2021-06-15, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Jag har aldrig hävdat att man ser lutningen på en enskild stolpe. Jag hävdar att man ser en elledning som följer en tydlig kurvatur(enligt er), och således uppvisar en lika tydlig lutning. Du ser väl hur toppen på stolparna tydligt kröker sig över kurvan(enligt er)? Krökning = lutning.

Hur förklarar du bilden? Hur kan det se ut såhär på en platt jord?
Citera
2021-06-15, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av withnonam3
Om jag befinner mig i Skottland och ska till London behöver jag inte tanka bilen eller gasa överhuvudtaget. Det är bara att bromsa eftersom det lutar???
Allvarligt..kan du inte haka upp dig på att bergen inte är högre än tornet istället

Om du inbillar dig att kurvan är omedelbar och ständigt närvarande, visst. Men det inbillar du dig väl inte?

Håll upp dina pekfingrar efter varandra, det ena (berget) högre upp än det andra (tornet), dra det pekfinger symboliserar berget bort från din betraktingsvinkel, vad händer?
Citera
2021-06-15, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LudwigVon
Hur förklarar du bilden? Hur kan det se ut såhär på en platt jord?

Vilken bild syftar du på?
Citera
2021-06-15, 20:24
Medlem
Citat:
Om du inbillar dig att kurvan är omedelbar och ständigt närvarande, visst. Men det inbillar du dig väl inte?

Håll upp dina pekfingrar efter varandra, det ena (berget) högre upp än det andra (tornet), dra det pekfinger symboliserar berget bort från din betraktingsvinkel, vad händer?

Självklart är kurvan både omedelbar och ständigt närvarande. Det är en sfär vi pratar om.
Citera
2021-06-15, 20:38
Medlem
withnonam3s avatar
Citat:

Nej verkligen inte jag inbillar mig att du inte någonstans begriper hur enorm jorden är. Du försöker göra detta till en fråga om perspektiv zzzzz.
Citera
2021-06-15, 20:40
Medlem
Citat:
Nej verkligen inte jag inbillar mig att du inte någonstans begriper hur enorm jorden är. Du försöker göra detta till en fråga om perspektiv zzzzz.

Du undrade hur berget kunde tyckas ligga under tornet, jag gav dig ett svar. Vad mer ville du ha? Är det jobbigt att perspektiv fungerar som det gör?
Citera
2021-06-15, 20:43
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Du undrade hur berget kunde tyckas ligga under tornet, jag gav dig ett svar. Vad mer ville du ha?

Jag får ge mig. När du ändå ska låtsas tro på en platt jord får du ändå försöka lite bättre.

Du låtsas inte ens kunna grundskolas kunskaper inom matematik, då blir det inte ens roligt längre.
Citera
2021-06-15, 20:50
Medlem
withnonam3s avatar
Citat:
Du undrade hur berget kunde tyckas ligga under tornet, jag gav dig ett svar. Vad mer ville du ha? Är det jobbigt att perspektiv fungerar som det gör?

Perspektiv kan vi utesluta med hjälp av en norrman och en dator + Blackpool bilden

här
Citera
2021-06-15, 20:53
Medlem
Citat:
Perspektiv kan vi utesluta med hjälp av en norrman och en dator + Blackpool bilden

här

Vore intressant att veta vad som hände med ditt finger. Lust att dela med dig?

Din video visar ju om möjlig ännu tydligare hur obefintlig lutningen är på bergen sett från betraktaren. Många mil längre bort än den tydliga kurvan(enligt er) som syns på den här bilden:
https://flatearth.ws/pontchartrain

Mycket märkligt.
Senast redigerad av Dendummasillen 2021-06-15 kl. 20:56.
Citera
2021-06-15, 21:08
Medlem
withnonam3s avatar
Citat:

Din video visar ju om möjlig ännu tydligare hur obefintlig lutningen är på bergen sett från betraktaren. Många mil längre bort än den tydliga kurvan(enligt er) som syns på den här bilden:

Mycket märkligt.

Jag vet vad perspektiv och vanishing point är och ser exakt vart du försöker ta diskussionen. Igen är du igång med lutning på bergen.... Lägger ner detta
Citera
2021-06-15, 21:12
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Mycket märkligt.
Självklart ser inte berg som lutar 0,5° från betraktaren ut att luta. Varför tror du att detta skulle gå att se. Det man ser är att bergen ligger lägre än om jorden vore platt då man vet höjden på dem och avståndet till både dem och tornet.
Citera
2021-06-15, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Självklart ser inte berg som lutar 0,5° från betraktaren ut att luta. Varför tror du att detta skulle gå att se. Det man ser är att bergen ligger lägre än om jorden vore platt då man vet höjden på dem och avståndet till både dem och tornet.

Självklart ser jag ingen lutning om det rör sig om 0,5 grader. Helt rätt.

Hur lågt hade berget legat om jorden var platt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in