Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-04-17, 19:37
  #4285
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Nån som vet vad som var felet?


Senast jag tittade på div. youtuber sade man att tryckproblemen berodde på en läcka i ett "valve"....Det låter allvarligt.

Men Elon själv sade att ny uppskjutningen inom några dagar.

Uppsatt är onsdag---torsdag---fredag och nästa vecka.

Skall vi tippa på torsdag? Jag börjar bli otålig.
Citera
2023-04-17, 20:11
  #4286
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-Arkitekten
Det tror jag knappast de gör. Visst är det kul att följa utvecklingen av Starship men mycket av det Elon Musk tar i blir bara skit. Se till exempel Hyperloop, en runt hundra år gammal idé som han försöker få cred för. Totalt dödfödd idé som de som läst lägsta nivån av fysik kan förstå. Det samma gäller Tesla som han säger sig vara grundare av. Det stämmer inte, han köpte sig in för pengarna han fick från utköpet av paypal. Han är en på tok för rik idiot. Att designa en raket efter en Tintin-serie visar ju bara hur korkad han är.


Om vi skall prata om riktiga loosers inom rymdindustrin så kan vi väl ta upp flintskallen Besoz och Boeing.

Boeing Ha ha vilka jävla klantarslen 😁😅 Trots enorm budget så har dom bara fått en obemannad kapsyl till ISS medan Space X levererar hela tiden samtidigt som juden och pitthuvudet besoz säljer jympadojjor på Amazon. Hela ULA (United Launch Alliance) står på backen för att kukhuvudet inte kan bygga motorer 😂

För att inte dra upp Boeings fiasko. Dom krashade ju två airliners i backen och sedan skyllde på negerpiloterna respektive gulingpiloterna när det var dera 80286-processor som inte klarade av två st AoA-givare. (Förutom att dom hade konstruerat ett instabilt plan
Citera
2023-04-18, 02:09
  #4287
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Senast jag tittade på div. youtuber sade man att tryckproblemen berodde på en läcka i ett "valve"....Det låter allvarligt.

Men Elon själv sade att ny uppskjutningen inom några dagar.

Uppsatt är onsdag---torsdag---fredag och nästa vecka.

Skall vi tippa på torsdag? Jag börjar bli otålig.

Du tycks få rätt. Nästa försök på torsdag enligt vad SpaceX just meddelat:

Teams are working towards Thursday, April 20 for the first flight test of a fully integrated Starship and Super Heavy rocket.

https://twitter.com/SpaceX/status/1648092752893313024#m

SpaceX is targeting as soon as Thursday, April 20 for the first flight test of a fully integrated Starship and Super Heavy rocket from Starbase in Texas. The 62 minute launch window opens at 8:28 a.m. CT and closes at 9:30 a.m. CT.

https://www.spacex.com/launches/miss...ip-flight-test

P.S. Såvitt jag förstått hade en ventil hakat upp sig. Ingen läcka, alltså.
__________________
Senast redigerad av Regulus 2023-04-18 kl. 02:12.
Citera
2023-04-18, 02:50
  #4288
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag har läst om att en utvecklad Starship blir längre än denna Starship 24. Så visst har man mycket att göra. Den Starship som skall landa riktigt och fångas upp av griparmarna lär bli 10 meter längre.

Lunar Starship blir helt annorlunda, den arbetar ju helt i rymden eller hur.
Sammanfattningsvis kommer denna test alltså bara att skjuta upp en plåtburk som är för kort för att kunna landa själv. Om den inte exploderar under uppskjutning eller återinträde så betraktar Musk det som är en succé om den kraschar i havet och går till botten?

Mångmiljardärerna Musk och Bezos (som även fått postverken att låta andra kunder betala de paket han skickar) kivades om skattepengar för att få bygga månlandare. Men någon månlandare har Musk inte alls börjat bygga.

Ryssarna tog bra betalt av de amerikanska skattebetalarna för att skjuta upp amerikaner medan Musk byggde en kopia av Apollo (fast med touch screens och raketens första steg går att landa). Musk fick skattepengar för detta och använder nu den raketen för att skjuta upp sina miljardärskompisar.

