Citat:
Tack för rapporten. Så efter att inte ha byggt någon månlandare på 50 år bygger man nu plötsligt tre system?
SpaceX Extra super heavy / Starship
Blue Origin New Glenn / B.O. månlandare
SLS
Kommer SLS att använda någon månlandare? Vilken?
Tidsplanen för Artemis har väl redan spruckit? Var det inte 2022 för att runda månen?
Edit
I slutet på april sköt kineserna upp huvudmodulen till sin nya rymdstation. I onsdags rullade man ut en "Långa Marschen"-raket som snart skall skicka upp astronauter som börjar testa rymdstationen.
SpaceX Extra super heavy / Starship
Blue Origin New Glenn / B.O. månlandare
SLS
Kommer SLS att använda någon månlandare? Vilken?
Tidsplanen för Artemis har väl redan spruckit? Var det inte 2022 för att runda månen?
Edit
I slutet på april sköt kineserna upp huvudmodulen till sin nya rymdstation. I onsdags rullade man ut en "Långa Marschen"-raket som snart skall skicka upp astronauter som börjar testa rymdstationen.
Jag har haft problem med datorn här. Som jag har uppfattat det så är SLS den "arbetshäst" som skulle genomföra allt beträffande transporter av astronauter, delar och material. Så Lunar Gateway sänds i delar upp till bana kring månen för att dockas ihop och dessa delar sänds med en version av SLS. Det var också meningen att månlandaren skulle sändas upp som en del med SLS.
Om man valt Blue Origins eller Dynetics månlandare hade den transporterats med SLS.
Men nu är allt ändrat i och med att SpaceX vinner kontraktet. Lunar Starship måste transporteras till Lunar Gateway för dockning av SpaceX själva.
Ja allt är försenat, tidsplanerna håller inte. Jag har svårt att se allt detta genomfört under 2024.
Blue Glenn uppfattar jag som rymdturism endast, den är nog inte tillräckligt kraftfull för att kunna hjälpa till med Artemis. Och Blue Glenn är starkt försenad. Blue Armstrong finns bara på ritbordet.
NASA-chefen Bridenstein, som har ersatts av Nelson, nämnde vid något tillfälle att SpaceX kunde få en mer aktiv roll men det var ett diffust uttalande.
Och SLS kunde inte stoppas på grund av att så många människor jobbar med den. Det ligger politik bakom utvecklingen av SLS.
) En månlandare måste dock bromsa/acca till ett delta-V på ung 3 km/sek I omloppsbana. Det är ändå en tredjedel av en uppskjutning till rymdstationen (och inbromsningen får man gratis i atmosfären vid landningen, grovt sett behövs 2/3 av bränslet för en uppskjutning till ISS). Ingen smal sak de utförde på 60-talet!