2021-06-15, 10:52
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Jag menar att det inte finns någon lutning, då det inte ser så ut. Men jag är generös och ger er 0,5 graders lutning, vilket inte gör någon skillnad när vi ska försöka klämma in en kurva som gömmer stora delar av berget. Ledsen, men så ser verkligheten ut.

Citat:
Jag menar att det inte finns någon lutning, då det inte ser så ut. Men jag är generös och ger er 0,5 graders lutning, vilket inte gör någon skillnad när vi ska försöka klämma in en kurva som gömmer stora delar av berget. Ledsen, men så ser verkligheten ut.

Men snälla, det är en sak att du försöker låtsas att du tror jorden är platt. Men försök åtminstone vara lite seriös.

1. Hur kan du se om ett berg lutar 1, 2 eller 5 grader ifrån dig på en platt bild.

2. Hela framsidan mot betraktaren borde nog luta i genomsnitt 45 grader. Eller menar du på att framsidan av berget är en plan yta på 90 grader från marken upp till toppen.

Ge dig om den biten. Istället kan du svarar på dom frågorna som jag redan ställt dig som du uppenbart undviker svara på: (FB) Flat Earth--Jorden är platt
Citera
2021-06-15, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Nej så är det verkligen inte. Enligt gällande modell kommer flera hundra meter av berget att döljas - vilket även är vad vi kan observera.

Visa mig var du ser att 0,5 graders lutning två objekt emellan ger upphov till en kurva tillräcklig att skymma stora delar av objektet längst bort.
Citera
2021-06-15, 10:57
Medlem
Citat:
Jättebra! Hur mycket kurva får du in mellan två objekt vars lutningsgrad skiljer 0,5 grader över hela avståndet?

Är du medveten om att detta är grundskolematte?

Du får in 1/720-dels cirkel. Båglängden på "kurvan" är 2*pi*radien/720.
Sätt in lämpligt värde på radien så har du ditt svar.

Citat:
Du har åberopat storlek som om det skulle ha något med saken att göra...

Bevisligen har storleken med saken att göra. Kurvans båglängd är proportionell mot radien.
Citera
2021-06-15, 11:00
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Visa mig var du ser att 0,5 graders lutning två objekt emellan ger upphov till en kurva tillräcklig att skymma stora delar av objektet längst bort.

Du leker med orden. Självklart genererar inte en lutning av två objekt någon kurva. Tex om jag har två pinnar 1 cm ifrån varandra på ett plant bord så kommer inget kurva skapas som kommer skymma något om jag lutar dom både 0,5 grader eller 45 grader.

Däremot kommer två objekt som står 90 grader vinkelrät mot marken (där dom står) få 0,5 graders lutning vid ett specifikt avstånd (ifrån varandra), då kommer nederdelen av dessa objekt skymmas av jorden. Och om avståndet är längre ökar denna lutning och mer av objektens nederdel skymmas av jorden.
Det intressanta är avstånd, lutning och hur mycket som döljs stämmer överens med matematik och om man gör skalenliga modeller. Är det bara en ren slump tror du?

Och nej, du kan inte se denna lutning med dina ögon och det vet du så klart lika bra som vi alla andra även om du försöker spela dum och påstå det.

Och du vet ju lika bra som alla andra här (eftersom du uppenbarligen har gått grundskolan då du kan både stava och skriva text) att ett klots radie/diameter påverkar hur mycket yta som kommer döljas vid samma lutning (i grader) av objekten.
Ju mindre radie/diameter på ett klot desto mindre kommer skymmas. För även du är så klart kapabel att visualisera detta mellan en puttekula, en badboll och Globen i Stockholm.

Och jag väntar fortfarande på svar på mitt inlägg: (FB) Flat Earth--Jorden är platt
Senast redigerad av Jazzil 2021-06-15 kl. 11:27.
Citera
2021-06-15, 11:01
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Om du föreställer dig en rätvinklig triangel med vinklarna 90-89,5-0,5 och hypotenusan 55000 meter lång så blir den korta katetern strax under 500 meter. En så ynka liten vinkel som 0,5 grader ger stora effekter på stora avstånd.
Citera
2021-06-15, 11:05
Medlem
Citat:

Snacka om att föra ett cirkelresonemang. Det hela börjar med bilder på t.ex Turning Torso och nu efterfrågar du bilder på Turning Torso?

Bilderna på Torning Torso är ett av många exempel där 0.5 graders lutning (5 mils avstånd) ger upphov till en kurva som skymmer de nedre delarna av TT.
Citera
2021-06-15, 11:25
Medlem
Citat:
Pinnarna är precis lika höga. Den totala gradskillnaden i lutning dem emellan är mindre än 1 grad. Kläm in en kurva som avsevärt skymmer pinnarna från varandra. Lycka till!

Är pinnarna 1m och sitter nerkörda i en fotboll eller är det tandpetare på globen? Du förstår väl att det är avgörande?
Citera
2021-06-15, 12:11
Medlem
Citat:
Då är vi överens, det finns ingen kurva som skymmer berget.
Svara på fortsättningen av inlägget:

Om ytan är en del av ett klot med omkretsen 4000 mil och varje stolpe står lodrätt i förhållande till klotets centrum kommer pinnarna luta 0,5 grader i förhållande till varandra när de står 5,5 mil från varandra.
För en betraktare som står vid ena pinnen
med ögonen 1,7 meter över marken kommer den bortre pinnen behöva vara nästan 200 meter hög för att toppen ska synas.

Förnekar du att det förhåller sig så?
Citera
2021-06-15, 13:02
Medlem
Får helt enkelt lita på er expertis! Skulle vara intresserad hur ni vet att det rör sig om 0,5 grader, och inte 0? Finns det några mätningar gjorda eller är det enbart att saker skyms vid horisonten som ni baserar er gissning på?
Citera
2021-06-15, 13:16
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Får helt enkelt lita på er expertis! Skulle vara intresserad hur ni vet att det rör sig om 0,5 grader, och inte 0? Finns det några mätningar gjorda eller är det enbart att saker skyms vid horisonten som ni baserar er gissning på?

Det var du som började prata om lutning. Det är inte det viktiga här. Men annars, se klargörande redogörelser om radie omkrets etc ovan. Du har fått flera lektioner.
Citera
2021-06-15, 13:25
Medlem
Citat:

Av den enkla anledningen att jordens form är känd.

Citat:
... Finns det några mätningar gjorda eller är det enbart att saker skyms vid horisonten som ni baserar er gissning på?

Det där med att saker skyms är ett värdelöst bevis för att jorden är en sfär, det är bara ett ett evidens för att jorden inte är platt.

Och ja. Självklart finns det massor med mätningar som ger stöd för att jorden är en sfär. Vi har allt från mätningar via fixstjärnor till något så vardaglig som att vi hittar på jorden.
Citera
2021-06-15, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Av den enkla anledningen att jordens form är känd.

Det där med att saker skyms är ett värdelöst bevis för att jorden är en sfär, det är bara ett ett evidens för att jorden inte är platt.

Och ja. Självklart finns det massor med mätningar som ger stöd för att jorden är en sfär. Vi har allt från mätningar via fixstjärnor till något så vardagligt som att modellen WGS84 överensstämmer med verkligheten.

Jag menar mätningar gjorda mellan två objekt sett från marken, typ ett torn och ett berg längre bort. Jag vill bara veta att ni inte sitter och gissar er fram till minimala gradtal och sedan pekar på hur något ser ut vid horisonten för att bekräfta er teori. Det känns sisådär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in