Månlandare byggdes på 60-talet, innan Sony freestyle var uppfunnen och de återanvändbara rymdfärjorna lades ned av Obama efter det att han fått kampanjbidrag av Jurvetson som även räddade Musk när Musk var pank. Jurvetson sitter i både SpaceX och Teslas styrelser. (Jurvetson och Musk satt även i styrelsen för katastrofföretaget SolarCity som Tesla köpte av Musks kusiner för aktieägarnas pengar och Musk hamnade i domstol för, men slingrade sig ur som vanligt. Inte mindre än sju solenergitak brann på olika Walmartvaruhus. Det blev förlikning och Tesla monterade bort solpanelerna.) Här är en bild på Obama och Jurvetsons fru (som donerade pengarna) innan Obama blev president.

http://www.snowleopard.info/global/w..._obama_002.jpg

Privatiseringen inom rymdfart verkar ha blivit samma katastrof som inom de flesta andra områden.
__________________
Senast redigerad av wwr 2023-04-18 kl. 03:45.
Citera
2023-04-18, 10:34
  #4289
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Du tycks få rätt. Nästa försök på torsdag enligt vad SpaceX just meddelat:

Teams are working towards Thursday, April 20 for the first flight test of a fully integrated Starship and Super Heavy rocket.

https://twitter.com/SpaceX/status/1648092752893313024#m

SpaceX is targeting as soon as Thursday, April 20 for the first flight test of a fully integrated Starship and Super Heavy rocket from Starbase in Texas. The 62 minute launch window opens at 8:28 a.m. CT and closes at 9:30 a.m. CT.

https://www.spacex.com/launches/miss...ip-flight-test

P.S. Såvitt jag förstått hade en ventil hakat upp sig. Ingen läcka, alltså.

Det var bra att man tycks ha löst problemet. Vi får följa detta noga.
Citera
2023-04-18, 11:01
  #4290
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Sammanfattningsvis kommer denna test alltså bara att skjuta upp en plåtburk som är för kort för att kunna landa själv. Om den inte exploderar under uppskjutning eller återinträde så betraktar Musk det som är en succé om den kraschar i havet och går till botten?

Mångmiljardärerna Musk och Bezos (som även fått postverken att låta andra kunder betala de paket han skickar) kivades om skattepengar för att få bygga månlandare. Men någon månlandare har Musk inte alls börjat bygga.

Ryssarna tog bra betalt av de amerikanska skattebetalarna för att skjuta upp amerikaner medan Musk byggde en kopia av Apollo (fast med touch screens och raketens första steg går att landa). Musk fick skattepengar för detta och använder nu den raketen för att skjuta upp sina miljardärskompisar.

Månlandare byggdes på 60-talet, innan Sony freestyle var uppfunnen och de återanvändbara rymdfärjorna lades ned av Obama efter det att han fått kampanjbidrag av Jurvetson som även räddade Musk när Musk var pank. Jurvetson sitter i både SpaceX och Teslas styrelser. (Jurvetson och Musk satt även i styrelsen för katastrofföretaget SolarCity som Tesla köpte av Musks kusiner för aktieägarnas pengar och Musk hamnade i domstol för, men slingrade sig ur som vanligt. Inte mindre än sju solenergitak brann på olika Walmartvaruhus. Det blev förlikning och Tesla monterade bort solpanelerna.) Här är en bild på Obama och Jurvetsons fru (som donerade pengarna) innan Obama blev president.

http://www.snowleopard.info/global/w..._obama_002.jpg

Privatiseringen inom rymdfart verkar ha blivit samma katastrof som inom de flesta andra områden.

Den kommande testen är ju också en test av Super Heavy och vad jag kan förstå så kommer man att göra en burn när boostern störtar mot havet efter fullgjord tjänst. Ingen fullständig burn men man lär sig mycket.
Som jag uppfattat det görs ingen landningsburn för Starship 24 så den störtar i havet men FÖRHOPPNINGSVIS minskar man farten genom att lägga sig i god tid med buken före. Så det är ju ändå en bra test. Jag är väl lite orolig för att isoleringsplattorna ryker, men vi får se. Synd att man inte plockar den ur havet.

Jag är väl också ganska besviken på utvecklingen efter Apollo-programmet. NASA fick efter hand mindre pengar men man kan inte klandra privatiseringen för det har ju alltid varit privata firmor som utvecklat det som NASA har beställt.

Jag tycker ändå att NASA:s målsättning beträffande bemannad rymdfart är sund, när man inriktar sig på månen och BEYOND!

För mig personligen är BEYOND det som överskuggar allt.

Beträffande Musk och SpaceX är dom naturligtvis beroende av NASA:s pengar. Som jag ser det är det bara SpaceX som idag klarar att få något uträttat.

