2021-06-15, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Vilken bild syftar du på?

Bilden du länkade och sen har haft frågor om i fem sidor nu. Kraftledningarna. Hur förklarar du fenomenet att de böjer av som de gör på en platt jord?
Citera
2021-06-15, 21:58
Medlem
Citat:
Du undrade hur berget kunde tyckas ligga under tornet, jag gav dig ett svar. Vad mer ville du ha? Är det jobbigt att perspektiv fungerar som det gör?

Som många inklusive mej svarat i tråden, du gör gång på gång misstaget att blanda ihop den reella horisont som finns, när man till exempel tittar ut mot ett hav med den horisont som är resultatet av ett matematiskt konstruerat perspektiv. Igen: det som förklarar hur en kameras optik fungerar, eller hur man kan rita bilder grundat i detta så de ser ut att ha ett djup. Du har även fått ett flertal svar på hur en platt jord skulle se ut för en betraktare av en slät yta på en sådan jord. Det olyckligaste i det hela är att när människor upptäckte det matematiskt konstruerade perspektivet, var att kalla det vågräta streck man utgick ifrån för "horisontlinje", eftersom den inte är liktydig med den horisont vi kan se när vi tittar ut över havet osv osv...
Citera
2021-06-15, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LudwigVon
Bilden du länkade och sen har haft frågor om i fem sidor nu. Kraftledningarna. Hur förklarar du fenomenet att de böjer av som de gör på en platt jord?

Jag vet inte riktigt varför det ser ut som det gör. Jag vet bara att om den där böjningen är så tydlig över ett avstånd många mil mindre än avståndet till bergen, så blir det svårt att motivera berg som tycks sakna böjning.

Det blir lite motsägelsefullt.

Här har du liknande förhållanden fast taget uppifrån:
https://images.app.goo.gl/uWbusknPFHVkAQG59

Ser ju ruggigt kurvlöst ut, måste jag säga.
Senast redigerad av Dendummasillen 2021-06-15 kl. 22:07.
Citera
2021-06-15, 22:27
Medlem
Citat:
Varför borde det ligga högre på en platt värld? Ställ två glas på ett bord, det ena högre än det andra, titta längst med bordsskivan, dra det högre glaset bort från din synvinkel... Vad händer? Vad skulle hända på en platt jord om vi istället drog berget 5 mil bort från betraktaren och tornet?
Citat:
Håll upp dina pekfingrar efter varandra, det ena (berget) högre upp än det andra (tornet), dra det pekfinger symboliserar berget bort från din betraktingsvinkel, vad händer?
Citat:
Ledsen att min förklaring ger er ett svar på hur berget kan ligga under tornet utan att involvera kurvor. Verkligen, jättetråkigt.
Menar du att en skalenlig återgivning av tornet och berget på en plan bordsskiva, dvs skalenlig modell av berget 4,5 ggr högre än tornets 170 meter = 750 meter och 4,15 ggr längre bort än tornets 19,6 km = 81,5 km skulle visa tornet som högre än berget precis som filmen?
Citera
2021-06-15, 22:59
Medlem
Citat:
Jag menar mätningar gjorda mellan två objekt sett från marken, typ ett torn och ett berg längre bort. Jag vill bara veta att ni inte sitter och gissar er fram till minimala gradtal och sedan pekar på hur något ser ut vid horisonten för att bekräfta er teori. Det känns sisådär.

En av de större mätningarna är gjord av Friedrich Georg Wilhelm von Struve.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Struves_meridianbåge

Hans mätning är ca 282 mil.
Citera
2021-06-15, 23:09
Medlem
Citat:
Jag vet inte riktigt varför det ser ut som det gör. Jag vet bara att om den där böjningen är så tydlig över ett avstånd många mil mindre än avståndet till bergen, så blir det svårt att motivera berg som tycks sakna böjning.

Det blir lite motsägelsefullt.

Här har du liknande förhållanden fast taget uppifrån:
https://images.app.goo.gl/uWbusknPFHVkAQG59

Ser ju ruggigt kurvlöst ut, måste jag säga.

