2021-06-16, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Okej, bilden visar tydligt jordens kurva enligt dig. Vilket avstånd skulle du säga att stolparna på bilden sträcker sig?

Nej bilderna visar inte "jordens kurva". Bilderna visar att vattnet inte är platt och att påståendet "man aldrig kan se en kurva" är felaktigt.

Citat:
... Vilket avstånd skulle du säga att stolparna på bilden sträcker sig?

Den informationen kan du söka upp själv om du tycker det är viktigt. Jag har tidigare länkat till en bild där det tydligt framgår.
Citera
2021-06-16, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Ja och hade ett antal lika höga berg stått på rad från betraktaren till dom befintliga bergen så hade du sett samma kurva där. Nu finns inget band av berg från betraktaren till berget där utan bara ett. Alltså kan man inte följa kurvan så som man kan när det gäller en kraftledning med hundratals lika höga stolpar på rad. Ett enskilt berg kan du självklart inte se någon lutning på.
Hur förklarar du att berget ligger under tornet på bilden när dom enligt den platta teorin skulle ligga över om du tror att jorden är platt?

Hur menar du då att man skulle se lutningen på berget? Berget följer ju en kurva jämfört med betraktaren, annars skulle det sticka upp över tornet.

Du är medveten om att där berget står, 5 mil bort från mig, så ska det ha följt samma tydliga kurva(enligt er) som stolparna gjort? De visar minsann en lutningsgrad. Varför gör inte berget det?

Du menar precis som mitt finger sticker upp över det andra när jag drar det ifrån mig? Nä, just det.
Citera
2021-06-16, 14:41
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Du är medveten om att där berget står, 5 mil bort från mig, så ska det ha följt samma tydliga kurva(enligt er) som stolparna gjort? De visar minsann en lutningsgrad. Varför gör inte berget det?

Du menar precis som mitt finger sticker upp över det andra när jag drar det ifrån mig? Nä, just det.
Att det ligger med toppen under tornet när det enligt en platt jord skulle ligga över tolkar jag som att det följer en kurva. Utan kurva skulle bergens topp ligger över tornet. Sedan är bilden på kraftledningen tagen med kraftig zoom vilket ger en överdrivet kraftig kurva medan bilden på tornet och bergen inte är zoomad.
Citat:
Om prästen är ni, och Gud är kurvan. Absolut.
Nej eftersom kurvan är bevisad sedan länge och faktiskt visar sig på bilderna så har detta inget med vare sig gud eller tro att göra. Din perspektivhorisont är däremot ren tro.
Senast redigerad av Jonas1968 2021-06-16 kl. 14:45.
Citera
2021-06-16, 14:54
Medlem
Citat:
Menar du att stolparnas uppvisar en lutningsgrad på 0,5 grader eller mindre i bilden?
https://flatearth.ws/pontchartrain

Du ser ju tydligt hur de följer jordens kurva (enligt er), hur får du ihop att stolparna då inte uppvisar en lutningsgrad? Obegripligt. Vi ser ju tydligt att de lutar över jordens kurva (enligt er).
Som vanligt falsk, feg och oärlig.
Diskussionen gällde en enskild stolpe och hade sitt ursprung här:
Citat:
Jag har aldrig hävdat att man ser lutningen på en enskild stolpe.
och du har tydligt klargjort att 0,5 graders lutning bortåt på en enskild stolpe inte går att se:
Citat:
Citat:
Jag vet att en lutningsgrad på 0,5 grader inte syns.
Citat:
Jag förstår mycket väl att 0,5 graders lutning inte syns. Lika lite som 0 graders lutning.
På frågan om det går se lutningen på en enskild stolpe på 5 mils avstånd som lutar ca 0,5 grader bort från den som observerar så svarade du att det inte går se:
Citat:
Citat:
Jag förstår mycket väl att 0,5 graders lutning inte syns. Lika lite som 0 graders lutning.
Citat:
Citat:
Yes, där har du svaret på huruvida en lutningsgrad på 0,5 grader syns eller inte.

Citat:
Stolparna står inte 5 mil bort från betraktaren, stolparna står mycket närmare än så, och trots det ser vi något annat än 0,5 graders lutning från betraktaren.
Du har tydligt klargjort att 0,5 graders lutning bortåt på en enskild stolpe inte går att se.
Bortersta enskilda stolpen på kraftledningen står 2,5 mil bort och lutar ca 0,25 grader bortåt, men tidigare har bilder av såväl Turning Torso som andra höga enskilda byggnader och torn på 5 mils avstånd sdiskuterats och där har du 0,5 graders lutning bortåt och du har upprepade gånger sagt att en sådan lutning bortåt inte går att se, vilket alltså innebär att du själv hade svaret på din egen allra första fråga i tråden:
Citat:
borde vi då inte se byggnaden lutad bort från den som observerar genom kameran?
Citat:
Citat:
Citat:
Troll!

