Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-06-14, 18:02
  #3085
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Skillnaden mellan Mars One och Musk är marginell, en skillnad är att Mars One åtminstone hade nån slags plan, Musk är pbara dagdrömmar. bara en sån enkel sak som att generera bränsle på Marsytan i sig är ett projekt som kommer att kosta 1000tals miljarder dollar. Ingen har ens en skiss på en servett på hur man praktisk ska ta tillvara vatten och producerar metan med fabriker på Mars. Musk kan möjligtvis komma med ett kryptisk påstående om "cool technology".
Dom första resorna till Mars blir nog inte "one way ticket" Om NASA kommer in i bilden blir dom första resorna med folk som skall återvända och Starship transportskepp får se till att bränsle levereras.

Samhällen, baser och städer på Mars blir i ett senare skede. Det går säkert att tillverka bränslet på Mars så småningom. Elon Musks optimism smittar av sig. Han sätt att (inte?) tänka sprider sig.

Mycket är ju väldigt diffust och vi får inte glömma baserna på månen. Kina har satt bra press på USA. Och till och med Ryssland talar om månbaser.

Men jag hoppas att dom första resorna till Mars har med sig folk också som stannar där. Världsrymden väntar, vi måste bryta oss ur fångenskapen på jorden.
Citera
2021-06-14, 18:07
  #3086
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ett andrasteg till F9 väger tankat 100 ton, tror jag. Men nu kommer alltså super heavy att skjuta upp ett andrasteg/Starship som tankat väger 1300 ton? Det lär bli den tyngsta uppskjutningen någonsin, som du antyder.

Jag har inte studerat viktuppgifterna. Men det ser ut som om startplattan är fjädrande, det är säkert inga klåpare som har planerat detta. En tuff uppgift att få allt detta på plats.

Lite skumt att man inte använde sig först av SN16, den står ju till ingen nytta i high bay
Citera
2021-06-14, 19:52
  #3087
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Skillnaden mellan Mars One och Musk är marginell, en skillnad är att Mars One åtminstone hade nån slags plan, Musk är pbara dagdrömmar. bara en sån enkel sak som att generera bränsle på Marsytan i sig är ett projekt som kommer att kosta 1000tals miljarder dollar. Ingen har ens en skiss på en servett på hur man praktisk ska ta tillvara vatten och producerar metan med fabriker på Mars. Musk kan möjligtvis komma med ett kryptisk påstående om "cool technology".
Hade dom valt flytande syre och väte som andra organisationer gjort så hade det ju iaf funnits ett val. Bara man hittar vatten och har lite tålamot, då att använda solenergi för att bryta ner vatten till syre och väte tar ca dubbelt så lång tid som på jorden - då varje kvadratmeter får halva strålningen mot jorden.

Nu vet jag inte alls hur lång tid det tar att fylla tankarna i en landare från sol-genererat bränsle, ens på jorden. Men ta det gånger två på mars. Huruvida Metan finns där färdigt att plocka ligger även det utanför min horisont. HELA mars sägs producera 270 ton om året. För ett par resor måste Musk nog greppa allt av det. Det vore en Herkulisk bedrift om nåt.
Citera
2021-06-14, 19:53
  #3088
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Man säger att den nu är halvvägs, att ytterligare 3 eller 4 segment skall till. Ett segment skall redan ha levererats enligt vad jag sett.

Det blir en ruskig syn att se det väldiga Starship monterad ovanpå Super Heavy.

OK. Jag trodde att segment 5 (redan på plats att lyftas) och segment 6 (under konstruktion) var de sista.

Jag undrar hur de ska bära sig åt för att få fler segment än så på plats. Kong borde klara segment 5 och 6, men knappast fler i nuvarande konfiguration. De har iofs redan förlängt Kong en gång. Kanske gör de det en gång till.
Citera
2021-06-14, 20:18
  #3089
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
OK. Jag trodde att segment 5 (redan på plats att lyftas) och segment 6 (under konstruktion) var de sista.

Jag undrar hur de ska bära sig åt för att få fler segment än så på plats. Kong borde klara segment 5 och 6, men knappast fler i nuvarande konfiguration. De har iofs redan förlängt Kong en gång. Kanske gör de det en gång till.

Jag har läst mig till om 7 eller 8 segment. Ja Kong räcker inte till. Dags att hyra in KING KONG. Men naturligtvis behöver vi inte vara oroliga. En sådan planeringsmiss kan ju inte förekomma.
Citera
2021-06-14, 21:57
  #3090
Medlem
Gamlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Hade dom valt flytande syre och väte som andra organisationer gjort så hade det ju iaf funnits ett val.

