sin kultur, där den kulturen syftar på en utländsk kultur. I ett formellt sett s.k. multikulturellt samhälle kan man anta det vara acceptabelt om inte kanske naturligt, men om man känner större närhet till flaggan representerande ens ursprungsland än till Sveriges så är det väl någonstans befogat att vissa blir förundrade, då vi (trots allt) alla är svenskar trots skillnad i geografisk härkomst?
Den kollektiva svenska "supraidentiteten" (eller vad man kan kalla det) med medförande gemensam patriotism är kanske betydligt svagare i detta land idag än vad den borde vara...? Orsaken till detta, om det skulle stämma, bör knappast enbart skyllas på invandrarna själva (politiker har ett övervägande ansvar för detta skulle jag tänka mig).
Till vilken grad detta är problematiskt kan jag nog inte säga, men det skulle kunna visa, i vilket fall, på en de facto splittring i samhället som inte nödvändigtvis borde ses som positiv.
Jag reflekterar enbart, hyser inget personligt agg mot studenterna
Vill också påpeka att jag tycker det är förkastligt att använda ett rasistiskt tillmäle som "blattar" i ämnesrubriken... som om det uppmuntrar till sansad diskussion...?