Upprepar frågan:
Nu vet vi att du vet att 0,5 graders lutningsgrad bort från betraktaren inte syns från 5 mils avstånd men vad säger du om tex 0,7 graders lutning från 8 mils avstånd på en enskild stolpe skulle det synas?

Inga utsvävningar nu sillen, svara bara på frågan.
Senast redigerad av Prudent 2021-06-16 kl. 15:16.
Citera
2021-06-16, 15:51
Medlem
madtops avatar
STOPP!
Nu räcker det med den här evighetslånga diskussionen om lutningsgrad på berg.
Sluta att upprepa samma sak om och om igen. Kom med något nytt eller sluta att skriva inlägg.
/Moderator

Citera
2021-06-16, 17:47
Medlem
I filmen visar Flatzoid såväl modell som skiss som stöd för att berget skulle se lägre ut än tornet på en platt yta, men för att lyckas var han tvungen att öka avståndet till berget från 4,15 gånger avståndet till tornet till 27 gånger avståndet till tornet... I försök två fick han proportionerna gällande avståndet rätt, men då krymte han istället bergets höjd till endast dubbelt så högt som tornet istället för 4,5 gånger så högt.
Inte vidare ärligt av Flatzoid och inte direkt vetenskapligt heller.

Din förklaring består i att eftersom ditt ena pekfinger hamnar lägre än det andra när du flyttar det bakåt så är det visat att berget ser lägre ut än tornet även på en platt yta:
Citat:
Citat:
Håll upp dina pekfingrar efter varandra, det ena (berget) högre upp än det andra (tornet), dra det pekfinger symboliserar berget bort från din betraktingsvinkel, vad händer?
Citat:
Dendummasillen
Ledsen att min förklaring ger er ett svar på hur berget kan ligga under tornet utan att involvera kurvor. Verkligen, jättetråkigt.

Eftersom du gick in i tråden med avsikt att motbevisa tecken på rund jord enligt en vetenskaplig metod:
Citat:
min avsikt är att visa på hur de bevis som används för att övertyga människor om jordens runda form, är högst bristfälliga enligt en vetenskaplig metod.

Mycket tro involverat. Mycket anekdoter.
så undrar jag om du har något annat än måttande med fingrarna att komma med gällande varför berget ser lägre ut än tornet eller om det är det bästa du har att leverera?

Vidare har du ett missat svara på några frågor från Jazzil här:
(FB) Flat Earth--Jorden är platt

samt mina frågor här:
(FB) Flat Earth--Jorden är platt
Facit:
Citera
2021-06-16, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Som vanligt falsk, feg och oärlig.
Diskussionen gällde en enskild stolpe och hade sitt ursprung här:

och du har tydligt klargjort att 0,5 graders lutning bortåt på en enskild stolpe inte går att se:

På frågan om det går se lutningen på en enskild stolpe på 5 mils avstånd som lutar ca 0,5 grader bort från den som observerar så svarade du att det inte går se:

Du har tydligt klargjort att 0,5 graders lutning bortåt på en enskild stolpe inte går att se.
Bortersta enskilda stolpen på kraftledningen står 2,5 mil bort och lutar ca 0,25 grader bortåt, men tidigare har bilder av såväl Turning Torso som andra höga enskilda byggnader och torn på 5 mils avstånd sdiskuterats och där har du 0,5 graders lutning bortåt och du har upprepade gånger sagt att en sådan lutning bortåt inte går att se, vilket alltså innebär att du själv hade svaret på din egen allra första fråga i tråden:

Troll!

Upprepar frågan:
Nu vet vi att du vet att 0,5 graders lutningsgrad bort från betraktaren inte syns från 5 mils avstånd men vad säger du om tex 0,7 graders lutning från 8 mils avstånd på en enskild stolpe skulle det synas?

Inga utsvävningar nu sillen, svara bara på frågan.

När du pratar om stolparnas lutning, är det vad du ser på bilden, eller vad du tycker de borde luta enligt den sfäriska modellen? Vem som helst ser att stolparna inte har någon obefintlig 0,7 graders lutning, det är omöjligt med tanke på den tydliga kurvan vi ser(enligt er).

0,7 grader = går inte att se

Går inte att se = ingen tydlig kurva

Bilden på stolparna = tydlig kurva

Förstår du problematiken?

Svar på din fråga:
Nej, en lutning på 0,7 graders lutning över ett avstånd på 8 mil går inte att se. Ser du nu hur din fråga är helt irrelevant i att bemöta min poäng?
Citera
2021-06-16, 19:16
Medlem
Citat:
När du pratar om stolparnas lutning, är det vad du ser på bilden, eller vad du tycker de borde luta enligt den sfäriska modellen? Vem som helst ser att stolparna inte har någon obefintlig 0,7 graders lutning, det är omöjligt med tanke på den tydliga kurvan vi ser(enligt er).