Läs på om hur man kan lagra vätgas kontra hur man kan lagra metan! Att elektrolysera väte ur vatten mha energi är iofs enkelt men det är nästan lika enkelt att skapa metan ur vatten och koldioxid (som det finns hur mycket som helst av på Mars) mha Sabatierprocessen. Råvarorna finns på plats, energin går att fånga in, eller ha med sig. Metan är enkelt att lagra, väte är skitsvårt!
Citera
2021-06-14, 21:58
  #3091
Medlem
Gamlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag har läst mig till om 7 eller 8 segment. Ja Kong räcker inte till. Dags att hyra in KING KONG. Men naturligtvis behöver vi inte vara oroliga. En sådan planeringsmiss kan ju inte förekomma.

Ja, det ryktas om 8 segment totalt, plus basen förstås!
Citera
2021-06-15, 01:06
  #3092
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamling
Läs på om hur man kan lagra vätgas kontra hur man kan lagra metan! Att elektrolysera väte ur vatten mha energi är iofs enkelt men det är nästan lika enkelt att skapa metan ur vatten och koldioxid (som det finns hur mycket som helst av på Mars) mha Sabatierprocessen. Råvarorna finns på plats, energin går att fånga in, eller ha med sig. Metan är enkelt att lagra, väte är skitsvårt!
Tack för informationen om "läs på".

Nu när jag har, kan du som tydligen redan gjort det förklara varifrån metan kommer så vi som tror det kommer från vatten splittat i väte och syre inte får dumma idéer?
Citera
2021-06-15, 09:12
  #3093
Avstängd
wwrs avatar
Vad jag kan förstå så existerar inga säkra tecken på att det finns vatten på Mars. Vatten kan bara existera som is. Flytande vatten kokar direkt och blir vattenånga.

De teorier om att vatten skulle finnas under tryck under jorden verkar vaga (men skall självklart undersökas). Så utan vatten blir det svårt att leva eller framställa raketbränsle på Mars. Så har i alla fall jag förstått situationen.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-06-15 kl. 09:57.
Citera
2021-06-15, 10:35
  #3094
Avstängd
wwrs avatar
Det finns dock stora mängder is på Mars. Jag vet inte om man tänkt sig använda den för att framställa syre och raketbränsle?
Citat:
More than 5 million km3 of ice have been detected at or near the surface of Mars, enough to cover the whole planet to a depth of 35 meters (115 ft).[13]
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Water_on_Mars

Vad jag förstår så rör sig detta om projekt långt in i framtiden, om 50 eller 100 år? Helt andra metoder kan ha kommit till, tills dess. Det sker ingen utveckling just nu för att skapa metoder för att framställa raketbränsle ur is och koldioxid (som utgör Mars atmosfär), vad jag vet.
Citera
2021-06-15, 10:41
  #3095
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Vad jag kan förstå så existerar inga säkra tecken på att det finns vatten på Mars. Vatten kan bara existera som is. Flytande vatten kokar direkt och blir vattenånga.

De teorier om att vatten skulle finnas under tryck under jorden verkar vaga (men skall självklart undersökas). Så utan vatten blir det svårt att leva eller framställa raketbränsle på Mars. Så har i alla fall jag förstått situationen.

Det finns bildbevis på att det uppstod vattendroppar på landaren Phoenix, men ja dom dunstade bort. Men dom fanns där under en viss tidrymd.
Phoenix landade nära en pol och hade med sig en liten grävskopa för att undersöka isen under gruset, ett "arktiskt" område. Man kunde se en del is eller snö i groparna tillsammans med gruset men denna snö dunstade bort.
Det hela är lite mystiskt måste jag säga.
Teorin är nu att flytande vatten kan existera om den är tillräckligt salthaltig. Och på södersidan av vissa kratrar finns tecken på att vatten har runnit ned för kraterväggarna en viss tid för att sedan dunsta bort eller försvinna.
Citera
2021-06-15, 10:46
  #3096
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det finns bildbevis på att det uppstod vattendroppar på landaren Phoenix, men ja dom dunstade bort. Men dom fanns där under en viss tidrymd.
Phoenix landade nära en pol och hade med sig en liten grävskopa för att undersöka isen under gruset, ett "arktiskt" område. Man kunde se en del is eller snö i groparna tillsammans med gruset men denna snö dunstade bort.
Det hela är lite mystiskt måste jag säga.
Teorin är nu att flytande vatten kan existera om den är tillräckligt salthaltig. Och på södersidan av vissa kratrar finns tecken på att vatten har runnit ned för kraterväggarna en viss tid för att sedan dunsta bort eller försvinna.
Det har du rätt i. Jag glömde teorin att mineraler på Mars skulle ha blandat sig i vattnet och haft samma effekt som glykol i bilen, dvs att göra att vattnet inte kokar bort så lätt (och framför allt inte fryser till is).

Men allt är teorier än så länge.

Varför man hoppas så intensivt på att hitta flytande vatten är jag inte säker. Varför inte "bara" smälta isen (under tryck) och använda det vattnet?
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-06-15 kl. 10:51.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback