Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Visa mig var du ser att 0,5 graders lutning två objekt emellan ger upphov till en kurva tillräcklig att skymma stora delar av objektet längst bort.
Du leker med orden. Självklart
genererar inte en lutning av två objekt någon kurva. Tex om jag har två pinnar 1 cm ifrån varandra på ett plant bord så kommer inget kurva skapas som kommer skymma något om jag lutar dom både 0,5 grader eller 45 grader.
Däremot kommer två objekt som står 90 grader vinkelrät mot marken (där dom står) få 0,5 graders lutning vid ett specifikt avstånd (ifrån varandra), då kommer nederdelen av dessa objekt skymmas av jorden. Och om avståndet är längre ökar denna lutning och mer av objektens nederdel skymmas av jorden.
Det intressanta är avstånd, lutning och hur mycket som döljs stämmer överens med matematik och om man gör skalenliga modeller. Är det bara en ren slump tror du?
Och nej, du kan inte se denna lutning med dina ögon och det vet du så klart lika bra som vi alla andra även om du försöker spela dum och påstå det.
Och du vet ju lika bra som alla andra här (eftersom du uppenbarligen har gått grundskolan då du kan både stava och skriva text) att ett klots radie/diameter påverkar hur mycket yta som kommer döljas vid samma lutning (i grader) av objekten.
Ju mindre radie/diameter på ett klot desto mindre kommer skymmas. För även du är så klart kapabel att visualisera detta mellan en puttekula, en badboll och Globen i Stockholm.
Och jag väntar fortfarande på svar på mitt inlägg:
(FB) Flat Earth--Jorden är platt