0,7 grader = går inte att se

Går inte att se = ingen tydlig kurva

Bilden på stolparna = tydlig kurva

Förstår du problematiken?

Svar på din fråga:
Nej, en lutning på 0,7 graders lutning över ett avstånd på 8 mil går inte att se. Ser du nu hur din fråga är helt irrelevant i att bemöta min poäng?

Vem för utom du anser man kan se en tydlig lutning på stolparna? Luktar halmdocka lång väg.

Jag kan inte se att någon stolpe lutar. De ser ut att bli lägre men inte fan lutar de. Du ser i syne helt enkelt.
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-06-16 kl. 19:18.
Citera
2021-06-16, 19:42
Medlem
Citat:
Det är inte min avsikt, min avsikt är att visa på hur de bevis som används för att övertyga människor om jordens runda form, är högst bristfälliga enligt en vetenskaplig metod.

Mycket tro involverat. Mycket anekdoter.

Ett av de mest uppenbara bevisen för jordens form är att vi hittar på jorden. Vi känner till avstånd och riktningar och vi förflyttar oss dagligen kors och tvärs över planeten. Våra kartor fungerar på metern när vilket innebär att vi har kartlagt jordens utseende och form.

Vad är det för bristfälligt med våra kartor? På vilket sätt är det en tro att flygplanen faktiskt hittar fram? På vilket sätt är det en anekdot att fartyg lyckas navigera? Vilka vetenskapliga brister ser du i det faktum att folk kan navigera med hjälp av GPS och WGS84 i sin smartphone?
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-06-16 kl. 19:46.
Citera
2021-06-16, 19:52
Medlem
Citat:
Svar på din fråga:
Nej, en lutning på 0,7 graders lutning över ett avstånd på 8 mil går inte att se.
Sammanfattar att du håller med om att ett enskilt objekts lutning bortåt från en betraktare inte går uppfatta oavsett om det gäller ca 0,23 grader på 2,5 mil, 0,5 grader på 5 mil eller 0,71 grader på 8 mils avstånd. Det här gäller givetvis oavsett om det handlar om en enskild elstolpe, ett torn, en byggnad (tex Turning Torso) eller annat enskilt objekt.

Citat:
Ser du nu hur din fråga är helt irrelevant i att bemöta min poäng?
Det har givetvis ingenting att göra med att tornet i den film som diskuteras sticker upp ovanför bergen i bakgrunden, men med tanke på att du tidigare argumenterat för att ett enskilt objekts lutning bortåt från en betraktare borde vara synlig även om lutningen är så liten som 0,5 grader så var det relevant med ett förtydligande från dig.

Tack
Citera
2021-06-16, 20:58
Medlem
Citat:
Hur menar du att dessa sträckor skulle skilja sig på en platt jord? Ökar/minskar en kurvad yta ett avstånd gentemot en platt yta?

Avståndet från nordpolen till ekvatorn är 1000 mil.

Om jorden är en sfär så innebär det att ekvatorn är 4000 mil lång.
Om jorden är platt så innebär det att ekvatorn är 6280 mil lång.

Hur lång är ekvatorn och vad kan vi lära oss av dess längd?

Liknade jämförelse kan du göra överallt. Speciellt märkbara är differensen på södra halvklotet, på en sfärisk jord kommer latiduderna bli kortare och kortare ju längre söderut du kommer. På en platt jord är det tvärtom.

Vad kan vi lära oss av att australiensare vet hur långt det är mellan t.ex Sydney och Perth? Kan vi lära oss något av att längden på latitud S30 är känd? Kan vi lära oss något av att vi känner till att S0 är längre än S30?
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-06-16 kl. 21:05.
Citera
2021-06-17, 12:09
Medlem
Död o återfödds avatar
.
Mupparna som på fullaste allvar tror att jorden är en spinnande boll som flänger omkring runt solen i närmare 100 Mach, kommer att sätta sitt morgonkaffe i vrångstrupen när de ser Eric Dubay´s senaste mästerverk kring vår platta, cirkelrunda, stationära Moder Jord:

https://www.youtube.com/watch?v=WffliCP2dU0

Titta speciellt kring 42 minuter in i videon, där piloter intervjuas. Ingen av dem har nånsin sett någon som helst krökning av jorden!

Glob-troende, ge oss minsta lilla bevis för att jorden skulle vara krökt någonstans!

Vad i Herrens Namn är det som får er att tro att jorden är en spinnande boll som flänger omnkring runt solen i närmare 100 Mach?

Snacka om sjukt vrickat!
Senast redigerad av Död o återfödd 2021-06-17 kl. 13:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in