Fast det är omöjligt att se formen på en kurva från fel håll. Hur ser ett cykelhjul ut framifrån t.ex?

https://www.montaguebikes.com/wp-content/uploads/2019/06/bicycle-wheels-misc-bw.jpg

Edit:
Vad du menar med "böjda berg" förstår jag inte.
Senast redigerad av LudwigVon 2021-06-15 kl. 23:14.
Citera
2021-06-15, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Menar du att en skalenlig återgivning av tornet och berget på en plan bordsskiva, dvs skalenlig modell av berget 4,5 ggr högre än tornets 170 meter = 750 meter och 4,15 ggr längre bort än tornets 19,6 km = 81,5 km skulle visa tornet som högre än berget precis som filmen?

Vill du ta reda på det svaret så måste du såklart se spektaklet ur en skalenlig betraktares synvinkel på samma bordsskiva. Vet inte hur mikroskopisk den människan blir, men det kan du säkert räkna ut.

Jag ville bara illustrera hur något som egentligen är högre än något annat, kan tyckas stå lägre om avståndet ökar dem emellan, sett ur våra ögon. Den idén var tydligen jättekonstig för många i den här tråden. Vet inte varför.
Citera
2021-06-15, 23:38
Medlem
Citat:
Fast det är omöjligt att se formen på en kurva från fel håll. Hur ser ett cykelhjul ut framifrån t.ex?

https://www.montaguebikes.com/wp-content/uploads/2019/06/bicycle-wheels-misc-bw.jpg

Edit:

"Omöjligt" kanske är lite att ta i.

Böjda berg = berg som följt en kurva och lutar bort från betraktaten.
Citera
2021-06-15, 23:49
Medlem
withnonam3s avatar
Citat:

Edit:

Han tycker att man ska kunna se en uppenbar lutning av bergen eftersom det finns en kurvatur som gjort att nedre delen av bergen är under horisonten. Istället för att fokusera på varför bergen inte är högre än tornet som var den stora frågan från början. Så kan det gå när man inte begriper hur enorm jorden är vilket är en stor orsak till hela teorin...
Citera
2021-06-15, 23:53
Medlem
Citat:
Jag ville bara illustrera hur något som egentligen är högre än något annat, kan tyckas stå lägre om avståndet ökar dem emellan, sett ur våra ögon. Den idén var tydligen jättekonstig för många i den här tråden. Vet inte varför.
Den iden är jättekonstig om du inte svarar på vad du menar i det konkreta fallet med tornet och berget.

Menar du med:
Citat:
Citat:
Varför borde det ligga högre på en platt värld? Ställ två glas på ett bord, det ena högre än det andra, titta längst med bordsskivan, dra det högre glaset bort från din synvinkel... Vad händer? Vad skulle hända på en platt jord om vi istället drog berget 5 mil bort från betraktaren och tornet?
Citat:
Håll upp dina pekfingrar efter varandra, det ena (berget) högre upp än det andra (tornet), dra det pekfinger symboliserar berget bort från din betraktingsvinkel, vad händer?
att en skalenlig återgivning av tornet och berget på en plan bordsskiva, dvs skalenlig modell av berget 4,5 ggr högre än tornets 170 meter = 750 meter och 4,15 ggr längre bort än tornets 19,6 km = 81,5 km skulle visa tornet som högre än berget precis som filmen?
Citera
2021-06-16, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Den iden är jättekonstig om du inte svarar på vad du menar i det konkreta fallet med tornet och berget.

Menar du med:

att en skalenlig återgivning av tornet och berget på en plan bordsskiva, dvs skalenlig modell av berget 4,5 ggr högre än tornets 170 meter = 750 meter och 4,15 ggr längre bort än tornets 19,6 km = 81,5 km skulle visa tornet som högre än berget precis som filmen?

Du menar alltså sett ur en skalenlig människas ögon på samma bordsskiva, eller?

Förlåt, men du kan på 3 sekunder bekräfta att någonting kan tyckas stå lägre än det egentligen gör på grund av avstånd till betraktaren. Ingenting konstigt med det överhuvudtaget.
Senast redigerad av Dendummasillen 2021-06-16 kl. 00:08.
Citera
2021-06-16, 00:06
Medlem
Citat:
"Omöjligt" kanske är lite att ta i.

Böjda berg = berg som följt en kurva och lutar bort från betraktaten.

Ett cykelhjul ser du hälften av dvs 180 grader, bilderna som har diskuterats de senaste dagarna visar ungefär 1/720 eller 0,5 grader av jodens form.

Du har fått utmärkta svar på alla dina begripliga frågor. Nu är det faktiskt din tur att förklara för oss hur fenomenet med ledningsstolparna och tornet och berget uppstår på en platt jord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in