2019-10-04, 00:58
Medlem
Får jag hoppa in med en fråga här, rörandes videon med Turning Torso... Om det nu är så att man ej ser de nedre delarna av byggnaden pga jordens påstådda kurvatur, borde vi då inte se byggnaden lutad bort från den som observerar genom kameran? Står inte byggnaden i en annan vinkel gentemot observatören, om den är bortom en kurva?

Tacksam för svar!
Citera
2019-10-04, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Får jag hoppa in med en fråga här, rörandes videon med Turning Torso... Om det nu är så att man ej ser de nedre delarna av byggnaden pga jordens påstådda kurvatur, borde vi då inte se byggnaden lutad bort från den som observerar genom kameran? Står inte byggnaden i en annan vinkel gentemot observatören, om den är bortom en kurva?

Tacksam för svar!
Självklart lutar den bort från betraktaren. Men hur ska du se någon lutning på 0,5 grader från observatören?
Citera
2019-10-04, 01:41
Medlem
Är det blotta 0,5 grader det rör sig om? Saknas ju mycket av byggnaden, känns som en rätt stor kurva skulle behövas för att dölja så mycket. Men, jag är absolut ingen expert. Huset ser bara väldigt spikrakt ut, som om det inte alls lutar bortåt.
Citera
2019-10-04, 02:33
Medlem
Citat:
Är det blotta 0,5 grader det rör sig om? Saknas ju mycket av byggnaden, känns som en rätt stor kurva skulle behövas för att dölja så mycket. Men, jag är absolut ingen expert. Huset ser bara väldigt spikrakt ut, som om det inte alls lutar bortåt.
Du vet vad latitud och longditud är hoppas jag? Mellan nordpolen och ekvatorn är det 90 grader, med på det?
Kolla på en karta där latituder är utsatta, kolla var objekt samt betraktare är och få fram hur många grader det är. Jag tog bara och uppskattade 0,5 grader lite snabbt mellan Heksingör och Malmö.
Citera
2019-10-04, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Du vet vad latitud och longditud är hoppas jag? Mellan nordpolen och ekvatorn är det 90 grader, med på det?
Kolla på en karta där latituder är utsatta, kolla var objekt samt betraktare är och få fram hur många grader det är. Jag tog bara och uppskattade 0,5 grader lite snabbt mellan Heksingör och Malmö.

Så vad är den riktiga lutningen på byggnaden? Någon som kan annat än uppskatta? Jag beskriver bara vad jag ser i videon, en icke-lutande byggnad som trots allt ska vara gömd bakom en kurva.
Citera
2019-10-04, 03:17
Medlem
Citat:
Så vad är den riktiga lutningen på byggnaden? Någon som kan annat än uppskatta? Jag beskriver bara vad jag ser i videon, en icke-lutande byggnad som trots allt ska vara gömd bakom en kurva.
Jag beskrev precis hur du kan mäta själv. Hur ser du att något lutar BORT från dig?
Citera
2019-10-04, 06:48
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av denevige666
Hur kan man inte förstå att perspektivet påverkas av väder?

https://images.app.goo.gl/8rCiixWJ8dtsNzis9

På vilket sätt ändrades perspektivet på dom olika bilderna, förklara med egna ord.
Det du visar på bilden handlar inte om perspektiv utan aerial perspektiv
Senast redigerad av Jazzil 2019-10-04 kl. 06:57.
Citera
2019-10-04, 06:49
Medlem
Sadomans avatar
Citat:

Och det skulle förklara hur vi kan se solen försvinna under horisonten? Solen måste vara ca 5800 km över den platta jorden. Hur försvinner solen på natten?
Citera
2019-10-04, 07:03
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Det är som sagt enkelt att räkna ut.
Nordpolen <-> ekvatorn = 90 grader och 1000 mil. Det blir 11,11 mil per grad.
Citera
2019-10-04, 07:06
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:

Perspektivet är endast effekten som gör att saker ser ut att vara olika stora beroende på avståndet. Dimma, refraktion och annat påverkar ljuset, inte perspektivet.
Citera
2019-10-04, 07:41
Medlem
madtops avatar
Citat:
Så vad är den riktiga lutningen på byggnaden?

En halv grad om du är fem mil bort.

Citat:
Jag beskriver bara vad jag ser i videon, en icke-lutande byggnad...

Nej du ser en byggnad som lutar 0,5 grader bort från dig.

Citat:
... som trots allt ska vara gömd bakom en kurva.

Att delar av byggnaden är dold under horisonten kan du knappast förneka.
Citera
2019-10-04, 07:50
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Men, jag är absolut ingen expert. Huset ser bara väldigt spikrakt ut, som om det inte alls lutar bortåt.

Spikrakt? Spik-rakt? Turningtorso? Du tycker en byggnad som är allt annat än rak ser spikrak ut? Vad borde man se om något lutade från en? Smalare uppe än nere, inte sant? Hur ser Turning torso ut? SMALARE UPPE ÄN NERE!!! Huset är designat så! Och du tycker det ser spikrakt ut? Du tycker dessutom att du borde se det luta ifrån dig. Lider du av någon bisarr ögonsjukdom eller bara låg IQ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in