Jag tror man ligger längre fram på Lunar Starship än vad som visas, har man bara ett realistiskt program i datorerna så kan man få fram Lunar Starship snabbt och här pressar NASA säkert på för att inte Artemis 3 skall bli ytterligare försenat.
Citera
2023-04-18, 12:23
  #4291
Medlem
wwrs avatar
Detta är inte ett UFO eller norrsken på LSD som siktades över Alaska i lördags. Det är SpaceX som sprider fotogen och syre när andrasteget faller tillbaka mot jorden. De skickar upp från Vandenberg för att kunna fylla rymden över oss också.

https://i.guim.co.uk/img/media/47d88...5&dpr=2&s=none
__________________
Senast redigerad av wwr 2023-04-18 kl. 12:25.
Citera
2023-04-18, 12:53
  #4292
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Detta är inte ett UFO eller norrsken på LSD som siktades över Alaska i lördags. Det är SpaceX som sprider fotogen och syre när andrasteget faller tillbaka mot jorden. De skickar upp från Vandenberg för att kunna fylla rymden över oss också.

https://i.guim.co.uk/img/media/47d88...5&dpr=2&s=none

Så ditt argument är Chemtrails?
Citera
2023-04-18, 16:52
  #4293
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Sammanfattningsvis kommer denna test alltså bara att skjuta upp en plåtburk som är för kort för att kunna landa själv. Om den inte exploderar under uppskjutning eller återinträde så betraktar Musk det som är en succé om den kraschar i havet och går till botten?

Mångmiljardärerna Musk och Bezos (som även fått postverken att låta andra kunder betala de paket han skickar) kivades om skattepengar för att få bygga månlandare. Men någon månlandare har Musk inte alls börjat bygga.

Ryssarna tog bra betalt av de amerikanska skattebetalarna för att skjuta upp amerikaner medan Musk byggde en kopia av Apollo (fast med touch screens och raketens första steg går att landa). Musk fick skattepengar för detta och använder nu den raketen för att skjuta upp sina miljardärskompisar.

Månlandare byggdes på 60-talet, innan Sony freestyle var uppfunnen och de återanvändbara rymdfärjorna lades ned av Obama efter det att han fått kampanjbidrag av Jurvetson som även räddade Musk när Musk var pank. Jurvetson sitter i både SpaceX och Teslas styrelser. (Jurvetson och Musk satt även i styrelsen för katastrofföretaget SolarCity som Tesla köpte av Musks kusiner för aktieägarnas pengar och Musk hamnade i domstol för, men slingrade sig ur som vanligt. Inte mindre än sju solenergitak brann på olika Walmartvaruhus. Det blev förlikning och Tesla monterade bort solpanelerna.) Här är en bild på Obama och Jurvetsons fru (som donerade pengarna) innan Obama blev president.

http://www.snowleopard.info/global/w..._obama_002.jpg

Privatiseringen inom rymdfart verkar ha blivit samma katastrof som inom de flesta andra områden.

Commander, I find your lack of faith disturbing.
Citera
2023-04-18, 17:14
  #4294
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Så ditt argument är Chemtrails?
Välkommen tillbaka i tråden Hugo.Drax
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Commander, I find your lack of faith disturbing.
Men t.o.m. Lord Musk själv har ju tappat tron på kraften. Alla globala hjältar faller till slut. Inget får bestå i the New World Disorder.
Citat:
Success is not what should be expected,” Musk told a private Twitter audience on Sunday night, saying the best-case scenario would provide crucial data about how the vehicle ascends to space and how it will fly back to Earth.
“Probably, tomorrow will not be successful, he said.
https://www.aljazeera.com/news/2023/...t-what-to-know
Citera
2023-04-19, 23:34
  #4295
Medlem
Reguluss avatar
Livesändningen med nedräkning har nu börjat på NASASpacefligt. T-15.55, alltså launch kring 15.30 i morgon svensk tid.
Citera
2023-04-19, 23:44
  #4296
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Livesändningen med nedräkning har nu börjat på NASASpacefligt. T-15.55, alltså launch kring 15.30 i morgon svensk tid.


Jag konstaterade också just nu att vi har ungefär 15 timmar och 45 minuter till start.

Det blir lite jobbigt för mig, jag har ett möte 15:00 och kan inte se det direkt men jag kan se det med fördröjning när jag är hemma runt 16:40.

Elon verkade själv lite osäker om det blir start i morgon men vi får hoppas.

Framtiden är här!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback