2019-10-04, 11:48
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Absolut. Tycker du att denna video är ett starkt vetenskapligt bevis för en rund jord?
Har inte tittat på videon. Varför skulle jag göra det? Det finns så många andra evidens för jordens sfäriska form.
Citera
2019-10-04, 11:50
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Absolut. Tycker du att denna video är ett starkt vetenskapligt bevis för en rund jord?

Ja du, kanske för att enligt en rund modell av jorden förklara det vi ser i videon? Det vill säga, att saker ser ut att försvinna bakom en kurva.

Men snälla du som tjatar så mycket om bevis. Kom med något endaste litet bevis på att jorden har en annan form än sfärisk. Varför gör du inte det?
Citera
2019-10-04, 11:50
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Eller beror det på något annat? Tunna vetenskapliga bevis, måste jag säga.

Vadå? Vad skulle det annars vara. Berätta nu.
Citera
2019-10-04, 11:51
Medlem
constants avatar
Citat:
Hur menar du att dessa sträckor skulle skilja sig på en platt jord? Ökar/minskar en kurvad yta ett avstånd gentemot en platt yta?
Har du verkligen inte förstått att de kartor vi använder inte är hundraprocentigt exakta då de är platta medans jorden är en sfär?

Eller har du någon annan förklaring till varför de inte helt stämmer?

Såg du mitt förslag på hur du kan kolla själv på exempelvis Google Maps?
Citera
2019-10-04, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Men snälla du som tjatar så mycket om bevis. Kom med något endaste litet bevis på att jorden har en annan form än sfärisk. Varför gör du inte det?

Det är inte min avsikt, min avsikt är att visa på hur de bevis som används för att övertyga människor om jordens runda form, är högst bristfälliga enligt en vetenskaplig metod.

Mycket tro involverat. Mycket anekdoter.
Citera
2019-10-04, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Har du verkligen inte förstått att de kartor vi använder inte är hundraprocentigt exakta då de är platta medans jorden är en sfär?

Eller har du någon annan förklaring till varför de inte helt stämmer?

Såg du mitt förslag på hur du kan kolla själv på exempelvis Google Maps?

Varför svarade du inte på min fråga? Jag upprepar mig, är avstånd annorlunda över en kurvad yta gentemot en platt?
Citera
2019-10-04, 11:59
Medlem
constants avatar
Citat:
Det är inte min avsikt, min avsikt är att visa på hur de bevis som används för att övertyga människor om jordens runda form, är högst bristfälliga enligt en vetenskaplig metod.
Som triangulering mot GPS-satelliter? Olika stjärnhimlar? Felaktiga 2D-kartor?
Citera
2019-10-04, 12:02
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Mycket tro involverat. Mycket anekdoter.

Mycket tro från din sida ja. Du tror att Turning Torso ska luta mer, utan att kunna backa upp det på något enda sätt. Bara din tro.
Citera
2019-10-04, 12:02
Medlem
constants avatar
Citat:
Varför svarade du inte på min fråga? Jag upprepar mig, är avstånd annorlunda över en kurvad yta gentemot en platt?
Om man projekterar en sfärisk form till en platt yta så kommer inte avstånden på projektionen att vara desamma som på originalet.

Jag har flera gånger föreslagit att du själv kan titta på exempelvis Google Maps och jämföra.
Citera
2019-10-04, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Som triangulering mot GPS-satelliter? Olika stjärnhimlar? Felaktiga 2D-kartor?

Master, ballonger, drönare, what have you. Måste det verkligen vara något som är i omloppsbana runt en rund jord? Måste det?
Vad vet du om hur en stjärnhimmel fungerar över en platt jord som omöjliggör att vi ser den olika beroende på var vi befinner oss, som inte jag vet?
Finns säkerligen felaktiga kartor över hur en platt jord skulle se ut, jag lägger inte särskilt stor vikt på det.
Citera
2019-10-04, 12:11
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Eftersom det i min värld saknas en formel som räknar på hur mycket av en byggnad som döljs av andra faktorer än en påstådd kurva, har jag svårt att ge dig ett exakt svar. Mer än absolut 0 lutning, i alla fall.
0,5 grader är mer än absolut 0 grader.
Även om du inte kan se det med blotta ögat på 5 mils avstånd.
Citera
2019-10-04, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Mycket tro från din sida ja. Du tror att Turning Torso ska luta mer, utan att kunna backa upp det på något enda sätt. Bara din tro.

Backar upp det med lite sunt förnuft, räcker fint så. Den mängd av byggnaden vi ser försvinna i videon skulle ge upphov till en större lutning än 0,5 grader. Tror många är ense om det, med eller utan en matematisk formel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in